Gå til innhold

Min BMW e46 coupe


skrape

Recommended Posts

Som ny bruker her på forumet begynner jeg med litt info om meg, biler og veien til bilpleieverden. Det er vel halvannet år siden første bil ble kjøpt fra Bergen. Etter mye leting etter bil på finn ble jeg etterhvert låst på BMW og det endte med en e36 coupe, som jeg var veldig fornøyd med. Fargen er bostongrønn. Det var nå interessen for bilpleie kom, og Turtle Wax serien ble innkjøpt. Trodde selv at jeg hadde den blankeste bilen, helt til den dagen jeg tok meg turen til Sirevåg på BMW treff. I ettertid ble hele Turtle Wax serien lagt vekk, og Meguiars kjøpt inn. I første omgang forbrukerserien, og deretter pro serien. Svamp bruker jeg aldri lenger, men har ennå ikke tatt steget til foam canon..som 18 åring og student må jeg prøve å begrense meg litt :)

Første bil: e36 318iS

054.jpg

For å gjøre historien kort så gikk jeg denne veien:

1. Turtle Wax

2. Forbruker Meguiars

3. Pro Meguiars

4. Meguiars, Chemical Guys, Scholl ++

Fikk plutselig lyst på ny bil og siden jeg er veldig fornøyd med bilen jeg hadde, så ble den oppgradert til e46 coupe som er sånn noelunde bra utstyrt:

- elektrisk skinninteriør

- ryggesensor

- klima

- skipose

- xenon

- ettermontert cruise kontroll

- lyktespyler

- multifunksjonsratt

- m.m.

Dette er min andre og nåverende bil. Kjøpte den februar 2010, og blir stadig mer glad i bilen :) Men med stram økonomi har jeg forholdsvis lite planer, men noe skal selfølgelig oppgraderes og noe er allerede gjort.

- mtech 2 front

- mtech 2 hekk

- FK sideskjørt

- m3 baklukelist [x]

- Nye typen skilt [x]

Har forstått det slik at lakk uten klarlakk ikke alltid er like lett å jobbe med, derfor kommer jeg nok til å søke råd hos dere erfarne bilpleiere i noen anledninger (har allerede fått noen gode svar i en annen tråd). Forrige eier har dessverre satt tydelige spor i lakken i form av hologrammer og mye (!) swirls. Hadde mg80 og mg83 tilgjengelig og diverse pads, men ble ikke imponert over resultat. Fikk råd fra noen herinne i en annen tråd om å prøve Scholl, og det gjorde jeg. Scholl 17 og Shcoll 40 med tilhørende pads ble bestilt, og sammen med flex roterende maskin ble resultatet veldig bra. Men med svart lakk uten klarlakk har jeg problemer med hologrammer. Etter mye jobb tror jeg alt av hologrammer er fjernet, men kjenner det tar noe av motivasjonen. Vurderer derfor DA maskin fra clean your car. Tips til gode mikrofiber mottas med takk (liker ikke at alle lager riper i lakken..har for det meste Mg og CG mikrofiber).

http://www.cleanyourcar.co.uk/polishing-machines/das-6-pro-dual-action-polisher/das-6-pro-dual-action-polisher/prod_673.html

Her er noen bilder av nåværende bil. Oppdaterer med bilpleiesamling og poleringsbilder senere.

april090.jpg

april068.jpg

april066.jpg

april040.jpg

april030.jpg

Endret av skrape
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Støken bil, ser velholdt ut den der :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cotte78

Det var fine bilder du har tatt av den nye BMW`en din. default_smile.png

Jeg er stor fan av mf. til Swissvax, det er den mykeste mf`en jeg har brukt og den riper ikke.

http://www.swissvax....emart&Itemid=64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøken vogn (begge to), men er den siste din uten klarlakk altså? Trodde det var litt old school jeg?

Takk. Skal ikke si det hundre prosent sikkert, men mener jeg har hørt/lest at Jet Black er uten klarlakk. Fint om noen kan rette meg om jeg tar feil :) Er en 2000 model, så er ikke ny bil akuratt

Rett og slett nydelig bil.Elsker E46 coupe

Takk :) Kan vel ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med bilen

Det var fine bilder du har tatt av den nye BMW`en din. default_smile.png

Jeg er stor fan av mf. til Swissvax, det er den mykeste mf`en jeg har brukt og den riper ikke.

http://www.swissvax....emart&Itemid=64

Takk for kommentar og tips. Blir nok en Swissvax bestilling om ikke veldig lenge

Endret av skrape
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Pene biler! Likte E46en veldig godt ;) 

Men om det ikke er klarlakk på den så skal du egentlig se at det farger av på padden når du polerer... I dette tilfellet skulle du endt opp med padder som blir svarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn_A

Nydlig bil :) BBS felgene passer utrolig godt til E46. 

Angrer ofte på at jeg selv aldri kjøpte meg en coupe.. gikk rett på sedan og så stasjonsvogn :P

-Bmw iX3 2021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pene biler! Likte E46en veldig godt ;) 

Men om det ikke er klarlakk på den så skal du egentlig se at det farger av på padden når du polerer... I dette tilfellet skulle du endt opp med padder som blir svarte!

Padden blir svart ja. Undret meg egentlig litt over det, da det aldri har skjedd på andre biler jeg har polert. Er det noe jeg bør være spesielt obs på med lakk uten klarlakk? Er DA maskin et must?

Skal du ha deg swissvax så vil jeg annbefale deg "blau-weiss". Skal love deg at du blir fornøyd!!

Ser den er spesielt utviklet for nyere bmw med klarlakk. Er det fremdeles denne voksen jeg bør gå for dersom jeg ikke har klarlakk? Swissvax skal jeg ha! B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydlig bil :) BBS felgene passer utrolig godt til E46. 

Angrer ofte på at jeg selv aldri kjøpte meg en coupe.. gikk rett på sedan og så stasjonsvogn :P

Hehe, skal nyte coupeen så lenge jeg kan. Dama har gitt klar beskjed om at neste bil er stasjonsvogn :P

BBS felgene er jeg veldig fornøyd med. Var faktisk litt skuffa når jeg så bilen for første gang, med kapsler. Men når sommerfelgene kom på, var jeg ikke mye skuffa lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Om padden ble svart er det riktig at det ikke er klarlakk på den nei ;) Det er egentlig ikke så mye annet du bør være spessielt obs på annet enn det vanlige når du polerer bil. Men du har ganske mye lakk og jobbe med, da det som regel er ca 50/50 med grunning og farget lakk, mens om det er klarlakk har du 30/30/30 med grunning, farge og klarlakk. Dermed kan du i alle fall i teorien korrigere mer lakk enn om du hadde hatt klarlakk. Har bare polert en bil uten klarlakk, og den var i alle fall knallhard i lakken. Så jeg tror egentlig ikke det er et must med DA maskin om du ikke har klarlakk, men det er nok veldig stor forskjell på hvor myk lakken er på biler uten klarlakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øyvindM3

BBS CH er en sikker vinner på E46 coupe! Utrolig tøffe. Vurderte de når jeg bytta felger denne våren, men det ble orginale CSL-felger for min del.

Flott bil, hvilken motor sitter i denne?

Øyvind

Endret av øyvindM3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBS CH er en sikker vinner på E46 coupe! Utrolig tøffe. Vurderte de når jeg bytta felger denne våren, men det ble orginale CSL-felger for min del.

Flott bil, hvilken motor sitter i denne?

Øyvind

CSL felger på E46 er nydelig (BBS CH som står på min er også orginale) :) Trodde jeg hadde nevnt motorstørrelse i første post, men det gikk i glemmeboksen. Sitter i en 1,8. Helt grei motor egentlig.

Noen som har testa SV Blau Weiss på BMW uten klarlakk?

Endret av skrape
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne legge ut noen bilder fra polering av bakluke. I ettertid har jeg gått over hele bilen. Er veldig fornøyd med resultatet, men ser frem til å kjøpe meg DA maskin for å slippe all jobb med å fjerne hologrammer (når jeg bare skal polere med S40 for glansen sin del).

Produkter polering av bakluke:

- Sholl S17

- Meg 80

..ble ikke fornøyd og gikk derfor over med S40.

- Avsluttet med to lag CG 5050.

Polish803002.jpg

Polish803007.jpg

Mye vaskeriper her. Måtte gå over flere omganger for å få fjernet alt. Resultatet var mye hologrammer, men disse fikk jeg tilslutt fjernet

med S40.

Polish803005.jpg

Halve bakluke etter S17

Polish803017.jpg

Polish803013.jpg

Polish803020.jpg

Ferdig resultat uten voks. Første korrigeringsjobb fullført :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Fet bil og knallfine bilder du tok av den litt lenger opp i tråden!

Hvordan opplever du forskjellen mellom M80 og S40?

Jeg opplever stor forskjell. Meg80 var helt grei, men var ikke imponert over resultatet samtidig som den er vanskeligere å jobbe med i forhold til S40. S40 gir utrolig bra glans og er veldig lett å jobbe med :)

Edit: Følte også at S40 fjernet hologrammer lettest

Endret av skrape
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har M80 selv som jeg ikke har fått til noe WOW med. Har brukt den for hånd og med DA maskin. Men ser jo at AndreasLie får veldig fine resultater med den så regner med at jeg ikke bruker den helt riktig kanskje. Hvis noen har tips til hvordan få best resultat med denne med DA-maskin så rop ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...