Gå til innhold

Råd til en nybegynner om polering


kranierot

Recommended Posts

kranierot

Hei jeg er en 17 år gammel gutt som vimser fram og tilbake på nettsider/forum/butikker og lure på det mest når det gjelder polering av bil.

Får snart en vinrød e34 som jeg tviler på har fått pleie på denne siden av årtusen skiftet(kansje å ta litt i hehe).

Jeg har fått med meg at biltema har fått gode responser på deres produkter, var smigrende å prøve pga prisen og alt.....

Har kjøpt meg en biltema DA poleringsmaskin til 199kr, og den voksen som naf sier er best altså Scrach Remowing Wax, rubbing fra de.

Rubbing pga har blitt fortalt at det hjelper godt på glansen osv.

Jeg har ikke noe i mot og bruke penger på dyrere produkter, men da må det ikke være bare pga er dyrere, en pris er no bare en pris.

Jeg vil jo som alle andre her inn alt til bilens beste......

Grunnen til denne tråden er at jeg vil ha innspill, fremgangsmåter ved polering, produktanbefalinger(eks. hvorfor det produktet i steden for annet)

Alt dere mener en nybegynner med kjærlighet til bilen trenger å vite før han trer til.....

Takk....

Tor Einar Johansen

Endret av kranierot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. biltema 2hodern er vel helt grei som nybegynner maskin, har ikke prøvd denne selv eller den scratch removing wax tingen.

Men når det kommer til "flere produkter i et" feks svamp med rubbing polish og voks har jeg meget lite trua.

Helt grei start pakke er for eksempel Meguiars dc1-2-3.

det er lakkrens, polish og voks.. koster ikke all verden heller :)

Prisen er kansje noe stivere på alt av produkter som blir brukt av oss inn her (for det meste hvertfall)

Men som oftest er prisene absolutt verdt det og de leverer hva de lover.

snakk med noen av leverandørene så kan de sikkert sette opp noen fine start pakker til deg :)

Lykke til med førerkort bil og polering :)

Anbefaler deg på det sterkeste og lese Nybegynner artikklene til Truhaa

Bilpleie for dummies 1.0

Bilpleie for dummies 2.0

Edit: en god del skriveleif..

Endret av Bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å gå en kjempesmell dersom du bruker mye tid på dette forumet og håper å klare deg med kun ett alt-i-et-produkt..

Endret av omrognan
  • DCN Poeng 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å gå en kjempesmell dersom du bruker mye tid på dette forumet og håper å klare deg med kun ett alt-i-et-produkt..

Meget godt sagt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat skulle friske opp bilen sin før salg ifjor og ville ha noe billig, så han kjøpte den Scratch Removing Wax'en til Biltema.

Skjønner ikke hvordan den kunne bli testvinner for å si det sånn. Men har jo sett en tråd på Bilforumet med temmelig fine etter-bilder av den. Du får teste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kranierot

Takk til alle innspill.... jeg stille jo med blanke ark når det gjelder polering, og er ellers en veldig nøye person så ønsker best mulig resultat;->

En rubbing, er det noen som kan forklare litt, komme med noe konstruktiv kritikk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt overfor her, de guidene som er lagt ut er gull verdt dersom du er ganske fersk innen bilpleie. Kan virke som litt mye til å begynne med, men det står veldig mye bra i dem, og de forteller det mest grunnleggende innen bilpleie. Etter du har lest dem har du sikkert et par spørsmål, men du vil nok få svar på mye ved å lese.

Om alt skal forklares til punkt og prikke i denne tråden blir den nok ganske lang, og mye er skrevet før. Er jo en grunn til at det finnes guider på bruk av maskin på diverse titalls tusen ord, og at de bare tar for seg det mest grunnleggende :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt dårlig til å forklare men kan prøve litt.

Rubbing er vel egentlig Grove polisher som sliper ned lakken (klarlakken som oftest) på bilen.

Forskjellige leverandører har forskjellige metoder. for eksempel meguiars skryter av sine

diminishing abrasives. dvs at "slipekornene" blir mindre etterhvert som du jobber med den og til slutt kommer bort

og vil da teoretisk avslutte mildere.

Selve prossesen.

Folk start med å teste ut hva som ser ut til å ta å fjerne ønsket mengde lakk.

Feks en "cut polish" som fjerner en god del. (grov)

deretter en mildere en som fjerne såkalta hologrammer/kjørespor (mild)

og avslutter med en fin polish som såvidt sliper men for det meste gir glans (fin)

For å sjekke om ønsket mengde er fjernet bruker man forskjellige ting feks kontrollspray, er ikke helt sikker på hvordan

denne funker selv men har forstått det som at den fjerner overfødige polish rester osv og viser deg det egentlige resultatet.

Mange bruker også Lakkdybde måler for og se hvor mye lakk det er igjen å jobbe med.

Så fins det forskjellige lamper som lyser veldig sterkt og har en konsentrert lys stråle som også da gjør det enklere å se deffekter.

feks swirls, rds og hologrammer.

prøvde hvertfall litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. velkommen til "the dark side" :) Om litt snakker du swirlsk, mumler om RDS, har mareritt om hologrammer og svetter hver gang du ser Turtle New Car Wax.

En All-In-One som dekker alt fra A til Å blir nok vanskelig å finne - men det er bare å lese seg opp her inne og spørre etterhvert. Mange som har startet med enten Meguiars sin 1-2-3 Step eller Duragloss 101 + 105 + 111, og siden gått over til mer profesjonelle produkter etterhvert som galskapen tar overhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. velkommen til "the dark side" :)

........etterhvert som galskapen tar overhånd.

og det gjør den..... fort.......

farlig fort

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kranierot

Du kommer til å gå en kjempesmell dersom du bruker mye tid på dette forumet og håper å klare deg med kun ett alt-i-et-produkt..

Ja.... det skal sies at jeg ikke er inneforstått med det produktet jeg har kjøpt og det var impulskjøp uten å huske å ta kvitteringa.

Kjempesmell og kjempesmell, lite bra måte å ønske folk velkommen, det kan jo formuleres finere.

Nei skal ikke henge meg opp i det, du har vel rett i det;->

Tenkte bare det var en grei start med et alt i et produkt for en nybegynner, så kan jeg gå videre på professionel utstyr senere.

Jeg blir nokk mest sansynlig ikke å bruke biltema woxen etter lesingen her inne.

Endret av kranierot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å være klar over at f.eks dette biltemaproduktet og den typen produkter som vi her inne bruker er HELT forskjellige ting. Når vi snakker om polish mener vi i 99% av tilfellene fine slipemidler som sliper ned lakken (med maskin) og fjerner dermed riper, matthet osv. Når dette er gjort legger vi på en ren voks som gir et beskyttende lag over lakken. Polish og voks er altså helt forskjellige ting. Men blir ofte blandet sammen i sammenheng med "forbruker produkter".

De fleste produkter som man får kjøpt i "vanlige" butikker er "all in one" produkter som egentlig ikke gjør noen av delene særlig bra. De fleste vil bare skjule bittelitt av vaskeripene (sliper ikke) og gi en begrenset beskyttelse. De vil altså ikke gjøre lakken permanent bedre, men bare skjule litt av defektene og gjøre bilen blankere i en begrenset periode. De produktene proffe eller vi "entusiaster" bruker vil altså gi heelt forskjellige resultater, og brukes på helt andre måter :)

Det FINNES alt-i-ett produkter som fungerer nogenlunde bra, dog ikke i nærheten av "full runde" med proffe produkter. For eksempel Autoglym SRP, for å nevne et produkt som du får kjøpt lokalt. :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir nokk mest sansynlig ikke å bruke biltema woxen etter lesingen her inne.

Jeg ville kjøpt meg Meguiars DC 1 og 2.

http://godkjemi.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=6&category_id=27&manufacturer_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=1 Den og step 2.

Step 3 ville jeg byttet ut med en bedre voks, da jeg var litt skuffet over den. Eventuelt denne: http://godkjemi.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&product_id=29&category_id=27&manufacturer_id=2&option=com_virtuemart&Itemid=1

Jeg begynte med disse (1-2-3) og fulgte "bilpleie for dummies 2" her inne. Følte jeg fikk et greit resultat med biltema DA maskinen. Kjøpte også Sonax pads ifra Clas Ohlson :)

Endret av Sven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.... det skal sies at jeg ikke er inneforstått med det produktet jeg har kjøpt og det var impulskjøp uten å huske å ta kvitteringa.

Kjempesmell og kjempesmell, lite bra måte å ønske folk velkommen, det kan jo formuleres finere.

Nei skal ikke henge meg opp i det, du har vel rett i det;->

Tenkte bare det var en grei start med et alt i et produkt for en nybegynner, så kan jeg gå videre på professionel utstyr senere.

Jeg blir nokk mest sansynlig ikke å bruke biltema woxen etter lesingen her inne.

Var nok hyggelig ment kommentaren til "omrognan". Han ville nok bare påpeke at en blir veldig fort avhengig av å være inne på denne nettsiden, og da ender det opp med at man hele tiden må prøve nye produkter som blir anbefalt eller man ser andre har :) Vis du går inn på "Vis frem dine produkter" på forumet her, så skjønner du hva jeg mener :)

Endret av johnsta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kranierot

Var nok hyggelig ment kommentaren til "omrognan". Han ville nok bare påpeke at en blir veldig fort avhengig av å være inne på denne nettsiden, og da ender det opp med at man hele tiden må prøve nye produkter som blir anbefalt eller man ser andre har :) Vis du går inn på "Vis frem dine produkter" på forumet her, så skjønner du hva jeg mener :)

Joda neida, har ikke fått noen varige men;->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

om bilen di får er veldig oksydert i lakken kan jeg godt anbefale deg og kjøpe inn Autorange Paint Cleaner og Autorange Banana Wax :)

Jeg har akkurat brukt di på bilen min som var blitt mer kremfarget enn gul med åra og etter en god runde med paint cleaneren så blei resultatet veldig bra :) disse syns jeg som selv er nybegynner ga veldig mye pengene da di ikke koster mer enn 150kr for hver av produktene hos www.autoboss.no :)

vist du leser "Min Toyota MR2 MKII 93" på show and shine sidene så ser du hvordan bilen min blei med bare en runde med PC og banana wax :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tor Einar, og velkommen hit.

Som noen har nevnt kan det få følger :)

Som noen også har nevnt er bilpleie for dummies greit å lese seg opp på og da antar jeg at du har vaskebiten i boks.

Grunnarbeidet er det som er helt avgjørende for sluttresultatet enten du bruker voks til 5000.-/boks eller 300.-/boks

Mitt beste råd til deg med biltema 2 hodet DA er derfor å handle deg grønne cyclopads i str4" fra blankbil eller

blå uberpads i størrelse 4" fra scandicshine....eller fra et eller annet sted hvor disse selges

Samtidig skal du kjøpe deg en flaske scholl S30 eller et annet tilsvarende sluttpoleringsprodukt fra feks Menzerna, 3M eller Meguiars (de forskjellige forhandlerne kan hjelpe deg med dette valget og jeg anbefaler scholl fordi det er det produktet jeg har mest erfaring med)

Det du skal gjøre nå i dette første steget av lakk-korrigering er å fjerne det ytterste syltynne laget av klarlakk som ofte er befengt med ultrafine riper og oksydert klarlakk og som i mine øyne står for en veldig stor del av forringelsen i selve glansen.

Så kan du heller ta de dypere ripene og roterende maskin etterhvert som du får trening med den ufarlige DA maskinen (DA maskin utvikler ikke varme slik en roterende gjør)

En slik prosess vil gi deg en betydelg heving av glansen på bilen, så neste steget må bli å ta vare på denne.

Dette kan du gjøre ved å handle deg en god syntetisk voks med forseglingsegenskaper, eller en ren voks basert på braziliansk carnauba.

Petter her på forumet er en kar som har greie på det han snakker om. Nylig avslørte han at Nattys pastewax red er hans favoritt i billigsegmentet og da tror jeg dette er et godt alternativ(fra feks blankbil eller diverse utenlandske butikker) - hvis ikke er Megs #16 (handles billig på Ebay) et meget godt og holdbart alternativ i så måte.

Ut over dette trenger du noen applikatorer for påføring av voksen for hånd....så et par slike må du bestille deg fra stedet du bestiller deg et av de andre produktene. (Man legger ikke på voks med maskinen)

Likeså trenger du en grei plastfornyer, og black wow er et produkt som har høstet mange lovord, men også Meguiars Trimdetailer, og Turtlewax nanotech bumper&Tireshine vil gjøre nytta - om enn noe kortere tid i slengen.

Du trenger også et par greie mikrofiberkluter til fjerning av voks og ikke minst rester av poleringsmiddel (iike bruke samme MF til begge deler nei)

Its all in the details, og det som nå gjenstår for at du skal få et generelt helt fint resultat på bilen din er en dekkfornyer. Her er jeg mest kjent med swissvax pneu fra swissvax Norge eller scandicshine. Men også Migliore bella lustra tireshine fra Autobahn er et like bra alternativ.

Godt vasket med feks Meguiars NXT bilsåpe, clayet med feks Meguiars claysett bestående av en leireklump og glidemiddel til denne

(kan handles feks hos godkjemi, eller hos de fleste bilxtra butikker) lar du bilen tørke ved hjelp av et tørkehåndkle beregnet på dette, eller bilen kan luft tørke (dette skal man egentlig aldri gjøre pga fare for vannmerker - men siden bilen skal poleres går det som oftest greit)

Deretter tar du litt produkt (et par erter) på hver pad og sprer et område på ca 40x40 cm på bilen med laveste hastighet på maskina, deretter drar du på ordentlig og kjører en stund til du har hatt kanskje 10 pass over hele området...før du med lite press og stor forsiktighet fjerne produktrester med en Mikrofiberklut...gjenta til hele bilen er tatt.

vask bilen igjen med såpe og tørk den med med tørkehåndkle, påfør voks og fjern overskytende med en mikrofiber (etter det spesifikke produktets anvisninger) gå over plast med plastfornyer og hjul med dekkfornyer. Deretter legger du et lag til med voks...og vips så kan jeg love deg at du har en bil som ligger skyhøyt over det norske gjennomsnittet når det kommer til glans og bling.

Men du kommer ingen vei utenom den lette lakk-korrigeringen med DA maskin, siden det er i dette trinnet du legger grunnlaget for hvor

bra bilen skal bli.

Lykke til,

Mvh

Ståle :)

  • DCN Poeng 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...