Gå til innhold

BMW Z4


Passat

Recommended Posts

Her er mitt forsøk på "friske" opp en BMW Z4 (Møkkalakk!!!)

Hei.

Hadde lovet en kompis av meg å få tatt en titt på bilen hans, en BMW Z4. Med en X3 som jeg hadde frisk i minne skjønte jeg at dette ikke var noen favorittjobb for en amatør som meg. Men ved friskt mot takket jeg ja….. Vi ble enige om at jeg skulle ta en shining utvendig og bare tørke litt over innvendig.

Bilen ankom tirsdag. Ble da vasket og maskert slik at det skulle være klart til start for selve poleringen

Onsdag og utover. Hadde ingen frist i utgangspunktet som var veldig godt å forholde seg til. Forsøkte meg litt fram både valg av produkter og pad. Valget falt på blå scholl pad og S03+ (S17 tok litt mindre) som lagde noe vilt med vakre hologrammer, men en runde med DA maskinen og blå Uberpad tok disse JÆVLENE. Prøvde meg først med Grønn Uber uten suksess.

Det var en del riper og steinsprut i lakken, jeg har ikke noen lakkdybdemåler så jeg var ganske forsiktig. Kunne nok sikkert gått på med mer press, men turte ikke. Så de dypeste ripene ble igjen.

Så til det som var forferdelig fortvilende, hadde gått til anskaffelse av green monster mf som jeg tenkte ville være super til å ta restene etter polishen, men de lagde riper på riper.  Dette var triste greier!! Eieren ringte til BMW Norge for råd, men de kunne bekrefte av svart lakk på ”disse” bilene var ”umulig” å få ripefri.

Tok kontakt med Bernard på forumet og ba om tips, prøv med CG fluffer mf sa han og det hjalp en del (Takk for det)

Onsdag og halve torsdag gikk med på S03+ og S40.

Fredag var det klart for litt ”oppfriskning” i motorrom i form av CG New trim gel på all plastikk og gummi. Metal shine på felger og eksos. Caben fikk 3 lag med CG Fabric Guard Tekstilforsegling (fungerte dårlig på denne typen cab, virker nesten som noe alla alcantara stoff på disse) og rutene en runde med Nano Lotus. Fredags kveld ble en ny nedtur.. Oppdaget at det fortsatt var noe holigrammer igjen på panseret, men med friskt mot lørdag ble dette tatt.

Felgene og eksos fikk en runde med autobahn og bilen ikledde seg to lag med Insignis. Bilen ble så kjørt ut og fikk en lett vask.

Eier var fornøyd og da må vel jeg være fornøyd. Litt skuffende og ikke ta flere riper og lage noen med MF.. Men men resultatet ble da blankt 

Ble tatt en del bilder før vask, men ble dårligere og dårligere etter hvert som humøret sank.. Glemte å ta bilder av panser og flere bilder av ferdig bil.. Man lærer så lenge man lever.

Vaske/Produktliste

Vask:

Scholl Crack 9000

Joker 1000

Greame Reaper 1:3

CG Citrus Wash and Gloss

CG Maxi Suds 2

CG Citrus Wash Daily

Bilberry 2:1

Vikan felgbørster

Swisswax felg kost

Scandicshine bøtte m/gritguard

Swisswax detalj kost

Swissvax Washpudel

CG tørkehåndkle

CG Medium clay

Optimum No Rinse Wash & Shine som lubricant

Innvendig:

Scholl purple 9000

Scholl Ice 9000

MF til glass

Div mf

Ruter:

Nano Lotus

Polering:

Flex roterende

Flex DA

Scholl bakplater div str

Scholl S03+ og S40

CG Metal polish

CG New trim gel

MANGE Mf

Scholl CF2

Swissvax Autobahn

Swisswax Insignis

Cab:

CG Fabric Guard Tekstilforsegling

1-1.jpg

2-1.jpg

3-1.jpg

4-1.jpg

5-1.jpg

6-1.jpg

9-1.jpg

8-1.jpg

7-1.jpg

10-1.jpg

11-1.jpg

12-1.jpg

14-1.jpg

15-1.jpg

21.jpg

17.jpg

16-1.jpg

13-1.jpg

18.jpg

20.jpg

23.jpg

22.jpg

25.jpg

27.jpg

28.jpg

29.jpg

30.jpg

31.jpg

34.jpg

35.jpg

44.jpg

43.jpg

41.jpg

46.jpg

42.jpg

45.jpg

52.jpg

51.jpg

50.jpg

49.jpg

48.jpg

54.jpg

47.jpg

24.jpg

26.jpg

60.jpg

58.jpg

57.jpg

56.jpg

55.jpg

61.jpg

62.jpg

63.jpg

64.jpg

65.jpg

67.jpg

68.jpg

69.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Dette ble jo blankt og fint :) Synes du skal være fornøyd med deg selv.Ser ikke ut som noen enkel bil å maskinpolere med ganske små paneler med mange kurver.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba! Godt du fikk vekk kjøresporene her...

Virkelig frustrerende med lakk der man får riper igjen med en gang, men må bare gjøre sitt ytterste for å unngå dette når man polerer og bare tenke at det blir ganske ille igjen ved først vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo blankt og fint :) Synes du skal være fornøyd med deg selv.Ser ikke ut som noen enkel bil å maskinpolere med ganske små paneler med mange kurver.

Takk for det, ekstremt mange kurver ja, ikke mye firkantet denne det er sikkert

Ser ut som dette bra bra! Godt jobbet

Joda, tror det gikk greit, ikke helt heldig med været de dagene jeg holdt på. Ikke noe sol når jeg var ferdig heller, så fikk ikke sett fasiten helt :)

Bra jobba! Godt du fikk vekk kjøresporene her...

Virkelig frustrerende med lakk der man får riper igjen med en gang, men må bare gjøre sitt ytterste for å unngå dette når man polerer og bare tenke at det blir ganske ille igjen ved først vask

Tusen takk ;) Off, gjett om det var frustrerende, vet ikke om det var jeg eller eier som var mest frustrert en stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Hehehe... Har aldri hatt så mye frustrasjon som jeg har hatt med kebablakk.. Den sorte 5-serien jeg og Petter tok var helt håpløs..

1'ern min ser helt strøken ut når den er i sola, MEN ser du på lakken når det er sol uten at du ser "selve sola" i lakken, da ser du veldig små swirls over hele.. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men skal prøve DA på den og ikke bruke IPA (for guds skyld), men heller en avfetning ett par ganger! Veldig kjipt, for jeg har ikke vært så fornøyd med en bil som jeg er med BMW, men siden "vi" her innne er ganske unormale når det kommer til lakk, da frister det omtrent å kjøpe noe annet!

Uansett, jeg føler med deg! hehe.. Bilen ser bra ut da ;) Lurer på om omtrent Poorboy's Black Hole er veien å gå ;) hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg får vel kommentere litt her inne jeg også da. Navnet er Bjørn, og jeg er eier av bilen.

Kan bekrefte at jeg er fornøyd med resultatet. Bjørnar hadde ikke akkurat en enkel oppgave her stakkars, men det ble veldig bra til slutt. Bilen har gått snart 90 000km, og ser sånn sett veldig bra ut med tanke på kmstand. I alle fall etter at Bjørnar var ferdig :)

Litt konkret info om bilen for de som har interesse av det:

2006 BMW Z4 2,5Si (1 av 5 biler som var ny i Norge i følge BMW Norge). Sport Injection utgaven er sjelden her på berget.

Bilen har full custompakke med tofarget rødt og sort skinn på seter og interiør forøvrig. Bilen har "ekstra" kvalitet på skinnet sammenlignet med vanlig skinnseter. Største stereopakken, største navi, originale sommerfelger, ekstra koffert og bag til å montere på koffertlokket ved behov, hardtop til vinteren som gir ekstra komfort når det blir snø og mange minusgrader. Motoren har 218hk sammenlignet med 192 på en "vanlig" 2,5 liter.

Bilen er generelt veldig godt utstyrt, og det er ikke mye som mangler her av det utstyret som var tilgjengelig på Z4 i 2006. Elektrisk justering av seter er vel bortimot det eneste jeg kan komme på.

Cab'en var det vanskelig å få impregnert skikkelig, men det har nok med type stoff å gjøre. Den er uansett totalt tett, og varm. Den består av flere lag med isolasjon i mellom og stoffet på utsiden er nok uansett mest for syns skyld. Selv snø og minusgrader har ingenting å si på innsiden av bilen. I motsetning til en del andre biler hvor selve cab'en bare er ett lag med stoff/skinn etc, hvor det ofte kan komme noe gjennom.

Om noen har spørsmål til Bjørnar eller meg så er det vel bare å spørre regner jeg med :) Benytter anledningen til å nok en gang takke Bjørnar for jobben, og hvis han har tålmodighet så blir det helt sikkert flere oppdrag fra meg etterhvert, både på denne og andre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul bil :) Ser veldig bra ut. Great work :)

Hei. Joda, kul bil er vel ordet ;) Hadde lakken vært noe enklere å jobbe med hadde helhetsinntrykket vært mye bedre :)

Takk for det. Artig å se at dere som virkelig kan det synes det er ok ut..

Hehehe... Har aldri hatt så mye frustrasjon som jeg har hatt med kebablakk.. Den sorte 5-serien jeg og Petter tok var helt håpløs..

1'ern min ser helt strøken ut når den er i sola, MEN ser du på lakken når det er sol uten at du ser "selve sola" i lakken, da ser du veldig små swirls over hele.. Vet ikke hvorfor det blir sånn, men skal prøve DA på den og ikke bruke IPA (for guds skyld), men heller en avfetning ett par ganger! Veldig kjipt, for jeg har ikke vært så fornøyd med en bil som jeg er med BMW, men siden "vi" her innne er ganske unormale når det kommer til lakk, da frister det omtrent å kjøpe noe annet!

Uansett, jeg føler med deg! hehe.. Bilen ser bra ut da ;) Lurer på om omtrent Poorboy's Black Hole er veien å gå ;) hehe..

Kebablakk ja haha :) Veldig artig å ha korrigert i flere dager når eier kommer for å inspisere og vurderer hellakkering!! Men skjønner han på flere måter siden det var en del steinsprut og litt "merker" her og der.. Hadde nok vært gull å fått en annen lakk på den her, da skulle jeg nok hilst denne velkonnen igjen.

Tusen takk for medlidenheten hehe, og den Poorboy's Black Hole så ikke dum ut du.. Et tips til Pirex å få denne inn i sortimentet kansje ;)

Hei!

Jeg får vel kommentere litt her inne jeg også da. Navnet er Bjørn, og jeg er eier av bilen.

Kan bekrefte at jeg er fornøyd med resultatet. Bjørnar hadde ikke akkurat en enkel oppgave her stakkars, men det ble veldig bra til slutt. Bilen har gått snart 90 000km, og ser sånn sett veldig bra ut med tanke på kmstand. I alle fall etter at Bjørnar var ferdig :)

Litt konkret info om bilen for de som har interesse av det:

2006 BMW Z4 2,5Si (1 av 5 biler som var ny i Norge i følge BMW Norge). Sport Injection utgaven er sjelden her på berget.

Bilen har full custompakke med tofarget rødt og sort skinn på seter og interiør forøvrig. Bilen har "ekstra" kvalitet på skinnet sammenlignet med vanlig skinnseter. Største stereopakken, største navi, originale sommerfelger, ekstra koffert og bag til å montere på koffertlokket ved behov, hardtop til vinteren som gir ekstra komfort når det blir snø og mange minusgrader. Motoren har 218hk sammenlignet med 192 på en "vanlig" 2,5 liter.

Bilen er generelt veldig godt utstyrt, og det er ikke mye som mangler her av det utstyret som var tilgjengelig på Z4 i 2006. Elektrisk justering av seter er vel bortimot det eneste jeg kan komme på.

Cab'en var det vanskelig å få impregnert skikkelig, men det har nok med type stoff å gjøre. Den er uansett totalt tett, og varm. Den består av flere lag med isolasjon i mellom og stoffet på utsiden er nok uansett mest for syns skyld. Selv snø og minusgrader har ingenting å si på innsiden av bilen. I motsetning til en del andre biler hvor selve cab'en bare er ett lag med stoff/skinn etc, hvor det ofte kan komme noe gjennom.

Om noen har spørsmål til Bjørnar eller meg så er det vel bare å spørre regner jeg med :) Benytter anledningen til å nok en gang takke Bjørnar for jobben, og hvis han har tålmodighet så blir det helt sikkert flere oppdrag fra meg etterhvert, både på denne og andre biler.

Takk for det mister. Du kan jo legge ut noen bilder av mottorrom siden jeg glemte det, og gjerne noen flere av ferdig tørket bil siiden jeg glemte det.

Men som han sier den Caben ble ikke noe bedre av impregnering.. Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Pen jobb på en knall bil dette og godt du fikk bildene opp her :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Dette ble jo veldig bra :thumbup:

Super job på en veeeeldig lekker bimmer ;)

Problemet med impregneringen kan være at der sitter igjen gammel voks basert impregnering i stoffet så forseglingen ikke kommer til fibrene. Skikkelig tekstil rens fjerner dette. Da vil forseglingen ha bedre virkning tenker jeg

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen jobb på en knall bil dette og godt du fikk bildene opp her :)

Takk.

Fikk opp bildene til slutt ja, var et bilde som hadde et merkelig langt navn. Tok vekk dette så ble det vettu ;)

Ble jo veldig fint dette. Kan ikke si jeg gleder meg mindre til polering i helga nå :)

Thanks.

Polering er gøy vettu :) Håper du er litt heldigere med lakken.

Dette ble jo veldig bra :thumbup:

Super job på en veeeeldig lekker bimmer ;)

Problemet med impregneringen kan være at der sitter igjen gammel voks basert impregnering i stoffet så forseglingen ikke kommer til fibrene. Skikkelig tekstil rens fjerner dette. Da vil forseglingen ha bedre virkning tenker jeg

Tusen takk.

Det kan være et tips og ta med seg. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...