Gå til innhold

Saab lakk - Hvordan unngå hologrammer..?


Torby

Recommended Posts

Har hatt inne en 2002 9-3, blank svart, til full utvendig shine. Visste fra før at Saab lakk kan være tricky, så jeg advarte eieren om at dette kanskje ikke kom til å gå så bra. Uansett, jeg trodde at denne kanskje ikke skulle være så ille som litt eldre modeller, og satte igang med friskt mot.

Dette er resultatet etter MG#105 på Soft Buff 2.0 cutting pad, etterfulgt av MG#205 på Soft Buff 2.0 finishing pad, inkl refining på lavt turtall...

hologrammer.jpg

:o

Så etter mye refining med 2 hodet DA og MG#205 på Cyclo finishing puter fikk jeg til dette.

nestenutenhologrammer.jpg

Hvordan i H.... får man Saab lakk fri for hologrammer / kjørespor?!

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

UFSE, blå 3m eller grønn über på full guffe (5 på Metabo) - tips fra Dennis under TDS2010 mht tricky Toyota-lakk (samt ikke noe press)

Jeg kjørte med UFSE på 2-hodet 'tema + blå 3M på rød Saab 06 på full guffe. Kjørte, kjørte og kjørte. Plenty of wipedown. Løftet nesten maskinen så det var ekstremt lite press

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

MG#9 eller Ultrafina med rød Lake Country? Det skummet er sykt mykt... MG#9 er veldig mild og har mye oljer slik at den kan brennes helt ut selvom det er oljer igjen..

Flat Pads fra CCS tror jeg også er "laget" for myk lakk faktisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle

Welcome to hell....!!!!

Jeg regner med EssieK kan lede deg tryyygt igjennom denne seansen uten så mye som et hologram :)

Hvis du derimot ikke skulle få skikk på sakene da heller finner du litt info om en metode jeg brukte på side 16 i loggen min

http://www.detailersclub.no/forum/topic/2219-staales-bilpleielogg/page__st__300

Dette var en "stuntmetode" hvor jeg dundra over fort og gæli med roterende og masse produkt, og kjørte deretter produktrestene ferdige med DA...det funket greit på denne Saab`en ihvertfall.

Likeså finner du en annen saab på de første sidene i loggen, og mot slutten av denne går det opp nopen små lys for meg mht DA og hologramfritt.

Bare husk at selv MF - bruk lager føzz på disse bilene

Lykke til og husk å gi oss en fyldig writeup på hva som blir din løsning på denne bilen :)

mvh

ståle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

La også lakken kjøle seg ned nok før wipedowns tas - ellers blir det schnål hazing

edit: ellers som Ståle sier ja - kjøre nesten ut med roterende og kjøre ut det siste med fin-pute og DA + lette opp med maskinen.

edit2: du kan også prøve #205 med polish pad (gul) + full guffe og null press.

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle

Blå 3M og blå sonus pute funker for meg når det dukker opp slik lakk

Blå sonus pute og S30 lagde helvete enda varmere for meg på fruens saab, men det kan være at 3M matcher den puta bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips - pga dårlig utvalg i produkter (mer på vei!) valgte jeg å avbryte denne. Fikk også dårligere tid på meg enn først avtalt, så dermed valgte jeg å avbryte. Eier var informert på forhånd om at dette kunne skje, så derfor ble det kun en "protection detail" til slutt. Mulig bilen dukker opp igjen senere, men egentlig så håper jeg at jeg slipper...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke akkurat mye hologrammer igjen på siste bilde der. Men prøv UFSE, men husk mange wipedown før du sender bilen fra deg! Med så mye hologrammer sliter du vel kanskje også med merker fra microfiber?

Men syns de bildene der viser veldig bra hvor mye forbedring man kan få med en DA i forhold til en roterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ståle

har ikke testa det på saab lakk Ståle,men på andre lakker er den fin fin kombo.

Har kun brukt den sammen med DA maskina i ettertid jeg Arne, men det er en veldig bra PAD ja....kanskje jeg skulle teste den sammen med UFSE når jeg tar panseret på volvoen (der blir det masse holo på 1. steget med S03/gul)

- regner med det er UFSE du tenker på ?

Synd du måtte gi deg Torby, jeg måtte også gå mange runder med meg selv før jeg fortsatte på den brune 9-5 en i loggen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker igjen for gode tips, produktutvalget mitt står nok ovenfor en kraftig utvidelse fremover ja. Her trengs påfyll!

Synd å måtte kaste inn håndkleet, men av og til er det best å innse sine begrensninger...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

thomasll

Nå er jo ikke jeg noe dreven på dette her i det hele tatt men.

Jeg tok min 9-3 2001, Sølv Grå for ett par uker siden som min første bil med maskin (biltema DA). Dette gikk smertefritt med S03+ Gold med Orange Über også S40 på grønn Über,

Men mullig denne lakken er hardere en de mørke saab lakkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke jeg noe dreven på dette her i det hele tatt men.

Jeg tok min 9-3 2001, Sølv Grå for ett par uker siden som min første bil med maskin (biltema DA). Dette gikk smertefritt med S03+ Gold med Orange Über også S40 på grønn Über,

Men mullig denne lakken er hardere en de mørke saab lakkene?

Nå har jeg ikke prøvd meg på annet enn blanksvart Saab, men etter min erfaring er denne lakken er både hard og myk på en gang, kanskje mest omtalt som seig. Swirls er lette å korrigere, men dypere riper er skikkelig vriene, samt at du får kjørespor omtrent bare av å se på lakken...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Lakken varierer kraftig på saab. Jeg tok selv en svart 9-5 i fjor, og det var en av de beste bilene jeg har jobbet på. Hologramfritt på første forsøk. Derimot jobbet jeg litt på en bmw 520 99 mod i helga. Disse har jeg forstått skal ha hard lakk, men denne hadde vanvittig myk lakk.

3M gul på gul tok egentlig alt av swirls, men etter å ha prøvd alt av comboer og teknikker på panseret i 4-5 timer så ga jeg opp og sa at jeg fikk fortsette senere når jeg har fått meg skikkelig DA maskin (kamerat som eier bilen). Poenget mitt er altså at man aldri vet hvilken lakk man får å jobbe med. Alt man hører kan bare tas som en indikasjon :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Derimot jobbet jeg litt på en bmw 520 99 mod i helga. Disse har jeg forstått skal ha hard lakk, men denne hadde vanvittig myk lakk.

Og denne var heller ikke lakkert opp? Hvilken farge var det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mighty

Ifølge forrige eier var den ikke det, men man vet jo aldri. Den er svart, uten metallic :)

Tror kanskje det var litt å overdrive når jeg kalte det "vanvittig" myk lakk. Den var ikke "svart SS toyota lakk myk", men likevel alt for myk for å få det hologramfritt med roterende, og ganske lett å korrigere 99% med mild polish :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha

Nå er jo ikke jeg noe dreven på dette her i det hele tatt men.

Jeg tok min 9-3 2001, Sølv Grå for ett par uker siden som min første bil med maskin (biltema DA). Dette gikk smertefritt med S03+ Gold med Orange Über også S40 på grønn Über,

Men mullig denne lakken er hardere en de mørke saab lakkene?

En annen ting er jo at det er nesten umulig å se kjørespor/hologrammer på lys lakk i.fht mørke farver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Essiek

Tror nok steelgrey er fin å jobbe med. Nå er "halve" min om/opp-lakkert, men er originalt på taket. Jeg kjørte der med #105 på metabo-ull og selv med LED, brinkmann (iherdig flikking med lampa) og sol-lys så kunne jeg maks se "hazing" enkelte steder. Etter UFSE var det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...