Gå til innhold

Jeg fant, jeg fant...


Siw

Recommended Posts

Warning! Emne/bilder som ikke har noe som helst relevanse for bilpleie under :P

Nå som det begynner å bli fritt for snø og "varmt"(les 6 grader og vind) her i det høye nord og, er det hyggelig å tilbringe mer tid ute igjen.

På dagens tur kom jeg over (deler av) noe som så ut som et nokså ferskt skjelett.

Utifra hva som finnes av dyr i området, og formen/str på hodeskallen tipper jeg rev. 

Ryggraden er lang og bred/tykk, så sikker er jeg ikke. Skal ikke skryte på meg store biologikunnskaper heller :P

Hva tror dere det er?

post-991-1274633621,91_thumb.jpg

post-991-1274633668,14_thumb.jpg

post-991-1274633690,52_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Vel, det er ingen tvil om at det er et rovdyr. Masse skarpe tenner. Men hvilket? :) Kanskje et ungt dyr siden den har så komplett tanngard? 

Utsnitt av bilde som viser tenna i større format:

post-991-1274636001,14_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det nede i fjæra ?

Det er ganske sjelden jeg har sett rev uten skulder-knokler, så hvis det er i rimelig avstand til sjøen vil jeg tro det er en steinkobbe eller en sel.

Fint å koke suppe på det der, brynjar kommer tvert :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

stussa på det jeg også, så enten er det slakt el ådsel som har tatt med seg noe... syntes den virker noe butt i snuta til å være rev og for lang hals/kraftig ryggrad... tenkte Jerv med en gang jeg så den... men sel kan det vel være mht jekslene på den....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Ut i fra det buede og viktigst av alt, det smal hodet så er det liten tvil om at dette er en liten Mikkel Rev som har tatt sine siste åndedrag i fjærsteinene.. Kunne til forveksling lignet på en ulv i og med at kroppen ser ganske lang ut, samt at denne har ganske likt kadaverform på hodet...meeeen ulven har utenpåliggende overtenner og ikke undertenner som her på bildet som igjen reven har..... Jerven var ikke så dumt tippet Truls, ut i fra spesielt den lange halsen, men den har mer ansamling av tenner og veldig store hjørnetenner både oppe og nede..

Siw, tok du det med deg da? Hvis du har litt hydrogenperoksid (H2O2) så kan du bleke knokene slik at de blir snøhvite..lol

Jepp, tror det er en rev... nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere gjort nå? Nå ble Brynjar satt i jakt-modus igjen, så i morra leser vi på nettet at halve reve-bestanden i Sørkedalen på mystisk vis har forsvunnet over natten....

Så blir det en Finn-annonse på torsdag: Nyyyydelig reve-kåpe selges til fordelaktig pris. Hjemmelaget etter alle kunstens regler, ergo ingen kvittering. NB! Kun epost-kontakt på æimnåtgilty ætt håttmeil dått kåm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nesten nede i fjæra jeg fant den. Jeg har sett litt på nett etter bilder nå for å oppklare dagens lille mysterium, og kan si at hodeskallen minner om rev, men den er litt i rundeste laget (om ikke det er en halvvoksen rev). Det som ikke stemmer i det hele tatt med hva jeg nå har sett av bilder av rev-skjelett er ryggraden. Den er rett og slett for lang og for kraftig. Jeg tenkte også at sel kanskje var en mulighet først, men slo det fra meg på grunn av tennene. Men ved nærmere undersøkelser ser jeg jo at en del selarter faktisk har tenner som ser slik ut... man lærer noe nytt hver dag :)

Jerv er nok sjelden i akkurat dette området (0 skog). Sel er også uvanlig, men ikke uhørt. Ulv finnes ikke her.

Når man tar med i betraktningen at det finnes en god del Ørn her, kan det kanskje tenkes at det er en sel/steinkobbe som har endt på menyen til Havørna?

Bra forslag er det i alle fall.

Og nei jeg tok den ikke med meg hjem. Tanken slo meg, men å drasse med seg et kadaver i min lille tursekk fristet ikke. Også er jeg ikke makaber ... gotisk nok til å dekorere stua med hodeskaller hehe :P

Endret av Siw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

hvor lang var hele skrotten da?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
hmsilset

jeg har lite peiling, men den har samme tenner fra hjørnetennene som jerv. Ser ut som det er ett kraftig dyr med sterk kropp har vært.Grevling er kanskje mest sannsynelig om de har sånne tenner.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang var hele skrotten da?

Vel, jeg nå har jeg ikke med meg målebånd på tur, men den var lang! Et sted rundt 1 m? Vill gjetting. Nå var jo ikke skrotten hel, men en rev er kanskje litt smalere mot enden/halen? Og ribbeina ser ut til å dekke et veldig stort område?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ikke helt lik, men måten den ligger over steinen kan nok ligne på meg når jeg henger over HT vasker her "jeg vil jeg vil jeg vil vaAaske biiiiiil"

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...