Gå til innhold

Voks for ekstrem wet look og glans?


Kleiv

Recommended Posts

Husk at 99% av glansen kommer fra prep'en da :) Jeg har aldri greid å se noen forskjell fra en voks til en annen selv, ei heller de jeg kjenner, men jeg hører bare gode ting om f.eks Dodo's Supernatural. Den skal ha bra high-end egenskaper til en ikke altfor ekstrem pris, men prisen er jo halve poenget, så den skulle vel helst vært litt dyrere :P

Skulle jeg gått for en voks i flere 1000 kroners klassen selv hadde jeg nok gått for CG e-zyme da denne har fått mye skryt på div forum. Til og med fra selveste Ketil som mente den var opp mot crystal rock nivå. Men det kryr jo av voks i den prisklassen også, så det er mye å velge og vrake i :) Jeg tror det er vanskelig å gå feil uansett :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at 99% av glansen kommer fra prep'en da :)

er helt enig - prep'en er det som utgjør forskjell på 'wet look' og 'depth'. det er viktig også at man er klar over at denne effekten er nesten umulig på lysere farger grunnet lysets hastighet i refleks. spesielt i mørkere farger hvor mørkere deler av lys spektrum er reflektert er det mulig å få til ordentlig 'wet look', det er den forskjellen i lysets hastighet som gir øyet inntrykket at det er dybde. dette er hjulpet av en god voks, men ikke produsert av en god voks.

....så den skulle vel helst vært litt dyrere :P

eller kanksje like gode vokser har litt utrolige priser som ikke altid kan forsvares fra kostnadene av produksjon, men sånn er det med alt. sko kan man få til 200,- men også til flere tusen, begge gjør sin nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La nå Meguiars #21 Synthetic Sealant på bilen ca 3 uker etter lakkering. La på for hånd og virket som om noe ble hengende igjen når jeg tørket av etterpå. Tror jeg heller skulle valgt en voks rett og slett, kun vask og grundig tørk før påføring.

Spørs om egen bil blir prøvekanin for produktet jeg velger til slutt :) Nylakkert med blå og rød perlemor kan bli very very nice med den rette voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at man trenger en god poleringsrunde selv på en nylakkert bil for å få maks glans. En nylakkert bil er ikke like blank som en nypolert bil :) Råblankt blir det uansett hva du legger på :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Plukker opp tråden igjen og lurer på holdbarheten på E-zyme vs. Concorso (SW)

Husk at man trenger en god poleringsrunde selv på en nylakkert bil for å få maks glans. En nylakkert bil er ikke like blank som en nypolert bil :) Råblankt blir det uansett hva du legger på :)

Har finishing pad fra Meguiars, alt for stor for festet på maskina så jeg skulle gjerne hatt en ny og litt mindre. Anbefal gjerne noe der også. Er forøvrig fornøyd med Megs altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere mener at Collinite er et alternativ til de flere ganger så dyre voksene fra SV og CG?

Vel, den lukter ikke like godt, og den kan være litt tyngre i bruk. Men i følge testen som det ble linket her og alle andre blindtester jeg har sett så kan den måle seg i utseende med en hvilken som helst annen voks. Når det er sakt så var det jo ingen som greide å se forskjell på noen av voksene i denne testen på de nypolerte bilene.

Den slo jo zymol royale ned i støvlene, og den koster 60 tusen kroner :) Men legger man godviljen til kan man sikkert se at bilen blir blankere når man har kjøpt seg en dyr voks med fancy boks. Og spør du den gjennomsnittlige detailer så er det store forskjeller mellom dem :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyre vs billigere vokser har vel vært diskutert opp og ned i mente i forskjellige tråder...

Jeg vil også mene at hvis du har et budsjett på "bare" et par tusen til bilpleie, så bruk heller penger på lakkpleie/korrigering av vaskeriper ol isteden for en dyr voks som ikke forbedrer et slitt utseende. Og heller legge på en billigere voks, og det er mange typer voks som gjør nytten. Men det var vel ikke det du spurte om...

Jeg for min del har en del dyre swissvax vokser som jeg koser meg med, men jeg har også bla. collinite 915 som er en super voks. Den lukter ikke digg, ikke så fin å buffe av som mange andre vokser, men det er en veldig bra voks fordet om.

Det blir litt som å kjøpe en bil til 1 mill, men isteden kunne du kjøpt en til hundre tusen som gjorde samme nytten;)

Hvordan voksen er i bruk, holdbarhet, lukt, eksklusivitet ++ Det er mye som gjør en god voks.

"Budsjettet" gjelder kun voksen, bruker et greit antall tusen i året på produkter og utstyr ellers. Men skal jeg først kjøpe en skikkelig voks til bilene jeg mener fortjener det, så vil jeg helst være godt fornøyd med første kjøp. Er rett og slett ute etter mest bang for the bucks. Bruker Megs #21 fra før pluss Duragloss 111 og er jo ikke misfornøyd på noen måte. Ber vel kanskje om mye på en gang, men den bør være lett å påføre og tørke av, gi hinsides glans (såfremt forarbeidet er gjort skikkelig) og ikke minst holde leenge. Har noen kandidater som vurderes for tiden, Concorso, E-zyme og Colli. Kikket litt på Dodo Juice men de får minus rundt om pga. holdbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Victoria Concours voksen snakkes det jo veldig varmt om. Den er sinnsykt populær i england og yndlingsvoksen til mange. Den omtales ofte som en direkte konkurrent til raceglaze 55 og har også veldig god holdbarhet :) De mer eksklusive voksene handler nok om helt andre ting enn "bang for bucks" uansett :)

Selv holder jeg meg stort sett til nevnte Victoria Concours, Megs #16 og colli 915/845 ettersom ingen ser noen forskjell uansett pris :) Du får nok ikke noe mer "hinsides glans" med det ene fremfor det andre LSP produktet. Jeg velger å følge den fornuftige delen av hjernen og tro at "it's all in the prep" som de sier :)

Endret av mighty82
  • DCN Poeng 1

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

"Budsjettet" gjelder kun voksen, bruker et greit antall tusen i året på produkter og utstyr ellers. Men skal jeg først kjøpe en skikkelig voks til bilene jeg mener fortjener det, så vil jeg helst være godt fornøyd med første kjøp. Er rett og slett ute etter mest bang for the bucks. Bruker Megs #21 fra før pluss Duragloss 111 og er jo ikke misfornøyd på noen måte. Ber vel kanskje om mye på en gang, men den bør være lett å påføre og tørke av, gi hinsides glans (såfremt forarbeidet er gjort skikkelig) og ikke minst holde leenge. Har noen kandidater som vurderes for tiden, Concorso, E-zyme og Colli. Kikket litt på Dodo Juice men de får minus rundt om pga. holdbarheten.

`

Super Natural skal være bra! Den har fått veldig mye skryt, samt det er mange "proffe" som bruker den, så den er sansynligvis lett å bruke! Kjøp en sample pot fra blankbil og se om du liker den :) Den skal ha veldig bra "vannskrekk" den også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

`

Super Natural skal være bra! Den har fått veldig mye skryt, samt det er mange "proffe" som bruker den, så den er sansynligvis lett å bruke! Kjøp en sample pot fra blankbil og se om du liker den :) Den skal ha veldig bra "vannskrekk" den også

Jeg har hørt skremmende ting om holdbarheten på den.

Collonite har vel også gangske god holdbarhet, victoria har jeg ikke testet..

Men også de billige SV voksene er knall gode. f.eks mener jeg at Onyx er en langt bedre voks en f.eks 50/50. og den har også vist seg ha meget god holdbarhet.

Skal du ha mest bang for the bucks er vel kanskje CG pete`s 53 en av de voksene jeg kjenner som ser best ut hvertfall av de til under 2000kr. men så holder den ikke mer en 2 vask. og blir vel dyrere i bruk i lengden en f.eks Swissvax conocors.

Valget er ikke lett og det er mye å velge i, men det er også greit at det varer mer en 1 mnd også...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

`

Super Natural skal være bra! Den har fått veldig mye skryt, samt det er mange "proffe" som bruker den, så den er sansynligvis lett å bruke! Kjøp en sample pot fra blankbil og se om du liker den :) Den skal ha veldig bra "vannskrekk" den også

Nå har det jo også kommet PRO utgaver av Blue Velvet og Purple Haze, som har bedre holdbarhet enn Supernatural igjen :)

Så det er mye å velge i.. :P

www.blankbil.no

Bilpleie til hyggelige priser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...