Gå til innhold

Trenger jeg en lakkrens før vårkosen?


CrZyWiz

Recommended Posts

Hei folkens!

Sitter her å bestiller meg litt godsaker til vårshiningen av min 2008mod BMW 320 Coupe.

Planen var i utgangspunktet:

Avfetting

Clay

Polish

Voks

Lakken er i fin stand og god, så lurer jeg: Er det strengt tatt nødvendig med en lakkrens runde mellom clayinga og polish på en såpass ny bil?

Bilen er karmosinrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Anbefaler lakkrens ja, det befinner seg mye dritt i lakken også som du ikke ser... samt at det hjelper mht heft å rense lakken også :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, da får vi ta en runde med det også :-) Men hvordan polish vil dere anbefale? Jeg har ingen erfaring med maskin, så tenker jeg skal legge for hånd.

Tenkte å bruke Meguiars sin clay, men hvilken rens og polish vil dere anbefale? som gjerne ikke trenger å koste skjorta.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er vel ikke så mye som er tilgjengelig på Finnsnes, men de har jo mekonomen, så er AG greie produkter. Hvis du skal bruke for hånd, så finnes Duragloss 101, 105, og 111, som er en god kombo i følge mange her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Duragloss 101, Autorange paint cleaner, Meguiars DeepCrystal paintcleaner er mange der ute som er bra... som "ren" lakkrenser så syntes jeg Autorange Paint cleaner er en god rens, den tar mye møkk og er veldig lett å jobbe med. de har den hos autoboss.no på nettet, i butikk så er jeg ikke sikker...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evnt bruke Meguiars M80 som både renser og polerer hvis du vil spare deg for en "runde".

Den kan brukes for hånd selvom den er laget for maskin. I motsetningen til DC-serien så lager denne hvite merker på svarte lister osv bare så du er obs på det, ellers er den fin å jobbe med. Bare å maskere eller være litt ekstra forsiktig hvis du har svarte lister på dørene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duragloss 101, Autorange paint cleaner, Meguiars DeepCrystal paintcleaner er mange der ute som er bra... som "ren" lakkrenser så syntes jeg Autorange Paint cleaner er en god rens, den tar mye møkk og er veldig lett å jobbe med. de har den hos autoboss.no på nettet, i butikk så er jeg ikke sikker...

Tusen takk for svar! :-)

Når jeg leser på duragloss 101, så får jeg inntrykk av at det er ett fint 2 i 1 produkt, stemmer det? Dvs at etter clay så kjører jeg en god runde Duragloss 101 før jeg går rett på voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo evnt bruke Meguiars M80 som både renser og polerer hvis du vil spare deg for en "runde".

Den kan brukes for hånd selvom den er laget for maskin. I motsetningen til DC-serien så lager denne hvite merker på svarte lister osv bare så du er obs på det, ellers er den fin å jobbe med. Bare å maskere eller være litt ekstra forsiktig hvis du har svarte lister på dørene osv.

Godt tips!

Er det det samme som "Meguiars Mirror Glaze 80 "?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i tanker om å prøve meg med maskin visst resultatet blir bedre, og tenkte da på den DA maskinen fra Biltema først. Vil den fungere fint sammens med den Meguiars 80 polishen siden den opprinnelig er beregnet for Meguiars sin DA maskin?

Hva trenger\burde jeg kjøpe av pads til den biltema maskinen? regner med de som følger med er ubrukelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått i tanker om å prøve meg med maskin visst resultatet blir bedre, og tenkte da på den DA maskinen fra Biltema først. Vil den fungere fint sammens med den Meguiars 80 polishen siden den opprinnelig er beregnet for Meguiars sin DA maskin?

Hva trenger\burde jeg kjøpe av pads til den biltema maskinen? regner med de som følger med er ubrukelig.

Har sett tidligere at Cyclo pads er anbefalt til Biltema maskinen. Link:

http://blankbil.no/ds_advanced_search_result.php?keywords=cyclo&search_in_description=1&submit.x=0&submit.y=0

Siden det allerede er snakk om Duragloss 101,105 og 111. Er Pinnacle Souveran Paste Wax en grei voks og avslutte med etter disse produktene? Lurer også på om Pinnacle Souveran Liquid Spray Wax er bra til å bruke mellom poleringene, eller om andre QD er å anbefale(f, eks Meguiars, CG, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars 80 polishen funker sammen med hvilken som helst DA eller roterende maskin.

Har selv brukt den sammen med Kestrel DAS-maskinen min som er en enhodet DA-maskin.

Var i samme situasjon som deg ifjor, tok først vårpoleringen for hånd og endte med å kjøpe DA-maskin på høsten.

Du har mulighet til å få bedre resultater med en DA-maskin enn for hånd, men for å fjerne noe særlig riper må du nok ha sterkere skyts enn M80 hvis du ikke har veldig myk lakk. På min bil tok M80 omtrent nada. Men den renser og polerer. Til ripefjerning kan du titte på ScratchX 2.0 og Ultimate Compound. ScratchX funker fint til "flekkvis" jobbing, mens Ultimate Compound er bedre hvis du skal ta hele bilen.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars 80 polishen funker sammen med hvilken som helst DA eller roterende maskin.

Har selv brukt den sammen med Kestrel DAS-maskinen min som er en enhodet DA-maskin.

Var i samme situasjon som deg ifjor, tok først vårpoleringen for hånd og endte med å kjøpe DA-maskin på høsten.

Du har mulighet til å få bedre resultater med en DA-maskin enn for hånd, men for å fjerne noe særlig riper må du nok ha sterkere skyts enn M80 hvis du ikke har veldig myk lakk. På min bil tok M80 omtrent nada. Men den renser og polerer. Til ripefjerning kan du titte på ScratchX 2.0 og Ultimate Compound. ScratchX funker fint til "flekkvis" jobbing, mens Ultimate Compound er bedre hvis du skal ta hele bilen.

Brukes Ultimate Compound før eller etter lakkrens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter

edit: korrekt rekkefølge

avfetting - skum - spyling - gjenta hvis nødvendig - håndvask - tørk - clay - spyl av - tørk - inspeksjon - lakkrens - korrigering (polering / rubbing) - vask - tørk - glaze - sealer - voks

Endret av Essiek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke lakkrens før UC hvis du ønsker det, men alle polisher med cut/slipeeffekt renser også lakken, så jeg hadde nok gått rett på UC.

Endret av sruben
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Spesifikt lagde lakk-rensere inneholder kjemikalier for å løfte opp urenheter som har bundet seg til lakken, uten å gjøre noe annet. Og man ønsker en så ren lakk som mulig før man begynner med korrigerings-arbeidet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, en sannhet med modifikasjoner tror jeg. Spesifikt lagde lakk-rensere inneholder kjemikalier for å løfte opp urenheter som har bundet seg til lakken, uten å gjøre noe annet. Og man ønsker en så ren lakk som mulig før man begynner med korrigerings-arbeidet

Men forstår jeg det riktig nå? Duragloss 101, er det en slags 2 i 1 produkt på lik linje med Meg 80?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...