Ad|oS 339 Skrevet 25 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 25 April, 2010 E34 520ia Denne bilen var booket for en 1-stegs polering, og jobben ble tatt uten å ha sett bilen på forhånd. Burde kanskje lære meg å inspisere bilene jeg skal ta, før jeg sier ja til jobben i fremtiden Vask: Karosseriavfetting Miko Mac 124 Prickbort Bilt Hamber Surfex HD Poorboys Super Slics and Suds P21S Power Gel EZ brush Meguiars Washmitt Nanolotus Washmitt Chemical Guys Miracle Dryer Lakk: Scholl S03, S17, S30 Scholl gul, blå og orange pad, grønn Uber, blå 3M og gul Hex Logic Wipedown: IPA og 3M Kontrollspray 3M sliperondell og 9MY slipepapir Diverse: Chemical Guys EZ-Glaze Chemical Guys Jetseal Victoria Wax Concours wax Chemical Guys Silk Shine Dressing Black WOW Meguiars NXT All Metal Polysh Først et par bilder for å se hva jeg hadde foran meg Konklusjonen var en del rust, ganske mye RDS observert allerede før vask (aldri noe bra tegn), litt andre ulumskheter og et eller annet rart stoff under tanklokket... Da lageret med Prickbort begynte å minke plukket jeg opp en avfetting på ICA Maxi for 20kroner. Hadde ikke noen særlige forventninger til denne, men måtte jo prøves. Den hadde nok den verste sprayeren jeg noen sinne har prøvd, både pga strålen den gav og at den hadde veldig kort håndtak Skulle egentlig ikke ha noen motorvask, men tenkte jeg kunne ta en kjapp shining der også for morro skyld Gikk deretter over til litt Prickbort på felger og de laveste panelene Surfex HD påføres dekk og lister P21S på felgene Mens dette fikk stå å godgjøre seg litt ble en skumblanding gjort klar. Ble en blanding av Poorboys SS&S, CG Grime Reaper og BH Autogfoam Høytrykksspyleren var ikke alltid helt i form, så da skummet skulle bli lagt på ble det nesten ikke noe skum. Bare såpevann... Rask shine med EZ Brush i motorrommet Surfex virker Litt vask av felger Surfex HD og kost på "vanskeligere steder" Og dørhengsler Ved frontrute Og så litt mer P21S action Litt avdrypp Rikelig med Poorboys SS&S i bøtta til vask. Et par bilder etter vask og avskylling Ble clayet med Optimum No Rinse som lube og Bilt Hamber mild clay. Resultat av hele panseret. Ikke så helt ille. Var generelt veldig lite møkk igjen på bilen, så avfetting har tydelig vis gjort litt Bilen ble så spylt, og tørket med CG Miracle Dryer Litt flere inspeksjonsbilder Sjekket deretter lakkdybden på bilen. Lakkdybden lå egentlig ganske gjevnt på rundt 180my på hele bilen, bortsett fra på bagasjelokket der det var veldig høye tall, og ene døra som viste tegn til litt arbeid. Sjekket deretter litt komboer på bakluka. Startet med gul Scholl og S03. Fjernet en del swirls, men etterlot en del hologrammer. Prøvde meg deretter et par ganger med S30 og uber, og fjernet det som var av hologrammer. Etter litt tenking fant jeg ut at det ikke tok like mye som jeg ønsket (selv om det bare var en 1stegs), så gikk over til gul Hex Logic pad og mer press. Fjernet mer, men med litt arbeid ble det ikke hologrammer etter litt pynting med S30 og grønn uber. Ante nå litt uråd med hensyn til mine forventninger til en 1-stegs polering. Å gå på med S03 er nok ikke det lureste, men fant egentlig ut jeg skulle gi litt mer valuta for pengene og gå for en 2-stegs. Da bakluka mildt sagt var i elendig forfatning gikk jeg over denne med S03 3-4 ganger før det så sånn noenlunde ok ut. Og det var MYE RDS igjen. Hard lakk? JA! Fortsatte videre fremover Da jeg kom frem til panseret var det på tide med litt 50/50 bilder. Etter to runder av 5-6 pass med gul HL pad og S03 var dette resultatet Var en del skikkelig ille RDS på panseret, så da ble det våtslipt litt Dum og urutinert som jeg er, ble de første dragene tatt i samme retning som ripen. Gikk derett over en gang til der jeg gikk motsatt vei av ripenes retning. Er visst rette måten å gjøre det på Brukte ca 3 runder med S03 og gul HL for å fjerne ripene etter våtslipen. Fjernet ikke ripene som var der fra før, men de ble mye mindre synlige. Krevde ganske så mye for å korrigere denne lakken Pga rust en del steder ble følgene gjort Gikk over med S03 for hånd der etterpå for å unngå å ødelegge pads med rust Pga hard lakk tok jeg sjansen på å bruke skumpads på plasten også, så på front-, bakfanger og speil ble det brukt blå Scholl og S03 på 1100rpm. Fjernet greit me swirls, men også her satt RDS for dypt til at de ville forsvinne etter 4 rundet med 5-6 pass. Og panseret Etter et par ødelagte blå Scholl pads i vaskemaskin ble de skåret opp i småbiter og brukt som håndpads. Veldig greit å ha litt cut når man skal jobbe under dørhåndtak osv Sammen med S03 syns jeg de gir bra effekt uten altformye arbeid Frontfangeren ble deretter tapet opp og gjort klar til polering. Av erfaringer har jeg funnet ut at kanten på paden er farlig for nærliggende lakk. Tapet derfor opp de vertikale flatene ved siden av fangeren så de ikke skulle bli skadet når jeg brukte maskin helt inntil Ble jo 50/50 av dette Og speil Av mangel på pads med middels grovhet, ble det blå 3M pad og S30 til refining her Hele bilen ble deretter gått over med S30 og grønn über pad ilen ble deretter tatt ut i sola for en liten sjekk for hologrammer Slike resultater kan ikke helt stoles på uten en wipedown, så da ble IPA sprayet over hele bilen Kontrollspray sprayet rundt lister og lignende der det ofte legger seg mye poleringsstøv Og skummet ned med en blanding av CG Grime Reaper og Poorboys SS&S Da det var sol måtte det jobbes raskt for at ikke såpen skulle få tørke noe særlig Resultatet var stort sett veldig bra, bortsett fra på panser og bagasjelokk der jeg hadde kjørt hardest korrigering. Litt spøkelser som gjemte seg Bilen ble deretter kjørt inn og tørket, igjen med CG Miracle Dryer. Desverre fikk jeg nå en telefon fra eieren av bilen, som gjerne ville ha bilen om bare noen få timer. Hadde forstått det slik at jeg skulle få ha bilen en hel dag til, men den gang ei... Derfor litt færre bilder fra nå, og mer bare av produktvalg Et par bilder av panser etter S17/orange, deretter S30/grønn über og wipedown Da dette ikke var noen 100% korrigering i utgangspunktet, kan man jo vise bilen så godt som mulig. Ville derfor prøve en kombo som jeg har sett enkelte kjører. CG EZ Creme Og CG Jetseal Har gitt Jetseal et forsøk før, men er bare ikke noen stor fan av denne. Tror det hadde blitt ganske mye bedre om jeg hadde lagt den på med DA maskin i stedetfor for hånd CG Silk Shine Dressing ble påført lister, plast og gummi 50/50 på dørhåndtak Resten påføres Produktet ligger ikke helt gjevnt, så blir veldig bra med en liten puss med microfiber Dekkene var også litt blanke Men litt bedre med en runde med microfiber Fronten med grillen var heller ikke helt bra Startet med MG NXT All Metal Polysh på metallet. Var matt og misfarget fra før Plasten i fronten fikk litt Black WOW Startet med å bruke svmap på denne, men var vanskelig å komme til på småstedene. Fant derfor ut at pensel ville være lettere Jetseal hadde nå fått herde litt, så toppet det hele med litt Victoria Wax Concours wax Pga tidsproblemene ble det bare Concours wax på ruter, ikke Nanolotus da det ville tatt for lang tid. Felgene fikk også bare raskt litt Concours i stedetfor CG Wheel Guard som var planlagt Motorrommet hadde bare fått seg en rask vask tidligere, og CG Silk Shine Dressing ble påført de største plastdelene Og i høy og hast (uten solblender) fikk jeg tatt noen få ferdigbilder før kunden kom. Skal forbedre meg til neste gang... (Plasten nede under skiltet har fått CG Silk shine dressing, mens listen over har fått Black WOW. Litt forskjell kan du si, selv om lyset brytes forskjellig på dem... ) Lærdom for neste detail: - ta bedre bilder (igjen) - Black WOW er overlegen CG Silk Shine Dressing, og lukter fantastisk. Bør brukes med kost - Hex Logic pads bør rundes av litt i kantene da rutemønsteret kan gi litt "ubalanse" - Flytende LSP bør absolutt legges på med DA-maskin - 1-stegs ER 1-stegs, ikke en 2-3-4-5-stegs... - Vær helt klar på tidspunkt bil skal hentes, så tiden kan styres som ønsket - Har tidligere brukt hvit og blå 3M tape, men prøvde denne gangen grønn 3M fra Scandicshine. Overlegen de andre, da den er tynnere og dermed lettere å forme runt lister og slik. Blir nok bare dette som blir brukt i fremtiden når de blå/hvite er brukt opp 11 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Han5y 120 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Bra show`n shine! Veldig forbedring i forhold til hvordan ting var, men kjipt å brenne seg på 1-steg`et, been there, dont that Cred herifra! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Bra laget denne tråden, og bildene synes jeg er helt topp Har maskinpolert 2 sånne biler selv, og det tar tid før en ser noe forandring selv med sholl s03 og grov pad cred fra meg også. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Fin writeup og bra jobbet Halvard. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Odd-M 25 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Fatter ikke at noen spanderer behandling på en så sliten bil. Da ville jeg heller brukt $ på rust og lakkering. Men bra jobbet er det uansett! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 26 April, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 El Credos er gitt, flott writeup og forvandling på en sliten bil Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsØ 85 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Flott jobb på en sliten bil. Mulig jeg overså noe i tråden, men fant du ut hva det rundt tanklokket var? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 26 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Takk for gode tilbakemeldinger Det under tanklokket var visstnok lim som forrige eier hadde brukt for å feste hengslene til tanklokket (dette hadde dog ikke lyktes hehe) Skjønner ikke helt hvordan det skal være mulig å søle så mye lim som det er gjort her, men hvem vet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 ble bra dette her =) Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olelink 14 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Flott jobb og flott write-up dette. Cred fra meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hue 340 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Flott jobb Halvard Moro å se hvor pirkete du er Vil jo si det ble en fin forvandling dette. Fikk du bort de siste spøkelsene også? Og hvordan syntes du HL padsene er i forhold til f.eks Scholl og Über? Prøvde du å korrigere bort limrestene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Fin jobb Hallvard - Den slitne traveren ble shiny etter polering. Her var det nok å ta fatt i gitt ..... Rust får du ikke gjort noe med. Regner med at det var en godt fornøyd eier som plukket den opp Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 26 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Takk for cred Tenker jo at det å være pirkete er noe å jobben når man ønsker å være en detailer. Vil nok være mer pirkete om jeg får en "premium" detail, i stedetfor bare 1-stegs som heller skal være litt raske jobber Kjørte et par skikkelig harde pass med S17, og løsnet opp etterhvert. Fant ikke noen hologrammer etter wipedown her, og kjørte deretter S30 og wipedown for å være sikker på at glansen er tilstede Er egentlig blitt stor fan av Über pad. Har riktignok bare en grønn polishing pad, og polishing pads pleier være veldig greie å kjøre med. Det jeg synes er veldig bra med denne er at det alltid er den som jeg klarer å sentrere 100% på færrest forsøk (tar som regel et par med Scholl/HL). Skjønner ikke helt hvorfor, men det er bare slik. HL sine pads (gule cutting) virker veldig ugjevne pga mønsteret i dem. Vanskelig å sentrere skikkelig, og det virker som om den alltid er i ubalanse. Vil tro det kan hjelpe en del å runde av kantene på dem, som man gjør på Über pads. Første runde med gul HL gav ikke noen veldig synlige hologrammer, mens første runde med gul Scholl gav veldig klare hologrammer. Ble primet ganske likt, men kan hende det bare var tilfeldigheter også. Limet lot seg ikke fjerne nei. Hverken med avfetting, clay eller korrigering. Skulle hatt Citrus-rens eller noe lignende, men jeg hadde ikke alle produktene mine tilgjengelig desverre Eieren virket ganske fornøyd ja, så må vel bare være glad for det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rasmus/Nanolotus 57 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Flot job Hallvard selom det gik litt fort til slut. Resultatet ble jo helt top shinyyy Tenker eieren var fornøyt ? Siter Nanolotus®Norgerasmus@nanolotus.dkwww.nanolotus.dk Tlf: +4745419713 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
challenger 219 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 lekkert at du får tatt så mange bilder underveis, jeg likte oppgraderingen på den gamle bmw'en. Liker generellt at halvgamle og gamle biler blir stelt godt med, jeg Siter Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daniel 30 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Er egentlig blitt stor fan av Über pad. ) enig i den liker uberpadene jeg og Siter [center]I put Swissvax on my Swissvax[/center] [center]Mirage[/center] Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 26 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Liker også at gamle biler får litt pleie, men denne er nok FUBAR... Er nok litt for mye arbeid å få denne i skikkelig stand med hensyn til rust, dype riper og bulker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
East 157 Skrevet 26 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Knall dette Halvard, creds seff for meget bra resultat og write-up! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 26 April, 2010 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Knallbra forvandling på et meget slitent utgangspunkt. Cred for grundigere jobb enn forventet av en ett-stegs jobb, god write-up og nyttige konklusjoner. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 26 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 April, 2010 Men klarer dere andre å kun gå for en 1-stegs når det er så utrolig forbedringspotensiale? Cutting pad og S03 tok jo ikke all verdens på en runde, så tenker som så at med S17 hadde det jo tatt minimalt, men mått gått for den løsningen om jeg kun skulle hatt en 1-stegs og fremdeles ta litt i det hele tatt... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.