Gå til innhold

Hjelp til Menzerna


oysf

Recommended Posts

Har drevet litt med Scholl før,men kjøpte meg Menzerna for en stund siden, og har tilgode å prøve det. Kjøpte SIP 83 og 106.

Hvordan kjøres Menzerna? Har makita maskin, hvordan kjøres det med turtall, press, pass osv.. Har lest meg opp til at de oppfører seg annerledes enn scholl, da scholl ikke forsvinner, men det gjør Menzerna, stemmer det?

Av puter har jeg Scholl sort, oransje og blå

- først Oransj på 106

- så etterfulgt av blå på SIP?

Har også Sonus SFX 1,2,3, hvordan blir det der, SFX 1 på 106 og 2eller3 på SIP?

Er Scholl puter eller Sonus å foretrekke her?

Mange spørsmål og rotete innlegg, men finner ikke så mye info om menz her, kommer litt i skyggen av Scholl virker det som :) Pøs på med det dere har av informasjon/hjelp!

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Har drevet litt med Scholl før,men kjøpte meg Menzerna for en stund siden, og har tilgode å prøve det. Kjøpte SIP 83 og 106.

Hvordan kjøres Menzerna? Har makita maskin, hvordan kjøres det med turtall, press, pass osv.. Har lest meg opp til at de oppfører seg annerledes enn scholl, da scholl ikke forsvinner, men det gjør Menzerna, stemmer det?

Av puter har jeg Scholl sort, oransje og blå

- først Oransj på 106

- så etterfulgt av blå på SIP?

Har også Sonus SFX 1,2,3, hvordan blir det der, SFX 1 på 106 og 2eller3 på SIP?

Er Scholl puter eller Sonus å foretrekke her?

Mange spørsmål og rotete innlegg, men finner ikke så mye info om menz her, kommer litt i skyggen av Scholl virker det som :) Pøs på med det dere har av informasjon/hjelp!

Takk :)

Menzerna er knallbra, ikke noe å utsette på det!

Jeg bruker så si kun Menzerna selv, men det er klart at der ikke Menzerna fungerer, så fungerer Scholl utmerket, og vise versa. Du har kjøpt to veldig gode produkter, det skal du vite.

Menzerna er laget for PPG klarlakk (de fleste harde tyske klarlakker). Menzerna kan du jobbe med veldig, veldig lenge uten at det blir tørt eller produktet forsvinner. De to du har kjøpt er veldig allround. Du kan bruke SIP til så si alt, og 106FF/FA vil legge en veldig bra finish og fjerner alt av hologrammer på så si alle lakktyper.

SIP er veldig anvendelig og retter seg etter grovheten på pads. Du kan kjøre SIP og ull for å fjerne RDS og våtslipemerker. Samtidig kan du, satt litt på spissen, kjøre SIP og finishing pad for å få opp glansen i lakken. 106FF/FA kan du nesten jobbe med for evig. Den er oljete, så du må passe på å bruke et par runder wipedown for å virkelig sjekke resultatet.

Kort fortalt:

Menzerna SIP er en allround rubbing som retter seg etter grovhet på pads.

Menzerna 106 FF/FA er en finishing polish som tar de fleste swirls og øverste laget med oksidert lakk. Legger veldig bra finish.

De fungerer veldig fint med Scholl, og Sonus pads. :)

Hvis du ser litt på mine tråder så ser du hva man får til med Menzerna. Håper du fikk noen svar som du lette etter! ;)

Kenneth.

  • DCN Poeng 2

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to, har jo klart å tulle det til allerede med rekkefølgen jeg har skrevet her, SIP først såååå 106. Dette visste jeg egentlig, bare rota fælt her :P

Har sett på trådene dine før whiplash og det er jo helt RÅTT, kommer jeg i nærheten av det jubler jeg.

SIP kan brukes til ganske mye som du sier, med flere forskjellige grovheter på pads, men 106 på de finere padsa for å få en fin avslutning.

GPAC er handla inn til wipedown!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg masse erfaring med Menzerna, men det kan være kjekt å investere i en pad primer ala Gloss It EVP pad prime eller en annen type basert på olje.

Opplever noen ganger att Menzerna tørker ut før den har blitt brutt ned, oljen gjør att du kan kjøre leeenge.

Har også fått tips om att det kan være ett hjelpemiddel mot sticky lakk, men det har jeg ikke fått testet enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Har kun opplevd at Powergloss tørker fort.... de andre kan du kjøre leeeeenge uten å prime padden. Eneste som en må tenke på med Menzerna er at produktet må kjøres ned i fart etterhvert som slipemidlene blir brukt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun opplevd at Powergloss tørker fort.... de andre kan du kjøre leeeeenge uten å prime padden. Eneste som en må tenke på med Menzerna er at produktet må kjøres ned i fart etterhvert som slipemidlene blir brukt opp.

Da har jeg gjort en annen erfaring enn deg :unsure: Kjører Menzerna pads, disse er veldig harde, vet ikke om det kan være årsaken?

Å bruke oljebasert pad primer har ihvertfall gjort livet enklere med menzerna for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Skal selv bruke SIP og 106. Sonus gul og blå pute.

Noen som kunne gitt med et utgangspunkt for hvordan disse produktene burde kjøres? Tenker da på ca antall pass på hvilken RPM osv..

Hadde vært knall å ha et utgangspunkt ihvertfal mens jeg føler meg fram.

Har både roterende og DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Kenneth Nilsen

Sonus gul + SIP

  • Spre på laveste hastighet
  • Jobb 2-3 pass på 1500 rpm-ish
  • Opp på 1800 - 2000 rpm (bør ha gjort det et par ganger før når du skal så høyt i rpm.) 3-4 pass
  • Ned på 1200 - 1300 rpm med moderat eller lett press. Dette pga refining, så man slipper mye kjørespor
    Sonus blå + 106FA/FF
    • Følg oppskriften over, men kan avslutte på 1500 istedenfor 1200 - 1300. Dette fordi man vil ha en mest mulig høyglans overflate og 106FA/FF er såpass fin at du skal slite med å lage kjørespor om man bruker hodet litt. Kjøre tørt = Kjørespor, Kjøre hardt press = Kjørespor etc. Så ikke avslutt uten refine - for sikkerhetsskyld.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Prøvde ull og sip. spredde med 1000 rpm 1 pass. og så 1500 ca 3 pass og ned til 1000 igjen. men syns den gikk fort tørr. syns ikke tok stort område heller. va gikk galt ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Jeg har blitt stor fan av SIP, den er meget annvendelig som der er nevnt tidligere i tråden.

Hva ønsker du å utrette med SIP? Det er paden som avgjør hvor mye riper og swirls du klarer å fjerne.

Her er hvertfall hvordan jeg fjenrner rds og swirls med SIP:

Ull eller gul cutting pad (personlig tar jeg heller flere runder med cutting pad isteden for å bruke ull)

Jeg primer paden ved og bruke mye produkt på første påføring, jeg lager en X med produkt over paden.

Så fordeler jeg produktet over ett lite areal som skal poleres, ca. 50x50 cm. (Uten å starte maskinen)

Starter så poleringsmaskinen på laveste hastighet og kjører 2 pass uten noe press på maskinen.

Deretter legger jeg litt press på maskinen og kjører tre pass til.

Så kjører jeg opp hastigheten til ca. 2000 r.p.m. Kjører ca. 5 pass der jeg tilpasser presset på maskinen etter lakk type, harde lakk typer krever endel press. Men dette skaper stor friksjon og dermed varme, så vær forsiktig med hvor mye press du bruker på maskinen. Det er teknikk og trening som skal til for å vite hvor mye press som skal til. Prøv deg fram.

Jeg avslutter med ca. 5 pass og 1100 r.p.m.

Så er det bare og finne fram microfiberen og IPA for å tørkevekk polerings rester. Er resultatet bra så er det bare og forsette i samme stil. Men nå er paden ferdig primet, så nå holder det med ett par erter store dråper på paden.

Hvis ikke resultatet er tilferdsstillende så må du øke presset og kanskje også kjøre flere pass.

Lykke til. :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørgvin

Er SIP så annvendelig at den kan kjøres som en ett-stegs med f.eks blå sonus? Tenker mest på swirls og glans. Ikke dype rds.

Har bare holdt meg til 106 og blå sonus for glans og shine:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel mye an på lakken din vil jeg tro, jeg har brukt masse SIP i det siste på forskjellige lakktyper, og på noen leverer den på rett pad en LSP klar overflate.

På andre (Saab feks) måtte jeg over med DA og PO85RD for å fjerne hologrammer overalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...