Gå til innhold

Anbefalinger til Briliantrød Audi A5?


larserso

Recommended Posts

Hei!

Mine foreldre har bestilt seg en Briliantrød Audi A5 Sportsback S-line. Jeg tenkte derfor å gi de en hjelpende hånd ved levering av bilen. Har dere noen anbefalinger for helt ny Briliantrød lakk? Jeg tenkte å f.eks. bare legge ett enkelt lag med voks? Jeg kommer til å jobbe for hånd siden jeg ikke har fått meg hus med garasje og invistert i maskin enda. I dag har jeg følgende produkter i skapet: Chemical Guys Pete's 53, Meguiars Carnauba Wax og Meguiars Tech-Wax (brukes på egen bil kun om vinteren). Ville dere valgt noen av disse på ny, rød lakk, eller ville dere anskaffet noe annet?

Selvfølgelig hadde SwissWax vært noe, men det får jeg neppe min far til å betale for og jeg er såpass fornøyd med de voksene jeg har nå på min mørke blå bil så jeg vil bruke opp det jeg har før jeg evt. koster på meg SwissWax selv. (Skal prøve å motstå når de åpner butikk her på Lillehammer.... ;) )

På forhånd takk for hjelpen til dere kloke bilpleie-hoder!

Mvh Lars Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petes53 vil gi en herlig glød i lakken og en våthet som ikke står tilbake for mye dyrere vokser - men ulempen er holdbarheten (fra 3 uker til maks 5-6 uker tror jeg). Men kjøp en Swissvax - de til rett under tusenlappen skal være knallgode alle sammen. Men med en ny A5 til 7-800.000 så synes jeg din far skal spandere på seg en Concorso til 1.600,-. Er jo ikke mer enn to fulle tanker med drivstoff, eller et par sko, eller en tre-retter med litt vin, eller gutte-tur på byen (minus taxi hjem).

edit: victoria concourso og dodo supernatural er også bra saker

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Av de ville jeg valgt Petes53, men vet ikke helt om det med holdbarheten nevnt over her. Har lagt denne på en Audi A3 i fjor høst og eier synes den har holdt bra gjennom vinteren. Skader jo ikke å legge på oftere så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god :) Da spørs det om det blir en runde med Pete's 53 om noen få uker :) Er det virkelig nødvendig med clay + lakkrens på helt ny lakk? Jeg går utifra at lakken er på noe vis behandlet ved levering også?

Erfaringen fra min egen BMW er at clay ikke har så mye for seg om man tar en runde med AutoGlym Intensive Tar remover og vasker og pusser jevnlig gjennom sommeren. Jeg har kun prøvd den fra Meguiars, men clayen har vært like ren etter behandling og jeg har ikke kjent noe forskjell ved å stryke fingrene over lakken før/etter behandling. Er det da noe poeng på helt ny bil (min bil er fra 2004)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er god :) Da spørs det om det blir en runde med Pete's 53 om noen få uker :) Er det virkelig nødvendig med clay + lakkrens på helt ny lakk? Jeg går utifra at lakken er på noe vis behandlet ved levering også?

Erfaringen fra min egen BMW er at clay ikke har så mye for seg om man tar en runde med AutoGlym Intensive Tar remover og vasker og pusser jevnlig gjennom sommeren. Jeg har kun prøvd den fra Meguiars, men clayen har vært like ren etter behandling og jeg har ikke kjent noe forskjell ved å stryke fingrene over lakken før/etter behandling. Er det da noe poeng på helt ny bil (min bil er fra 2004)?

Sjekk denne: http://www.detailersclub.no/forum/topic/5611-vaarnybilshine-2010-vw-polo/

Denne bilen var kliss ny, vasket to ganger før shining med avfetting begge gangene. Så clay er absolutt å anbefale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Begynner å mistenke at det finnes bedre clay-er enn den jeg har fra Meguiars ;)

Hva slags avfetting ville dere anbefale?

Tar gjerne også anbefaling på avfetting som er skånsom mot voks og fin for vinteren der man ofte bare har på mild avfetting og spyler bilen for å få den til å se litt ren ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg melde om at det står en liten pose Swissvax på sengekanten og godgjør seg til bilen kommer i slutten av mai :) Takk til Dag for super service! Blir nok en liten test på min egen BMW også så snart jeg finner et sted å vaske og pusse... Det ble 1stk Concorso og 1stk Autobahn. Skal bli veldig spennende å prøve.

Er det Valet Pro Orange Pre Wash fra ScandicShine du mener Essiek? Ser de har en liten pumpeflaske på bl.a. Biltema som jeg kan blande avfetting på. Må få meg en god avfetting som er skånsom mot voks i tillegg til at jeg skal få kjøpt meg litt kraftigere avfetting til bruk før jeg skal pusse og polere :)

Kostbart å spørre om råd her ;) Men regner med rød bil blir snasent til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det, Valet Pro Orange Pre Wash = OPW / opw. Blandes ut 1:5 for heavy bruk, 1:10 for snill bruk. I vinter kjørte jeg rundt 1:7 jevnt over, og det funket gull. Prickbort er også ganske snill mot LSP, samme er Surfex HD (blandet 1:10 - 1:20 for lakk, fås på www.autobahn-bilpleie.no).

edit: Og grattis med Concorso og Autobahn :)

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Møller er ikke akkurat kjent for å legge voldsomt mye tid i klargjøringen av bilen og jeg mener at man faktisk i de fleste tilfeller må igang med en lett korrigering av lakken.

Jeg ser for meg en DA-maskin - Scholl S17/S30 samt en god voks må til og forskjellen er faktisk enorm!

Har selv hentet min splitter nye Audi A4 (fantom sort metallic) og denne ble mye mye blankere etter litt puss og gnikk.

En DA-maskin skal også være så og si idiotsikker å bruke, og det er vist lite man kan ødelegge med en slik.

Hvis Møller spør deg om du vil betale noen tusen ekstra for at dem tar for seg lakkforseglingen av bilen så si NEI. Her tror jeg at dem slenger en forsegling rett på lakken slik den er etter at dem har vasket bilen lett.

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
larserso

Da har bilen stått hos forhandler en uke i påvente av registrering. Mine foreldre er tilbake fredag og skal hente bilen da så torsdag skal jeg faktisk stå i lokalet til forhandleren her på Lillehammer og pusse bil. Litt over grensa for sært og flaut (kanskje ikke for folket her inne ;) ) men da er bilen helt ren og bilen har god voks fra første kilometer. I tillegg slipper jeg å bruke en hel dag på å kjøre hjem til mor og far (8 mil) for så å vaske først før jeg begynner å pusse. Nå blir det en runde med Swissvax Cleaner Fluid, så Concorso og Autobahn. Ja, Swissvax vart plutselig litt for tilgjengelig nå som vi flytta til Lillehammer... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :)

Angen clayen din så er det neppe noe i veien med Meguiars clay'en. Jeg er veldig fornøyd med den, den tar endel uten å etterlate merker på lakken.

Min bil er som regel også glatt i lakken før jeg går over med clay, så dette er veldig forskjellig fra bil til bil. Min mors Corolla er nesten som sandpapir om våren selvom den får litt voks og stell. På min egen bil har jeg brukt clay til å fjerne rustflekker etter piggdekkstøv osv selvom den ellers er glatt i lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Da har bilen stått hos forhandler en uke i påvente av registrering. Mine foreldre er tilbake fredag og skal hente bilen da så torsdag skal jeg faktisk stå i lokalet til forhandleren her på Lillehammer og pusse bil. Litt over grensa for sært og flaut (kanskje ikke for folket her inne ;) ) men da er bilen helt ren og bilen har god voks fra første kilometer. I tillegg slipper jeg å bruke en hel dag på å kjøre hjem til mor og far (8 mil) for så å vaske først før jeg begynner å pusse. Nå blir det en runde med Swissvax Cleaner Fluid, så Concorso og Autobahn. Ja, Swissvax vart plutselig litt for tilgjengelig nå som vi flytta til Lillehammer... ;)

Du må ta bilder!!!! :) Tøft å stå der å polere helt ny bil da.Tror nok heller det er forhandleren som blir flau når han ser hvordan en splitter ny bil skal se ut ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

larserso

He-he... Skal knipse litt :)

Forhandleren er veldig grei. Selger er en veldig real kar som er veldig ærlig :) Han sier at det er begrenset hvor mye de kan legge i puss av en ny bil, men de tilbyr å få pusset bilen ordentlig før levering. Da bruker de ett av de bedre stedene her i byen slik at de er sikre på at det blir ordentlig. At jeg får komme og legge på litt voks før levering er jo kjempeservice spør du meg :) Gleder meg, men litt småpinlig å stå der også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååååhh - jeg hadde storkost meg. Spesielt når halvparten av sjappa stopper opp og glaner mens de rister på hodet over gærningen som sitter klistret 4 cm fra lakken.... neste ny-bilen skal jeg ha kontrakts-festet at den eneste som får røre bilen etter at den har kommet til kaia er enten en prinsesse fra Sverige (og da er jeg rett i nærheten...) eller undertegnede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...