tommy_sn 4 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Hei Når dere skifter hjul, vasker dere samtidig over bremsedeler, nav, skiver o.l? Hvilke produkter er det som gjør seg her, og er det noe spesielt en burde passe på? Hva bruker dere av smøring mellom felg og nav så de ikke skal irre fast? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten83 7 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Hei Når dere skifter hjul, vasker dere samtidig over bremsedeler, nav, skiver o.l? Hvilke produkter er det som gjør seg her, og er det noe spesielt en burde passe på? Hva bruker dere av smøring mellom felg og nav så de ikke skal irre fast? Pleier og vaske med avfetting, gjerne prickbort. På bolter bruker jeg kobberfett så boltene ikke skal sette seg fast. Kan fint brukes mellom nav og felg også. Siter --Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013-- -- Vw E Up 2015 -- -- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil-- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 3 April, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Vasker over innerskjermer, viktig i knekken på skjermen, samler seg mye dritt der som er godt å fjerne. Bruker Swissvax kost + avfetting + såpe på kaliptere. Skiver vasker jeg ikke. Har lagt på kobberfett på nav/felg, men fikk høre at det ikke var smart da det kan skade alufelger (?) Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Du er inne på noe der Truls, og fint du nevnte det. Alu pasta er et mye bedre valg enn kopperpasta 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 3 April, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Alu pasta blir anskaffet da, takker Petter.. Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Bremserens på bremseskivene, når nødvendig. CRC Brakleen. Har lagt på kobberfett på nav/felg, men fikk høre at det ikke var smart da det kan skade alufelger (?) Det har jeg ikke hørt noe om (har jobbet noen år som leverandør til dekkbransjen) men hvis det stemmer kan man bruke metallfri (keramisk) pasta istedet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tommy_sn 4 Skrevet 3 April, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Som denne da: Biltema Alupasta Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Som denne da: Biltema Alupasta Alupasta er fremdeles en metallpasta.. Metallfrie smøreprodukter for bremsedeler Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roadrune 21 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Hvorfor skulle kobberpasta ødelegge alu? Jeg har brukt det noen år nå, uten noe tegn til korrosjon (både nav og bolter). Kobber er vel ikke noe nevneverdig edlere enn alu? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 3 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 3 April, 2010 Hvorfor skulle kobberpasta ødelegge alu? Jeg har brukt det noen år nå, uten noe tegn til korrosjon (både nav og bolter). Kobber er vel ikke noe nevneverdig edlere enn alu? For at det skal korrodere, må det først og fremst være oksygen, salt osv. Dersom lakken på felgene er hel, vil du holde igjen prosessen. Som med bilene; holdes de hele og rene, skal det mye til for at det ruster Kobber er vel forøvrig vesentlig edlere enn metallene vi bruker i "alu" felger og da fungerer plutselig hele felgen som en stor anode, og korrosjonsprosessen blir fremskyndet. Hadde vi hatt gullpasta, hadde vi derimot snudd katode/anode-forholdet, og felgene hadde faktisk blitt beskyttet av boltsmøringen. Men; jeg skal vel ikke si noe.. har brukt mye kobberpasta selv oppigjennom tidene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roadrune 21 Skrevet 4 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 April, 2010 Får vel begynne med Molykote da, og heller senke momentet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
General Lee 25 Skrevet 5 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2010 Superlube dri-film mellom skive og felg, noe loctite jeg ikke husker navn på mellom nav og skive, alu./titan/rustfrie bolter på felg og anodiserte calipere. Meste blir vaska hver gang felga blir tatt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roadrune 21 Skrevet 5 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2010 For at det skal korrodere, må det først og fremst være oksygen, salt osv. Dersom lakken på felgene er hel, vil du holde igjen prosessen. Som med bilene; holdes de hele og rene, skal det mye til for at det ruster Kobber er vel forøvrig vesentlig edlere enn metallene vi bruker i "alu" felger og da fungerer plutselig hele felgen som en stor anode, og korrosjonsprosessen blir fremskyndet. Hadde vi hatt gullpasta, hadde vi derimot snudd katode/anode-forholdet, og felgene hadde faktisk blitt beskyttet av boltsmøringen. Men; jeg skal vel ikke si noe.. har brukt mye kobberpasta selv oppigjennom tidene Anode/katode vil vel strengt tatt ikke virke på bil i det hele tatt.... Du må nesten være under vann for å få noen virkning der... Forøvrig så er vel gull ett av to faste grunnstoff som ikke korroderer, titan er det andre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 5 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 April, 2010 Anode/katode vil vel strengt tatt ikke virke på bil i det hele tatt.... Du må nesten være under vann for å få noen virkning der... Hehe, ikke for å pirke, men.. ikke 100% riktig Zink er det vi bruker på karosseri for å få nettopp denne prosessen; å "ofre" et mindre edelt metall for å beskytte stål. Det er det samme fenomenet som får forkrommet stål til å ruste fra innsiden; Chrome er edlere enn stål Hot-dip galvanized steel has been effectively used for more than 150 years. The value of hot-dip galvanizing stems from the relative corrosion resistance of zinc, which, under most service conditions, is considerably better than those of iron and steel. In addition to forming a physical barrier against corrosion, zinc applied as a hot-dip galvanized coating cathodically protects exposed steel. Furthermore, galvanizing for protection of iron and steel is favored because of its low cost, the ease of application, and the extended maintenance-free service that it provides. ./. Zinc coatings prevent corrosion of the protected metal by forming a physical barrier, and by acting as a sacrificial anode if this barrier is damaged. When exposed to the atmosphere, zinc reacts with oxygen to form zinc oxide, which further reacts with water molecules in the air to form zinc hydroxide. Finally zinc hydroxide reacts with carbon dioxide in the atmosphere to yield a thin, impermeable, tenacious and quite insoluble dull grey layer of zinc carbonate which adheres extremely well to the underlying zinc, so protecting it from further corrosion, in a way similar to the protection afforded to aluminium and stainless steels by their oxide layers. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
roadrune 21 Skrevet 6 April, 2010 Rapporter Share Skrevet 6 April, 2010 Hehe, ikke for å pirke, men.. ikke 100% riktig Zink er det vi bruker på karosseri for å få nettopp denne prosessen; å "ofre" et mindre edelt metall for å beskytte stål. Det er det samme fenomenet som får forkrommet stål til å ruste fra innsiden; Chrome er edlere enn stål Ja, men da dekker du HELE bilen, ikke bare ett lite område, det blir noe annet... Å sette på en anode slik som på båt vil ikke virke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 20 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Oktober, 2011 Dette ble plutselig aktuellt igjen Kan multilube fra CRC fungere isedefor kobberpasta på bolter og nav/hjul? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CFM 846 Skrevet 20 Oktober, 2011 Rapporter Share Skrevet 20 Oktober, 2011 (endret) Grafittgrease da? Vil det være bedre? Det er i hvertfall det vi hovedsaklig bruker på bolter på jobben (sett bort i fra inni olje/fuel systemer)... Endret 20 Oktober, 2011 av CFM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.