Gå til innhold

1/4" Luftnippel med NPT gjenger?


Hirobofly

Recommended Posts

Hirobofly

Noen som vet hvor man får kjøpt 1/4" luftnippel med NPT-gjenger. (NPT er vist amerikanske, koniske gjenger)

Har vært på Tess her i Horten, og dem sverger til alltid å banke inn en BSP-nippel (som ikke er konisk) og alt er ok........ :blink:

Skal brukes til en muttertrekker, og med en sånn BSP-nippel så får man skrudd nippelen inn 1,5 omrdreining før den stopper, og det er her Tess kommer frem med 2 fastnøkkler og drar den inn videre. -Når dem har gitt seg så er halve gjengepartiet inne, og dem sier den er tett nok.....

Hele greia blir bare feil.

Noen tips?

edit: Skrivefeil, endra til NPT

Endret av Hirobofly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel NPT (National pipe thread) gjengar du meiner?

Om du ikkje finn tak i kan eg godt sjekke på jobb om vi har nokon slike liggande:)

Viss ikkje kan vel både gjengeinnsats eller å gjenge opp ein større BSP nippel vere ein moglegheit? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Ja, skal være NPT gjenger ja! .-Fort å skrive sånne 3-bokstavforkortelsesesord feil. :)

Siden denne nippel skal inn i en luftskralle, så er jeg usikker på om den delen er lett å endre i verktøyet. Men takk for tipset, må se næremere på den koblingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hei

Nei, det jeg trenger er egentlig en sånn en som skal inn i hunnkobling, ikke for å sette slange. Heter det kanskje kobling/hurtigkobling, istedet for nippel tro?. -Skal skrus inn i en sånn vinkel-trekker og kobles på luftslangen som har hun-kobling i 1/4".

Dem er litt koniske og rare de NPT-gjengene, antagelig for at dem skal tette bedre.

Uansett, Tusen Takk for tilbudet MortenM! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenM

Regner med at det er en Hansen kobling du trenger.

Den til venstre er koblingen, den til høyre bare for å illustrere hva som skal inn i den ;)

DSCN0600.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Koniske gjenger er vel stikkordet her, og det er der problemet ligger. Så og si alle har/bruker BSP som er sylindrisk sak, og dermed så sliter jeg.

NPT er koniske saker, fant en et bilde av en overgang som viser BSP til venstre og NPT til høyre.

BSP-NPT.jpg

roadrune: Ja, Tess mente at det nok ville bli tett og det var slik dem gjorde det ofte........ Men, vil ikke BSP kunne ødelegge over tid selve koblingen i muttertrekkeren hvis jeg strammer inn den sylindriske i den koniske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenM

Bruk nå for all del ikke BSP gjenger i NPT.

De får altfor liten anleggsflate på gjengen til å tette.

Se på siste bilde jeg la ut, den er med 1/4" NPT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Bruk nå for all del ikke BSP gjenger i NPT.

De får altfor liten anleggsflate på gjengen til å tette.

Se på siste bilde jeg la ut, den er med 1/4" NPT.

Jeg skulle også tro det samme ja, at det ikke er bra. Går jo inn noen millimeter, men blir aldri helt gull.

Det jeg trenger er den delen til høyre på bildet ditt, men med NPT gjenger istedet for å tre slange innpå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MortenM

Jeg har bare den typen med 3/8"NPT, men kan godt dreie den ned og gjenge opp med 1/4"NPT hvis du ikke får tak i noe annet sted.

Du får skrike ut om du trenger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Hei

Ja, det er 1/4" NPT ja. :)

Takk for alle tips og engasjement så langt, er vist ikke helt lett å finne sånne nippler/hurtigkoplinger. De jeg har hørt med i området her mener at BSP er koniske "nok" til å passe........

Har ikke funnet noe NPT enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirobofly

Nippelen med riktige gjenger dukka opp i Posten idag fra en trivelig kar, nemlig MortenM. -Stakk hjem og prøvde den, og den passa 100%!

Tusen takk skal du ha MortenM!!!!!!! :)

Helt konge B) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...