Gå til innhold

Toyota Avensis 2008


Ståle

Recommended Posts

Da er det ankommet ny bil til gards

Historien er slik at selv om jeg har bilpleiesølibat grunnet beising av hus og masse annet forefallende så fikk jeg en telefon fra en kjenning som hadde vasket fruens Avensis her om dagen og var nærmest i sjokktilstand.

Bilen er rengjort i maskin gjennom 2 vintre, og i tillegg hadde hustandens unge håpefulle vært behjelpelig med å fjerne snø i vinter...til det hadde hun brukt en spade :huh:

Min gode sambygding var naturligvis svært fortvilt over hvilken tilstand denne to år gamle bilen var kommet i, og ba om hjelp.

Jeg kunne selvsagt ikke si nei til å hjelpe, og skal ha bilen en uke........

Så langt ser jo det meste greit ut...

Bilde001.jpg

Bilde003.jpg

Men så skal vi se....dette bildet er av panseret, hvor den nevnte spaden har vært i aksjon, noe som hadde avstedkommet med 4 dype og særdeles synlige riper som går parallelt med panseret i omtrent et spadebreddes avstand mellom hverandre.....Vi var enige bilerieren og jeg om at omlakk antagelig var det eneste saliggjørende, men jeg skulle se hva jeg kunne få til først.

Bilde011.jpg

Det ser jo egentlig ikke sååå ille ut

Bilde005.jpg

Clean Team består denne gangen av Foamcannon med Megs NXT carwash/Duragloss901/OrangePrewash i Sterk blanding

Duragloss bøgg fjerner, en tom kanne som har sneket seg med, en kanne Prickbort, Bilberry i 1:3 samt en flaske Orange prewash i 1:5

Paul Kyrre, som er på vei oppover langs veggen deltok ikke i vaskejobben :)

Bilde015.jpg

Ny favoritt for fjerning av bøggs

Bilde014.jpg

Skum er alltid gøy

Bilde017.jpg

Ferdig vasket

Bilde016.jpg

Maskert opp og klar for en liten titt

Bilde063.jpg

Auda...det var disse 4 dype stripene på panseret ja

Bilde053.jpg

Den her og dens 3 brødre vises rimelig godt, og bileieren ser for seg omlakkering

Bilde052-1.jpg

Bilde030.jpg

Men det er mere å finne her, du verden

Topp bakluke...og resten av bakluke forøvrig var full av slik RDS toppet med et hav av vaskeriper

Bilde045.jpg

Næmmen, se på toppen av støtfangeren :mellow:

Bilde121.jpg

Bilde132av.jpg

Mere bakluke...mmm, yummi

Bilde151av.jpg

Får ta en titt på sidene da....... Ouch !!! :blink:

Bilde040.jpg

Og det er liksom ikke bare swirls.....mange av disse rakkerne er dype

Bilde034.jpg

Bilde109.jpg

Bilde191.jpg

Bilde198.jpg

Jaja...her er det bare å skride til verket.

Er det noen som lurer på om jeg testet Scholl S30 på Orange pad...eller S17 på sort finishingpad ?

Er det noen som lurer på om jeg vurderte en-stegs eller DA maskin kanskje?

NEI !!!

Eneste jeg stusset litt på var om jeg skulle teste den gule paden fra Scholl før jeg fant frem ullpad sammen med Scholl S03.

Og det ble gjort......Og det virket :)

Scholl Gul sammen med S03 har en enormt bra cut når paden er rein og ny, derfor har jeg tre stykker slik at jeg kan jobbe en stund før det er vaskings.

Lakken var ordentlig kjip og sticky...og det var kjapp fordeling av produkt for deretter rett opp på 2000 - og etter ett pass med bra press så var all polering borte.

Hele bilen ble tatt med mellom tre og åtte omganger med Scholl Gul/scholl liten blå/scholl ull liten samt scholl S03 som poleringsmiddel.

Brukte tidvis en del vann på Pad for å øke kjøretiden til omlag 2 pass...hehe!

Ripene var svært dype, og selv om jeg fikk bort det meste er det igjen en og annen ripe som ville krevd for mye klarlakk til at det var verdt det.

Testspoter var unødvendig i dette tilfellet, så jeg la på godt med polish, satte meg på Flexen og kjørte av sted.

Det ble en del kjørespor som jeg fjernet kjapt med S30 og Grønn Uber pluss wipedown før bilde av panseret.

Bilde076.jpg

Bilde077.jpg

Bilde078.jpg

Vi hadde faktisk nesten en time med sol denne dagen, så etter at bildene var tatt ble bilen kjørt ut for hologram-inspeksjon etter nok en wipedown...

Merkelig nok var det forsvinnende lite hologrammer å spore.

Jeg fant riktig nok et par små spoter, så jeg bestemte meg for at alle store paneler skulle ha en sikkehets runde med Flex DA, Megs gul Softbuff og Scholl S30 etter at jeg var ferdig med finpoleringa med roterende.

Finpolering med roterende foregikk med liten og stor Uberpad i farve grønn, samt noen små innslag av orange liten scholl...Denne komboen fungerte fint og er veldig lettkjørt.

Skal det være noen dårlige 50/50 bilder kanskje ?

A- stolpe

Bilde201.jpg

Dører

Bilde116.jpg

Bilde113.jpg

Bilde114.jpg

C-stolpen

Bilde097.jpg

Blir endel kjørespor etter S03 på Gul pad, og lakken var vrien og ble uhyre fort varm

Bilde119.jpg

5 timers jobb på bakluka og bakfangeren......Men herregud, hva kan man forvente, bilen er jo tross alt 24 måneder gammel.

Bilde148.jpg

Bilde145.jpg

Bilde168.jpg

Bilde170.jpg

Denne er sweet :

Bilde174.jpg

Jaja...litt til nå så

Bilde183.jpg

Jeg turte ikke kjøre av mere klalakk enn dette:

Bilde182.jpg

Ut over det så var jo stort sett hele bilen like ille, og det var bare å jobbe seg sakte fra panel til panel.

Bilde229.jpg

Bilde231.jpg

Bilde236.jpg

Som jeg nevnte innledningsvis så hadde jeg panseret ute i sola for holo-sjekk, og etter 2 runder med wipedown på nedkjølt panel så så jeg at jeg fikk et slør av fine riper av mikrofberen.

Etter å ha akkedert litt med Bernhard på sms bestemte jeg meg for å prøve noe nytt, og etter finpolering med roterende og en sikkehetsrunde med DA lot jeg bare produktrestene ligge på og ville prøve å vaske disse av i stedet.

Etter vask og tørk/klargjøring av bil for LSPså tok jeg dette bildet.....og gikk omtrent i sjokk

Bilde222.jpg

Men det viste seg heldigvis at det var et tyynt slør av produktrester som lå igjen enkelte steder, og en liten og lett wipedown ordnet biffen og forhåpentligvis var dette så lett at mikroripene uteble.

Da er ihvertfall selve poleringsbiten over, og med vask og klargjøring brukte jeg 3 dager og totalt 25 timer på dette steget.

Bilen ble dynket i 40/60 Isopropanol og vann, som den sto med i 3 minutter (dette tørker ikke inn) deretter ble det lagt et lag prickbort som også fikk et par minutter før det hele ble toppet med sterkt skum av Megs NXT/Duragloss og OrangePrewash. Bilen ble deretter vasket med mitt.

Jeg kan konkludere med at dette var greit som en nødløsning, men på mere normal lakk vil jeg ta wipedowns etter siste steget slik jeg er vant med.

Jeg tørket heller ikke bilen og fikk masse vannmerker, men dette forsvant lett med EZ Creamglaze.

Og på den fjerde dag sto han opp og la på LSP

Dette er selvsagt vrøvl fra ende til annen, for sannheten er at han sto opp og kravlet seg ned i bilen og kjørte på jobb.

Etter jobb så la han ikke LSP da heller for da gjorde han som han hadde fått beskjed om - og reiste for å kjøpe seg en ny bukse.

SAND, det må være skikkelig bra greier....jeg kom svimende inn dørene til min faste tekstilpusher og der lå en bukse i den fargen jeg hadde fått beskjed om å kjøpe.

Buksa ble tatt med inn i prøverommet og passet utmerket......BINGO!!!

full klaff på første forsøk er manna for en som hater bukseprøving....

- Men, så ble jeg liksom stående å se litt i speilet, og så sannelig er ikke disse buksene såpass trange foran at selv jeg som er noksa gjennomsnittlig på alle måter kunne dandere lillemann litt ned langs ene siden. :thumbup:

Dette var selvsagt fascinerende, og jeg prøvde andre siden, litt ned på midten, en liten bøy kanskje?......hmmm - oppover ? :unsure:

Til slutt bestemte jeg meg for å dra litt ekstra i den slik at den ble liggende pent ned på venstre side - og Jepp, denne buksa måtte jeg ha...og at prisen var stiv heftet ikke.

Jeg betalte og skyndte meg hjem for å vise fruen dette kuppet....men hun begynte bare å le og spurte om jeg var blitt homse :mad:

Derfor kommer det snart en billig bukse fra SAND under kjøp&salg.....

Småfurten gikk jeg ned å maskerte opp bilen som sto i garasjen for tørk etter vask av produktrester.

Heidi kom og hjalp meg mot slutten, og det vi la på i dag var

EZ Creamglaze med DA maskin og sort Uber finishing, samt med rød applikator.

Deretter et lag CG M-Seal med applikator som fikk stå og herde en halvtime etter buffing.

Til slutt la vi et lag swissvax Shield før vi fjernet maskering og tok kvelden uten å snakke noe mere om den buksa.

Men jeg kan formelig høre hvordan Dag gnir seg i hendene når han ser hvor raus Heidi er med voksen han selger :lol:

Bilde252.jpg

Dag 5 skulle dette prosjektet avsluttes, og jeg begynte med å legge barebones i hjulbuer foran. Bak er det vegg til vegg teppe, og der er jeg rådvill så det får bare være.

Neste ut var Swissvax Autobahn på felger samt Swissvax Pneu på dekkene.

Alle lister fikk swissvax sealfeed og den lille plasten som var fikk Meguiars Trimdetailer.

Vinduer ble rengjort utvendig og innvendig med Meguiars NXT Glasscleaner.

Til slutt ble det lagt et lag med Chemical Guys Ezyme for å runde av denne 34 timer lange jobben.

Her er etterbildene.....

Bilde300.jpg

Bilde303.jpg

Bilde331.jpg

Bilde330.jpg

Bilde322.jpg

Bilde319.jpg

Bilde315.jpg

Bilde313.jpg

Bilde309.jpg

Bilde308.jpg

Bilde304.jpg

Bilde302.jpg

Bilde301.jpg

Bilde284.jpg

Bilde281.jpg

Bilde347.jpg

Eieren ville gjerne at jeg svippet bilen oppom og satte den utenfor huset siden de er bortreist til i morgen...Jeg derimot syntes dette var synd for beskyttelsen sin del alt mens det regner her. Derfor avtalte jeg med eierens bror, som også er på ferie at jeg skulle sette bilen i hans garasje i natt.

Etter en liten stund ringer han tilbake og sier at jeg må la det stå en liten glipe på porten slik at katten kommer seg inn....... :blink:

Disse planene ble umiddelbart skrinlagt, og bilen står fremdeles i min garasje og herder seg.

Takk for titten !

  • DCN Poeng 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

LOOOOOOOL, dette var fantastisk underholding.. Når du sporet av med Sand buksen fikk jeg latterkrampe og humret ut resten av tråden :rofl1:

Så til selvede jobben. Liten tvil om at du ALT for lenge har gjemt deg i din egen lille logg, istedet for å servere oss slike 1.klasses S&S, noe jeg mener du har vært "street ready" for veldig lenge. Eier av bilen kan ikke annet enn å bli STOR fornøyd med jobben du har servert her. Han burde egentlig spandere en flaske vin og en ny skinn Mankini på deg etter denne detailen. Toyoten fikk nytt liv takket være deg Ståle. Gratulerer :thumbs:

Mvh

Razheed og BK snabbvask og våkspollisj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig med SS fra vår alles kjære og morsomme Ståle. Fantastisk morsom story om den buksa som alene er verdt cred. Forøvrig kan man jo si at denne fikk en real makeover, og jeg gleder meg til å høre hva eier sa, eller rettere sagt hvordan han så ut når han fikk se bilen sin igjen. Tipper han trodde den hadde vært innom lakkboksen til han naboen din..

grattis, cred vel fortjent :)

så japselakk er ikke så skummelt altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Jeg sitter her for meg selv, og ler meg snart ihjel :lol:

Utrolig artig writeup, og ikke minst ett kjemperesultat på detailinga her.

Cred for en underholdende, men samtidig en informativ, og lærerik tråd :thumbup:

Hils Paul Kyrre.

Endret av LarsØ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg måtte faktisk gå å finne meg en ny t-shorte her.... ende med at jeg ikke klarte å holde den store kjeften med brus igjen etter at jeg hadde tatt meg en god slurk akkurat når jeg kom til slutten av bukse historien du hadde klart å klemme inn i en KNALL god S&S med fantastisk resultat.

Jeg stemmer meg i det Brynjar sa, du kan ikke lenger hjemme deg bak din "bilpleie" logg...

Her er det bare å kjøre på med S&S fremover.

takk for en fin fin avslutning på en onsdag

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Dette er en ny høydare fra deg Ståle.:) Flott underholdning.

Bilen gikk fra og være en sliten traver, til å bli bedre en ny.

Kjempe jobb Ståle, en kred er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Så fin den ble. Skal den brukes? :blink:

Første SS-tråd fra deg? Så fin den ble, den også :lol:

Imponerende forbedring på den bilen - og alt det der på bare to år :huh: Da er det håp for min Durango også, den har brukt 11 år på å komme i nærheten av det emnet du fikk utlevert. Jeg har bare ikke turt (somlet meg til) å sette i gang enda...

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
ØHN

Buksebilde mangler.

Ellers er dette kvalitet i toppklasse på alle måter. Bilen ble strøken og write-up'en holder høyt nivå slik vi kjenner fra loggen.

Får du ikke smellkyss på kinnet fra eier for denne jobben, skjønner jeg ingenting.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Velvel kjære Ståle..

Det var på tide at jomfrudommen din også ble tatt hull på, det er velfortjent etter mye strebing etter å få tatt hull på den.. Og endelig sto hun der, klar og våt..

Ok avslutter der jeg..

Flott jobb og supert at denne kom seg ut i S&S :) Da satser og håper vi på at det fortsetter å komme nå som du har fått smaken på det søte liv :)

:thumbs:

Cred er selvsagt gitt og fullt fortjent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk jobb og like fantastisk writeup Stålemor! Sitter her og ler for meg selv mens muttern sitter og ser muggen ut (uvisst om det er fordi hu ikke hører nyhetene eller fordi Bernhard ikke kom i dag?) og fattern bare rister på huet!

Velfortjent Cred med stor C fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Knallbra Ståle, og hysterisk artig writeup også dette her :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Dette ble veldig bra! Skjønner at det må ha tatt mange timer for å få bort riper på den der.Hvor bor du? Ser ut som litt utpå landet.

Full pakke med cred fra meg :) Shield er fantastisk!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fantastisk at noe så ille kan bli så bra

veldig bra jobbet, artig lesing og god underholdning :)

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Silset: Ja, han bor på landet som skikkelige bønder skal. :)

Ståle: Alt er egentlig skrevet allerede, så mye har jeg igjen for å legge meg tidlig og stå opp tidlig når alle kommenterer om natta. <_<

Cred for å ha fått japsen blank. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...