Gå til innhold

Test: Fire typer chenille vaskemitter


Knutis

Recommended Posts

I et anfall av ren nysgjerrighet, har jeg brukt fem forskjellige vaskehansker det siste året, av disse fem er tre såkalte chenille mitter.

Andre vaskeprodukter som washpudel, Megs lille hvite og saue-ulls hanskene har egenskaper som skiller seg fra chenille mittene, og jeg har derfor ikke tatt med de i denne testen.

Testen har blitt utført ved å;

-måle vannmengde som forsvinner ut av bøtten sammen med de forskjellige hanskene

-måle lengden på selve chenille trådene

-sjekke konsentrasjonen av tråder

-sjekke hvor behagelig hansken er å bruke (innvendig)

Et annet viktig parameter som kanskje savnes er hvor snill den er mot lakken (motvirke vaskeriper), men ettersom de er veldig like materialmessig, har jeg ikke funnet noe som tyder på at den ene er snillere enn den andre.

Her er de tre samlet:

6d665c06.jpg

Nærmest kamera er Espuma (95kr), så Nanolotus (115kr) og den blå lengst vekk er Cobra (100kr)

Størrelsemessig er de like, prismessig er de også like.

Rent teknisk skiller Espuma seg fra de to andre ved at den har en såkalt bugscrub på baksiden, dette fører til at hansken tar med seg mindre vann fra bøtten, da chenille-markene trekker mer vann enn scrubben. Dette gjør også at hansken er lettere.

41974cd2.jpg

En titt innvendig avslører at Cobra har et skumtrekk for å øke slitestyrken, i dette tilfellet gikk det hull på trekket allerede ved førstegangs bruk. Det er dog godt mulig at det skyldes en produksjonsfeil på akkurat denne.

5d48a4ab.jpg

Nanolotus har også et innvendig trekk, men her er det av stoff. Denne har vært i bruk flere ganger, og tåler det godt.

668c9297.jpg

Espuma har droppet innvendig trekk, og det fører til at den er noe mer grov og strukturert innvendig. Personlig syns jeg det bare gjorde den enda bedre å jobbe med, da den ikke flyttet seg så mye rundt hånden.

542f76a0.jpg

Så for å ta en titt på punktene jeg nevnte i starten:

-måle vannmengde som forsvinner ut av bøtten sammen med de forskjellige hanskene

Nanolotus trekker mest vann, Espuma minst av disse tre.

-måle lengden på selve chenille trådene

Nanolotus har ca 30% lengre chenilletråder enn de to andre.

-sjekke konsentrasjonen av tråder

Konsentrasjonen er like høy på alle tre.

-sjekke hvor behagelig hansken er å bruke (innvendig)

Personlig syns jeg Espuma's er mest behagelig å bruke, pga lav vekt og grov struktur innvendig. Den har også et noe strammere elastisk bånd rundt håndleddet sammenlignet med de to andre, så hansken sitter godt på hånden.

Den tar med seg mindre vann fra bøtten enn de største hanskene, men jeg følte ikke på noen måte at det ble tørt og for lite vann.

Av disse tre vil jeg anbefale den billigste, altså Espuma.

EDIT:

Idag kom jeg over en pakke med div microfiber-produkter på Biltema (99kr for alt), deriblant en chenille mitt med bugscrub på baksiden. Tenkte jo på at jeg har lovet å komme tilbake med en cd-test på alle mittene, og tok derfor med meg en slik pakke. Den var innholdsrik, men jeg syns ingen av de skilte seg ut som noe jeg absolutt hadde lyst å bruke på lakk, men til eksosrør, felger, dashbord osv funker de sikkert knall. Det var og med en MF som kjentes god ut til glassbruk.

290611be.jpg

Men her var det altså mitten som skulle i søkelyset, og den ser jo ut som "alle andre". Tettheten på chenille-trådene og lengden på de er lik Espuma og Cobra, og da bittelitt kortere enn Nanolotus sin.

540036d6.jpg

Bugscrub på baksiden som på Espuma, bare annen form på den.

cac674ea.jpg

Innvendig ser vi at den er lik mitten fra Espuma, og den er god å ha på.

0ccd082b.jpg

Jeg begynte frekk og freidig å gnikke med tørre mitter på en helt ubrukt cdplate.

6dc34011.jpg

INGEN AV MITTENE LAGET RIPER I TØRR FORM, TIL TROSS FOR IHERDIG GNIKKING AV MEG

0f0c03d0.jpg

Så testet jeg med bugscrubbene på Biltema og Espuma, med følgende resultat i den rekkefølgen:

09018ca2.jpg

b22802c6.jpg

Med denne utvidelsen/oppdateringen er det to mitter som for meg fremstår som 99% like, og det er Espuma og Biltema, som begge er billigst og gir mest for pengene.

Endret av Knutis
  • DCN Poeng 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin test! Synes du har valgt gode testkriterier også. Synes du det var noen forskjell på glid mellom de forskjellige?

Testet Espuma hansken selv i går, og da tenkte jeg at det hadde vært fint å lage en test av forskjellige mitts, men det hadde jo du allerede gjort.. :D

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg ikke de med "bugscrub" på baksiden, også har jeg brukt å fjerne det "trekk/stoff/fyllet" som er inni hansken for å "justere" mengden vann de trekker med seg fra bøtta. Det er heller ikke alltid jeg gidder å putte hånda i hansken selv om det er en billig forsikring mot å miste den i bakken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfin test! Synes du har valgt gode testkriterier også. Synes du det var noen forskjell på glid mellom de forskjellige?

Testet Espuma hansken selv i går, og da tenkte jeg at det hadde vært fint å lage en test av forskjellige mitts, men det hadde jo du allerede gjort.. :D

Takk for det. :) Jeg har jo brukt alle tre på forskjellige biler, med forskjellig grad av "skittenhet". Men når det kommer til glid er min erfaring at såpen betyr mer, jeg er ikke istand til å se/kjenne forskjell på stoffet brukt til å lage disse.

Kanskje ha med cd-test for å se forskjell på hvor mye de riper?

Nå når du sier det, skal jeg sørge for å få det på plass. Jeg er som sagt ikke i stand til å kjenne forskjell på stoffet de er laget av, men mulig en cd-test vil kunne avsløre forskjeller. Takk for tipset!

Personlig liker jeg ikke de med "bugscrub" på baksiden, også har jeg brukt å fjerne det "trekk/stoff/fyllet" som er inni hansken for å "justere" mengden vann de trekker med seg fra bøtta. Det er heller ikke alltid jeg gidder å putte hånda i hansken selv om det er en billig forsikring mot å miste den i bakken ;)

Bugscrubben blir nok aldri brukt av meg, men jeg liker følelsen av letthet. I motsetning til de største hanskene som føles som om du slenger en våt gulvmatte på panseret. :)

Personlig stikker jeg hånda inn i hansken fordi jeg liker å kjenne panelene når jeg vasker, lettere å kjenne overgangen mellom de forskjellige panelene også. At jeg ikke kan miste den er såklart en fordel, men ikke primært derfor. Å fjerne trekket har jeg ikke tenkt på, skal gjøre det på Cobraen asap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...