Sokki 0 Skrevet 3 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 Mai, 2010 Hvordan går man fram når man skal ha flere lag med voks? ER det påfør 1 lag,tørk av,la herde i 24 timer,så til med et nytt lag? Da tenker jeg på merket Swissvax Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 3 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 Mai, 2010 Du har forstått det rett, men en ren voks trenger ikke å ha så mye som 24 timer mellom hvert lag. En lakkforsegler derimot bør ha rundt 1 døgn mellom hver runde. Med Swissvax kan du legge på, vente noen minutter, og så fjerne igjen. La den så stå i minst 4 timer før du legger på et nytt lag. Har du muligheten til det gjør det selvsagt ikke noe om voksen får herde litt flere timer mellom hvert lag med voks. Alltid lurt å legge to lag med voks for å være sikker på at du har fått dekket alle områder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
theDodo 20 Skrevet 4 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2010 helt enig med Ad|oS her, men kan påføre at naturlige vokser har mindre mulighet for 'bonding' med seg selv en syntetiske. grunnlaget for dette kommer fra planten som voksen er skaffet fra. carnauba palmen har, kun i brazil, utviklet seg å produsere voksen på sine blader som beskyttelse fra de harde omgivelser i regnskogen. denne voksen er 'excreted' fra bladet continuerlig og faller fra eller er spist igjennom fra clima/uv. hadde voksen aldri falt av eller blitt spist hadde laget blitt så tykt at planten ikke kunne få nok lys til photosynthesis. når det gjelder lag med naturlige vokser så er det logisk at første lag vil 'bond' med lakken og neste lag vil ha godt grep på det laget som sitter på lakken. men, etter dette er det vanskelig og tenke seg at de etterkommende lagene ikke tar av like mye som man legger på. dessuten er det fortsatt et så tynt lag at vi ikke har hat mulighet til å måle om 3+ lag vil virkelig øke det sammenlagte laget. uansett, er to lag anbefalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Swissvax / Dag 234 Skrevet 4 Mai, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2010 Swissvax har også tgjort flere tester på dette i Sveits og konklusjonen er liktlydende, 2 lag er ideelt, det tredje klarer man ikke måle noe effekt i. Siter www.swissvax.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sokki 0 Skrevet 4 Mai, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2010 Swissvax har også tgjort flere tester på dette i Sveits og konklusjonen er liktlydende, 2 lag er ideelt, det tredje klarer man ikke måle noe effekt i. Har en BMW 316 E36 97 MOD med fargen Montreal blau...Hvordan voks er da anbefalt? Concorzo eller noe? Frister med Crystal Rock,men den er dyr,men sikkert bra. I og med at jeg regner med og hellakkere bilen på nytt så veit jeg ikke hvordan det blir i samme farge,men med ny lakk. Hva som er best for den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 4 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 Mai, 2010 (endret) Swissvax har jo en egen voks for BMW, Blau-Weiss, men er hovedsaklig for nyere BMW. Med tanke på at bilen er 13 år gammel er den kanskje ikke helt den typen lakk som voksen er laget for. Men uansett er det jo gøy å ha en voks som er laget spesielt for bilmerket Ellers er det Concorso som er den folk mener gir mest for pengene. Pent utseende, ikke altfor dyr og bra holdbarhet Dag: Hvorfor skal ikke SV sine vokser tørke på lakken før de blir buffet av igjen? Har alltid tenkt at de skal stå til de består wipe-testen, men da har de vel egentlig tørket? Endret 4 Mai, 2010 av Ad|oS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Swissvax har jo en egen voks for BMW, Blau-Weiss, men er hovedsaklig for nyere BMW. Med tanke på at bilen er 13 år gammel er den kanskje ikke helt den typen lakk som voksen er laget for. Men uansett er det jo gøy å ha en voks som er laget spesielt for bilmerket Ellers er det Concorso som er den folk mener gir mest for pengene. Pent utseende, ikke altfor dyr og bra holdbarhet Dag: Hvorfor skal ikke SV sine vokser tørke på lakken før de blir buffet av igjen? Har alltid tenkt at de skal stå til de består wipe-testen, men da har de vel egentlig tørket? De skal da tørke i 10-15min? Kan godt stå lengre også, aldri vært noe problem det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Glacier er ihvertfall enkel å fjerne selv etter et par timer på lakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Sjekket for sikkerthets skyld Swissvax sin håndbok før jeg skrev første innlegget mitt her da jeg hadde tenkt å komme med forslaget om wipe-test, men lot være pga det jeg leste: (direkte klippet ut) "HOW TO USE UNIVERSAL AND SPECIAL WAXES 1. Apply Swissvax wax with a Swissvax Sponge-applicator (black) or with the palm of your hand to form an even wax film on the paintwork. 2. Let the wax work in for several minutes, but make sure that it does not dry. 3. Gently wipe the wax film with a Swissvax Wax Cloth (red) and then polish to a high gloss with a Swissvax MicroPolish microfibre cloth (blue). Keep turning the cloth to expose a clean surface. 4. Do not touch the paintwork for three hours and, at the next opportunity, position your automobile in thedirect sun after waxing. You will be able to observe how the lustre becomes deeper and more intense as the hours go by. 5. If necessary, buff the surface again quickly using a clean Swissvax Micro - Polish microfibre cloth (blue)." Skal visst ikke tørke, og bør få herde i 3 timer. Sannsynligvis ikke skadelig å la det få herde lengre... Tenker som så at om du lar den tørke lengre, er det lettere å buffe av igjen uten at du får oljer som ligger igjen. Buffer du av med en gang syns hvertfall jeg at det ligger mer oljer igjen enn om jeg venter en liten stund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Det varierer fra voks til voks, men f.eks Concorso skal herde i 10-15min. Kan godt stå lengre også. Alle voksene skal i utgangspunktet tørke på lakken før de tørkes av igjen. Så skal de helst stå tørt og varmt i 4 timer før man f.eks går over med Quick Finish. Stusser litt på hvorfor de har skrevet dette selv.. Mulig de mener at den ikke skal stå mange timer før den tørkes av igjen. Dette har nok Dag et bedre svar på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Shield hazet i 9 minutter og 13 sekunder. Wipe-test - godkjent. SV rød fluffer - bling. Stod over natta. SV rød fluffer - dobbel-bling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Siden vi er inne på temaet, jeg tok en aldri så liten detailing på min egen bil forrige helg. Det tok forresten hele helga, hehe. La på (sannsynligvis) aaalt for mye MG16, og det ville på ingen måte buffes av igjen... Så det endte med avfetting og høytrykk i forbannelse. Da tok jeg kvelden etterpå, hehe. Neste dag gikk jeg over bilen med CFP med DA, pga stygge merker etter noe hard gnikking, og la SV Blue weiss over. Tørket over bilen med mf i flere omganger, og syntes at dette var toppers. Så senere på ettermiddagen et forferdelig syn Fett fra voksen syntes som hologrammer på hele sidene, og jeg vasket bilen i panikk for at noen skulle se den i denne tilstanden... Fortsatt ingen forskjell etter vask med Car bath og washpudel. Hmm, dette var da merkelig tenkte jeg. Prøvde å buffe litt ekstra med forskjellige mf (til og med SV blå) på sidene mens bilen stod i sola, men det ble bare gnidd utover liksom. Da var det frem med qd (fra Megs) og prøvde å få det bort med. Ble litt bedre, men ikke bra, og jeg følte det kom til å ta resten av kvelden. Det endte med at jeg foamet ned hele bilen med såpe og vasket den grundig en gang til. Da ble det toppers! Men det tok nok en del av levetiden til voksen. Er det noen som har noen innspill på dette, hva jeg burde gjort? Har ikke opplevd SV voksene på denne måten før... Edit: Voksen lå forresten på i ca 1/2 time før buffing Etter 4 timer eller mer anbefales det å gå over med SV Quick Finish og blå MF for å fjerne all "svetting" fra voksen. Da blir det strøkent Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Voks hologrammer kan være litt irriterende ja. Den eneste voksen jeg IKKE får det med er faktisk MG #16. Der er det oljefritt med en gang. Jeg skjønner ikke hvorfor så mange sliter med å bruke den heller. Det er en av de aller enkleste voksene jeg har. Toucher voksen med paden en gang og legger på halve bilen, toucher en gang til og legger på resten Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rs_t 1 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 (endret) Herdetid på Collinite? Endret 5 Mai, 2010 av rs_t Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 (endret) Jeg sendte mail til collinite for noen mnd siden ang. det. De svarte at man burde vente 30 min mellom hvert lag. Ellers var det ingen herdetid da det er ingenting som skal "herde". Derimot sa de at man gjerne kunne gå over med en våt klut eller en QD rett etter voksing. Løsemidlene fordamper og "svetter" ut uansett og påvirkes ikke av vann eller møkk. Men jeg ville nok ikke gått på med avfetting 30 min etter voksing Edit: Typo Endret 5 Mai, 2010 av mighty82 Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink 14 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 (endret) Har en BMW 316 E36 97 MOD med fargen Montreal blau...Hvordan voks er da anbefalt? Concorzo eller noe? Frister med Crystal Rock,men den er dyr,men sikkert bra. I og med at jeg regner med og hellakkere bilen på nytt så veit jeg ikke hvordan det blir i samme farge,men med ny lakk. Hva som er best for den. Blau Weiss er ikke "for nyere bmw" så bokstavelig talt som folk tror. Det som skiller den er blandt annet at den er laget for å ta seg av enkelte problemer med nyere bmw lakk. Den verken gir eller tar noen ting på en eldre bmw lakk og ser fortreffelig ut på bilen Nå vet jeg ikke hvor mye utstyr du har eller hvor dreven du er, men jeg ville heller lagt penger i utstyr for ett godt grunnarbeid enn å kjøpe crystall rock. Blau Weiss er en mer enn bra nok voks og crystall rock gjør ikke bilen noe penere enn blau weiss om ikke jobben under voksen er tipp-topp. For prisforskjellen mellom crystall rock og blau weiss får du jo en topp maskin og pad's samt poleringsmidlene du trenger og dette er mye viktigere enn å kjøpe det dyreste man ser. Med nylakkert bil er det også masse du kan gjøre som grunnarbeid, feks. våtsliping. Har selv prøvd diverse på bruksbilen min. Blandt annet blau weiss voks rett på bilen uten noe grunnarbeid, og i mine øyne ble det nesten verre enn uten voks, for selv om den på avstand så mye bedre ut så den horribel ut på nært hold siden ALLE defekter vistes bedre enn noen gang. btw, fosse240 Blau Weiss'en skal vel bare ligge i 5-10min mener jeg det står på boksen. Noe lengre enn det gjør vel bare fjerning av overflødig voks vanskligere, uten atjeg da tror det er dette som ga deg så mye voks-svette. En runde med Quick detailer eller SV Quick finish bruker å gjøre susen, men sålangt jeg har hørt bør man vente med dette til etter de 3 timene har gått. Selv prøver jeg å unngå QD (QF) i etterkant da de fleste QD'er stjeler mye av beadingen / sheetingen fra voksen inntil QD'en er slitt bort igjen. Endret 5 Mai, 2010 av Olelink 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Godt sagt Olelink. Hjelper lite å bruke masse penger på en voks og tro at bilen vil se strøken ut etterpå. På familie og andres biler så klarer jeg meg gullegodt med collinite 476, 915 eller 845. Super holdbarhet, syk beading... Men jeg bruker for det meste Dodo på min egen bil. Fornuftig pris og veldig gode produkter. I tillegg til at jeg ble trollbundet av den forbaskete geniale markedsføringen til PJ. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Selv prøver jeg å unngå QD (QF) i etterkant da de fleste QD'er stjeler mye av beadingen / sheetingen fra voksen inntil QD'en er slitt bort igjen. Her er det da viktig å bruke en QD uten voks for å unngå å svekke vokslaget som allerede ligger der. Sånn sett er Quick Finish ideell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Her er det da viktig å bruke en QD uten voks for å unngå å svekke vokslaget som allerede ligger der. Sånn sett er Quick Finish ideell Får henge meg på det Bjorke sier her av egen erfaring. Jeg la Divine på mitt nykorrigrerte sorte panser i Verdal sist helg og Bjorke og undertegnede så det vi antok var vokshologrammer med det samme. Mandag vasket jeg bilen med Glosswork og Maxisuds og gikk over med Quick Finish på blå SV klut. Voila : Perfekt ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 5 Mai, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mai, 2010 Får henge meg på det Bjorke sier her av egen erfaring. Jeg la Divine på mitt nykorrigrerte sorte panser i Verdal sist helg og Bjorke og undertegnede så det vi antok var vokshologrammer med det samme. Mandag vasket jeg bilen med Glosswork og Maxisuds og gikk over med Quick Finish på blå SV klut. Voila : Perfekt ! Godt å høre Ole Gunnar Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.