Gå til innhold

Flex DA: Hastigheter


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg har en Flex DA og lurer i den forbindelse hvilke hastigheter dere her inne kjører denne på ved diverse korrigeringer. Den knappen man vrir på for å justere hastigheten går jo fra 1-6, men dette sier jo lite om selve turtallet mange her inne oppgir...

Jeg vet jo at dette kommer veldig ann på, men er det vanlig å kjøre full guffe her .... eller åssen er det?

Sist jeg tok en lett korrigering på min fars bil så hadde jeg den på rundt 5.... og det funket jo det... men hadde det gått kjappere hvis jeg hadde satt den på 6 feks.? For det blir vel LITT mer varmeutvikling da... ?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det ikke tabell på maskinen eller på embalasje/bruksanvisning som viser hva de forskjellene tallene tilsvarer i rpm eller "opm"? Og så er det viktig å huske at hastighetene på denne DA maskinen ikke kan sammenlignes med hastigheter som oppgis for roterende maskiner da :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Står det ikke tabell på maskinen eller på embalasje/bruksanvisning som viser hva de forskjellene tallene tilsvarer i rpm eller "opm"? Og så er det viktig å huske at hastighetene på denne DA maskinen ikke kan sammenlignes med hastigheter som oppgis for roterende maskiner da :)

Denne manualen er desverre i søpla, da den ble kastet sammens med esken ved ett uhell...

Får se om jeg finner den på nett ett sted...

Men setter pris på om noen kommer med erfaringer rundt hastigheter vedrørende Flex DA..

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det blir vel LITT mer varmeutvikling da... ?

Ubetydelig varmeutvikling, med mindre du sitter på maskina.....greier ikke lage varme med DA maskin.

Med varme menes så varmt at man kan ta på det, men det er ubehagelig - og det er noe som hører til i den roterende verden.

Hvis jeg bruker DA maskina mi (flex eller 2 hoder) til finpolering/finish/holofjerning så kjører jeg litt under full speed etter å ha fått fordelt produktet......eller så kjører jeg full guffe hvis jeg er smålei <_<

Når jeg bruker DA til fordeling av feks lakkrens eller forsegling så følger jeg instruksjonene på flaska, som er typisk 1800-2200 RPM

Har du roterende maskin Bjerknez ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay...

Har ikke roterende maskin nei... Ennå vertfall.. hehe

OK, det er først her det begynner å bli snakk om varme av betydning.... når den hvite ullpaden plutselig begynner å likne håret til Michael Jackson i 84, samtidig som det ryker av den er det greit å slakke av litt :D

Du får slenge inn en bestilling på en roterende, like greit å hoppe i det og gå igang...er ikke så farlig som mange ønsker

å fremstille det som. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke helt finne det der heller...

Nei så sannelig.....

Hmm, mener det står en slik hastighetstabell i papirutgaven, men det kan være at jeg blingser.

Jeg tror jeg med fullt overlegg sendte emballasjen, instruksjonsbøkene og hele rukkelet på dynga for en måneds tid siden men hvis ikke skal jeg sjekke når jeg kommer meg hjem fra jobb utpå kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått det med hastighet på DA. Står jo som sagt at f.eks scholl skal kjøres på 1500-2000, men på min flex DA tror jeg det står at maks hastighet er rundt 450..:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått det med hastighet på DA. Står jo som sagt at f.eks scholl skal kjøres på 1500-2000, men på min flex DA tror jeg det står at maks hastighet er rundt 450..:blink:

Det er hastigheten på den tvungne rotasjonen det.

Flex fyrer vel igang på et par tusen "håndbevegelser i minuttet" vil jeg tru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står turtall på selve maskinen.

Grov pad med grov polish, bra trykk på myk lakk = helt ok varme.

Ja det er kanskje der jeg har sett den RPM skalaen.

Er det vanlig på detailernivå å finne frem DA maskin til grovkorrigeringsjobben ?

Jeg har faktisk aldri prøvd hverken med flex DA eller tohodet og grove pads samt grov polish.....

For meg blir det litt ulogisk å bruke DA maskin til denne delen av jobben, men det kan fort hende at det er jeg som er litt ute av kurs ?

Men at det skal bli noe varme som man må ta hensyn til, det sliter jeg med å fatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder DA så er det vel først og fremst de som ikke HAR roterende som bruker grovpolish med den :) Men jeg har testet det selv også, selv om jeg har begge deler. Noe alvorlig varme blir det jo ikke, men det går an å få litt lunk hvis man durer på full guffe med mye press, særlig med flexen vil jeg tro :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Da ser det ut til at det går litt mer på feelingen når det gjelder DA og hastigheter.

Tror ikke jeg da skal legge meg så voldsomt opp i turtallet på en DA ved en korrigering. Litt sunn fornuft og tips fra dette forumet vil nok redde meg fra de helt store blemmene med en DA :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saab-lakk Ståle :-)

Prøvde roterende til grovjobben, men gav fort opp.

Skjønner ikke det....

Kjørespor får man jo på så å si alt av biler ved grov korrigering...og er ingen katastrofe på det stadiet - For meg er det da naturlig å tenke slik at man velger det mest effektive våpenet for nettopp denne jobben som vil ta tre evigheter med DA maskin.

Når finpussen og siste steget gjenstår så finner man frem enten DA eller roterende igjen ut ifra hvilke egenskaper den gjeldende klarlakken har.

Hvis jeg skulle korrigert så mye som jeg vanligvis gjør med en DA så hadde jeg nok vært i garasjen og holdt på med Saaben til kjerringa ennå.....og jeg tok vel den med roterende i Mars 2009 :)

Men det er mulig du tenker på tilfeller hvor lakken er så vanskelig at alt blir tyggis med roterende ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...