Gå til innhold

Mine aller første bilder med speilreflekskamera.


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Bare testa litt, og da er det artig å vise hvor dårlig eller flink en er :) Ser at jeg tok litt dårlige bilder mot sola, men pytt pytt.

Denne linsa skal ihvertfall holde til å ta gode bilder av biler.Skal lære litt mere om innstillinger etterhvert.Eneste jeg vet er at jeg bruker 1600 i ISO.Kameraet er visst ikke så bra over det.

Full zoom ca 1,5 km fra fjellet

018-9.jpg

Rauma elv.

019-6.jpg

Fra brygga der de bygde plattformer på 70 tallet.

005-10.jpg

Ca 6km fra Romsdalshorn.

006-10.jpg

Retning Molde.

007-9.jpg

008-10.jpg

009-11.jpg

Uten zoom.

010-9.jpg

Full zoom.

011-9.jpg

013-9.jpg

Setnesfjellet.

014-8.jpg

015-10.jpg

Uten zoom.

016-9.jpg

Full zoom.

017-11.jpg

003-11.jpg

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Nå er jeg glad at jeg sparket deg litt i leggen tidligere og at du har gått til skrittet å kjøpt deg et flott kamera:-) Et kvantesprang i kvalitet og skarphet dette HM..

ISO 1600 er nok bare maksimum på kameraet ditt. Bildene er jo skutt i "Auto" modus så det første er 1/250s, F/10, 55mm, ISO-180:-)

Anbefaler deg å bruke f.eks "P" modusen når du lager 50/50 bilder - funker gull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Nå er jeg glad at jeg sparket deg litt i leggen tidligere og at du har gått til skrittet å kjøpt deg et flott kamera:-) Et kvantesprang i kvalitet og skarphet dette HM..

ISO 1600 er nok bare maksimum på kameraet ditt. Bildene er jo skutt i "Auto" modus så det første er 1/250s, F/10, 55mm, ISO-180:-)

Anbefaler deg å bruke f.eks "P" modusen når du lager 50/50 bilder - funker gull..

Takk for sparket i leggen :) Jeg har null anelse om hva jeg driver med, men når du sier at P-modusen er bra for 50/50, så har jeg jo lært noe veldig viktig i dag :) Skal øve meg videre utover dagen og helga.Trodde det var zoom på kamera også jeg, men er bare den linsa jeg finner å stille på.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det STERKESTE anbefale deg å lese et par guider om fotografering med dslr. Å kjøpe et dslr og skyte i auto mode er ganske bortkastede penger . For å få noe særlig nytte av et slikt kamera så er det viktig å kunne bruke de manuelle funksjonene, fordi ting som blender/dybdeskarphet osv utgjør mye større forskjeller her enn på et kompaktkamera. Tar du bilder i auto vet du aldri hva du får.

Og nei, dslr kameraer har ikke "zoom på kameraet", det er det objektivet som står for.

Forresten, "P" er det samme som auto, du får bare ørlittegranne mer kontroll over f.eks iso, men de viktige tingene som blender og lukkertid er fortsatt styrt av kameraet. Hvordan det skal gi deg bedre 50/50 bilder kan jeg ikke se men..

Her er i allefall en liten guide som forklarer det aller mest grunnleggende: http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155

Endret av mighty82
  • DCN Poeng 1

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale bøkene Digitalfotografi i Praksis skrevet av Magnar Fjørtoft (aktivt medlem på foto.no) og Understanding Exposure av Bryan Peterson dersom du ønsker å lære mer om fotografering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Jeg vil på det STERKESTE anbefale deg å lese et par guider om fotografering med dslr. Å kjøpe et dslr og skyte i auto mode er ganske bortkastede penger . For å få noe særlig nytte av et slikt kamera så er det viktig å kunne bruke de manuelle funksjonene, fordi ting som blender/dybdeskarphet osv utgjør mye større forskjeller her enn på et kompaktkamera. Tar du bilder i auto vet du aldri hva du får.

Og nei, dslr kameraer har ikke "zoom på kameraet", det er det objektivet som står for.

Forresten, "P" er det samme som auto, du får bare ørlittegranne mer kontroll over f.eks iso, men de viktige tingene som blender og lukkertid er fortsatt styrt av kameraet. Hvordan det skal gi deg bedre 50/50 bilder kan jeg ikke se men..

Her er i allefall en liten guide som forklarer det aller mest grunnleggende: http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155

Jeg synest absolutt ikke det er bortkastede penger å skyte på "Auto" og da spesielt på grunn av at man da som uerfaren fotograf ved helt enkle grep kan få bedre dybdeskarphet, klarere fokus til sammenlikning enn ved bruk av en "standard" kompaktkamera..

Det var dette med å tilpasse svarene i forhold til hvem mottaker er og i dette tilfellet er det Silsethen som har kjøpt seg dslr kamera som han garantert kommer til å skyte mest på "Auto" de første mnd, noe som ikke er bortkastet. Nå er det jo slik at folk utvikler seg etterhvert som man blir flinkere og flinkere. Ut i fra det jeg har sett av H-M sitt arbeide fra starten så har det vært en enorm utvikling innenfor poleringsevnene og det samme tror jeg vi kommer til å se på fotoevnene når han får trykket litt.

I "P" modusen velger kameraet blenderåpning og lukkertid.. Når man f.eks skal ta bilder med blitz innendørs, noe jeg ofte finner vanskelig i "M-modus" så synest jeg denne P-modusen på kameraet gir gode 50/50 bilder kjapt uten at jeg trenger å måtte gjøre store endringene. Vri hjulet på "P", sett manuell fokus på den upolerte delen av 50'en, og blitz mellom upolert og polert del, så er stort sett det bildet i boks..

På samme måte synest jeg "A" gir gode bilder fra avstand om jeg ønsker å ha bakgrunnen uskarp eller om jeg ønsker "alt" i fokus. Dette sier deg kanskje ikke spes mye akk nå H-M, men om et års tid begynner det nok å demre - ikke tenk på det nå. Kos deg med kameraet i "Auto" og ta noen flotte bilder. I Auto vet du at du får "gode" nok bilder og betraktelig bedre enn det vi har sett så langt. For 1,5 år siden viste jeg akkurat like lite om kamera som det virker at du gjør akk nå, men som jeg "kjenner" deg så kommer du garantert til å lære dette etterhvert :)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg vil på det STERKESTE anbefale deg å lese et par guider om fotografering med dslr. Å kjøpe et dslr og skyte i auto mode er ganske bortkastede penger . For å få noe særlig nytte av et slikt kamera så er det viktig å kunne bruke de manuelle funksjonene, fordi ting som blender/dybdeskarphet osv utgjør mye større forskjeller her enn på et kompaktkamera. Tar du bilder i auto vet du aldri hva du får.

Og nei, dslr kameraer har ikke "zoom på kameraet", det er det objektivet som står for.

Forresten, "P" er det samme som auto, du får bare ørlittegranne mer kontroll over f.eks iso, men de viktige tingene som blender og lukkertid er fortsatt styrt av kameraet. Hvordan det skal gi deg bedre 50/50 bilder kan jeg ikke se men..

Her er i allefall en liten guide som forklarer det aller mest grunnleggende: http://www.akam.no/artikler/slik_bruker_du_et_speilreflekskamera/67155

Takk for info.Skal se innom den tråden du la ved og snakke litt med fotografer her rundt.Jeg jobber med å bli bedre konstant, og kan ikke bare legge ut mine første bilder uten å regne med å få noe kritikk :) Jeg synes det er artig å kunne legge ut bilder og filmer av første gang jeg bruker maskin og første gang med speilrefleks. Det blir litt som å trene vekter.Starter man med rosa 10kg manualer, så er det bare en vei å gå.opp opp opp ;)

Jeg synest absolutt ikke det er bortkastede penger å skyte på "Auto" og da spesielt på grunn av at man da som uerfaren fotograf ved helt enkle grep kan få bedre dybdeskarphet, klarere fokus til sammenlikning enn ved bruk av en "standard" kompaktkamera..

Det var dette med å tilpasse svarene i forhold til hvem mottaker er og i dette tilfellet er det Silsethen som har kjøpt seg dslr kamera som han garantert kommer til å skyte mest på "Auto" de første mnd, noe som ikke er bortkastet. Nå er det jo slik at folk utvikler seg etterhvert som man blir flinkere og flinkere. Ut i fra det jeg har sett av H-M sitt arbeide fra starten så har det vært en enorm utvikling innenfor poleringsevnene og det samme tror jeg vi kommer til å se på fotoevnene når han får trykket litt.

I "P" modusen velger kameraet blenderåpning og lukkertid.. Når man f.eks skal ta bilder med blitz innendørs, noe jeg ofte finner vanskelig i "M-modus" så synest jeg denne P-modusen på kameraet gir gode 50/50 bilder kjapt uten at jeg trenger å måtte gjøre store endringene. Vri hjulet på "P", sett manuell fokus på den upolerte delen av 50'en, og blitz mellom upolert og polert del, så er stort sett det bildet i boks..

På samme måte synest jeg "A" gir gode bilder fra avstand om jeg ønsker å ha bakgrunnen uskarp eller om jeg ønsker "alt" i fokus. Dette sier deg kanskje ikke spes mye akk nå H-M, men om et års tid begynner det nok å demre - ikke tenk på det nå. Kos deg med kameraet i "Auto" og ta noen flotte bilder. I Auto vet du at du får "gode" nok bilder og betraktelig bedre enn det vi har sett så langt. For 1,5 år siden viste jeg akkurat like lite om kamera som det virker at du gjør akk nå, men som jeg "kjenner" deg så kommer du garantert til å lære dette etterhvert :)

Takk for støtte og en klapp på skuldra brynjar :) Ja, jeg får begynne litt i auto modus og heller satse på å lese litt og bli bedre etterhvert. Det fine med å legge ut show and shine på absolutt alle jobber en gjør, er at dere som kan mere kommer med tips om hva som bør gjøres for bedre bilder og hva en bør rette på ellers.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overdrev kanskje litt ang bortkastede penger. Jeg ønsker bare at folk skal forstå hvilke muligheter (og bakdeler) et slr kamera gir deg i forhold til et kompaktkamera. Poenget med et slr er ikke bare å gi deg "skarpere" bilder.

Jeg synest absolutt ikke det er bortkastede penger å skyte på "Auto" og da spesielt på grunn av at man da som uerfaren fotograf ved helt enkle grep kan få bedre dybdeskarphet, klarere fokus til sammenlikning enn ved bruk av en "standard" kompaktkamera..

Det er vel dette som ofte blir problemet med nybegynnere og dslr kameraer. Jeg vet ikke hva du mener med bedre dybdeskarphet, men et slr kamera har mye "mindre" dybdeskarphet i forhold til et kompaktkamera pga størrelsen på bildebrikken.

Dette medfører at når man f.eks skyter på auto eller "p" i litt mørkere omgivelser vil kameraet ofte velge stor blenderåpning for å få lys nok, noe som igjen medfører at du gjerne ikke får med alt du vil i fokus da fokusplanet blir veldig smalt.

Med et kompaktkamera vil alt i bildet bli skarpt nesten uansett, mens med et dslr er fokuspunkt og blender mye viktigere å holde rede på hvis du ønsker bilder med "fokus på rette stedet". En dslr i feil hender kan altså gjøre en dårligere jobb enn et enkelt kompaktkamera.

Selv bruker jeg i 90% av tilfellene "A" (blenderprioritet på mitt kamera) for å bestemme hvor bredt fokusfelt jeg vil ha, og så lar jeg kameraet bestemme lukkertid. Selvfølgelig må jeg da holde et øye på lukkertiden for å unngå at den blir for lang og bildene av den grunn blir uklare. Manual blender OG lukkertid bruker man vel stort sett bare i spesielle tilfeller.

Men uansett. Gratulerer med nytt kamera :) Hvis du har litt interesse for å lære deg å bruke det skikkelig så vil du få veldig mye glede av det, og kanskje en ny hobby også :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Gratulere med nytt kamera. Nå gleder jeg meg til neste S&S med bilder langt over det du tidl har fått til med compaktkameraet ditt.

Kan også love deg at nå blir det mer morro å ta bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Gratulere med nytt kamera. Nå gleder jeg meg til neste S&S med bilder langt over det du tidl har fått til med compaktkameraet ditt.

Kan også love deg at nå blir det mer morro å ta bilder.

Takk :) Skal ta meg litt ekstra tid på bildene på neste S&S.Tror jeg skal ta kun utvendig på den.Nok en monster pick up ;)

Takk Mighty82 :) Får holde med detailing foreløpig, siden det kreves ganske mange titusen om en skal ha det mest nødvendige ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mighty82 :) Får holde med detailing foreløpig, siden det kreves ganske mange titusen om en skal ha det mest nødvendige ;)

Hehe.. Ganske mange titusen om en skal ha alt man har lyst på mener du vel ;) Er vel ingen her inne som bare kjøper det som er nødvendig :P

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Grattis med kamera, og enda en potensiell hobby som kan tømme lommeboka :)

Takk Marius :) Jeg må prøve å ikke la meg rive med.Vært ute å tatt bilder 3 ganger i dag.Mye uklare bilder, og blits mot bilen i mørket på automodus ble helt snålt :) Tenkte å øve på beading bilder.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja moro med nytt kamera... er fort en dyr hobby det også.. mye snasene linser der ute gitt ;) og moro å "leke" seg litt med innstillinger også... stativ er et MUST etterhvert mht bilder, det gir et bra WOW når en tar bilder feks med lengere lukertid.. mye flotte bilder en kan få da av natur osv som du har nok å ta av hos deg ser jeg :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht 50/50 bilder og hvilken modus sammen med blits - jeg skyter alltid i A-modus (aperture) på ISO100. Får fokus på "skillelinjen" (halvt press ned på utløseren) og så trekker jeg kameraet en cm eller to tilbake før jeg presser utløseren helt ned. Samme med hele panel-shots - får fokus på panser, gjerne på en markert kant, trekke kameraet bittelitt bakover (og til et litt annet sted også) og presser helt ned.

Mht å ta swirl-bilder med blits på lyse farger - undereksponer bildet (skru EV ned til -3 evt helt ned til -5) så ser du det bedre på kameraet etterpå. Hologram-catching med blits er også relativt enkelt - da vinkler du kameraet mot fokusert flate (45-60 grader) og skyter. Ser du spøkelsesarmer da så har du hologrammer / kjørespor.

Innedørs-bilder uten blits krever som regel også et stativ så fremt man ikke er veldig stødig på hendene. Man klarer fint håndholdt ned til 1/15 - lengre lukkertid enn det vil som regel medføre uskarpe bilder (motion blur). Jeg har et helt greit Manfrotto-stativ som kostet ca 800,- og det duger i massevis.

Gå vekk fra Auto-modus så fort som mulig - begynn i P (kameraet gjør fortsatt mesteparten) og skyt en del hundre bilder der. Så svitsjer du til A (aperture)-modus og begynner å eksperimentere med F-stop og ISO. Etter 15-20000 eksponeringer skyter du 98% i A-modus, 1 % i P-modus og leker deg litt i M-modus innimellom (sannsynligvis har du også anskaffet deg vid-vinkel-linse, en telezoom (et 18-200 anbefales på det sterkeste) og en fastlinse (30 eller 50mm F1.4 er fine) før det har gått så altfor lang tid)

Keep shooting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Silset: grattis med kameraet! Jeg ser også frem til oppgradering i bildekvaliteten i innleggene dine, nå! ;)

Interessante innlegg i tråden nedover her. Jeg kjøpte speilrefleks for halvannet år siden, men har ikke blitt fortrolig med manuelle innstillinger enda. Skal lese gjennom den linken med guide lenger oppe her, takk for den. Bilpleieinteressen slo til for fullt bare noen måneder etterpå, og den har lagt beslag på hele læringskurven min det siste året :D

Ett spørsmål jeg drister meg til å slenge inn her. Rundt 90% av motivene jeg fotograferer er bilbilder (oppstilt og på nært hold - ikke action), hvilken type linse bør jeg se etter om jeg ønsker å oppgradere den standard 18-55 som fulgte med? Jeg har også stativ på innkjøpslisten og vil vurdere Manfrotto som EssieK nevnte.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker på min D60 en 18-200 Sigma DC OS HSM 98% av tiden. Bruker litt 30mm Sigma F1.4 også. Hel-bilder (dvs av ferdig bil) ser jeg folk bruker vidvinkel (10-18mm) - blir spenstige bilder da, men må ha tunga rett i munn mht komposisjon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Ja moro med nytt kamera... er fort en dyr hobby det også.. mye snasene linser der ute gitt ;) og moro å "leke" seg litt med innstillinger også... stativ er et MUST etterhvert mht bilder, det gir et bra WOW når en tar bilder feks med lengere lukertid.. mye flotte bilder en kan få da av natur osv som du har nok å ta av hos deg ser jeg :)

Naturen er altid på plass :) Er mange fine plasser å ta etter bilder her.Ja, stativ er viktig! Blir nok til at jeg bruker truck og 5 sek selvutløser så lenge ;)

Mht 50/50 bilder og hvilken modus sammen med blits - jeg skyter alltid i A-modus (aperture) på ISO100. Får fokus på "skillelinjen" (halvt press ned på utløseren) og så trekker jeg kameraet en cm eller to tilbake før jeg presser utløseren helt ned. Samme med hele panel-shots - får fokus på panser, gjerne på en markert kant, trekke kameraet bittelitt bakover (og til et litt annet sted også) og presser helt ned.

Mht å ta swirl-bilder med blits på lyse farger - undereksponer bildet (skru EV ned til -3 evt helt ned til -5) så ser du det bedre på kameraet etterpå. Hologram-catching med blits er også relativt enkelt - da vinkler du kameraet mot fokusert flate (45-60 grader) og skyter. Ser du spøkelsesarmer da så har du hologrammer / kjørespor.

Innedørs-bilder uten blits krever som regel også et stativ så fremt man ikke er veldig stødig på hendene. Man klarer fint håndholdt ned til 1/15 - lengre lukkertid enn det vil som regel medføre uskarpe bilder (motion blur). Jeg har et helt greit Manfrotto-stativ som kostet ca 800,- og det duger i massevis.

Gå vekk fra Auto-modus så fort som mulig - begynn i P (kameraet gjør fortsatt mesteparten) og skyt en del hundre bilder der. Så svitsjer du til A (aperture)-modus og begynner å eksperimentere med F-stop og ISO. Etter 15-20000 eksponeringer skyter du 98% i A-modus, 1 % i P-modus og leker deg litt i M-modus innimellom (sannsynligvis har du også anskaffet deg vid-vinkel-linse, en telezoom (et 18-200 anbefales på det sterkeste) og en fastlinse (30 eller 50mm F1.4 er fine) før det har gått så altfor lang tid)

Keep shooting :)

Takk for mange gode tips :) Skal se om jeg forstår når jeg drar frem kamera senere.

Silset: grattis med kameraet! Jeg ser også frem til oppgradering i bildekvaliteten i innleggene dine, nå! ;)

Interessante innlegg i tråden nedover her. Jeg kjøpte speilrefleks for halvannet år siden, men har ikke blitt fortrolig med manuelle innstillinger enda. Skal lese gjennom den linken med guide lenger oppe her, takk for den. Bilpleieinteressen slo til for fullt bare noen måneder etterpå, og den har lagt beslag på hele læringskurven min det siste året :D

Ett spørsmål jeg drister meg til å slenge inn her. Rundt 90% av motivene jeg fotograferer er bilbilder (oppstilt og på nært hold - ikke action), hvilken type linse bør jeg se etter om jeg ønsker å oppgradere den standard 18-55 som fulgte med? Jeg har også stativ på innkjøpslisten og vil vurdere Manfrotto som EssieK nevnte.

Takk!For håpe bildene blir ett par hakk bedre nå ja. ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...