Gå til innhold

Trenger tips ang cutting!


AcciDabbi

Recommended Posts

AcciDabbi

Nå har jeg studert gjennom forum her og prøvd å få med meg mest mulig om hvordan ting skal gjøres.. :P

Jeg er litt kjent med bruk av poleringsmaskin men langt ifra kjent med hvilke produkter som er bra å bruke. Men takker være forumet her på siden har jag fått en del gode svar! B)

Jeg har kjøpt meg en MG DA-maskin som jeg ska begynne med i nå i starten på bilene mine.. Men det er en ting jeg lurer på.. Dette med "cut".. Der skrives så mye om cut over alt på sidene, men hvor mye skal man cutte? Når har man cuttet nok? Sliter dette ekstremt mye på klarlakken?

Jeg fikk med meg en diskusjon der det kom fram at man burde ikke bruke glaze som cuttet mere enn ca 6 på MG's skala og heller variere hvilken pad men brukte dette på? F.eks MG#1 på W7000? Og heller på W8000 ved mindre reperasjoner?

Slik jeg har forstått det kan det være helt greit for meg å starte med dette:

MG#1 på W7000/W8000

MG#80 på W9000

MG#21v2 lagt på med pads for hånd etterfulgt av f.eks etpar lag med Concorso?

Jeg er veldig takknemlig for gode råd oppi dette her.. :P

Bilen som skal ha mest omtanke er en Accord som det er lagt en rød candy-farge på.. Noen produkter som anbefales til candy for å få frem mest mulig av candy-effekten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du først og fremst må skjønne er hvordan lakken er bygget opp. I all hovedsak kan man på de fleste biler dele opp det som ligger over metallet som grunning / primer, deretter basefargen og på toppen igjen ligger klarlakk. Tykkelsen på dette varierer fra bilmerke til bilmerke, men "normal" lakk ligger på 100-200my, altså 0,1-0,2mm. Klarlakken, som er den man korrigerer for å fjerne riper, blir for enkelhets skyld sagt til å være ca 50% av lakkens tykkelse. Dette er selvsagt ikke noe 100% sikkert tall, men gjør det slik for å ikke komplisere det. Man kan kjøpe lakkmålere som måler de ulike lagene av lakken, men dette koster skjorta og er ikke noe folk flest bruker penger på.

Hvor mye du skal "cutte" i lakken kommer an på hva du sikter etter når du polerer. Swirls fjernes som regel fort da dette er veldig grunne riper, mens RDS (Random Deep Scratch) krever mer arbeid for å fjernes. Er du fornøyd med å bare ta småripene krever det ikke så mye arbeid, men for å fjerne "alt" må de beregne en del arbeid. Du har korrigert nok når du når det nivået av ripefrihet som du ønsker. Du må bare huske på at fjerner du for mye klarlakk, vil du gå gjennom og ned til baselakken. Det ser ikke så bra ut, og er noe du må unngå. Problemet er å vite hvor mye du kan fjerne uten at du går gjennom. For å finne ut det trenger du en PTG (lakkdybdemåler) som du kan bruke for å hele tiden følge med på lakktykkelsen, og hvor mye du fjerner. Da dette ikke er noe alle vil ta seg råd til å kjøpe må du bare være forsiktig og gå litt forsiktig frem.

En fin hovedregel å gå etter er å alltid starte med den fineste kombinasjonen for å sjekke hvor mye den tar. Dermed fjerner du ikke mer lakk enn du må. Husk bare å ta en wipedown for å fjerne oljene etter polishen. En fin polish kan se ut som den tar veldig mye pga at den etterlater oljer i ripene som gjør at de ikke synes så bra. Wipedown kan du ta med spesialprodukter som Scholl CF02, Menzerna Top Inspection eller Meguiars Final Inspection. Eventuelt kan du gå for billigvarianten med 50/50 batterivann og kondensfjerner. Er bare å spraye på for så å tørke av igjen :)

Det er også lurt å ta en wipedown etter at du er ferdig med å korrigere for å sjekke for hologrammer, samt å gi voks/sealer bedre heft

Når du korrigerer lakken med grov rubbing og grov pute fjerner du gjerne 1-2my, altså et veldig veldig tynt lag lakk. Dermed kan du i de fleste tilfellene gå over mange runder før det er noen fare, MEN du kan også risikere at noen andre har prøvd å fjerne samme ripe som deg med maskin før, og at lakken rundt denne er veldig tynn. Med andre ord, vær litt forsiktig om du ikke har PTG

De dypeste ripene, altså de du kan kjenne med neglen er for dype til at du kan fjerne dem ved polering. Ellers skal de fleste være mulig å fjerne. Er de veldig dype vil ofte en kraftig polering hjelpe til med å skjule dem da du vil runde av kantene på ripen. Dette fører til at lyset ikke brytes på sammen måten i ripen, og den blir da mindre synlig.

Med tanke på hvilken pad du skal bruke til hvilken polish er det bare å ta det litt på logikken. Å bruke en veldig grov polish sammen med en pute som ikke har noe cut er jo bortkastet tid, da det vil ha lite effekt På samme måten vil det å bruke en fin polish på en grov pute være dumt da det ødelegger finishen. Det er selvsagt unntak til dette da enkelte produkter sies å kunne brukes sammen med alle typer pads, alt etter hva du behøver av cut og egenskaper. Til en viss grad stemmer dette, men "spesiallaget" polish for ditt ønskede prosjekt er jo selvsagt fordelaktig.

Du har som regel tre typer pads, cutting pad for å fjerne mye riper, polishing pads for å fjerne litt riper men likevel etterlate en bra finish, og til slutt en finishing pad for den siste finishen. Deler du da skalaen på cutting i 3 ser du noenlunde bruksområdene for de ulike type pads. Polishing pads er nok den som har størst bruksområde da du både kan gå finere og grovere enn de 3 "utvalgte" nivåene. (Er ikke noen spesialist på Meguiars akkurat, men tenker dette er en logisk forklaring)

Vil anta som du sier at MG #1 kan brukes sammen med både cutting og polishing pads, etter behovet du har for cutting. Hva som er best egnet finner du ut ved å teste mildeste kombinasjon først da du ikke ønsker å fjerne mer lakk enn du trenger for å få jobben gjort.

MG #80 brukes sammen med polishing pad eller finishing pad. SIkkert noen som har mer peil på Meguiars som kan gi et fasitsvar på dette...

Da du har Honda bør du vøre observant på at japser ofte har ganske myk lakk. Dermed vil du risikere å få spor etter poleringen om du bruker en grov pad og polish. Disse fjerner du igjen med en finere kombinasjon av polish/pad. Forhåpentligvis får du ikke noe problemer med dette da du bruker en DA maskin som i de aller aller fleste tilfeller ikke etterlater seg noen som helst spor :)

Å avslutte med #21 høres bra ut da den er kjent for å ha bra holdbarhet. Og å toppe det med Concorso er jo heller ikke akkurat dumt med tanke på pen beading og litt ekstra bling (TM Truls :P )

Endret av Ad|oS
  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Takk for et godt svar, "Adios"!

Der fikk jeg litt svar som jeg lurte på B)

Bilen min er nok nylakkert ja, så om den har myk eller hard lakk må jag spør lakkereren om.. :lol:

Men er det normalt noen kjennetegn som viser om det er lite lakk igjen? Eller er det beste å kjøre innom Ebay og ser etter en måler? Tenker å ta andre biler som er i familien også men har lite lyst å gå på en smell.. :P

Jeg tok Meguiars som et eksempel siden de har en slags skala, men hva som er best til hvert sitt arbeid er det vel bare å prøve seg fram til? :P

Er det noen prudukter som er bedre å bjynne med enn andre? Lettere å jobbe med?

Med tanke på dette med voks, ser ut som noen ofte får problemer med å legge på dette. Er det lett å gjøre det galt? :blink:

Ser noen legger på voksen med bare hendene.. Jeg trodde man brukte noen sånne "små-pads" under påføring av denne? :P Hva er best og/eller lettest? Tørker man bare av med vanlig MF?

En god MF, kan den brukes til alt? F.eks. Chemical Guys 530xl Microfiber er god på å fjerne rester fra alle typer polering og "cuttinger"?

Nå spør jeg mye, men spør om ting jeg ikke har funnet svar på enda.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig usikker på om lakkereren kan si deg om du har myk eller hard lakk. Men du merker det fort når du vasker bilen, da en myk lakk får vaskeriper igjen med en gang. Ellers er det bare "erfaring" som kan si deg om lakken er myk eller hard når du jobber med den. Ofte regner man at svart lakk er mykere enn hvit lakk, uten at jeg helt ser logikk i det med tanke på at du uansett har klarlakk på toppen...

Det er ikke noe som kan si deg om du har lite eller mye lakk igjen annet enn en lakkdybdemåler, men om du bare skal drive vanlig korrigering og ikke begir deg ut på de aller verste ripene altfor mange ganger har du mest sannsynlig ikke noe å frykte. En PTG er uten tvil en god investering om du skal drive mye med bilpleie og begi deg ut med våtslip, men til vanlig hobbybruk er det kanskje litt overkill. Men det er jo ikke rent få her inne som er litt utstyrsgeeker :P

Angående hva som er best til sitt arbeid er det jo det å prøve seg litt frem. I all hovedsak bruker du en grov polish for å fjerne mye riper, og en fin polish som finishing for å få hevet glansen litt og ikke like mye ripefjerning. "Desverre" er det jo slik at myk lakk ikke krever en like hard combo som hard lakk, men er bare å starte med en mild variant å se hva som fungerer på din lakk :) Det er kanskje det største problemet når du starter med bilpleie, at når det kommer til korrigering og polering er det ikke noe fasitsvar da enkelte biler er ekstra krevende med tanke på bearbeidingen. Men det er heller unntakene enn regelen

En fin polish er lettere å jobbe med enn en med mye cut da den fine inneholde mer oljer og dermed smører paden bedre når du jobber. På samme måte er en fin pute lettere å jobbe med enn en hard da den ikke biter like mye fra seg. Du vil merke det veldig godt om du begynner med roterende maskin, men har ikke trua på at en DA-maskin vil gi like klare tilbakemeldinger. Uansett, det skader ikke å starte litt fint for å få litt trening med maskin selv om det er lite du klarer å gjøre galt med en DA.

Det viktigste å huske på når du skal legge på er at det skal legges på tynt. Alt det du ser, og tørker vekk, er voks som er til overs og ikke binder seg til lakken. Dermed tørker du vekk mye produkt som du kunne brukt på et senere tidspunkt. Altså, legg på tynt, uansett om det er voks eller lakkforsegling. I tillegg er det greit å legge på voks/sealer i to lag. Ikke bare for å få ekstra beskyttelse, men også for at du skal være sikker på at alle områder er blit dekket. Selvsagt er det unntak her også, da enkelte lakkforseglinger har rens i seg (for eksempel Meguiars NXT Tech Wax 2.0). Legger du denne i flere lag vil du bare gå "gjennom" første laget, og det er bortkastet annet enn at du får dekket alle områder.

Et annet moment er at du alltid skal legge lakkforsegling før du legger voks. Det er fordi lakkforseglingen binder seg til lakken, mens voksen legger seg oppå.

Om du legger voksen på med bare hender, eller om du bruker pads er en smakssak. Det blir gjerne sagt at du bruker mer produkt om du legger på med bare hendene, men det positive er at varmen fra hendene gjør at voksen varmes opp og blir lett å legge på bilen. Er også noen som sier at enzymene fra huden reagerer med voksen og dermed binder seg bedre til lakken eller noe i den duren. Ikke 100% sikker på hva som er rett, men det er jo bare å prøve. Jeg liker best å bruke en pad til formålet. Et annet tips er å legge voksen i langsgående striper. På de vertikale flatene legger du "opp og ned." Dette kan være lurt, for om du får noe møkk på paden, så vil ripene bli mindre synlige i dette mønsteret i forhold til om du legger på i typisk karate-kid sirkler.

Noen vokser trives best med å få ligge på lakken litt før du tørker av igjen, mens andre helst bare skal legges på et og et panel før de tørkes av igjen. Er nok bare å komme med navnet på voksen du ønsker å bruke, så kan du få tips fra de som har brukt den :) Voksen tørkes av med microfiberkluter ja

En microfiber kan brukes til de aller fleste formål, selv om det er noen som er bedre egnet enn andre til visse operasjoner. Korthårete microfiber kan være fine å bruke ved polering da en del av de som er mer fluffy sliter med å få med seg nok produkt, og heller bare smører det utover. Igjen kommer lakkens individualitet inn i bildet igjen. Har du veldig myk lakk vil en del microfiber lager riper i lakken, og dermed "må" du bruke veldig fine MF for å ikke ødelegge finishen. Som noe av det ypperste her er Swissvax et eksempel (ikke erfart dette selv riktignok.) Uansett, CG 530 XL klutene er sikkert fine å bruke, så er bare å gå til anskaffelse av et par av dem. Du bør ha minst et par til hver prosess du går over bilen med. Altså, går du først på med MG #1, deretter #80 og til slutt en voks ville jeg ikke hatt mindre enn 6stk. Helst flere ;)

I tillegg er det greit å vite at voks svetter, så etter at du har tørket voksen av bilen vil du kunne oppleve at lakken ser noe oljete ut. Da er det fint med en ekstra microfiber til å tørke over igjen, gjerne sammen med en Quick Detailer som ikke har beskyttelse (for å ikke ødelegge voksen som ligger fra før.)

Håper jeg klarte å svare på det meste du lurte på nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Begynner å bli mye bra informasjon på en gang her nå..:D

Når vi snakker om Quik Detailer uten beskyttelse, hvilke alternativer er det da? Trodde den skulle beskytte jeg.. :P

Det står mye bra om MG's UQD.. Er denne bra for dette formålet?

Må bare igjen si takk for godt svar..! Føler jeg har fått med meg det meste nå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor sett alle QD legger igjen en viss grad av beskyttelse, men noen langt mer enn andre. Til kjapp wipedown for å fjerne svetting kan meguiars last touch være fin, og rimelig i bruk. En qd blanding av optimum no rinse funker også greit :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Takk for tips.. :D Blir nok utprøvd.. ;)

Hvis noen andre har noen innvendinger på hva slags type produkter jeg bør bruke på Candy-lakk så skriv ned noen linjer.. B)

så får jeg satse på videre at øvelse gjør mester.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjerne svetting:

Meguiars Final Inspection

Menzerna Top Inspection

SV Quik Finish

Meguiars sin Last Touch er vel pro-versjonen (also gallon-size) av UQD? Og QD-blanding av ONR blir vel litt "sterk" i og med at den har sine kjemikalier innebygd den også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konditorifarge og et annet E-produkt mht lukta? Hehe

Last Touch inneholder silikoner ihvertfall

edit: ahh, det er #135 som er pro-utgaven av UQD

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske så sikker på at MG Final Inspection og Menzerna Top Inspection var wipedown, så vil de ikka da også fjerne LSP?

Slik jeg har forstått det er det Meguiars #135 (Synthetic Spray Detailer) som er gallon utgaven av UQD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Konditorifarge og et annet E-produkt mht lukta? Hehe

Last Touch inneholder silikoner ihvertfall

edit: ahh, det er #135 som er pro-utgaven av UQD

Hehe, fynker kansje bra med noe candy-sukker? :D

Så #135 er samme som UQD? bare større flaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være bortimot tilsvarende ja, men det er mulig å få #135 i små flasker også, så noe forskjell må det være... Vet hvertfall at UQD lukter mye bedre enn #135. Har en gallon #135 stående, men bruker som regel heller UQD pga lukten... Blir hvertfall pen beading med dem begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ganske så sikker på at MG Final Inspection og Menzerna Top Inspection var wipedown, så vil de ikka da også fjerne LSP?

Slik jeg har forstått det er det Meguiars #135 (Synthetic Spray Detailer) som er gallon utgaven av UQD

De er wipedown ja, og relativt kraftige også. De vil kanskje ikke fjerne voksen på første pass, men jeg tror nok at de vil svekke den. Man trenger ikke så hardt skyts for å fjerne svetting tror jeg :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

De er wipedown ja, og relativt kraftige også. De vil kanskje ikke fjerne voksen på første pass, men jeg tror nok at de vil svekke den. Man trenger ikke så hardt skyts for å fjerne svetting tror jeg :)

Så det som egner seg best er SV's eget produkt for å fjerne svetting fra voks? Eller noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AcciDabbi

Vil tro det ja. Men all QD fungerer egentlig greit til dette :)

Ok.. Bare den ikke fjerner voksen igjen så er det greit for meg.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
AcciDabbi

Kan også bruke isvann om du ikke har QD tilgjengelig til å fjerne svetting :)

Isvann? Bare tørke over med en iskald MF?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...