Gå til innhold

Ad|oS: BMW E34 520ia


Ad|oS

Recommended Posts

E34 520ia

Denne bilen var booket for en 1-stegs polering, og jobben ble tatt uten å ha sett bilen på forhånd. Burde kanskje lære meg å inspisere bilene jeg skal ta, før jeg sier ja til jobben i fremtiden ;)

Vask:

Karosseriavfetting Miko

Mac 124 Prickbort

Bilt Hamber Surfex HD

Poorboys Super Slics and Suds

P21S Power Gel

EZ brush

Meguiars Washmitt

Nanolotus Washmitt

Chemical Guys Miracle Dryer

Lakk:

Scholl S03, S17, S30

Scholl gul, blå og orange pad, grønn Uber, blå 3M og gul Hex Logic

Wipedown: IPA og 3M Kontrollspray

3M sliperondell og 9MY slipepapir

Diverse:

Chemical Guys EZ-Glaze

Chemical Guys Jetseal

Victoria Wax Concours wax

Chemical Guys Silk Shine Dressing

Black WOW

Meguiars NXT All Metal Polysh

Først et par bilder for å se hva jeg hadde foran meg

_MG_0141.jpg

_MG_0143.jpg

_MG_0144.jpg

_MG_0145.jpg

_MG_0147.jpg

_MG_0148.jpg

_MG_0149.jpg

_MG_0150.jpg

_MG_0151.jpg

Konklusjonen var en del rust, ganske mye RDS observert allerede før vask (aldri noe bra tegn), litt andre ulumskheter og et eller annet rart stoff under tanklokket...

Da lageret med Prickbort begynte å minke plukket jeg opp en avfetting på ICA Maxi for 20kroner. Hadde ikke noen særlige forventninger til denne, men måtte jo prøves. Den hadde nok den verste sprayeren jeg noen sinne har prøvd, både pga strålen den gav og at den hadde veldig kort håndtak

_MG_0152.jpg

_MG_0153.jpg

_MG_0156.jpg

Skulle egentlig ikke ha noen motorvask, men tenkte jeg kunne ta en kjapp shining der også for morro skyld_MG_0161.jpg

_MG_0165.jpg

_MG_0167.jpg

Gikk deretter over til litt Prickbort på felger og de laveste panelene

_MG_0170.jpg

_MG_0171.jpg

Surfex HD påføres dekk og lister

_MG_0174.jpg

_MG_0175.jpg

P21S på felgene

_MG_0177.jpg

Mens dette fikk stå å godgjøre seg litt ble en skumblanding gjort klar. Ble en blanding av Poorboys SS&S, CG Grime Reaper og BH Autogfoam

_MG_0181.jpg

Høytrykksspyleren var ikke alltid helt i form, så da skummet skulle bli lagt på ble det nesten ikke noe skum. Bare såpevann...

_MG_0185.jpg

Rask shine med EZ Brush i motorrommet

_MG_0193.jpg

Surfex virker

_MG_0197.jpg

Litt vask av felger

_MG_0194.jpg

_MG_0195.jpg

Surfex HD og kost på "vanskeligere steder"

_MG_0199.jpg

_MG_0202.jpg

_MG_0204.jpg

Og dørhengsler

_MG_0213.jpg

_MG_0214.jpg

Ved frontrute

_MG_0207.jpg

_MG_0208.jpg

_MG_0211.jpg

_MG_0212.jpg

Og så litt mer P21S action

_MG_0218.jpg

_MG_0220.jpg

_MG_0221.jpg

_MG_0223.jpg

_MG_0225.jpg

Litt avdrypp

_MG_0226.jpg

_MG_0227.jpg

Rikelig med Poorboys SS&S i bøtta

til vask.

_MG_0228.jpg

Et par bilder etter vask og avskylling

_MG_0229.jpg

_MG_0230.jpg

Ble clayet med Optimum No Rinse som lube og Bilt Hamber mild clay. Resultat av hele panseret. Ikke så helt ille. Var generelt veldig lite møkk igjen på bilen, så avfetting har tydelig vis gjort litt

_MG_0231.jpg

Bilen ble så spylt, og tørket med CG Miracle Dryer

_MG_0234.jpg

Litt flere inspeksjonsbilder

_MG_0235.jpg

_MG_0236.jpg

_MG_0237.jpg

_MG_0238.jpg

_MG_0239.jpg

_MG_0240.jpg

_MG_0241.jpg

_MG_0242.jpg

_MG_0243.jpg

Sjekket deretter lakkdybden på bilen.

_MG_0244.jpg

_MG_0245.jpg

_MG_0246.jpg

_MG_0247.jpg

_MG_0248.jpg

_MG_0249.jpg

Lakkdybden lå egentlig ganske gjevnt på rundt 180my på hele bilen, bortsett fra på bagasjelokket der det var veldig høye tall, og ene døra som viste tegn til litt arbeid.

Sjekket deretter litt komboer på bakluka. Startet med gul Scholl og S03. Fjernet en del swirls, men etterlot en del hologrammer. Prøvde meg deretter et par ganger med S30 og uber, og fjernet det som var av hologrammer.

_MG_0252.jpg

_MG_0254.jpg

_MG_0256.jpg

_MG_0259.jpg

_MG_0260.jpg

Etter litt tenking fant jeg ut at det ikke tok like mye som jeg ønsket (selv om det bare var en 1stegs), så gikk over til gul Hex Logic pad og mer press. Fjernet mer, men med litt arbeid ble det ikke hologrammer etter litt pynting med S30 og grønn uber.

_MG_0258.jpg

Ante nå litt uråd med hensyn til mine forventninger til en 1-stegs polering. Å gå på med S03 er nok ikke det lureste, men fant egentlig ut jeg skulle gi litt mer valuta for pengene og gå for en 2-stegs. Da bakluka mildt sagt var i elendig forfatning gikk jeg over denne med S03 3-4 ganger før det så sånn noenlunde ok ut. Og det var MYE RDS igjen. Hard lakk? JA!

Fortsatte videre fremover

_MG_0262.jpg

Da jeg kom frem til panseret var det på tide med litt 50/50 bilder. Etter to runder av 5-6 pass med gul HL pad og S03 var dette resultatet

_MG_0264.jpg

_MG_0266.jpg

_MG_0269.jpg

Var en del skikkelig ille RDS på panseret, så da ble det våtslipt litt

_MG_0270.jpg

_MG_0271.jpg

_MG_0272.jpg

Dum og urutinert som jeg er, ble de første dragene tatt i samme retning som ripen. Gikk derett over en gang til der jeg gikk motsatt vei av ripenes retning. Er visst rette måten å gjøre det på ;)

Brukte ca 3 runder med S03 og gul HL for å fjerne ripene etter våtslipen. Fjernet ikke ripene som var der fra før, men de ble mye mindre synlige. Krevde ganske så mye for å korrigere denne lakken

Pga rust en del steder ble følgene gjort

_MG_0273.jpg

_MG_0274.jpg

Gikk over med S03 for hånd der etterpå for å unngå å ødelegge pads med rust

Pga hard lakk tok jeg sjansen på å bruke skumpads på plasten også, så på front-, bakfanger og speil ble det brukt blå Scholl og S03 på 1100rpm. Fjernet greit me swirls, men også her satt RDS for dypt til at de ville forsvinne etter 4 rundet med 5-6 pass.

_MG_0275.jpg

_MG_0276.jpg

_MG_0277.jpg

_MG_0278.jpg

Og panseret

_MG_0279.jpg

_MG_0280.jpg

Etter et par ødelagte blå Scholl pads i vaskemaskin ble de skåret opp i småbiter og brukt som håndpads. Veldig greit å ha litt cut når man skal jobbe under dørhåndtak osv Sammen med S03 syns jeg de gir bra effekt uten altformye arbeid

_MG_0289.jpg

_MG_0291.jpg

_MG_0292.jpg

Frontfangeren ble deretter tapet opp og gjort klar til polering. Av erfaringer har jeg funnet ut at kanten på paden er farlig for nærliggende lakk. Tapet derfor opp de vertikale flatene ved siden av fangeren så de ikke skulle bli skadet når jeg brukte maskin helt inntil

_MG_0293.jpg

_MG_0294.jpg

Ble jo 50/50 av dette

_MG_0297.jpg

_MG_0298.jpg

Og speil

_MG_0295.jpg

_MG_0296.jpg

Av mangel på pads med middels grovhet, ble det blå 3M pad og S30 til refining her

_MG_0299.jpg

Hele bilen ble deretter gått over med S30 og grønn über pad

_MG_0305.jpg

_MG_0300.jpg

_MG_0301.jpg

ilen ble deretter tatt ut i sola for en liten sjekk for hologrammer

_MG_0306.jpg

_MG_0309.jpg

_MG_0311.jpg

_MG_0312.jpg

Slike resultater kan ikke helt stoles på uten en wipedown, så da ble IPA sprayet over hele bilen

_MG_0313.jpg

Kontrollspray sprayet rundt lister og lignende der det ofte legger seg mye poleringsstøv

_MG_0314.jpg

Og skummet ned med en blanding av CG Grime Reaper og Poorboys SS&S

_MG_0315.jpg

Da det var sol måtte det jobbes raskt for at ikke såpen skulle få tørke noe særlig

_MG_0316.jpg

Resultatet var stort sett veldig bra, bortsett fra på panser og bagasjelokk der jeg hadde kjørt hardest korrigering. Litt spøkelser som gjemte seg

_MG_0318.jpg

Bilen ble deretter kjørt inn og tørket, igjen med CG Miracle Dryer. Desverre fikk jeg nå en telefon fra eieren av bilen, som gjerne ville ha bilen om bare noen få timer. Hadde forstått det slik at jeg skulle få ha bilen en hel dag til, men den gang ei... Derfor litt færre bilder fra nå, og mer bare av produktvalg

Et par bilder av panser etter S17/orange, deretter S30/grønn über og wipedown

_MG_0326.jpg

_MG_0328.jpg

_MG_0329.jpg

Da dette ikke var noen 100% korrigering i utgangspunktet, kan man jo vise bilen så godt som mulig. Ville derfor prøve en kombo som jeg har sett enkelte kjører. CG EZ Creme

_MG_0331.jpg

_MG_0333.jpg

_MG_0334.jpg

Og CG Jetseal

_MG_0335.jpg

Har gitt Jetseal et forsøk før, men er bare ikke noen stor fan av denne. Tror det hadde blitt ganske mye bedre om jeg hadde lagt den på med DA maskin i stedetfor for hånd

CG Silk Shine Dressing ble påført lister, plast og gummi

_MG_0336.jpg

50/50 på dørhåndtak

_MG_0338.jpg

Resten påføres

_MG_0339.jpg

Produktet ligger ikke helt gjevnt, så blir veldig bra med en liten puss med microfiber

_MG_0340.jpg

_MG_0341.jpg

Dekkene var også litt blanke

_MG_0342.jpg

Men litt bedre med en runde med microfiber

_MG_0343.jpg

Fronten med grillen var heller ikke helt bra

_MG_0344.jpg

Startet med MG NXT All Metal Polysh på metallet. Var matt og misfarget fra før

_MG_0345.jpg

Plasten i fronten fikk litt Black WOW

_MG_0346.jpg

Startet med å bruke svmap på denne, men var vanskelig å komme til på småstedene. Fant derfor ut at pensel ville være lettere

_MG_0347.jpg

_MG_0348.jpg

Jetseal hadde nå fått herde litt, så toppet det hele med litt Victoria Wax Concours wax

_MG_0349.jpg

_MG_0353.jpg

_MG_0354.jpg

_MG_0355.jpg

_MG_0356.jpg

Pga tidsproblemene ble det bare Concours wax på ruter, ikke Nanolotus da det ville tatt for lang tid. Felgene fikk også bare raskt litt Concours i stedetfor CG Wheel Guard som var planlagt

Motorrommet hadde bare fått seg en rask vask tidligere, og CG Silk Shine Dressing ble påført de største plastdelene

_MG_0351.jpg

Og i høy og hast (uten solblender) fikk jeg tatt noen få ferdigbilder før kunden kom. Skal forbedre meg til neste gang...

_MG_0357.jpg

_MG_0358.jpg

_MG_0360.jpg

_MG_0362.jpg

_MG_0363.jpg

(Plasten nede under skiltet har fått CG Silk shine dressing, mens listen over har fått Black WOW. Litt forskjell kan du si, selv om lyset brytes forskjellig på dem... ;) )

_MG_0369.jpg

Lærdom for neste detail:

- ta bedre bilder (igjen)

- Black WOW er overlegen CG Silk Shine Dressing, og lukter fantastisk. Bør brukes med kost

- Hex Logic pads bør rundes av litt i kantene da rutemønsteret kan gi litt "ubalanse"

- Flytende LSP bør absolutt legges på med DA-maskin

- 1-stegs ER 1-stegs, ikke en 2-3-4-5-stegs...

- Vær helt klar på tidspunkt bil skal hentes, så tiden kan styres som ønsket

- Har tidligere brukt hvit og blå 3M tape, men prøvde denne gangen grønn 3M fra Scandicshine. Overlegen de andre, da den er tynnere og dermed lettere å forme runt lister og slik. Blir nok bare dette som blir brukt i fremtiden når de blå/hvite er brukt opp

  • DCN Poeng 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bra laget denne tråden, og bildene synes jeg er helt topp :) Har maskinpolert 2 sånne biler selv, og det tar tid før en ser noe forandring selv med sholl s03 og grov pad :) cred fra meg også.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger :D

Det under tanklokket var visstnok lim som forrige eier hadde brukt for å feste hengslene til tanklokket (dette hadde dog ikke lyktes hehe) Skjønner ikke helt hvordan det skal være mulig å søle så mye lim som det er gjort her, men hvem vet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott jobb Halvard :thumbs:

Moro å se hvor pirkete du er :)

Vil jo si det ble en fin forvandling dette. Fikk du bort de siste spøkelsene også?

Og hvordan syntes du HL padsene er i forhold til f.eks Scholl og Über?

Prøvde du å korrigere bort limrestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Fin jobb Hallvard - Den slitne traveren ble shiny etter polering. :)

Her var det nok å ta fatt i gitt .....

Rust får du ikke gjort noe med.

Regner med at det var en godt fornøyd eier som plukket den opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for cred :)

Tenker jo at det å være pirkete er noe å jobben når man ønsker å være en detailer. Vil nok være mer pirkete om jeg får en "premium" detail, i stedetfor bare 1-stegs som heller skal være litt raske jobber ;)

Kjørte et par skikkelig harde pass med S17, og løsnet opp etterhvert. Fant ikke noen hologrammer etter wipedown her, og kjørte deretter S30 og wipedown for å være sikker på at glansen er tilstede

Er egentlig blitt stor fan av Über pad. Har riktignok bare en grønn polishing pad, og polishing pads pleier være veldig greie å kjøre med. Det jeg synes er veldig bra med denne er at det alltid er den som jeg klarer å sentrere 100% på færrest forsøk (tar som regel et par med Scholl/HL). Skjønner ikke helt hvorfor, men det er bare slik. HL sine pads (gule cutting) virker veldig ugjevne pga mønsteret i dem. Vanskelig å sentrere skikkelig, og det virker som om den alltid er i ubalanse. Vil tro det kan hjelpe en del å runde av kantene på dem, som man gjør på Über pads. Første runde med gul HL gav ikke noen veldig synlige hologrammer, mens første runde med gul Scholl gav veldig klare hologrammer. Ble primet ganske likt, men kan hende det bare var tilfeldigheter også.

Limet lot seg ikke fjerne nei. Hverken med avfetting, clay eller korrigering. Skulle hatt Citrus-rens eller noe lignende, men jeg hadde ikke alle produktene mine tilgjengelig desverre

Eieren virket ganske fornøyd ja, så må vel bare være glad for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

lekkert at du får tatt så mange bilder underveis, jeg likte oppgraderingen på den gamle bmw'en. Liker generellt at halvgamle og gamle biler blir stelt godt med, jeg ;)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker også at gamle biler får litt pleie, men denne er nok FUBAR... Er nok litt for mye arbeid å få denne i skikkelig stand med hensyn til rust, dype riper og bulker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Knallbra forvandling på et meget slitent utgangspunkt. Cred for grundigere jobb enn forventet av en ett-stegs jobb, god write-up og nyttige konklusjoner.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men klarer dere andre å kun gå for en 1-stegs når det er så utrolig forbedringspotensiale? Cutting pad og S03 tok jo ikke all verdens på en runde, så tenker som så at med S17 hadde det jo tatt minimalt, men mått gått for den løsningen om jeg kun skulle hatt en 1-stegs og fremdeles ta litt i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...