Gå til innhold

Dine anbefalinger av bilsåpe?


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg sitter i skrivende stund på hotellet med fersk kaffe og en flaske Pepsi mens jeg koser meg med å lese litt i dette forumet. Ti ganger bedre enn VG og totalt vanedannende! B)

Jeg la denne posten under "Småprat/OFF-Topic" da jeg synes det er greit at man sklir ut litt, for vi snakker jo om såpe her B)

Det er jo også en liten baktanke med tråden selvsagt, og det er at jeg ønsker alternativer til Chemical Guys sine såper. Overhodet ikke noe galt med CG og dette er et merke som har imponert meg stort og gjør det fortsatt.

Men det finnes jo så mye annet der ute som jeg ikke har prøvd og det jeg lurer på er om det finnes såper der ute som du mener har helt spesielle kvaliteter og eller såper som gjør det ingen andre såper kan...

Jeg lurer nemmelig litt på om jeg skal teste ut noen nye såper for å sjekke om det finnes produkter som slår CG med tanke på pris/produkt/effekt etc...

Finnes det forresten noen premiumsåper som koster litt mer enn andre såper som du har testet?

Kom igjen... ta deg en Pepsi og eller fyll opp kaffekoppen og sleng deg med :)

PS! Jeg inviterer også leverandører og produsenter til denne tråden. Bare koselig og få litt reklame inn her synes jeg :)

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CG har så mange forskjellige såper at man begynner nesten å lure på om det har flippa over for de kjemiske gutta. De som husker alle de sinnsykt lange navnene har garantert en runde på asylet. Kan det egentlig være så veldig stor forskjell på såpene?? Jeg har prøvd 3 forskjellige fra CG og kan ærlig talt ikke si at jeg har merket noen stor forskjell. Har en gallon CW&G som tydeligvis kommer til å vare i evigheter hvis man skal følge angitt dosering.

En annen såpe jeg har brukt endel er Duragloss #901. Fungerer kanon sammen med ullmitt og gir grom glid, men ikke den beste til å vaske en skitten vinterbil.

Ellers synes jeg Sonax glansvask er bra. Det var en favoritt i flere år inntil jeg ramla på kjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimum car wash. Deilig lukt og sykt bra gli.

Skummet godt i skumlanse også!

Forøvrig blir bilen min like ren uansett hva slags bilsåpe jeg har testet av de "riktige produktene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Hva med Poorboys og Dodo Juice sine såper... ?

Er nok sant som du sier omrognan. Kan vel være umulig at det er de heeelt store forskjellene på de forskjellige såpene, og om såpen er sterk eller ikke kommer jo helt an på hvordan man blander dem...

Det viktigste -vertfall for meg- er at såpen har god glid, samt at den booster voksen og gir en lakkoverflate som er lett og tørke. Jeg ser for meg at når man påfører vann/såpe med mitt etc. så tror jeg ikke det skal så veldig sterk såpe til for å få fjernet det som er igjen etter skumlegging/avfetting/avspyling.

Untaket er når man skal klargjøre bilen for en voks kanskje...

Da er det kanskje greit med en såpe som ikke legger igjen "voks" eller noen form for beskyttelse.

Hvis man sliter med å få bilen ren med håndmakt, uansett åssen såpe man bruker så snakker vi kanskje heller om dårlig "forvask" og eller en bil som er såpass inngrodd av skitt at man nærmest må frem med ostehøvel.

Det er vel få her inne som ikke klarer og få bilen sin (eller andres) ren med håndvask vil jeg tro, så det hele koker vel ned til at styrke på såpen man velger å prøve er irrelevant...?

En såpe som markedsføres som mild er vel ikke direkte mild hvis man blander den sterkere. Men så klart, mindre kostnadseffektivt blir det jo.

Mulig jeg er litt på villspor her... men da håper jeg at det er noen her som kan rette meg opp :)

Edit:

Forøvrig blir bilen min like ren uansett hva slags bilsåpe jeg har testet av de "riktige produktene"

Dette ble skrevet etter at jeg postet og underbygger vel kanskje det jeg skriver... ?

Endret av Bjerknez

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poorboys Supær-Slikk-Ænd-Søds er digg! Lukter godt, sinnsykt bra glid og skummer veldig bra. Min favoritt i bøtta.

Scholl shampool kommer på andre plass siden den skummer dårlig, men har veldig bra glid og inneholder "skyllemiddel" som er bra på biler uten LSP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Det er mange som anbefaler Poorboys Super Slick and Suds... men hvordan er denne kontra såpene til feks. CG?

Blir det liksom samma greia... eller en helt ny opplevelse?

Kunne gjerne gitt 2.000,- for en såpe jeg... men da må den levere noe ingen andre såper klarer...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeyland

Det er mange som anbefaler Poorboys Super Slick and Suds... men hvordan er denne kontra såpene til feks. CG?

Blir det liksom samma greia... eller en helt ny opplevelse?

Kunne gjerne gitt 2.000,- for en såpe jeg... men da må den levere noe ingen andre såper klarer...

Jeg kan mikse deg en såpe til 1995kr, og den skal jeg klare å få unik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Unik på hvilken måte da?

Hvorfor selges det ikke såper som overgår ALT annet av såper til 2.000,- når det nærmest er vanlig her inne å kjøpe vokser til rundt samme prisen?

Siden dette er ett forum for entusiaster så regner jeg da med at slike såper er lette og selge... Vertfall så lenge dem faktisk blir unike i forhold til andre såper.... eller?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeyland

Unik på hvilken måte da?

Hvorfor selges det ikke såper som overgår ALT annet av såper til 2.000,- når det nærmest er vanlig her inne å kjøpe vokser til rundt samme prisen?

Siden dette er ett forum for entusiaster så regner jeg da med at slike såper er lette og selge... Vertfall så lenge dem faktisk blir unike i forhold til andre såper.... eller?

Det var spøk og skal ikke dra den lengre. selv om planen var å ha 4,5% sand i den så den virkelig fjerner dritt ifra lakken ;)

Skulle alt av bilpleie produkter kostet like mye som voks hadde nok mange droppet det siden bare røkke og gutta hadde hatt råd.

Ser ikke helt hva du er på jakt etter i en såpe som ikke noen har allerede.

Så er det mer morro å bruke litt penger på en fet voks siden det er luksus arbeid og absolutt kronen på verket. Såpen spyler du jo av igjen og rett ned til rottene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som anbefaler Poorboys Super Slick and Suds... men hvordan er denne kontra såpene til feks. CG?

Blir det liksom samma greia... eller en helt ny opplevelse?

Kunne gjerne gitt 2.000,- for en såpe jeg... men da må den levere noe ingen andre såper klarer...

Min erfaring er at den har litt bedre glid enn CW&G og mye bedre glid enn maxi suds, dette merker du veldig lett med en ullhanske på bil uten LSP.

Hvilke egenskaper er det du føler du mangler i en såpe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mange referanser, men kan på det varmeste anbefale Poorboys Super Slick and Suds. Bra glid, skummer bra og det viktigste: den lukter godt :)

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Det var spøk og skal ikke dra den lengre. selv om planen var å ha 4,5% sand i den så den virkelig fjerner dritt ifra lakken ;)

Skulle alt av bilpleie produkter kostet like mye som voks hadde nok mange droppet det siden bare røkke og gutta hadde hatt råd.

Ser ikke helt hva du er på jakt etter i en såpe som ikke noen har allerede.

Så er det mer morro å bruke litt penger på en fet voks siden det er luksus arbeid og absolutt kronen på verket. Såpen spyler du jo av igjen og rett ned til rottene.

Synes det var rart hvis dette ikke skulle være en spøk ja... hehe.

Skal man dra en sammenligning, så går vel også voksen til rottene... Det tar bare litt lenger tid og spres over ett større område...

Jeg er ingen kjemiker, men kanskje en enda mer kostnadseffektiv såpe enn feks. CW&G hadde vært noe? Hvis mulig...

Når noen gir flere ti-talls tusen for en voks, så er nok også dette mennesker som gir ett par tusen for noen milliliter med såpe vil jeg tro...

Hva man skal gjøre med en såpe for å få den unik vet jeg dog ikke, men jeg ser vel for meg en såpe som "vokser" bilen din i samme slengen og faktisk legger igjen en liten beskyttelse. Er jo mange såper som skryter av at dem legger igjen beskyttelses hinne, men denne hinnen må være veeeldig tynn.... hehe.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i at Poorboys super slick and suds er en digg såpe å bruke. Har kun brukt den i bøtte.

Ellers vil jeg og nevne Muc-Off Übershine. Dette er og en såpe som gir veldig god glid og etterlater en blank overflate. Lukter helt himmelsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen kjemiker, men kanskje en enda mer kostnadseffektiv såpe enn feks. CW&G hadde vært noe? Hvis mulig...

Skjønner ikke hva du vil fram til jeg?

Først vil du bruke 2000 på en såpe, så vil du bruke en 10'er.

Extreme Body Wash 'n' Wax legger igjen et vokslag som varer en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Bare for morroskyld, så fikk jeg lyst til å kjøpe meg en bilshampo fra TurtleWax og sammenligne med såpene jeg har prøvd...

Er flere år siden jeg har tatt i en Turtle Shampo og det hadde vært morsomt og fått det bekreftet en gang for alle at Turtle er ut... Eller kanskje ikke....

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Skjønner ikke hva du vil fram til jeg?

Først vil du bruke 2000 på en såpe, så vil du bruke en 10'er.

Extreme Body Wash 'n' Wax legger igjen et vokslag som varer en liten stund.

Det jeg vil frem til er en såpe som skiller seg ut fra såpene man får kjøpt i dag. Det være seg om såpen er mye mer kostnadseffektiv enn alle andre såper og eller at såpen har andre egenskaper som ingen andre såper har...

Jeg er altså ute etter en såpe som skiller seg ut... og da må man kanskje få en spesiallaget såpe til sitt bruk. Hadde forresten vært uhyre morsomt og bestemt egenskapene til såpen selv for så og bestillt en såpe i sitt navn... hehe.

Jeg skjønner jo at en såpe ikke kan ha ALLE egenskapene. Dette gjelder jo også vokser...

Jeg er også klar over at en slik løsning koster penger, men det er det jo også mye annet som gjør...

Her snakker vi bare om løst og fast rundt bilsåper og hva man mener rundt dette. Ikke noe spesielt jeg lurer på, men mye spørsmål kommer underveis når kommentarer og erfaringer blir lagt inn.

Dette er altså ingen høytidelig tråd og derfor så la jeg den under "OFF-Topic" :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo flere såper med voks som fungerer, i større eller mindre grad. Prøver du en del av dem på biler uten voks, så ser du tydelig etterpå at det er litt beskyttelse på dem med hensyn til beading/sheeting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Det er jo flere såper med voks som fungerer, i større eller mindre grad. Prøver du en del av dem på biler uten voks, så ser du tydelig etterpå at det er litt beskyttelse på dem med hensyn til beading/sheeting

Joda... du har rett i det...

Men de såpene som tillbyr en slik beskyttelse som befinner seg på markedet er vel ganske så like? Er vel kanskje ingen som skiller seg ut fra mengden med tanke på egenskaper?

Joda.. forskjellige lukter samt innpakninger og farger å slikt... men en såpe som booster og evt. legger en beskyttelse som faktisk varer noen uker hadde vel vært en drøm og eie. Om det i heletatt er mulig og få en såpe til å gi en bedre beskyttelse ved vanlig håndvask vet jeg dog ikke, men det hadde vært morsomt og kunne vasket bilen på feks. en ferie og vite at beskyttelsen varte til du var hjemme...

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...