Gå til innhold

BMW E60 - mye swirls


RSandven

Recommended Posts

Hei alle, min første post på dette fantastisk inspirerende forumet! Har vært å kikka ofte, men er medlem i så mange forum så har måttet begrense meg :P

På fredagen gikk jeg til innkjøp av min første ordentlige bil -> BMW 525DA '05, Orientblau. Overgangen fra 318 '93 må sies å være relativt stor. Kjøpte denne hos Jaguar Norge (i Oslo) og når jeg så bilen syns jeg alt så meget bra ut. Siden butikken hadde tak, så fikk jeg ikke sett de grusomme swirls'a som var i hovedsak på høyre dør fremme. Kan se ut som om den har blitt lakket om et lite område på denne døra, men dette skal jeg få mer info om om et par uker fra forhandleren. Felger kommer etterhvert, men får være på leit enn så lenge.

Etter dårlige rutiner med polering og vask, ser det ut til at jeg nå endelig kan nyte de tunge stunder med vask, polering og voksing og dertil interessante produkter.

Sikkert flere poster som dette, men hvis dere har noen tips ang. innkjøp av poleringsmaskin, produkter og ellers gode rutiner, så gir det pluss i margen :)

Bor på Notodden, så tenkte å ta en tur til Bildeleeksperten i Kongsberg for å se litt på Meguiars-utvalget deres. Vurderer DC 3-step-serien...

(Flere og bedre bilder kommer med tiden)

post-1966-021585300 1280178940_thumb.jpg

post-1966-049393000 1280179055_thumb.jpg

post-1966-042262400 1280179056_thumb.jpg

post-1966-028912200 1280179057_thumb.jpg

post-1966-091494300 1280179058_thumb.jpg

post-1966-080249800 1280179059_thumb.jpg

post-1966-065226600 1280179060_thumb.jpg

post-1966-052162100 1280179061_thumb.jpg

-Robert (Passa godt med RJ-skilter siden jeg har Johan som mellomnavn)

Endret av RSandven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Fin bil, gratulerer med den..

Tror nok ikke swirlsene er det første som bør tas tak i mtp lakken her. Er værre med de kjøresporene fra tidligere maskinpolering som vises litt vel godt der. Dette må nok fikses med litt mer maskinpolering er jeg redd for. DC 1-2-3 klarer nok ikke å få helt bukt med det er jeg redd, selv om det er en fin serie for videre vedlikehold.

En lakktykkelsesmåling vil kunne gi gode svar om det er noen omlakkerte panel på denne.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Gratulerer med ny bil! Hologrammer og swirls faktisk :) En roterende maskin trengs her for å fjerne swirls.Gul sholl spider pad og Sholl S17 til fjerning av swirls kan vel kanskje gå.Ville kjøpt inn Orange sholl pad og Sholl s30 for å få opp glansen og få vekk hologrammer til slutt.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil da :)

Har vært å kikka ofte, men er medlem i så mange forum så har måttet begrense meg :P

Ingen grunn til å begrense seg når du har en så fet bil. Dropp noen andre forum, og la det bli blankt i stedet ;)

Ellers blir det vel bare det de over skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe og gode svar.

Blinksa litt med forskjellen på holos og swirls, så får lese litt mer her.

Brynjar: Mulig de stressa litt med å levere bilen, så kanskje det blei noe hastepolering. Får håpe jeg får minsket "skadene" med maskin.

hmsilset: Får se hva jeg finner av Sholl, håper den gjør susen ;-)

Sven: Kom ut litt feil tror jeg, henger ikke på andre bilforum (såvidt je veit), men generelt. Var mest ment som en spøk ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må det gåes over med maskin ja - det var noen saftige kjørespor / hologrammer på den bilen. Hadde jeg fått levert en bil slik så hadde det blitt månelyst. Krev full oppshining av bilen fra profesjonelle folk (les: DCN-folk) på Jaguar Norges regning - for å rette opp i dette (samt ta swirls) så går det fort en dag eller to (avhengig av hvor hard / myk lakken er).

edit: og gratulerer med grom bil forresten :)

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å gjøre en liten handel på Scandic Shine:

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss

Vaskehanske i Chenile.

Chemical Guys Orange Plush Microfiber.

Scholl S17+ nano compound medium 1kg

Funker det med denne rekkefølgen:

CG Wash & Gloss

MG Clay Detailer

DC step 1

DC step 2

Scholl S17+

DC step 3

Må jeg forresten bruke maskin på Scholl'en eller må jeg bare stå en deel lenger for hånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask, clay, step1, s17+, step3 (eller nxt tech wax 2.0 istedet, evt annen voks / sealer). For å ta hologrammene så må det kjøres med maskin ja, og helst roterende (tror orientblau er ganske hard, så en DA (oscillerende) maskin vil nok ikke ta alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask, clay, step1, s17+, step3 (eller nxt tech wax 2.0 istedet, evt annen voks / sealer). For å ta hologrammene så må det kjøres med maskin ja, og helst roterende (tror orientblau er ganske hard, så en DA (oscillerende) maskin vil nok ikke ta alt sammen.

Er ikke DA enda safere mtp. å få bort hologrammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke DA enda safere mtp. å få bort hologrammer?

DA er safere mtp å FÅ hologram, men når en først har fått dem så er det vel kun roterende som gjelder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja - kommer an på lakken. På veldig myke eller sticky lakk så er DA veien å gå. Men på "vanlig" lakk og gjerne litt hardere så har de aller fleste DA- maskiner ikke nok "oomph" / korrigeringsevne til å _fjerne_ hologrammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

DA maskin + feks Meguiars MG83, ultimate compound vil nok ta hologrammer på lakken, men hva de kan utrette på swirls som er der er en annen sak, roterende fjerner det ogås med riktig kombo, men det kan være litt mer vrient da om du ikke har polert noe spess med roterende fra før...

Tror jeg hadde vurdert turen til Jaguar el sendt de en mail med bilder av lakken i sola og spøurt de om denne bilen er polert hos de og eventuelt hva dette er som gjør at den er skjoldete i sola ;)

Gratulerer med ny grombil også og velkommen til DCN og det narkotiske midelet det er å ha blank bil

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å lese de forskjellige meningene om DA. Så mulig det blir kjøp av en slik, pads'a spiller vel sin rolle i både polering og "ripeoppretting"

Har sendt mail til Jaguar, så får tilbakemelding etter ferien til han selgeren.

Har bestilt Scholl S17+ truhaa, så få se hvordan den jobber i den tyske hardbarka lakken.

Syns bilen er nokså fin og barsk, men litt dumt jeg ikke fikk sett dette på visningen. Får slenge ut noen mer iøyenfallende bilder etterkvart, kom gjerne med felgtips :)

Heldigvis så kommer disse "narkotiske" midlene til å gjøre mer nytte en andre midler ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

s17+ på DA fungerer bra det også, bare bruk noe annet en Scholl sine pads på DA maskiner, Cyclo el Uber pads fungerer bra på feks Biltema sin DA om du ønsker å starte i det små, alt så er Uber pads bra sammen med både Meguiars G220 el Flex sin DA maskin ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Pleier ikke å bruke Quotes, men måtte teste)

tror jeg ville klaget litt (mye) på den klargjøringen gitt. Seriøst noe av det værste holohelvette jeg har sett på leeeenge!

Jeg tror jeg må si meg enig der, men den har potensiale til å bli en av de fineste også ;-)

s17+ på DA bare bruk noe annet en Scholl sine pads på DA maskiner, Cyclo el Uber pads fungerer bra på feks Biltema sin DA om du ønsker å starte i det små, alt så er Uber pads bra sammen med både Meguiars G220 el Flex sin DA maskin ;)

Mulig det blir en Bosch-variant, men får leite litt rundt.

Så jeg får holde meg unna Scholl-pads...

kan jo hjelpe deg jeg, robert. det der får du garantert ikke vekk for hånd!

Jeg har jo alt du trenger, også en voks du kan få kjøpt av meg som er RÅ! ;)

Det høres betryggende ut HC, men det er så lenge til du kommer hjem ;P Du veit hvordan jeg er. Men skal nok klare å vente, 5. var det ikke? En kvalitetsvoks hadde ikke vært å forakte!

Du får nok en update her, Brynjar hvis de er villige ;-) Men hvis det evt. blir satt bort, så lærer jeg det aldri. Men med mine erfaringer så kanskje det er best sånn for å få et bra grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått det jeg bestilte fra ScandicShine. Gikk utrolig kjapt med Bring; dør til dør (bestilte bare vanlig frakt men)

Vaskemitt'en var genial, selv om det blei litt tungt i lengden.

Veit det kanskje er fy-fy, men hadde en Turtle-pad liggende så valgte å prøve litt S17+ på høyre panel over hjulet. Syns jeg så resultater rimelig raskt, så jeg har trua på DA og en del bedre tid. Blir spennende å se hva du har å tilby meg HC ;)

Scholl S17+ på høyre hjulbue, kun venstre del av del er tatt

post-1966-099206000 1280688849_thumb.jpg

-Robert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...