Gå til innhold

Rekkefølgen på arbeidet


Ad|oS

Recommended Posts

Hvilke rekkefølge gjennomfører du de ulike prosessene på bilen?

Det er ulike årsaker til å utføre ulike prosesser på ulik måte, og de fleste har sikkert en god grunn til akkurat det de gjør.

For eksempel ved vasking, så starter man ofte på toppen og går nedover da det er minst skitt på toppen, og på den måten unngår man å dra unødig dritt videre på områder som er renere.

Ved polering derimot er jeg litt mer usikker på hvilken rekkefølge som er mest fornuftig. De enkleste panelene er de som er mest synlig, og bør derfor få mest oppmerksomhet for en mest mulig perfekt finish. Men igjen, de enklere panelene er jo enkle å ta, så kan det da være lurt å starte med da verste mens man ennå er "frisk og rask", og ta de lette når konsentrasjonen begynner å gå litt ned? Teoretisk sett skal jo konsentrasjonen være på topp hele tiden, og alle paneler bli tatt like grundig, men det er desverre ikke alltid tilfelle.

Så, på disse tre punktene, hva er rekkefølge din, og eventuelt hvorfor om det er noen spesielle momenter.

1: Rekkefølge ved vasking

- Tak, vinduer + oppå bagasjelokk, panser, høyre side ned til lister, venstre side ned til lister, frontfanger, under lister høyre, under lister venstre, bakfanger og "baksiden" av trunken. Dette er på coupe og sedan, mens på en stasjonsvogn ville jeg tatt vinduet på bagasjelokket helt til slutt sammen med bakfanger/baksiden

2: Rekkefølge ved polering

- Panser, høyre siden forfra og bak over lister, bagasjelokk, høyre side bakfra og frem over lister, frontfanger, under lister, bakfanger, tak

- Litt usikker på hvorfor det har blitt slik, men panser er oversiktlig og greit å teste komboer på. Deretter er det bare å gå rundt bilen på de ok stedene. Utsetter de stedene jeg misliker til slutten, som front-/bakfanger og under lister. Tak blir litt "glemt", og er for meg et helt ok panel å ta på slutten. Litt verre med høyere biler riktignok...

3: Rekkefølge ved vokspålegging

Starter med panser, og går rundt bilen med høyre siden først. etter runden tas frontfanger, og tak til slutt.

Egentlig veldig usikker på hvorfor jeg pleier (er selvsagt unntak) å starte med høyre siden, men har bare blitt naturlig etterhevrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 Vask: starter som regel på taket av gammel vane(?) og går runden rundt bilen.

2 Polering: Starter alltid med tak eller panser slik at jeg ikke lager merarbeid ved å skrape borti paneler som allerede er tatt.

3 Voks: Starter alltid med tak eller panser av samme grunn som punkt 2.

B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt på det samme mange ganger når det gjeder det med å ta de "vanskeligste" bitene til å begynne med. Det er kjedelig å bli stående med sånn tidkrevende pusling på små kronglete partier når man gjerne har holdt på i mange timer og er trøtt og lei. Likevel blir det til at jeg som regel starter på en dør eller et annet enkelt panel for å teste comboer, for så å fortsette derifra :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask begynner jeg alltid ved reneste panel og jobber meg rundt på bilen til gradvis skitnere paneler og tar det verste til slutt. Dette for å unngå å dra med skit. Selv om man skyller mitt/pad/svamp grundig i skyllebøtta før dypping såpebøtta så er det alltid en risiko for at det følger med noe grums.

Polering og voks starter jeg alltid på taket, så panser. Etter det begynner jeg på et tilfeldig sted og jobber meg suksessivt rundt bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask:

1. Felger og dekk med børster etc

2. Avfetting av bil, avspyling nedenfra og oppover, systematisk langsgående bilen

3. Foam, avspyling som pkt. 2

4. Foam

5. Håndvask ovenfra og ned

6. Tørk ovenfra og ned

Prinsippene mine her er minst møkkete først ved håndvask og tørk, samt at hvis bilen står i sola, så skyller jeg av solsiden først for å unngå at produkt tørker på bilen.

Polering og voks mener jeg ikke har noe å si hvor man begynner, annet enn for egen motivasjons del. Begynner som regel på panser eller en forskjerm.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg har begynt å teste komboer på døra da jeg synes det er lettere å spotte hologrammer på den måten, så tar jeg under listene etter dette og ofte front og bakfanger etter dette.. Litt avhengig av om jeg holder på alene eller ikke.. Etter disse panelene så tar jeg fra tak og ned for å unngå å lage mer knot for meg selv senere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...