Gå til innhold

Vasking av pad's?


AcciDabbi

Recommended Posts

AcciDabbi

Nå har jeg da prøvd litt polering på noen forskjellige biler, men det er et litte problem som dukker opp av og til..

Når man polerer en bil uten klar-lakk så kommer jo en god del av lakken over på pad'en og farger denne ganske heftig.. :P Er det mulig å vaske dette av? Eller må man bare kjøpe nye pads?

Og generelt vedlikehold, hva gjør dere med pad's etter bruk? Oppbevaring?

Blir dyrt med pad's om man skal ha ny for hver bil.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Vask den med ett eller annet vaskemiddel, synes selv det er fint å legge pads noen ganger i en bøtte med varmt vann og den Snappy (?) padvaskemiddelet fra SS!

Og om de har fått pigmenter fra en bil, så gjør ikke det noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Vask den med ett eller annet vaskemiddel, synes selv det er fint å legge pads noen ganger i en bøtte med varmt vann og den Snappy (?) padvaskemiddelet fra SS!

Og om de har fått pigmenter fra en bil, så gjør ikke det noe ;)

Ok, så om pad'en min er helt gul etter at jeg sveipa over firma-bilen så farger den ikke av på en annen bil med klarlakk etterpå? :)

Noen som har forslag på hva slags vaskemiddel som er best? Hvor mange ganger kan de vaskes? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zalo funker også fint , la de ligge i vannet 10-15 min. for å løse opp polish rester og så skylle godt . jeg pleier å legge mine på en rist sånn som brukes til baking osv. lar de ligge der med borrelåsen opp i et par dager til de er tørre for de tørker s e i n t :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

zalo funker også fint , la de ligge i vannet 10-15 min. for å løse opp polish rester og så skylle godt . jeg pleier å legge mine på en rist sånn som brukes til baking osv. lar de ligge der med borrelåsen opp i et par dager til de er tørre for de tørker s e i n t :)

Hehe, ok.. :P

Takker for tipset.. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

når du tar biler uten klarlakk så er det greit å ha en bøtte med vann som du kaster paden oppi og dynker i vann, ligger padesen i kort tid i lufta så er den permanet farget (har ingen betydning for pads kvalitet da)

Zalo er fint å kna inn i padden, kna det godt under vann og så skyller du godt i rent vann etterpå og om du vil da en runde io maskin med en dært milo og 30c på finvask uten høy sentrifuge (400/800rpm)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

når du tar biler uten klarlakk så er det greit å ha en bøtte med vann som du kaster paden oppi og dynker i vann, ligger padesen i kort tid i lufta så er den permanet farget (har ingen betydning for pads kvalitet da)

Zalo er fint å kna inn i padden, kna det godt under vann og så skyller du godt i rent vann etterpå og om du vil da en runde io maskin med en dært milo og 30c på finvask uten høy sentrifuge (400/800rpm)

Får ha en bøtte stående klar neste gang.. :P

Men ang Zalo.. Denne fjerner jo fett osv.. Hvis dette kommer sammen med forskjellige middel men bruker på bilen, slår den ned på kvaliteten da? Må man få ut absolutt all rest av Zalo før man bruker den videre? Og må den være helt tørr også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bare skyller til det ikke lenger kommer såpeskum når jeg klemmer de sammen , de må ikke være helt tørre nei , skal du bruke de igjen samme dag så kan du tørke de på poleringsmaskinen , opp med turtall en liten stund så er du kvitt mesteparten av vannet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

jeg bare skyller til det ikke lenger kommer såpeskum når jeg klemmer de sammen , de må ikke være helt tørre nei , skal du bruke de igjen samme dag så kan du tørke de på poleringsmaskinen , opp med turtall en liten stund så er du kvitt mesteparten av vannet

Flottings.. Så vet jeg hvordan man gjør det også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

du spør om oppbevaring; etter vask og tørk ligger mine i egen boks for pads og MF :)

Er det slik at de ikke må tørke ut osv? De ligger nå fritt i butikken.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at de ikke må tørke ut osv? De ligger nå fritt i butikken.. :P

Hehehe..... Ja jeg legger de i egen boks med fuktmåler, trykkmåler og atmosfæremåler :lol:

Neida.... De ligger vel mest der istedet for å "slenge rundt" mtp at det ikke skal komme noe skitt på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
AcciDabbi

Blåser litt liv i denne tråden ijen..:P

Hva med ull-pads? Er det samme fremgangsmåte på disse? Oppi en bøtte med Zalo og skylle godt? :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ull kan også vaskes det, lunka vann og en børste tar mye da... men ikke la de ligge lenge i vann, Ull liker ikke å gå fra varmt til kaldt vann ofte..

Her lar jeg ofte pad lige å tørke så setter jeg den på den roterende maskinen på min hastighet og bruker en neglebørste over den...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Ull kan også vaskes det, lunka vann og en børste tar mye da... men ikke la de ligge lenge i vann, Ull liker ikke å gå fra varmt til kaldt vann ofte..

Her lar jeg ofte pad lige å tørke så setter jeg den på den roterende maskinen på min hastighet og bruker en neglebørste over den...

Ah, ok.. Så ikke noe Zalo på disse alså?

Nå er ikke jeg noe dreven på dette området men vanlige skum-pads ble syyykt mye bedre etter en liten vaskerunde med Zalo :lol: Bedre enn helt nye spør du meg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

liten skvett med Zalo kan nok funke det, har ikke testet det selv her, men sikkert noen som kan kjime innom og bekrefte/avkrefte Zalo på ulla.... har du Milo så er nok det hakket bedre vil jeg tro...

Zalo på skumpads er knall ja :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Zalo sin oppvask spray synes jeg er veldig fin å bruke på skum pads. Ikke så mye skum som med vanlig Zalo, blir spredt jevnere og blir like rent :)

Bare sprayer rett på padden og har på litt vann og lar de ligge noen min for så å klemme ut møkka, og skyller med vann noen ganger. Blir som ny etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Jeg fylte bare en bøtte med vann med litt Zalo oppi òg kastet pads oppi her etter hvert som de ble skitne.. Etter de hadde ligget der en stunds skylte jeg dem òg tørket dem på max rpm på rotaryen.. Da ble de helt magiske.. :D

Endret av AcciDabbi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte bare en bøtte med vann med litt Zalo oppi òg kastet pads oppi her etter hvert som de ble skitne.. Etter de hadde ligget der en stunds skylte jeg dem òg tørket dem på max rpm på rotaryen.. Da ble de helt magiske.. default_biggrin.png

Magiske som i at borrelåsen rev seg rett av og pad'n fløy 53 meter bortover? :)

Vær forsiktig med å spinne rett opp til max rpm - det er såpass med vann i pad'n ennå at dette medfører en seriøs sling-shot-effekt og kan ødelegge pad (og evt bakplate også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...