Gå til innhold

Saab 93 2,8 Turbo X Svart metallic. Ny runde s.3


AndreasLie

Recommended Posts

AndreasLie

Da var det slutt på ferie og på tide å polere en bil igjen. Dagens bil ble en ganske så rå Saab. Under panseret sitter det en 2,8l V6 turbo som synger med en helt fantastisk stemme og gir et glis om munnen når den kjøres. Har jo hørt alt om at Saab lakk skal være noe det værste å polere, men med lånt Flex DA fra eier av bilen så følte jeg at jeg stilte godt forberedt.

Vask:

Prickbort avfetting

CG citrus wash&gloss i foam canon og bøtte m/gritt

Hvit saue mitt fra Scandic Shine

Muc off børster

CG Green clean

Billberry 1:3 på felger

Sonus clay

Dodo juice born slippery clay lube

CG miracle dryer

Bilen var ganske ren før vi startet, så selve vasken gikk fort. Etter å ha clayet hele bilen var det nesten ikke noe skitt å se på klumpen. Allerede her merke jeg at lakken var veldig myk. Denne clayen er mild og har kun satt merker på en nylakket BMW. Her satte den merker over hele. Jeg viste at disse merkene var lett å fjerne så det ville ikke føre til noe problem. Kenneth tok seg av hjulvasken mens jeg vasket bil og motorrom. Etter at motoren hadde fått kjølt seg ned pakket jeg en plastpose rundt filteret, sprayet med CG Green clean og foamet med samme blanding som på bilen. Etter vaskt, clay og tørk ble bilen teipet opp med 3m blå teip.

Før vask

_MG_7395.JPG

_MG_7397.JPG

_MG_7398.JPG

Avfetting med Prickbort

_MG_7399.JPG

Foam time

_MG_7401.JPG

_MG_7402.JPG

_MG_7403.JPG

Rimelig møkkete under panseret så ble en liten vask her også

_MG_7404.JPG

Felgene har fått Billberry

_MG_7405.JPG

Grei str på bremsene foran med tanke på at felgene er 20"

_MG_7407.JPG

_MG_7410.JPG

Litt skum under panseret

_MG_7414.JPG

_MG_7415.JPG

Ferdig vasket, clayet og tørket

_MG_7418.JPG

Korrigering:

Megs Mg #80 og #95

Megs gul og svart pute

3M fast cut plus

3M grønn pute

Flex DA

Flex roterende

3m, Scholl og Megs bakplater

CG Hexlogic oransj og hvit pad

Eurow kluter

IPA 50/50

Så var det tid for korrigering og jeg skulle endelg få se hvor vanskelig denne lakken var å jobbe med:)

Fronten var lakket opp, men verkstedet hadde "polert" panseret for å fjerne lakkstøv. De hadde ihvertfall ikke sjekket etter hologrammer for det så ille ut. Resten av bilen hadde stygge vaskeriper og andre merker etter å ha levd ett liv i de dype svenske skoger før den ble reddet til Norge. Spesielt bakluka var ille og trengte litt ekstra jobb. Første test ble gjort med Mg #80 på gul Megs pute. Denne tok noe, men ikke alt av vaskeriper. Derfor ble selve korrigeringen gjort i to steg med Mg #95 på gul pute, etterfulgt av Mg #80 på gul pute. Bakluka hadde enda merker igjen etter #95 så denne fikk en runde 3M Fast cut plus på grønn 3M pute. Etter #80 kunne man ikke se noe hologrammer innendørs, selv med blitz og led lys. Men for å se i litt bedre lys kjørte vi ut i sola. OMG! Der var det spøkelser på høylys dag. Kamerat ble jo så klart igjen inne, så beklager, ingen bilder av spøkelsene. Det var derfor på tide å prøve seg på DA og som siste steg ble Mg #80 på svart Megs pute kjørt på hele bilen. Dette hjalp godt på og fjernet det vi klarte å se ute i sola av hologrammer. Alt av vaskeriper og merker etter tidligere polering gikk bort og eneste som var igjen etter korrigering var 1 steinsprut + dyp ripe på spoiler, bulk med hakk på sjåfør og 3 små merker som hadde gått inn til grunning på pasasjerdøra.

Fæle merker på panseret etter ett verksted har "poler" det

_MG_7420.JPG

_MG_7421.JPG

Merker på pasasjer dør

_MG_7424.JPG

_MG_7425.JPG

Nok av vaskeriper langs skjermen bak

_MG_7427.JPG

Samme på spoiler

_MG_7429.JPG

og resten av bakluka

_MG_7430.JPG

Forskjerm med masse holos

_MG_7432.JPG

Teipet opp testrute

_MG_7434.JPG

Etter en runde #95 på bakluke

_MG_7458.JPG

3m FCP

_MG_7464.JPG

Pasasjerdør før

_MG_7465.JPG

Etter

_MG_7467.JPG

Bakdør før

_MG_7470.JPG

Etter

_MG_7472.JPG

Bakskjerm før

_MG_7473.JPG

Etter

_MG_7475.JPG

5050 spoiler

_MG_7477.JPG

Fangnern får en runde med DA

_MG_7478.JPG

Finish

CG Ez glaze

Flex DA

Megs sort pute

Gule applicators

Dodo Juice Purple Haze Pro

CG Wheel guard

CG Bare bones

CG New Trim gel

Nanolotus vindus forsegling

Siden vi nå hadde tilgang på DA så prøvde vi å legge CG Ez glaze med DA og svart Megs pute. Det gikk jo utrolig lett og produktet ble spredt mye gjevnere utover enn hva man klarer for hånd. Det var mye lettere og buffe av etterpå også, så en DA må nok handles default_smile.png

Etter glaze var det tid for voks og siden dette var er en svart bil måtte det jo så klart bli Dodo Purple Haze Pro. Felger fikk en runde med CG wheel guard, hjulbuer (det som vi kom til rundt 20") fikk CG Bare Bones, dekk og plast fikk CG New trim gel og frontruta ble satt inn med Nanolotus vindus forsegling.

Glaze lagt med DA

_MG_7484.JPG

Plast på speilet før

_MG_7494.JPG

og etter New Trim gel

_MG_7495.JPG

Ferdig vokset

_MG_7513.JPG

Det ferdig resultatet

_MG_7517.JPG

_MG_7520.JPG

_MG_7522.JPG

_MG_7523.JPG

_MG_7524.JPG

_MG_7527.JPG

Vi er ihvertfall fornøyde

_MG_7526.JPG

Endret av AndreasLie
  • DCN Poeng 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett og slett nydelig arbeid på en nydelig bil.Virket ut i fra det du skriver at lakken på denne saaben ikke var så vrien som mange har slitt med før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Nydelig jobb på en veldig sjelden bil!! godt utført dette Andreas

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Takk takk alle sammen. Skal som sagt skrive mer om dette når jeg får litt tid senere idag, må bare polere en Prius først :) Jo, her var det Saab lakk for å si det sånn. Inne var det umulig å se holos, men ute så du det veldig godt, så ble 3 steg på denne. Motorrommet var så klart kaldt når det ble vasket, det hadde fått stå med panseret oppe og kjøle seg mens vi gjorde andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Flott jobb igjen Andreas...

Grom saab også det der :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne har jeg ikke fått med meg gitt.... :huh:

Knallbra jobb på ubertøff bil, og etterbildene var helt fantastiske Andreas. B)

Cred kommer selvsagt din vei for denne !

mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Takker og bukker igjen. Jeg vet ikke hvor mange det finnes i Norge, men er nok ikke mange nei, er nok langt flere i sverige hvor de har en vettu pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...