Gå til innhold

Audi A4 B5 - Rs optikk - Rover blau..


urs4r

Recommended Posts

Her er da det jeg har puslet med en ukes tid nå, innimellom alle andre gjøremål. Tid brukt er en plass mellom 30 og 40 timer. A4 B5 1.8TQ som er bygget med originale deler fra RS4, og lakkert i en lekker blåfarge, Rover Trophy Blue.

untitled.jpg

Vask:

-Wurth avfetting

-Megs NXT

-SV waschpudel

-Div børster/pensler

-Megs watermagnet

Clay:

-Meguiars clay og qd som claylube.

Våtslip:

-3m papir

Korrigering:

-Roterende fra würth

-Gul uber og SIP

-Blå uber og PO85RD

-IPA wipedown

-Diverse MF

-Autosol

-Megs metal polish

LSP:

-Wolfgang deep gloss paint sealant

-CG 5050 paste wax

-Røde, tykke påføringspads fra SS

Glass

-NanoLotus ruteforsegling

-AG Fast glass

CG New look trim gel på plast i støtfangere og grill+ dekk.

CG Bare Bones i hjulhus.

Hentet denne på jobben torsdag 6/5. Bilen tilhører en kollega. Innen jeg kom opp igjen på jobb etter middag så hadde han rukket å avfette og spyle av igjen bilen, så jeg satte i gang med Megs NXT og SV waschpudel+ diverse børster. Har dessverre lite bilder av denne prosessen.

Interiør og motorrom har han tatt selv, så dette sparte jeg litt tid på.

Ferdig vasket. Ser ut som litt mangel på LSP her.

IMG_0359-1.jpg

IMG_0360-1.jpg

IMG_0358.jpg

IMG_0357.jpg

IMG_0356.jpg

IMG_0355.jpg

IMG_0354.jpg

IMG_0353.jpg

Tok noen lakkmålinger rundt om på bilen før jeg tok den med meg hjem. Tidligere eier var oppretter og bilen ble lakkert av en kompis av han som er lakkerer visstnok, så jeg regnet med at jeg hadde nok klarlakk å leke med. Mye av karosseridelene ble skiftet da denne ble ombygd til rs4 optikk selvfølgelig, så derfor var det stort sett kun tak og bakluke som hadde dobbelt opp med lakk. Resten lå fra 120um og opp til vel 200. Fikk vite at det var 2 strøk klarlakk.

Når jeg fikk bilen hjem så ble den clayet og maskert. Grill og sidespeil ble demontert.

Måtte ha av speilene for å komme til de korroderte aluminiumslistene under vinduene. Vet ikke om disse egentlig er lakkert, eller om "laget" som lå på dem var korrosjon men pent var det ihvertfall ikke så disse ble våtslipt og polert opp igjen.

Noen bilder som viser forskjellen

IMG_0394.jpg

IMG_0392.jpg

IMG_0386.jpg

IMG_0390.jpg

Dette tok tid. Begynte med 240grit, for så å fortsette oppover med 800, 1200 og 2000, etterfulgt av autosol på biltemapad og roterende.

Neste sak på tapetet var kanalskjørtene. Disse så ganske ille ut etter x antall inn og utstigninger med møkkete sko og noe som så ut som var laget med en stiletthæl eller noe. Gikk derfor på med våtslip på disse da jeg har polert lett over dem en gang før, og ullpadene som jeg har bestilt på ebukta (Megs So1o heavy cut og light cut) ikke har ankommet. Turte ikke å gamble med å ta alle ripene+ at det kan være greit å ha igjen litt lakk hvis dette skal bli nødvendig å gjenta senere også, men resultatet ble da greit nok :)

Før:

IMG_0378.jpg

IMG_0377.jpg

Ser her ut som noen RDS bare, men ripene var godt synlige, og kjente mange av dem med neglen. Var ivrig etter å prøve våtslip her, så flere bilder uteble.

Etter:

IMG_0463.jpg

Tok også noen steinsprut på panseret, og en liten lakkskade nederst på ene framskjermen. Lakk som hadde sluppet helt nederst som følge av steinsprut. Ble ingen bilder av dette.

Så til korrigeringen.

Gikk over først med Menzerna SIP og gul Uber. Dette ga forsåvidt et greit blankt resultat uten hologrammer, men hoppet deretter rett over på blå Uber og 85RD. Dette fungerte veldig fint på denne lakken. Passe myk og ikke sticky. Primet pad med qd og vann litt ettersom.

Ble lite bilder av dette da det skjedde noe med bildene idet disse ble dratt over på pcen, men 50/50 her var ikke så veldig spennende heller. Denne bilen er stelt godt med så det var ikke veldig mye swirls og vaskeriper. Enderør fikk et par runder med autosol og megs metal polish, etterfulgt av ett lag med SV Autobahn.

Fikk med et par stemningsbilder av egen bil som måtte stå ute mens dette stod på.. Ekte norsk sommer ;)

IMG_0410.jpg

IMG_0409.jpg

Da var begge stegene unnagjort og bilen ble tatt ut igjen for vask/wipedown. Ikke godt å få brukt sola til å sjekke defekter i lakken her om dagen, men håper jeg fikk tatt med det meste. Så ihvertfall greit ut både med halogen og ledlys.

Etter tørk ble frontruta forseglet, og Wolfgang deep gloss paint sealant ble påført. Denne fikk herde ca 20 timer før voks. Dagen etter at sealeren ble lagt på (17.mai faktisk) så tittet sola fram såvidt, så fikk stå ute i friluft og påføre voks. Solvarmen var ikke noe problem da det selvfølgelig ble overskyet så fort jeg fikk kjørt ut bilen, men regnet holdt seg da heldigvis unna mens dette stod på :P Påførte også New look trim gel på dekk og BareBones i hjulbuer samtidig.

Felgene ble ikke rørt annet enn vask da dette er vinterfelgene som bilen står på nå i påvente av nye :) Var faktisk bortom hylla og hentet autobahn'en, men klarte å la være etter instruks fra eier :P Her kommer et par bilder av bilen med de gamle felgene, som nå er solgt til fordel for 4 stk nye som akkurat har ankommet over dammen, og som ligger i tollen og koser seg sålenge :)

5086_98480116849_713826849_2502237_.jpg

5240_111926971849_713826849_2738312.jpg

10520_147829446849_713826849_322692.jpg

Fikk også knipset noen bilder av ferdig bil når været var sånn noenlunde :)

IMG_0473.jpg

IMG_0472.jpg

IMG_0471.jpg

IMG_0468.jpg

IMG_0464.jpg

IMG_0463.jpg

IMG_0462.jpg

IMG_0461.jpg

IMG_0458.jpg

IMG_0457.jpg

IMG_0455.jpg

IMG_0451.jpg

IMG_0450.jpg

IMG_0449.jpg

IMG_0447.jpg

IMG_0445.jpg

IMG_0443.jpg

IMG_0442.jpg

IMG_0439.jpg

IMG_0438.jpg

IMG_0435.jpg

IMG_0434.jpg

IMG_0433.jpg

IMG_0466.jpg

Vel bekomne! :)

edit: endret produktliste.

Endret av urs4r
  • DCN Poeng 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil og nydelig jobb :)

Hvor får en slike skilt?

Hør me Truls.. han har kanskje flere igjen? ..

urs4r: det der ble jo rett og slett nyderlig.. : )

Endret av Janko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Godt å høre at jobben er godkjent :) hehe.. Eier er i skrivende stund på vei for å hente de nye sommerfelgene, så det dukker nok opp et ferdigbilde med disse påmontert i nær fremtid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det nå, etter å ha vært ute og lagt et lag til med voks, at dybden i denne lakken kommer dårlig frem av bildene i forhold til hvordan den virkelig ser ut. Får ønske seg speilrefleks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Resultatet ble veldig veldig bra og det ser utrolig flott ut:-)

Savnet bilder under halogen og led lys, men regner med at du får med det neste gang... Husk også at laget med krom ikke er spesielt tykt, så det kan være greit å ikke gå veldig grovt med slipepapiret der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resultatet ble veldig veldig bra og det ser utrolig flott ut:-)

Savnet bilder under halogen og led lys, men regner med at du får med det neste gang... Husk også at laget med krom ikke er spesielt tykt, så det kan være greit å ikke gå veldig grovt med slipepapiret der..

Takk for det. De bildene du savner er dem som ikke ville være med lengre når jeg fikk dratt dem over på pc'en :P men skal prøve å få det med senere. Ang listene så så det ut som at det var det "kromlaget" som inneholdt korrosjonen, og måtte bort. Derfor helt ned i 240 papir, for å fjerne dette lettest mulig. De er slipt ned til bart aluminium. Blir litt mer jobb med vedlikehold senere, men alternativet var jo å enten leve med dem stygge eller handle nye, så hvorfor ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

strøken jobb..... moro med skiltene også da når de matchet fargen på bilen også :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

En fin jobb på en fin farge, kan nok tenke med denne ble glad i voks ja.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig bra ut dette her Anders!

Kommer med speilrefleks kamera på fredag, så kan jo prøve og ta noen bilder da, med ny felgene på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig bra ut dette her Anders!

Kommer med speilrefleks kamera på fredag, så kan jo prøve og ta noen bilder da, med ny felgene på ;)

Det høres bra ut ;) Du må shine vento'n også da, så den får være med på photoshoot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...