Gå til innhold

Hvor kan man lære billakkering?


AlexanderH

Recommended Posts

AlexanderH

Hei,

Jeg var så uheldig å velge "feil" linje å gå på videregående skole, ikke at idrettslinjen var noe dårlig men jeg har såpass stor interesse for bil og har veldig lyst å lære meg billakkering. Jeg vil ha en mulighet for å jobbe med dette i fremtiden. Jeg er nå ferdig med alle tre årene, alle på idrett.

Jeg har drevet med litt lakkering men ikke noe proff.

Så mitt spørsmål blir da altså, hvilke muligheter har jeg, er det noen kurs jeg kan ta eller må jeg bare smiske meg til noen lakkerere og få jobbe meg opp til et fagbrev?

Om det har noe å si så bor jeg i Stavanger men hvis jeg må flytte på meg for å ta kurs eller slikt er det fult mulig.

I tillegg er det kjekt å være på forumet, har svært stor interesse for bil og bilpleie og har lest veldig mye her men tok ikke tiden til å registrere meg før nå.

Håper på gode svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene muligheten er;

Vg1 teknikk og industriell produksjon + Vg2 Bilskade Lakk og Karroseri ---> 2 år lære før fagprøve.

Vilbli.no

her vil du få fritak i mange fag og kun få ca 20 timer i uka på skolen. Du har rett på 4 år vdg og kan søke om ett 5 år. Mange skoler tar ikke inn ungdommer uten skolerett (brukt 4 år) da de ikke får betalt for dem. ca 90 000 pr elev. Men som skrevet, en kan søke og alikevel få muligheten. Går bra her i oppland fylke.

Den andre muligheten:

Jobbe i faget i 5 år. Ta eksamen som privatist, tverrfaglig for vg2, og så gå opp til fagprøve. Denne muligheten er beregnet egentlig for arbeidstakere som har jobbet noen år. Disse får da "fritak" fra fellesfagene da yrket er det sentrale de jobber mot.

Det som er viktig her er at du må dokumentere at du har jobbet i faget i 5 år.

Mvh

Kjetil

Lærer vdg på TIP. :-)

Endret av KjetilR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...