Gå til innhold

"Skvetting" under polering


oysf

Recommended Posts

Driver å polerer A3en nå, er kommet hjem etter en økt, er nettopp ferdig med Menzerna SIP, og skal begynne på Menzerna 106FF imorgen. Jeg har hatt et problem i hele dag, når jeg kjører så spruter det noe sykt i fra padden, og legger seg små prikker utover hele bilen. Om jeg er liiiitt for sen med å tørke vekk disse så størrkner de, og jeg føler jeg må gnikke ganske hardt for å få de vekk, dette er vel ikke helt bra ://

tok også en runde med høytrykk og avfetting men de hang GODT. Det som funker er GPAC med microfiber. Hvordan unngår jeg dette, hva er det jeg gjør feil? Er padden metta eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

lavere hastighet på spredning, og om du drar opp farta og det spruter produkt så er nok paden nogent mettet vil jeg tro... 4 erter pr pad pr panel er "normalen"..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at du har for mye produkt på paden, eventuelt at du har brukt for mye QD / vann ved priming av den.

IPA (50/50 kondensfjerner og batterivann) fungerer også bra til å ta slikt. Er nok noe billigere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan nok stemme det gutter, har vært litt redd for å kjøre den tørr. Aldri prøvd Menzerna før idag. Noen formening om hva jeg kan se etter for å forsikre meg at jeg ikke kjører den tørr? Kan nok spare en del på gpacen og Menzernaen ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lavere hastighet på spredning, og om du drar opp farta og det spruter produkt så er nok paden nogent mettet vil jeg tro... 4 erter pr pad pr panel er "normalen"..

Pr panel? Nå deler jeg gjerne opp panelene i litt mindre "stykker" og bruker nok litt mer produkt enn dette :unsure: Er litt ny innen maskinbruk og bruker tydeligvis for mye produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips over. Kjør heller scholl. Går mye raskere og inneholder mye mindre oljer som igjen gir minimalt med søl, også på høye hastigheter. God natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

pr panel var kanskej noe vagt ja... dvs 1/4 dels panser :) men tror nok generelt det blir brukt mer produkt en nødvendig ja og det gjelder nok ikke bare compounds og polish. Vi er nok av "mye er bedre" mentaliteten mange av oss (meg ink) så det er ofte mindre som skal til for å få det bra....

MG83 er diminishing polish, den bryter du ned med varme og tid, så den skal kjøres helt ut, 3M sine compounds bla + Scholl er ikke diminishing så de kan du jobbe mer mer intenst og så brå slutte uten at det er noe problem... MG83 er feks spre på lav harstighet, opp på rpm og bryt ned, så rett før den flasher/tørker skal du ned i fart igjen og lett press for å refine den :)

Når paden skriker er det det tørt ;) du ser du har brutt ned Menzernan, da er den klar... ha noe motlys så ser du oljene i den mens du jobber...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier og gi meg når produktet ser ut som en vaselin hinne på lakken.Da er du ferdig og kan tørke.

Men la oss si en holder på med hard lakk som trenger vesentlig flere pass enn en myk lakk, er vel ikke noe problem å fortsette å kjøre mens den vaselin-hinna ligger der? La oss si hinna kommer etter 3 pass, noe problem å kjøre 2-3 pass til, får å slippe å tørke av, legge på mer produkt for så å kjøre videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pr panel var kanskej noe vagt ja... dvs 1/4 dels panser :) men tror nok generelt det blir brukt mer produkt en nødvendig ja og det gjelder nok ikke bare compounds og polish. Vi er nok av "mye er bedre" mentaliteten mange av oss (meg ink) så det er ofte mindre som skal til for å få det bra....

MG83 er diminishing polish, den bryter du ned med varme og tid, så den skal kjøres helt ut, 3M sine compounds bla + Scholl er ikke diminishing så de kan du jobbe mer mer intenst og så brå slutte uten at det er noe problem... MG83 er feks spre på lav harstighet, opp på rpm og bryt ned, så rett før den flasher/tørker skal du ned i fart igjen og lett press for å refine den :)

Når paden skriker er det det tørt ;) du ser du har brutt ned Menzernan, da er den klar... ha noe motlys så ser du oljene i den mens du jobber...

Good, da bruker jeg ikke himla mye produkt likevell. Bruker nok for mye, men er litt "redd" for å ha for lite produkt. Blir MG (83 - 80) klar når den er brutt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Mange er nok noe forsiktig når de polerer over lakken... noe lakk krever bra press og rolig tempo over lakken med maskinen.. det er der mye teknikk ligger... for fort er ikke bra... overlapp med 50% på forrige kjøring sakte og rolig med press når du korrigerer.... noe øvelse er det, så tespanler er uvurderlig mener jeg for å se hva en kan gjøre mht press ol før det egentlig går at dundas.. men vis uansett forsiktighet over kanter ol, samt at det bør ikke smelte padden....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er nok noe forsiktig når de polerer over lakken... noe lakk krever bra press og rolig tempo over lakken med maskinen.. det er der mye teknikk ligger... for fort er ikke bra... overlapp med 50% på forrige kjøring sakte og rolig med press når du korrigerer.... noe øvelse er det, så tespanler er uvurderlig mener jeg for å se hva en kan gjøre mht press ol før det egentlig går at dundas.. men vis uansett forsiktighet over kanter ol, samt at det bør ikke smelte padden....

Okei. Var å kjørte min første tur med nymaskinen - Milwaukee roterende. Testa på en bil som ikke gjor noe hvis jeg hadde skadet den. Syntes det gikk ganske greit, men fjerna ikke my RDS sånn egentlig. Swirls ble borte, men lite RDS. Sikkert der noe av det med å tørre/vite hva man gjør/skal gjøre kommer inn. Regner med at etter noen flere testrunder får man litt feelingen på hvor hardt/lenge jeg skal kjøre. Syns at panelet jeg holdt på med ble veldig varmt et par ganger. Opplevde noe som kunne ligne på røyk eller noe lignende? Akkurat som at det "sprutet" lakk av padden? Noen forklaring på det?

Tilbake til at panelet var veldig varmt, så turte jeg ikke kjøre over flere ganger før det var nedkjølt igjen. Det var nesten sånn at jeg brant meg, alt for varmt da?

Edit: Trøtt leif..

Endret av ESPP
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ja brenner du deg er du i grenseland mht korrigerings varmen, men du skal kjenne det er varmt også når du tar på panelet, det at det "røyker" er nok dampen fra produkter som fordamper (da er du opp i bra varme også) det er derfor en skal ha akkurat passe str på panelene en jobber på og akkurat sånn fart at en ikke kjører over samme panelø for tett på hverandre og at det blir for varmt... 40-50cm x 40-50cm panel str er ofte ideelt.

Sprutet lakk? spytter produkt tipper jeg at det tørker opp og blir kornette..?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mulig at det var produktet som fordampet eller noe sånt. Tenkte at det kunne være lakk siden paden ble grønn. Det var når jeg kjørte med grønn 3m pad at det skjedde. Ingen tendenser til å bli for varmt med verken MG soft buff eller gul/blå 3m. Men det er vell kansje litt logikk i at en pad med cut skaper med varme enn en uten :)

Fikk bare testa et par timers tid igår, men skal prøve å få tid til litt mer prøvekjøring neste uke! Føler at det skal testet og feiles noen ganger til før jeg tørr å prøve på Mazdaen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men la oss si en holder på med hard lakk som trenger vesentlig flere pass enn en myk lakk, er vel ikke noe problem å fortsette å kjøre mens den vaselin-hinna ligger der? La oss si hinna kommer etter 3 pass, noe problem å kjøre 2-3 pass til, får å slippe å tørke av, legge på mer produkt for så å kjøre videre?

Kommer litt an på lakken du jobber med.Better safe then sorry.Selv kjører jeg heller to ganger enn og lage et helvete med kjørespor pga tørrkjørt pute.

Ikke alle produkt er det noe vits i og kjøre lenger heller fordi de er ferdig nedbrutt.Men du kan jo prøve og prime puta også kjøre videre.Hjelper ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier og gi meg når produktet ser ut som en vaselin hinne på lakken.Da er du ferdig og kan tørke.

Alltid tørke før en ny runde? Hvis du ser at det fremdeles er riper igjen på panelet å skal kjøre en runde til - må det tørkes før man kjører runde 2-3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det samme som Arne, tørker og inspiserer. Kjører ikke wipedown etter hvert enkelt område nei, kun på hele panelet etter at jeg er ferdig.

Jeg har nå kjørt Menzerna på tre biler, og spesielt SIP er jo helt konge å jobbe med. Som Whiplash skrev i en annen tråd så kan SIP på rett pute ha skikkelig cut, men om du kjører med fin pute og lite trykk gir den jammen bra finish også. Jeg primer først pad med QD og legger første gang en stripe produkt på tvers samt en ert på hver side.

Etter det legger jeg 4 erter til hvert område, og det skvetter ikke like mye nå som før. :) Det blir bedre med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å gå over med vinylfornyer på plast først, så setter ikke polish seg så godt fast. Etter min erfaring så er det i hovedsak på plast at den blir vond å fjerne. Du kan også legge noen MF over vindusviskere og nedre del av frontruta, som er typisk sted der polish setter seg...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...