Gå til innhold

Min skitne lille Polo


Mons

Recommended Posts

Jeg har en skitten liten Polo jeg gjerne skulle hatt ren. Noe sier meg at tidligere eier (gammel ektepar som har eid den siden ny) sikkert aldri har prøvd å ta vare på den. Det vil jeg endre på. Jeg har vasket og polert biler før, men aldri med så dårlig utgangspunkt som dette.

Bilen er en 2000 VW Polo som er Bright Green. Jeg har vasket den i selvvaskehall og avfettet flere ganger, men den bare nekter å bli ren.

Mine spørsmål er:

1. Hvordan får jeg bort rennemerkene fra speilene under speilene? Hva er det for noe?

2. Hva kan jeg gjøre for å få den ren nok til å polere? Annen avfetting evt gå over den med clay?

3. Etter det jeg har lest her har VW hard lakk, vil håndpolering fungere greit alikevel? Har ikke poleringsmaskin eller noe sted å stå med strømkontakt så det er noen vits i å anskaffe en.

4. Et av de få produktene jeg ikke har er voks, noen som vil anbefale en til denne bilen?

skittenvenstre.jpg

skittenhoyre.jpg

Endret av Mons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Virker som de greiene under speilet er noe vanlig på enkelte vw-modeller. Hadde de på en golf jeg tok for ikke så lenge siden, der gikk de vekk under maskinpoleringa. Men vil tro det også går vekk med lakkrens for hånd. Clay gjorde ikke så mye med det der. Lykke til anyways :)

edit; Voksanbefaling: 476s budsjettvoks, jeg digger den her mer og mer, fantastish!

Endret av AndersB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle voksene fra Collinite er NYYYDELIGE. Lave priser, god holdbarhet, pen look,samt beading og sheeting fra en annen verden!

Selv har jeg kun prøvd 915 og 845, men tviler på at 476 skuffer kontra de 2 andre.

Desidert mine favorittvokser! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut som det har etset inn i lakken. Prøv med clay først, og lakkrens for hånd etterpå. Hvis det ikke funker, må du nok over på maskin dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips :)

Det kan se ut som det har etset inn i lakken. Prøv med clay først, og lakkrens for hånd etterpå. Hvis det ikke funker, må du nok over på maskin dessverre.

Vi får håpe jeg får det bort.. Har du forslag til en lakkrens? Helst en jeg kan få kjøpt i morgen, så jeg får testet i helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Autoglym Paint Renevator er en god lakkrens.. Etterfulgt av Super Resin Polish fra Autoglym og voks er litt avhengig av budsjettet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Renningene kommer mest sannsynlig fra ubeskyttet aluminium som har begynt å oksydere fra bak plastkappen på speilene, vann med rester fra dette etser seg ganske godt inn i lakken om det får ligge en stund og det kommer fort igjen om det ikke gjøres noe med årsaken. Ta av speilene på bilen og finn ut hva problemet skyldes før du polerer opp bilen, hvis ikke kan du risikere at det er på vei tilbake etter få uker dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått startet på bilen, og det ble iallefall bedre :) Jeg startet dagen med å kjøpe inn både Autoglym Paint Renevator og Super Resin Polish. Så vasket vasket jeg bilen og clayet den med Meguiars clay. Første gang jeg tester clay, synes det gikk greit. Så at det var mye dritt på bilen som gikk av iallefall, spesielt på taket.

Her er taket etter clay:

post-1617-1274549104,08_thumb.jpg

Etterpå gikk jeg over bilen med Paint Renevator. Helt på slutten så begynte det å småregne litt, så måtte bare avslutte. Men det ser ut som rennemerkene under speilet ble bedre:

post-1617-1274549105,18_thumb.jpg

I morgen tenkte jeg at jeg skulle polere. Vil poleringen fjerne mer av rennemerkene? Eller vil det bare gjøre den blankere? (altså, er det slipemidler eller noe lignende i den? Eller burde jeg kanskje prøve en omgang til på dørene med Paint Renevator?)

Regner også med at jeg bestiller den Colinite-voksen i løpet av dagen :)

Endret av Mons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg faktisk fått bort rennemerkene :D

Sånn ble resultatet på siden:

post-1617-1274693576,82_thumb.jpg

Sånn ble taket:

post-1617-1274693578,05_thumb.jpg

Regnet litt rett etter at jeg kom hjem:

post-1617-1274693575,78_thumb.jpg

Bilen er nå mye bedre enn utgangspunktet, som var mitt mål :) Mange her som sikkert kunne fått den utrolig mye finere, men med tanke på hvor mye steinsprut og riper det er i lakken som er dype så får jeg egentlig bare prøve å gjøre det beste ut av det.

Collinite-voksen som ble nevnt tidligere i tråden er bestilt, og legges på når den kommer. Ga også vinduene en omgang Rain-X :)

Endret av Mons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Er du hekta nå? :)

Takk :) Har alltid vært glad i å ta vare på bilene mine, men får prøve å ikke la det ta helt av ;)

Har lært veldig mye av å lese rundt på forumet her, så kommer sikkert til å luske rundt her fremover også.

Endret av Mons
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Kan jeg få flyttet denne til bilpleieloggen? Tar denne opp igjen for for å få litt tips til høstshinen og i forbindelse med EU-godkjenning.

Har veeeldig slitte frontlykter som jeg tviler på går igjennom EU. Har tenkt til å våtslipe / polere de opp, men finnes det noen gode produkter. Har sett litt på Meguiars Plast-X siden dette er et håndprodukt. Men jeg leste at dette kun er kjemisk, vil det ikke kunne korrigere eventuelle riper som er igjen etter våtsliping? Må jeg polere med noe annet først?

Har fortsatt ikke kjøpt meg poleringsmaskin, så arbeidet blir fortsatt gjort for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...