Gå til innhold

Fargeoppfrisking


Inzane2012

Recommended Posts

Inzane2012

Heihei folkens :)

Er helt ny på dette forumet her, og generelt ganske ny når det kommer litt mer seriøs bilpleie :)

Har sett di fleste guidene og prøvd å finne noen tråder ang. det jeg lurer på uten å finne en jeg kunne hive meg på så jeg lager en ny en :)

Som tittelen sier så lurer jeg på hvordan en skal gå frem for å best få tilbake falmet lakk ?

Har en gul Toyota MR2 der lakken har så desidert sett bedre dager og begynner å se litt ut som ett farge kart da samme gulfargen nå finnes i sikkert 5 forskjellige nyanser rundtom på bilen...

Jeg holder på å spare til hellakkering, men som fattig student og snart lærling så blir det ikke før om ei stund, så jeg trenger ikke få lakken tilbake til opprinnelig stand, bare få gjort den mer lik over hele bilen, samt fått vekk litt vaskestriper og sånt.

Trenger ikke det 18.000krs voksen fra swissvax, men noe litt bedre enn turle vax.

Har sett ett par fremgangsmåter for bare vask og polish men lite om rubbing og sånt, så tips mottas med stor takk ;)

må ha bilen i fin form til våren kommer for fullt ;)

kan legge ut noen bilder så dere ser hva jeg har å jobbe med :)

Her er bilen akkruat vaska med en skikkelig god svamp med shampo fra biltema og etterfulgt med en voksbehandling fra turltevax lagt med hånd, og bare overse di stygge baklytene, di var ett midlertidig feil bestillig som er rettet opp :)

post-900-1270311796,9_thumb.jpg

post-900-1270311810,5_thumb.jpg

her er ett bide va bilen når den ikke er vasket

post-900-1270311819,74_thumb.jpg

post-900-1270312224,29_thumb.jpg

bildene er tatt med mobil kamera så er kanskje ikke så lett så se feilene, men for dere med ett trent øyne er det vel lett å se hva jeg må gjøre ;)

og den ser i virkeligheten mye mer blass ut, fargen er ogrinalt Signal Yellow...

Endret av Inzane2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Velkommen til DCN skal du være...

Gule biler må en ta vare på da de ser veldig bra ut når de er blanke...

Autorange fra Lahega var vel det som datt inn i hodet mitt når jeg så bilen din, Lakkrensen de har fjerner oksidering veldig bra, og er veldig lett å jobbe med, Banana wax er også en god sak, Hard wax er også god, ikke værst holdbarhet på den, kan være litt flat men gjør det blankt...

Priser ser du i artikkelen, det er ikke ille det, vil du ha mer fres i lakkrensen så handler du deg en 2 hodet DA maskin på Biltema til 299,- og ekstra pads til den da pads kommer til å bli fort tette med døde lakkpigmenter, Cyclo pads eller uber pads fungerer supert sammen med den maskinen. Biltema DA`n er ikke best i klassen, men fungerer bra til en lakkrens av bilen og den letter jobben også betraktelig prismessig er den den beste du finner i den klassen.. Er bilen skikkelig oksidert så ville jeg gått over den to ganger med rensen slik at du får vekk mest mulig av død lakk, så legger du på Banana wax, fjerner den, venter noen timer før du legger på hard wax, så bør den herde innendørs i 12-24 timer om du har mulighet til det...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

høres ut som gode tips dette :)

nå er jeg bare ute etter å få litt liv tilbake i lakken, er litt små riper her og der, ei litt større på en bakskjermen, samt at ei skikkelig kølle har kjørt på bakfangeren så den har mista en del lakk, og fronten har fått noen fartshump skader, så trenger ikke få noen showcar effekt utav lakken :) så biltema DA'n holder sikkert i massevis :)

har desverre ingen garasje å sette den i, så herding og sånt, må bli ute i friluft desverre, er litt derfor jeg ikke er såååååå opptatt av di dyreste og beste produktene, siden standen på lakken er som den er med di skadene den har pådratt seg, samt at den skal hellakkeres om forhåpentlig ikke så alt for lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Bare vent til du har lekkrenset bilen.. da tipper jeg lakkereren blir snurt ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

Bare vent til du har lekkrenset bilen.. da tipper jeg lakkereren blir snurt ;)

hehe, godt mulig det, men det må lakkeres uansett med tanke på skaden på bakfangeren og fronten, samt det er ei god ripe på ene skjermen, noen bobler i lakken rundt t-taket, pluss di vanlige mr2 boblene på bakvinga ;)

men kanskje jeg skal gå over den med heftig lakk rens og sånt før lakkering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Inzane2012

skal av til Førde for å kjøpe inn litt bilpleie utstyr, og den DA'en fra biltema står først på handle lista, har faktisk den billigste med ei stor pute men den suge hesteballer, så jeg trenger litt tips til ekstra utsryr til å putte på handlelista, som pads og bakplater til maskina, ser du truhaa har kommet med noen gode tips, og skal sjekke opp med di plassene som selger bilpleie utstyr om di har den Autorange serien, vaskemitt og microfiber kluter står og på lista, men føler jeg trenger litt mer konkret, er jo ørten hundre forskjellige ting av hver enkelt ting og velge i, blir helt ør i hodet når jeg er innom f.eks scandicshine sin webshop for å se på forskjellige produkter, polisher og renser i hytt og gevær, vokser sealere osv osv, blir så mye å ta innover seg det her merker jeg :)

Endret av Inzane2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Autorange serien finner du hos Autoboss

Cyclopads til biltemamaskinen finner du HER

Sett opp en liste med hva annet du trenger, lettere å tipse da ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hei :) Er en egen tråd der jeg polerer min mr2.Der kan du kanskje få tips om hvordan du skal få den fin, og noen tips av hva du IKKE bør gjøre ;) Ta av vinge og sidefinnene til vingen før polering ihvertfall.Er en skikkelig lakk og pad killer de formene på sidene..

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

Autorange serien finner du hos Autoboss

Cyclopads til biltemamaskinen finner du HER

Sett opp en liste med hva annet du trenger, lettere å tipse da ;)

blir jo litt prøving og feiling fremover, så trenger noe som er litt tilgivende om jeg ikke gjør ting helt rett :)

trenger jo forskjellige microfiber kluter, shampoo, rens, polish og voks/sealer, puter og bakplater :)

men er autorange serien bare å finne på internett eller blir den solgt i vanlige butikker og?? hva er prisforskjellen på autorange og f.eks Megs? vet om en butikk i Førde som selger mye Megs og autoglym osv...

dæven, er "vanskelig" å komme på mer spesifikke ting å spørre om egentlig, har alltid fulgt pappa sin metode jeg, frem med en svamp med "innebygd" shampoo og polish og så hive på litt grå turtlewax på ett og ett panel der fremgangsmåten var ha det på og tørk det av før det tørker inn i lakken ;)

vist dere ser på det øverste bildet så er vel det tatt rett etter jeg har vaska bilen "grundig" brukte vel opp ei hel tube med sånn turtlewax scratch remover for så å gå over med TW voks, og alt gjort for hånd... syns egentlig det blei ganske bra selv, men etter å ha sett mange tråder her så ser jeg jo at jeg ganske langt unna :)

har lest en del om bruken av DA så skal prøve å ikke stille for mye spm om ting som står greit forklart og sånt i det minste :)

tenkte jeg skulle øve meg på en sliten Honda Civic som min bror har tatt over fra mamma, er vel sånn burgunder rød lakk på den, så burde bli bra forskjell før og etter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Autorange serien er bra den, noe billigere en Meguias DC serie tror jeg...

Rensen er lettere å jobbe med, Banana wax kan du kline med på alt og hardwax er lett å jobbe med...

mikrofiber pakke

vaskehanske

Såpe

Puter til DAn er de jeg har linket før, bakplatene på biltema DAn kan ikke byttes ut :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

Autorange serien er bra den, noe billigere en Meguias DC serie tror jeg...

Rensen er lettere å jobbe med, Banana wax kan du kline med på alt og hardwax er lett å jobbe med...

mikrofiber pakke

vaskehanske

Såpe

Puter til DAn er de jeg har linket før, bakplatene på biltema DAn kan ikke byttes ut :)

supert :) føler jeg har fått litt bedre overblikk over hva jeg trenger av utstyr nå ja :)

ser på autoboss sine hjemme sider at dem selger en start pakke med DA maskin, rens, polish, hard wax og klut for ca 1000kr... er den maskina noe dårligere/bedre enn biltema'en ?? Regner med at med alt utstyret kjøpt hver for seg så kommer det sikkert opp i 1000lappen uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Uten at jeg kan garantere noe så tipper jeg den maskinen er helt lik annet en fargen... så en god pakke der :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

Uten at jeg kan garantere noe så tipper jeg den maskinen er helt lik annet en fargen... så en god pakke der :)

tenkte egentlig det samme, men vet jo aldri ;) er sikkert samma fabrikken som produserer maskina og bare hiver på ett annet klistermerke og frage :)

sitter å vurderer om jeg skal bestille den pakken der eller ikke... må først se hva jeg finner i Førde vertfall, liker ikke å bestille ting på nettet, er så kjedelig å vente på tingene, hehe :)

kom på ett nytt spm :)

når en holder på med lakkrens og polish og sånt som du tar med maskin, hvordan bli det da på trange plasser som du MÅ ta for hånd, hvor stor forskjell er det i resultatet da? nå er jo rikig nok di eneste plassene på bilen min jeg kan få problem med maskina i fronten, luftinntaka på sia, og rundt vinga om jeg ikke tar den av, har vel nesten bare sett 50/50 av maskin vs ingenting, men kunne tenkt meg å sett en del 50/50 bilder maskin vs håndmakt, for di plassene på bilen min jeg ikke kommer til med maskin er jo godt synlig så om jeg ikke får tatt skikkelig lakkrens der så kommer det jo godt frem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Nå kommer det litt ann på hva slags produkter du bruker, men det er nok litt forskjell... Enten om det er utseende eller holdbarhet på ressultatet det gjelder(dette er da for om du bruker produkter som fyller riper, og ikke fjerner dem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Lekkrens som Autorange paint cleaner er ser du nok ikke noe forskjell på, den tar oksidasjon veldig bra, men riper osv tar den mindre av

Med korrigerende polish så må en bare gnukke hardt for hånd noen omganger så fjerner en det meste

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Inzane2012

ser ut til at jeg blir å få noe mer penger enn tidligere forventet i juni, så lurte på om jeg heller bare skulle smekke til å kjøpe meg en swissvax pakke, og tenkte på å begynne med den billigste Entry pakken til 1799, og heller bygge på den med bedre vokser og sånt siden...

denne pakken inneholder onyx voks, Cleaner Fluid, pneu og div andre ting... men har ikke helt forstått denne cleaner fluid saken, er dette som en lakk rens for å fjerne swirls og små riper, eller er den til polish etter en lakkrens, eller er den for å fjerne resterende polish og lakkrens produkter så lakken er helt ren før påføring av voks/sealer ??

ser jo at CF kommer i vanlig, medium og strong utgave, er det meduim og strong som er lakkrensen da? mens vanlig er til polish??

og hvilke produkter passer sammen med SV, tror jeg blir å kjøpe inn den autorange serien så jeg har når mamma maser om at jeg må komme å vaske bilen hennes ;)

funker det å bruke autorange rens og polish og avslutte med CF og Onyx ??

har allerede lagt inn bestilling på pads, sauehanske og microfiber kluter, så det kommer vel om ikke så alt forlenge

beklager om det blir mye mas om di samme tingene her, men er veldig mye produkter å sette seg inn i ;)

laget en midlertidig handleliste som ser slik ut:

Art 121 Swissvax Entry Collection med Onyx Voks

Art 505 MONSTER MICROBIFER

SS Drying Towel "updated version"

Art 388 Swissvax Detalj kost

Art 300 Swissvax Autobahn Felg Voks 50 ml

som om det er noe mer jeg MÅ ha til å begynne med er det bare å rope ut ;)

Endret av Inzane2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

CF er rens alene det, eller heft for voks om du vil, CF fjerner ikke mye, men den kan nok dempe riper etc noe... brukes før voksen...

Autorange serien er god den, men skal du over på CF når du bruker den så holder der med Rensen deres og SÅ cleaner fluid + voksen...

Autorange rensen er en knallrens det :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inzane2012

CF er rens alene det, eller heft for voks om du vil, CF fjerner ikke mye, men den kan nok dempe riper etc noe... brukes før voksen...

Autorange serien er god den, men skal du over på CF når du bruker den så holder der med Rensen deres og SÅ cleaner fluid + voksen...

Autorange rensen er en knallrens det :)

ok, så da blir rekke følga: Avfetting, vask, caly om nødvendig, rens, CF og så voks... ingen polish?

skal CF påføres med en "mild" pad på DA'en da mens rensen med en litt grovere??

Endret av Inzane2012
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

riktig det... CF`n er "polishen" det (gir dybde og feter opp utseende til voksen den)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...