Gå til innhold

Legge voks 1 måned etter lakkforsegling


ShinySaab

Recommended Posts

ShinySaab

Hei!

Tok en bilpleiehelg her på min mors Saab 9-5 2000mod for en måned siden ca.

Tok den med lakkrens, polish og lakkforsegling.

Ser allerede "perleeffekten" når den blir våt i lakken allerede har blitt borte, og fikk lese om Swissvax Viking, og tenkte det kanskje kunne være noe på den ;)

http://swissvax.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=140&category_id=16&option=com_virtuemart&Itemid=64

Men er det noe jeg burde ha på lakken før jeg eventuelt har på den voksen?

Eller burde jeg rett og slett droppe voksen når det er såpass lenge siden jeg har hatt på forsegling på den?

Har selv en 2007 9-5 som jeg har hatt inne hos på en "reklamasjons-polish jobb" pga dårlig jobb av de som shinet bilen før jeg kjøpte den.

Som også gjorde en slurvete jobb, men det er en annen sak. Får ta en runde med den selv til høsten tenker jeg.

Er vel en halvannen måned siden den ble tatt med rubbing, polering og voksing (sier de da ihvertfall :P )

"Perlene" er også allerede borte på den.

Tenkte om kanskje "Viking" kunne ha vært noe på den? :)

Hvor mange lag på en bil kan man legge på med den 200ml boksen før den er tom forresten? :)

Takk på forhånd :)

Endret av ShinySaab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at lakken allerede etter 2-4 uker har blitt "bittelitt" ru av pollen og liknende som ikke går helt bort eller vanlig vask. Som om produktet henger litt igjen i disse små urenhetene, men resultatet trur jeg blir like blankt.

Er nok mange her som har mer greie på dette enn meg, men dette har i allefall jeg opplevd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint legge voks utenpå lakkforsegling, uten å gjøre noe annet enn å vaske bilen godt først. Muligens at voksen vil ha noe kortere varighet uten Cleaner Fluid eller liknende først. Går du noe kraftigere til verks enn bare vask, vil du sannsynligvis fjerne noe av lakkforseglinga, avhengig av hva slags behandlig du velger. Så svaret er ja, du kan legge voks utenpå lakkforsegling. Og en god lakkforsegling bør vare mye lenger enn en måned. Du kan vokse maaange ganger av en 200ml krukke. Voks skal legges tyyyynt. :

Og generelt sett, så vil en organisk voks vare kortere enn lakkforsegling, nesten uavhengig av pris. Lakkforsegling varer lengst, deretter parafinbasert voks, og organisk voks har kortest varighet, ihvertfall som en tommelfingerregel.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShinySaab

Du kan fint legge voks utenpå lakkforsegling, uten å gjøre noe annet enn å vaske bilen godt først. Muligens at voksen vil ha noe kortere varighet uten Cleaner Fluid eller liknende først. Går du noe kraftigere til verks enn bare vask, vil du sannsynligvis fjerne noe av lakkforseglinga, avhengig av hva slags behandlig du velger. Så svaret er ja, du kan legge voks utenpå lakkforsegling. Og en god lakkforsegling bør vare mye lenger enn en måned. Du kan vokse maaange ganger av en 200ml krukke. Voks skal legges tyyyynt. :

Og generelt sett, så vil en organisk voks vare kortere enn lakkforsegling, nesten uavhengig av pris. Lakkforsegling varer lengst, deretter parafinbasert voks, og organisk voks har kortest varighet, ihvertfall som en tommelfingerregel.

Jammen da fikk jeg svar på mye :)

Takker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hver gang jeg er hos Lexgtturbo så sniffer jeg på Insignisen hans..... herre for en lukt, den mener jeg han har lagt på 8-9 biler og man kan knapt se en liten dump i toppen av boksen,....... de varer leeeeeenge om du legger tynt nok - og det er ikke noen grunn til å legge tykt....

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShinySaab

hver gang jeg er hos Lexgtturbo så sniffer jeg på Insignisen hans..... herre for en lukt, den mener jeg han har lagt på 8-9 biler og man kan knapt se en liten dump i toppen av boksen,....... de varer leeeeeenge om du legger tynt nok - og det er ikke noen grunn til å legge tykt....

Bra da :D

Men kom på noe mer jeg lurer på.....

Hvordan er voksen i forhold til plastikk/gummi deler på bilen?

Blir den hvit eller kan man bare buffe den av hvis det legger seg på der? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...