Gå til innhold

Komplett lakkbehandling.


jan tore

Recommended Posts

Hei.

Tenker å ta en ordentlig omgang med bilen i helgen, men det er dårlig med garasje tilgjengelig. Er det noe problem å ta poleringsdelen, samt cleaner fluid og voks utendørs? Vil man få dårligere sluttresultat?

/Jan Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Tenker å ta en ordentlig omgang med bilen i helgen, men det er dårlig med garasje tilgjengelig. Er det noe problem å ta poleringsdelen, samt cleaner fluid og voks utendørs? Vil man få dårligere sluttresultat?

/Jan Tore

Viktigste er at voksen får herde i min 15 grader for best mulig resultat, slik at voksen får bedre heft og holder lengre. Blåser det noe kan det og være litt farlig mtp. å få noe mellom pad/lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er at voksen får herde i min 15 grader for best mulig resultat, slik at voksen får bedre heft og holder lengre. Blåser det noe kan det og være litt farlig mtp. å få noe mellom pad/lakk.

Ja, jeg ser den. Voksen bør vel stå noen timer etter wipeoff for herding også, uten å bli utsatt for vær og vind..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på følgende:

1. Sol (produkt tørker ut mye fortere på solvarm lakk)

2. Støv og "anna rask" som blåses inn på lakken (du vil definitivt ikke ha med deg saftige støvkorn i en rund-dans på lakken)

3. Nyskjerrige naboer som tror du har klikka totalt

Mht pkt 2: pass på pads og lakk hele tiden, gå over med en QuikDetailer før du jobber deg panel for panel (forutsetter her at lakken er gullende ren fra før) videre. Sjekk for urenheter hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser den. Voksen bør vel stå noen timer etter wipeoff for herding også, uten å bli utsatt for vær og vind..?

Etter du har tørket av voksen kan bilen godt stå i solen i 4 timer. Så kan det vært lurt å gå over med Quick Finish eller en QD uten voks for å fjerne evt. "svetting" og voksrester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på følgende:

1. Sol (produkt tørker ut mye fortere på solvarm lakk)

2. Støv og "anna rask" som blåses inn på lakken (du vil definitivt ikke ha med deg saftige støvkorn i en rund-dans på lakken)

3. Nyskjerrige naboer som tror du har klikka totalt

Mht pkt 2: pass på pads og lakk hele tiden, gå over med en QuikDetailer før du jobber deg panel for panel (forutsetter her at lakken er gullende ren fra før) videre. Sjekk for urenheter hele tiden.

Da antar jeg at Megs uqd gjør jobben her? Det er vel bare for å være sikker på at lakken er ren og fri for evt. støv?

Etter du har tørket av voksen kan bilen godt stå i solen i 4 timer. Så kan det vært lurt å gå over med Quick Finish eller en QD uten voks for å fjerne evt. "svetting" og voksrester.

Ja, nå har jeg ikke det liggende, men man kan vel bare buffe over med en microfiber også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at Megs uqd gjør jobben her? Det er vel bare for å være sikker på at lakken er ren og fri for evt. støv?

Ja, nå har jeg ikke det liggende, men man kan vel bare buffe over med en microfiber også?

Det kan du, men er ikke sikkert alt blir borte da. Kommer litt an på farge på bilen hva som vises og ikke. På mørke farger kan svetting og rester vises MYE bedre enn på lyse farger. Evt. så kan du bruke iskaldt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du, men er ikke sikkert alt blir borte da. Kommer litt an på farge på bilen hva som vises og ikke. På mørke farger kan svetting og rester vises MYE bedre enn på lyse farger. Evt. så kan du bruke iskaldt vann.

Jeg har svart bil, så da er det gjerne lurt å bruke noe væske. Kaldt vann we go ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det er ikke noe problem om du er nede i 10 - 12 grader, kun at herdeproessen tar litt lenger tid og at det kan være litt tyngre å ta jobben :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem om du er nede i 10 - 12 grader, kun at herdeproessen tar litt lenger tid og at det kan være litt tyngre å ta jobben :)

Ja, det er jo klart. Men når været er så ustabilt som det er på vestlandet nå, er det nok lurt å holde seg innendørs med slike aktiviteter uansett. Kjipt når det begynner å hagle midt i voksinga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var min første erfaring med roterende et faktum, og damn, det er ikke så lett som det ser ut..

Jeg tok det jeg hadde, og fikk lånt polish compound av en kompis, og det ble nok en litt merkelig kombo. Scholl s30 på rubbing/polish pad fra Autoglym. (Dette funker kanskje veldig dårlig?)

Uansett, jeg prøvde meg frem med forskjellige hastigheter, press og mengde produkt, men det tok særdeles lite riper. Kun det helt "øverste" sjiktet, men vaskeriper o.l klarte det ikke å ta. Nå er jo s30 en finisher, så jeg kan vel egentlig ikke forvente mer.

Jeg venter på s3 og noen forskjellige pads fra scholl nå til uka, og da vil vel ripene forsvinne fortere antar jeg? Uansett, morsomt var det, og veeldig tungt :P

/Jan Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S30 er finishing, så det skal egentlig ikke ta mer enn lette vaskeriper. Det avhenger dog endel av hardheten på lakken. Å gå rett til S03+ er vel å ta litt hardt i.. Vil nok heller anbefale å prøve med S17 først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...