Hans Marius 1 267 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Volkswagen Golf II Har i lengre tid lekt med tanken om å få tak i en "dritbil" med lakk i ordentlig dårlig stand, tape opp akkurat halve bilen på langs, og deretter polere opp kun den ene siden. Dette for å kunne vise mannen i gata hva jeg faktisk kan få til. Tilfeldigvis gikk bestefattern av med pensjon bare noen uker før jeg solgte Omegaen, og han trengte ikke lenger sin gamle jobbil. Siden han viste at han ikke kom til å få igjen noe for bilen, og ikke hadde behov for den selv, kunne likegodt jeg kjøpe den siden den er i helt grei teknisk stand. Lakkmessig derimot, var en helt annen historie! Dermed ble jeg Golf eier for en billig penge. Bestefattern har drevet med en del "flekklakkering" med ganske dårlig fargematch, for å stanse rust, så det var ikke mulig å få denne lakken så veldig mye penere. Men derimot originallakken fra 89 var det håp for. Startet lørdag 17. Juli med grundig vask av hele karosseriet, samt motorvask. Tenkte litt på om jeg bare skulle vaske halve motor og bil også, men det var å gå litt langt Tok noen timer dette, og var ikke så veldig hypp på å ta bilder denne gangen merkelig nok. Så har bare bilder før og etter vasken. Utstyrsliste på vask var det vanlige, med unntak av at jeg testet CG Green Clean som såpe i foam cannon etter tips fra Bo. Dette fungerte meget bra Autosmart Wheel ble brukt på felger sammen med div koster, Prickbort, Tardis og surfex som avfetting round about og Green Cleen og Poorboys SS&S i foam cannon. Megs NXT såpe i bøtta sammen med en litt eldre sauehanske fra SS, og gammel Dehydrator towel fra SS til tørk(litt mimring med gammelt utstyr ). Så til litt bilder. Før vask: Liten ”glipp” med maskeringa her vist… Etter vask: Ble som dere ser et lite løft bare av dette, da jeg fikk av en god del asfalt og olje rundt omkring. Men jeg kjente at den trengte fortsatt å bli clayet, men dette fikk komme neste runde. Som dere også ser, er det en del overflaterust på bilen. Dette får bare være enn så lenge, men hvem vet. Kanskje jeg prøver meg litt på det etter hvert også... Gikk også over og renset og forseglet alle ruter på bilen med Nanolotus Pro. Tenkte også her litt på om jeg bare skulle forsegle rutene på halve bilen, men har rett og slett blitt avhengig av denne forseglinga, så måtte legge den på alle ruter I tillegg til dette tok jeg en superkjapp runde med Megs Cleaner Wax på panseret for hånd. Har hatt liggende en liten prøveflaske av denne en stund, og hadde litt tid til overs, så da kunne jeg likegodt teste den litt. Fortsatte så med bilen sist helg (31. Juli og 1. August). Siden bilen da hadde blitt brukt i to uker siden sist vask var den jo litt møkkete, så vanlig vask ble gjort. Samme utstyr som sist ble brukt, men i noe mildere blanding og mindre mengde avfetting. Vasket også dørhengslene på førersiden som er den siden som skulle poleres. Bilen ble clayet med Bilthamber Soft clay og rennende vann. Etter tørk ble bilen tapet opp på skikkelig 50/50-vis Bilder: Som dere ser var det nok å ta av. Ser ikke ut som det er så mye annet enn swirls i lakken, men etter erfaring med rød SS lakk vet jeg at det gjemmer seg mye rart under oksidert lakk… Var også en del rennemerker etter div avfetting som nok hadde delvis tørket på lakken. På panseret ser dere at den kjappe runden med Cleaner Wax for to uker siden hadde gjort lakken litt bedre enn resten, men det var laaaangt fra bra nok. Mye skjolder også da jeg ikke akkurat la noe elsk i denne jobben Testet først med Orange uber og Scholl S17+. Dette tok ikke nok, og gikk fort tørt. Testet så S03 GOLD på samme pad, som ble litt bedre, men heller ikke bra nok. Testet så S03 GOLD på gul Scholl pad, denne comboen var vanskelig å håndtere da padden fløy alle veier. Dermed gikk jeg rett på ull. Siden jeg hadde god erfaring med Makita ullen på forrige bilen jeg tok med SS lakk, ble det denne på store flater. På litt mindre flater, samt steder jeg trengte spot pad, brukte jeg Metabo ull i medium og small størrelse. Brukte dette sammen med Scholl S17+ som tok alt av swirls, samt nesten alle RDS. Var dog noen RDS på bilen som var så dype at jeg hadde gått igjennom lakken før jeg fikk fjernet dem, spesielt på taket. Spredde et pass på 600, før det gikk rett opp på 1500 RPM i 3-4 runder med mye press, litt mindre press på det siste, så rett av. Denne comboen la dog igjen noe hologrammer, men de ble fjernet med grønn uber og en dært S17+ og en dært S30+. Denne spredde jeg en runde på 600, så opp på ca 18-2000 RPM 3-4 pass med en del press, før et pass med lite press på samme hastighet, og rett av. Dette fjernet hologrammer, det som var av kjørespor, samt fikk opp glansen en del. Syntes jeg var så godt i gang, at jeg kjørte likegodt en runde med S40 til slutt. Denne sammen med blå uber. Spre et pass på 600, så opp på 1800 RPM 3 runder med lite press og rett av på topp. Tok wipedown med både Menzerna Top Inspection og IPA etter den første runden med S40 for å sjekke at det ikke var igjen hologrammer, men etterpå gjorde jeg ikke dette siden lakken sårt trengte oljene… Som LSP denne gangen, ble det 2 lag Collinite 915. På dekk ble det SV Pneu, Owatrol Polytrol på plast, SV Seal Feed på gummi og Brilliant Metall Polish på krom. I den ene hjulbua med plastikk, ble det CG Bare Bones (helvettes sprayhode som ikke ville dra opp produkt ordentlig ). På dørhengslene jeg hadde vasket, brukte jeg CRC Multilube. Mens voksen fikk herde gikk jeg rundt med MF og Top Inspection for å fjerne polishrester i alle sprekker. Så til litt bilder igjen. Her ser dere resultatet ettersom jeg tok siste delen av bakre delen på bilen. Før/etter av soltaket: Etter S17+ på ull Etter S17+ og S30+ på grønn uber Ikke polert: Polert Noen 50/50 bilder: Så noen ferdigbilder ute i sola Kan fortsatt ikke si at bilen er spesielt pen, men den går til sitt bruk! Denne bilen har jeg ikke tenkt til å gjøre noe med nå lakkmessig med unntak av å vaske den en gang i blant. På den måten kan jeg vise folk hvordan bilen kan se ut om du ikke vedlikeholder lakken i det hele tatt, om du bruker håndprodukter, eller om du gjør det på ordentlig vis med maskin. Mulig jeg finner ut at jeg vil teste holdbarhet på litt forskjellige vokser ettersom 915 slipper taket, men det får vi se etter hvert. Kommer også til å gjøre det samme innvendig ved en senere anledning. Full interiørrens på førersiden, noe som også burde vise ganske grei forskjell da den ikke er veldig pen innvendig heller... Håper dere likte en litt annerledes jobb, og at jeg er tilgitt for ikke å ha tatt så mye bilder som jeg pleier Takk for titten! 20 Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Artig prosjekt vil tro denne bilen får en god del oppmerksomhet selv om det er litt rust og sånt Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 4 August, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Artig sak det der, halvbra jobb på denne da Har lekt med samme tanke selv her å ta halvparten av en bil også.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mats 16 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Så sinnsykt bra! Har venta lenge på att noen faktisk har gjort det her. Tipper bilen vil vekke oppsikt + Cred for bra påfunn og jobb! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Så bra! Genial bil å vise på da, få ting blir værre enn oksidert rød singelstage! Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Hehe. Kult jobb dette her Må være moro å vise frem forskjellen her ja! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jkart 398 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Halvbra jobb dette her Skal ikke se bort ifra at du får noen ekstra oppdrag etter å ha kjørt litt rundt i denne Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 hehe, genialt å kjøre rundt med da. Spennende å høre om du får noen jobber på denne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Dritbra Beste "reklame-skiltet" i verden. Kred-verdig nesten utelukkende fordi du faktisk kjører rundt i en 50/50-bil, men også selvfølgelig fordi det som er gjort er meget bra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth Nilsen 372 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Halvbra jobb på denne da He said it! Kult prosjekt Hans Marius! Ble bra også, halvbra. Siter S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HHA 36 Skrevet 4 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2010 Har faktisk drømt om akkurat dette her! Men i drømmen gjaldt det en veldig sliten volvo 240 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 5 August, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 Takk for hyggelige tilbakemeldinger folkens Som dere sier så er det en "halvbra" jobb ja Har fått et par blikk etter bilen nå kan du si Skal bli spennende å se responsen videre... Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 5 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 (endret) Ahh... skulle ønske jeg hadde tid og mulighet til å teste en detailing av en matt rød bil som dette... Er en kollega som kjører en gammel haug av en Hyundai Pony (rød) som er skikkelig matt i lakken og denne bilen havner vel på skroten om ikke så alt for lenge... Men vil liksom ikke bytte bil med han heller.... EDIT: Glemte sef. å gi cred for jobben... Bra jobba! Endret 5 August, 2010 av Bjerknez Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenM 62 Skrevet 5 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 Dette var jo halvbra Hehe... cred gitt selvfølgelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 5 August, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 Artig prosjekt vil tro denne bilen får en god del oppmerksomhet selv om det er litt rust og sånt Ahh... skulle ønske jeg hadde tid og mulighet til å teste en detailing av en matt rød bil som dette... Er en kollega som kjører en gammel haug av en Hyundai Pony (rød) som er skikkelig matt i lakken og denne bilen havner vel på skroten om ikke så alt for lenge... Men vil liksom ikke bytte bil med han heller.... EDIT: Glemte sef. å gi cred for jobben... Bra jobba! Bare å hoppe i det Blir jo uansett bare bedre! Bytte bil en helg så får du gjort mye Dette var jo halvbra Hehe... cred gitt selvfølgelig Hehe, takk Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjerknez 181 Skrevet 5 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 (endret) Bare å hoppe i det Blir jo uansett bare bedre! Bytte bil en helg så får du gjort mye Joda... men gidder ikke å låne bort Audi'en til han en hel helg.... dessuten så trenger vi jo tross alt en stasjonsvogn da vi har bikkje som skal være med over alt.. hehe Endret 5 August, 2010 av Bjerknez Siter Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 5 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 Utrolig artig "halvveis" jobb. Ventet nesten på at den var har blitt en halv GTI også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 5 August, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 August, 2010 Utrolig artig "halvveis" jobb. Ventet nesten på at den var har blitt en halv GTI også Hehe, ja har du en halv GTI motor og donere bort så Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 6 August, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 August, 2010 Artig påfunn dette Hans Marius Tipper du får mye oppmerksomhet med denne og at folk får øynene opp for hva en god poleringsjobb betyr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 20 Desember, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Desember, 2010 Liten update på hva som har skjedd i det siste med bilen. Lite som har med bilpleie å gjøre, men uansett Måtte bytte clutch på golfen, da den begynte å bli veldig slitt. Dermed ble det satt av to helger til dette, da jeg ikke har gjort noe slik før og ville være sikker på at jeg fikk god nok tid. Fant heldigvis en god guide på nettet der det meste som skulle gjøres var beskrevet. Første som skjedde var jo logisk nok, demontering av girkasse. Ut med div deler. Ny vs gammel clutch Byttet også likegodt utløserlager når girkassa var ute. Fant også ut hvor kjøleveskelekasjen på bilen var Ingen bilder av kassa inne igjen, men fikk den i alle fall in uten større problemer, med unntak av en clutch wire som ikke ville justere seg ut igjen og bli lang nok. Dermed sluret den når den nye clutchen var på plass. Fikset det på en midlertidig måte, men regner med jeg må ha en ny wire om det ikke er noen her som har et glupt forslag Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.