Gå til innhold

Å legge voks.


hmsilset

Recommended Posts

hmsilset

Jeg bare lurer på dette siden jeg nesten uten unntak kommer til å bruke Insignis, Shield og andre godvokser fremover(crystal rock og cg e-zyme må prøves også sikkert). Er vel mest økonomisk å bruke hendene siden en aplikator/svamp vil trekke inn en del?? Hvordan er så fremgangsmåten å ha på voks for hånd? Drar å spiser pølser nå, og tipper det kommer mange gode svar i løpet av kvelden ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg ikke, dessuten kan fort fingrene lage riper er nå min erfaring, spesielt tørre "kjemikaliehender" Jeg bruker opp igjen den samme applicatoren igjen og igjen. Lagrer den i masterbagen inni egne plastposer. Så slipper man å "prime" de med voks mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mye hendene, spesielt når det er kaldt i været og lakken er kald.

Det er uøkonomisk da det ofte blir ujevnt påført, og min erfaring er at man ikke får all voksen av hendene etterpå, så den mengden man tørker av seg etter påføring like gjerne tilsvarer mengden som trekker inn i en tynn app-pad.

Så for min del kommer jeg til å holde meg til pads fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er det ofte blir tykkere lag og jeg sitter igjen med mye produkt på hendene når jeg legger på voks for hånd. Har ikke gjort som East og lagret applicatorpads i egen pose, men dette hørtes ut som en genial ide. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Takk for gode svar :)

Da ser det ut til at jeg fortsetter med aplikator(synes de sorte swissvax padene er veldig gode).

Jeg liker ikke å sløse med godvoksene uansett hvor mye + jeg er på kontoen, og de gangene jeg har sløst er det pga. dårlig

kunnskap.Irriterer meg enda at jeg brukte nok Insignis til 5 biler på den forrige BMWn jeg voksa.Har vokset en hummer og mr2n etterpå med samme voksen, og det skal jammen ikke mye til for å dekke godt f.eks en forskjerm :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stein86

Har lagt voks med hendene en gang og aldri igjen.

Himmel og hav så mye lenger tid det tok og klarte ikke å legge voksen tynt i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Skal ikke undervurdere en skikkelig håndjobb en gang i blandt :) Når det er sagt, så tar det som regel lengre tid å bruke hendene for å påføre voks, kontra applicator, samt at man ender fort opp med å bruke mye mer produkt.. I alle fall jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenHamre

Min erfaring med handvoks er dårlig.

1. Jeg brukte mye mer produkt, ja en pad trekker med lagrer den og bruker den om og om og om igjen

2. Jeg ripa opp lakken med hard hud i gripeflaten, pga vektløfting

3. Det blir værre og buffe av

4. Det tar lang tid

5. Jeg får sinnsyk beading/sheeting når jeg prøver og vaske hendene etterpå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest aplicator, da klarer jeg og legge tynnere lag, bruke mindre voks og føler selv jeg har litt bedre kontroll samt jeg bruker ikke så lang tid.

Men det er absolutt kos og legge med hendene, men jeg personlig bruker litt mere voks da og litt lenger tid. Men det går vell litt på erfaring også vil jeg tro.

Når det gjelder aplicator pads så bruker jeg de røde fra SS og Swissvax svart aplicator pad. De er kjempe gode :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Applicator er det beste og mest økonomiske, men det ser jækla tøft ut når man står og stryker over bilen med bare hendene også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg pleier å leie inn ei berte som jeg smører inn med voks som så må åle seg rundt på bilen (pass på å klippe ned neglene på henne først..)... :P Om jeg ikke får leid inn ei lokal berte, så hender det at jeg ringer Bernhard, men de jæ... storetåneglene hans er skumle i forhold til lakken.. :unsure:

Seriøst så bruker jeg pad selv, jeg syns det går for mye voks med henda og at det blir litt klissete. Samtidig så sparer man, som det nevnes over, overskuddsvoksen i paden til neste gang ved å legge den i en liten brødpose etc og slå en knute på. Det som vel er mye av trikset med å benytte hendene er at man får varmet opp voksen veldig godt slik at den fester seg best mulig til lakken :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Divine feks er fin å legge på med hendene da den er en av de hardeste voksene jeg har lagt på bil noengang.

Stortåneglene er nyklipte nå Dag, så det er bare å ringe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger for hånd på felger og eksosstusser, med rød SS-pad ellers. Trenger flere slike ser jeg slik at jeg har minst to dedikerte app-pads til hver voks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divine feks er fin å legge på med hendene da den er en av de hardeste voksene jeg har lagt på bil noengang.

Var ikke det en gang i tiden hele poenget med å påføre med hendene....altså at de hardeste voksene faktisk nærmest må varmes i hendene for å i det hele tatt klare å påføre de? :unsure:

Og er det bare jeg som aldri har vasket en appl.pad til gjenbruk, men drylt de i søpla og tatt en ny neste gang?

Kanskje ikke så bra for miljøet men psykisk bra for lakken kanskje..? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Personlig så bruker jeg de små gule padsene som bla. Ketil selger.

Disse er små og hendige og trekker ikke til seg like mye voks som de store røde han Ketil fører...

Skal jeg vokse hele bilen, så bruker jeg den store røde pad'en da det krever litt mindre gnukking, samt at man slipper og "dyppe" pad'en så ofte i boksen, når den først er brukt en stund.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Var ikke det en gang i tiden hele poenget med å påføre med hendene....altså at de hardeste voksene faktisk nærmest må varmes i hendene for å i det hele tatt klare å påføre de? :unsure:

Og er det bare jeg som aldri har vasket en appl.pad til gjenbruk, men drylt de i søpla og tatt en ny neste gang?

Kanskje ikke så bra for miljøet men psykisk bra for lakken kanskje..? :P

Joda, men har ikke hatt noe problem med å bruke pad bare :) Varmer pad foran lyskasteren litt for å få litt varme i den så går det lettere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å leie inn ei berte som jeg smører inn med voks som så må åle seg rundt på bilen (pass på å klippe ned neglene på henne først..)... :P Om jeg ikke får leid inn ei lokal berte, så hender det at jeg ringer Bernhard, men de jæ... storetåneglene hans er skumle i forhold til lakken.. :unsure:

Seriøst så bruker jeg pad selv, jeg syns det går for mye voks med henda og at det blir litt klissete. Samtidig så sparer man, som det nevnes over, overskuddsvoksen i paden til neste gang ved å legge den i en liten brødpose etc og slå en knute på. Det som vel er mye av trikset med å benytte hendene er at man får varmet opp voksen veldig godt slik at den fester seg best mulig til lakken :)

Men er det slik å forstå at en god lunk i voksen vil få den til å feste seg bedre? I hvor stor grad da?

Vil det være en ide å holde en god temperatur på SV boksen? eller vil det skade resten av innholdet?

Da evt, la applikator ligge under varmelampa en stund før man setter igang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...