Gå til innhold

Åssen takler dere å bli kalt rasist?


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Har hatt en liten hendelse i butikken idag hvor kunden (Som er fra Jamaica) har levert inn en startbooster som han hevder ikke fungerer, jeg har selv prøvd apparatet og det fungerer helt utmerket. Idag så kommer han innom sammen med en kamerat for å hente apparatet, som fortsatt ikke fungerer ifølge han. Dette klarer han å konkludere med t.o.m. uten å ha prøvd apparatet, åssen han får til det er for meg en gåte.

Men isåfall så begynner kunden å bli høylydt og skjeller meg ut fordi jeg ikke tror noe på han og fordi han ikke er norsk så prøver jeg da å lure han, og da indirekte så føler jeg at han kaller meg rasist. Han tar også frem telefonen sin for å ringe politiet så de kan komme og hente meg. Jeg svarer da: Vær så snill og gjør det, jeg skal love deg en ting, det er ikke jeg som kommer til å bli tatt med av de. Så jeg håper at du ringer de og ber de om å komme. Da gikk telefonen fort ned i lomma igjen.

Han gaper og er høylydt og skal ha pengene tilbake eller nytt apparat, noe jeg selvsagt ikke gir han og prøver å forklare for han at ifølge kjøpsloven så har selger 3 sjanser på seg til å utbedre feil før kunde får nytt apparat(Dette kjenner vel de fleste som har mobil til), noe han ikke er interessert i høre på og fortsetter med å kaste beskyldninger mot meg om jeg prøver å lure han.

Selvsagt så er jo dette veldig uheldig da det er lørdag og da mange mennesker i butikken, men jeg prøvde i det minste å forholde meg rolig og behersket til tross for at han fortsetter dette en god stund. Tilslutt har jeg fått nok og langer ut en rett høyre og klask så går han i bakken.

Forøvrig bare fleip den siste delen der.. Men det ender med at jeg har tilbudt meg å sende inn apparatet, men kunden er ikke interessert i å høre etter og fortsetter å avbryte meg, tilslutt så ender det med at jeg går og hjelper en annen kunde. Kunden lurte faktisk også på hva den andre kunden lagde bråk ut av og lurte på hvilket grunnlag jeg ble "kalt" rasist på, det samme gjorde kona hans. Enden på visa med denne kunden var at han hadde en Porsche 993 RUF Turbo ett eller annet som kjøpte Recaro Monza barnestol så han kunne ha med seg sønnen sin rundt :lol: Og jeg har også hintet frempå at jeg driver med bilpleie..

Når jeg da kommer ned igjen så står fortsatt den samme kunden der og går nå med på at apparatet hans skal sendes inn, så det ordnet seg tilslutt.

MEN fy f*** jeg blir provosert av at innvandrere skal spille rasistkortet såfort noe butter de litt imot.. Det er en ekstremt dårlig egenskap mange har.. Jeg kunne forøvrig kjørt samme greia mot han siden han begynte med at jeg er hvit.. Men men, blir godt med noen pils utpå kvelden idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jæ%%%g kjedelig sånne episoder! Har vært borti samme situasjoner på jobb jeg også , der kunder med innvandrerbakrunn har følt seg lurt pga språkproblemer og misfårståelser etc, og etterhvert fått følelsen av at de oppfatter meg som rasist :mellow:

Har gått bra tilslutt etter endel diskusjon og forklaring.......Men noen menesker er bare idioter, enten de er sort eller hvit! Sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1-0 til deg. Du fulgte alle regler til punkt og prikke!

Verden har blitt sånn at folk er mer opptatt av sine rettigheter enn plikter. Noe jeg merker som lærer også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommeliten

Synes du var flink jeg Berhard. Rettighetene er lik for alle, og man kan ikke gi pengene tilbake fordi han er sta. Du opptrådte profesjonelt.

Slitsomt med slike kunder. Føler med deg i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Synes du takla denne situasjonen veldig bra Bernhard! Jeg hadde ikke taklet det så godt, siden jeg ikke har noe imot noen som helst folk med annen hudfarge(regner med at det er derfor du ble provosert også).Som gammel dørvakt har jeg hatt mye problemer da det var asylmottak her i bygda, og fikk enkelte bråkmakere i vrangstrupen, men det har ikke noe med rase å gjøre, det har noe med oppførselen å gjøre. Jeg ble forresten aldri kalt rasist enda jeg kasta ut en god del av dem fordi jeg måtte :rolleyes:

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gjorde nok det riktige her. Men en annen ting er at det ikke er altid man kan se et problem som er på en mobil tlf av og teste denne "litt". ( Nå vet jeg ikke hva problemet var ). Jeg har selv jobbet i Deltaservice som driver service på mobiler for lefdal,elkjop +++ og det ender vell 90% at kunden får et nytt apparat pga problemet kan ta en stund og fremkalle og dette hadde ikke vi tid til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis kunden skjeller deg ut på jobb, må du selvfølgelig holde deg rolig uansett nasjonalitet på kunden.

Syntes det virker som du oppførte deg bedre enn mange andre hadde klart ;)

Det at han spiller ut 'rasistkortet', viser vel bare at han ikke er helt vel bevart :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Godt å høre at det er flere som er enige med meg :)

Jeg hadde ikke taklet det så godt, siden jeg ikke har noe imot noen som helst folk med annen hudfarge(regner med at det er derfor du ble provosert også).

Skjønte ikke helt hva du mente med denne setningen? Mulig jeg leser den litt vanskelig?

Men greia er også at jeg har kompiser fra såvel som India, Pakistan, Mauritius, Indonesia osv, og jeg ser like mye på de som lojale kompiser som en redneck fra Norge.. Forøvrig er jeg innvandrer i Norge jeg også da jeg er amerikansk statsborger også(Norsk og riktignok),

Du gjorde nok det riktige her. Men en annen ting er at det ikke er altid man kan se et problem som er på en mobil tlf av og teste denne "litt". ( Nå vet jeg ikke hva problemet var ). Jeg har selv jobbet i Deltaservice som driver service på mobiler for lefdal,elkjop +++ og det ender vell 90% at kunden får et nytt apparat pga problemet kan ta en stund og fremkalle og dette hadde ikke vi tid til :P

Nå vet jo ikke jeg akkurat åssen det fungerer bak kulissene der, men jeg hadde en Nokia tidligere som var inne 3 ganger, men de byttet kun innmat, ellers var alt likt på telefonen.

Deltaservice høres forøvrig ut som en Elitestyrke innen Forsvaret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jo ikke jeg akkurat åssen det fungerer bak kulissene der, men jeg hadde en Nokia tidligere som var inne 3 ganger, men de byttet kun innmat, ellers var alt likt på telefonen.

Deltaservice høres forøvrig ut som en Elitestyrke innen Forsvaret default_biggrin.png

Hehe ikke langt ifra nei. Nå jobber ikke jeg der lengere vell og merke.. Men det er helt riktig ( Kunden skal kunn få en "bytteenhet" som det heter. Dette er tlf som kan ha vært inne før og reparert ( altså brukte tlf ). Men mobil kan være vanskellig og hoste opp feilen på. En feil kan være der etter en uke 5 ganger om dagen så forsvinner den for et par uker. Og hvordan skal man da bevise at tlf har en feil?

Men er helt enig med deg at kunder som oppfører seg som dette er det bare og "drite" i. Man kommer aldri noe vei med og krangle med dem! hehe sier jeg som selv ikke er norsk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra å holde hodet kaldt i en slik situasjon Mr B - hos meg hadde det kokt litt tenker jeg, og den dusten hadde fått sitt pass påskrevet ganske så brukbart. Jeg har opplevd selv å bli servert rasist-kortet litt kjapt ved et par anledninger, men etter ca 30 sekunder ekstra så skjønner folket at jeg er relativt upolitisk korrekt mot hvem som helst egentlig. Tåler man ikke å få høre sannheten så skal man ikke akkurat innlede en kverulant-diskusjon med meg :)

Og som andre sier her - tosker finnes det overalt uavhengig av hår- eller hudfarge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mennesker med utenlandsk opprinnelse oppfører seg slik er det vel ikke rart nordmenn blir rasister! Da er det fristende å svare: ja jeg er rasist, og er stolt av det!default_smile.png (ellers så skal det sies at jeg også har flere venner med utenlandsk opprinnelse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo svart at du bare er fargebevisst, og fulgt opp med å spørre om han hadde hasj til salgs :D

Neida, det høres ut som om du gjorde det du kunne, enkelte gjør det der såsnart de møter motgang, vi har også hatt slike på jobb, bla. Iranere, de har jeg svart at jeg ikke er rasist, jeg bare syns du er en idiot, da har det faktisk ordnet seg, utrolig nok....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg er enig med deg her bernhard, mange raringer der ute, ser dette selv til tider da jeg driver eget firma...

Er enkelte det ikke går ann og komunisere med,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg, Bernhard! Alt er gjort slik det skal være.

Har selv jobbet i serviceyrket (Databutikk), å jeg møtte veldig mange idioter, og dumme folk.

Alt for mange av disse mørkhudede som krevde gull og grønne skoger for alt, en liten ting som ikke funket (som egentlig funket), så ble det telefoner til tv2hjelper deg, og fandens oldemor.

Men nå skal det være sagt, det finnes noen idioter blandt lyshudede også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Skjønte ikke helt hva du mente med denne setningen? Mulig jeg leser den litt vanskelig?

Jeg er ikke så flink å formulere ;)

Det jeg mente er at når en kar hinter om at du er noe du absolutt ikke er, og han tror du behandler

han annerledes pga. det, så må det koke litt innvendig.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde aldri rasist-stempel i serviceluken på Elkjøp, der var faktisk den værste kundegrunnen hvite menn i 40- og 50-årene.

Dere vet, de som parkerer på handicap-plass og kjører rundt i Rav4 eller en annen tilsvarende asiatisk minisuv. Felles for alle de er at de er feilfrie, og at det er produsenten av produktet og butikken som ødelegger livet deres.

I årene som dørvakt derimot, har jeg vært mye rasist. De fleste gangene har det stort sett endt med at vedkommende har slått seg så vrang, at polisen har måttet hente de.

Etter å ha fylt disse to rollene i et tiår, er jeg immun mot hets. Ganske praktisk. :)

Jeg syns du behersket situasjonen rimelig bra. En ting jeg har bedt mine kollegaer om å huske på, er at du får ikke betalt for å stå på jobb og ta imot dritt. Jeg har flere ganger lagt på midt i en telefonsamtale der jeg har blitt utskjelt, for så å ringe opp igjen noen minutter etterpå og spørre om han har roet seg nok til at vi kan ta en skikkelig prat.

Edit:

Kan legge ved et konkret eksempel på akkurat dette.

Jeg har siste årene jobbet innen transportbransjen, og ble oppringt av en kar som ventet noen deler tilsendt, fra Oslo. Han bodde da i en fjord mellom Molde og Ålesund, som tilfeldigvis blir dekket av bil fra Ålesund.

Etter å ha sjekket sporingsnummeret vedkommende hadde, kunne jeg fortelle at pakkene hans hadde blitt sendt til Molde, og at jeg skulle få sendt de over til Ålesund samme kveld, for levering dagen etter.

Dette var for han fullstendig uaktuelt, her måtte jeg ta ansvar og sørge for at han fikk godset samme dag. Etter litt diskusjon frem og tilbake, gikk han fullstendig i flint i telefonen og skjelte meg ut på groveste måte. Da la jeg rett og slett på.

Så ringte han opp igjen, og jeg siterer: Du legger vel f**n ikke på telefonen?!

Da la jeg på igjen.. og gikk og ordnet meg en kopp kaffe. Når jeg var tilbake på plassen ringte jeg han tilbake, og jeg hørte da at det var en annen som tok telefonen. "Har han Rekdal roet seg nå?" spurte jeg, hvorpå personen i andre enden lo og sa at det hadde han.

Løsningen ble at varene ble kjørt med varebil, der vi dekte halve kostnaden og kunden tok den andre, og alle ble fornøyde.

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Jeg har aldri direkte blitt kallt rasist, men opplevde engang og bli hindret under utrykning av en Taxi i Oslo sentrum. Den la seg rett foran meg når alle andre viket og hindret meg bevisst i kjøringa over en lenger strekke! Dette var etter en omtalt mediesak, så det var nok grunnen!

Det som plager meg mest er hvis jeg skulle komme i en slik situasjon og noen skulle legge inn en klage på meg så har jeg jo ikke anledning til og forsvare meg oven for klager, media osv...

Når dette er sagt så er ofte utenlandske borgere de som er mest takknemlig for hjelpa di får :) Og det er jo alltid hyggelig og bli satt pris på B)

Synes du virker som du løste "case`n" din greit Bernhard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevd veldig ofte i min jobb å bli kalt for rasist, det er standard replikken til innvandrere som får tilsnakk for oppførsel eller som begår lovbrudd. Eller at de skal gå til avisa.... De tror vel at de får vilja si hvis de presser på litt med rasist-esset sitt...

"jejeje" sier jeg da, "kall meg hva du vil, men jeg behandler alle likt her i verden og selv om du er svart betyr ikke det at du får noe særbehandling av meg"

Jeg tror det du beskriver her er ganske vanlig i Norge idag...synd, for det ødelegger mer enn det skaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...