Gå til innhold

Anbefalinger for sølv bil.


nope-mx5

Recommended Posts

Helt fersk på forumet her, og forøvrig veldig fersk på detailing generelt :)

Jobber med å sette sammen en handleliste fra shinearama (kestrel das6, +++).

Har da fått tips om Klasse AIO til bruk på sølv metallic.

Sølv er jo ofte ikke det enkleste å få et fint (synlig) resultat på :)

Noen her som har tips til egnede produkter (uavhengig av leverandør/butikk).

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Duragloss 101 + 111 på sølv er wicked.... bare rensen (101) gjør underverker på sølv metalic syntes jeg, brukte den på en sølv BMW her en gang og eier nekta meg å legge noe over den uansett hva jeg sa om sealer etc....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duragloss kombo hørtes veldig interessant ut.

Ikke dyre produkter heller virker det som.

Da begynner lista å bli halvveis klar her iallefall...

Kestrel DAS-6 (vurderer PRO modellen).

Meguiar's W8207 Soft Buff Polishing Pads x2

Meguiar's W9207 Soft Buff Finishing Pad x1

Eurow Microfibre Towel x1

2x Buckets with Grit Guards and Lids

2x Eurow Lambswool Wash Mitts

2x Poorboy's Waffle Weave drying towels

1x Meguiar's Shampoo Plus (3726ml)

Valet Pro ph neutral snow foam (5L)

Duragloss 101

Duragloss 111

Foam lance

Dette havner totalt på GBP 237 + frakt (må legge det i 2 ordrer pga. vekt på 21.3kg).

Er mulig jeg heller handler Foam lance til Nilfisk fra SS, da jeg er usikker på koblingen.

Noe mer jeg bør vurderer legge på ordren?

Er seriøst virkelig nybegynner, så satser på å safe med pads og heller jobbe litt lenger kontra gå på med for hard cutting pad og polish.

-n

Endret av nope-mx5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Kestrel DAS-6 (vurderer PRO modellen).

Meguiar's W8207 Soft Buff Polishing Pads x2

Meguiar's W9207 Soft Buff Finishing Pad x1

Eurow Microfibre Towel x1

2x Buckets with Grit Guards and Lids

2x Eurow Lambswool Wash Mitts

2x Poorboy's Waffle Weave drying towels

1x Meguiar's Shampoo Plus (3726ml)

Valet Pro ph neutral snow foam (5L)

Hadde tatt valet pro orange prewash istdet

Duragloss 101

Duragloss 111

Duragoss 901 såpa også er knallsaker

Foam lance

Du trenger nok en del mikrofiber også, så der er det bare å bunkre opp, mikrofier får en vel aldri nok av føler jeg...

Husk også at Duragloss 101 feks bare renser lakken din, den fjerner ikke riper annet en at den kan skjule de noe..

Har de Meguiars Ultimate compound der så tror jeg at jeg hadde slengt det i pakka også, det er en korrigerende polish som tar en del swirls etc, funker bra sammen med gul soft buff og DA maskin sies det (ikke testet det enda har)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, topp gjerne med Pinkwax for ekstra våthet.

Om jeg kommer på Mx5 treff og skryter av at jeg har brukt pinkwax, så mistenker jeg jeg får noen kommentarer :P

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, topp gjerne med Pinkwax for ekstra våthet.

Nå har jeg ikke testet Pinkwax, men jeg toppet FK1000P med CG5050 på min sølvfargede Octavia før vinteren. Skal si det gav dybde også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se.

Da begynner lista å bli klar her.

Alt blir ikke handlet fra Shinearama, f.eks nilfisk høytrykksspyler etc.

Shinearama Ultimate Wash Kit (7 items)

Duragloss #101 Polish & Cleaner (8oz)

Duragloss #111 Clear Coat Polish (8oz)

Kestrel DAS6 Lake Country Power Kit - EU (5 items) KAN se ut som det blir en DAS6 Pro istedet, avhengig av pris.

Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner (1L)

3-Pack Eurow Shag Weave Microfibre Towel 3-Pack (3x 12x16 inches)

Valet Pro Small Dash Brush (single)

Valet Pro Large Soft Detailing / Wheel Brush (single)

Valet Pro Citrus Bling (500ml)

Nilfisk C100 (over 400l/t så bør funke helt ok til 595,-)

Foam lance

Bra 5L Snow foam

Løvblåser til tørking.

Bør jeg ha noe skikkelig voks også?

F.eks CG 5050?

-n

Endret av nope-mx5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja sikkert greit å slenge med en voks også når du er i gang, MG16 fra meguiars er også en god voks, CG 5050 kjenner jeg ikke...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meguiars har jeg jo hatt god erfaring med tidligere iallefall.

Ser også en del som legger på voks med henda, at den må varmes før den legges på.

Har det noe for seg, eller er det bare klin og styr? ;)

Er det noe på lista som bør byttes ut/legges til?

Dette blir jo forsåvidt startpakka mi :)

-n

Endret av nope-mx5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang voks med henda så kommer det jo litt an på voksen - noen vokser er veldig harde (mye carnuba) og må/bør varmes i henda, mens andre er veldig myke og kan fint legges med pad. MG#16 er gullegod på sølv bil, og er veldig myk. Bruker den mye selv. Hvis du skal bestille Meguiars Pads, så anbefaler jeg å gå for Soft Buff 2.0 pad'ene, de er mye bedre enn de gamle.

Ellers trenger du kanskje noen børster til å ta felger / dekksider etc, masse mikrofiber og applicator pads, så tenker jeg du er godt i gang.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang voks med henda så kommer det jo litt an på voksen - noen vokser er veldig harde (mye carnuba) og må/bør varmes i henda, mens andre er veldig myke og kan fint legges med pad. MG#16 er gullegod på sølv bil, og er veldig myk. Bruker den mye selv. Hvis du skal bestille Meguiars Pads, så anbefaler jeg å gå for Soft Buff 2.0 pad'ene, de er mye bedre enn de gamle.

Ellers trenger du kanskje noen børster til å ta felger / dekksider etc, masse mikrofiber og applicator pads, så tenker jeg du er godt i gang.

Da prøver jeg nok med MG16 ja :)

Hvordan er den å legge med en DA maskin? Eller bør den legges med pads for hånd?

Noe mer børster og mikrofiber vil bli kjøpt inn etterhvert, har også noe småting fra før heldigvis.

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16 bør du legge for hånd siden den er en pastevoks,så kan det bli noe "kleimete" og få den på padden.Husk og legge på så TYNT du kan.Legger du på for mye kan den være vrien og få av.Knall god voks er det.

Endret av Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16 er faktisk en av de jeg nesten vil anbefale å legge med DA - den kan være litt "finicky" hvis det legges på for tykt (blir litt vanskelig å buffe av). Med DA blir det i allefall et supertynt lag som legges. Bare husk: less is more :)

Jeg bruker å si at hvis du uten å anstrenge deg kan se hvor du har lagt på #16 så har du nesten garantert lagt på for tykt. På sølv-farget bil er det uansett kronglete å se godt hvor tykt / tynt du legger... Jeg kjører en liten runde med applikatoren i #16-boksen og det rekker til hele panseret ihvertfall på en medium-pluss bil (samt framskjermene som regel også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest litt andre tråder om MG16, så virker det som trikset er å legge så tynt som mulig for hånd, og deretter spre den enda mer med DA og finish pad.

Blir spennende å prøve det her etterhvert...

(Skulle kansje prøvd å hengt meg på noen som har gjort dette før, så jeg unngår alle nybegynnerfeil men..)

Da er lista som følger:

Meguiar's Even Coat Applicator Pads (2-pack)

Shinearama Ultimate Wash Kit (7 items)

Duragloss #101 Polish & Cleaner (8oz)

Duragloss #111 Clear Coat Polish (8oz)

Kestrel DAS6 Lake Country Power Kit - EU (5 items) KAN se ut som det blir en DAS6 Pro istedet, avhengig av pris.

Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner (1L)

3-Pack Eurow Shag Weave Microfibre Towel 3-Pack (3x 12x16 inches)

Valet Pro Small Dash Brush (single)

Valet Pro Large Soft Detailing / Wheel Brush (single)

Valet Pro Citrus Bling (500ml)

Nilfisk C100 (over 400l/t så bør funke helt ok til 595,-)

Foam lance

Bra 5L Snow foam

Løvblåser til tørking.

Meguiars Mirror Glaze #16

-n

Endret av nope-mx5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MG16 syns jeg er enklere å legge tynt med en mikrofiberapplikator i steden for de gule foam applikatorene.

http://www.shinearama.co.uk/product.php?id=MEG-X3080

Har tittet litt på de, og har hørt at man da gjerne bruker noe mer voks pga. mikrofibrene trekker til seg litt mer.

Men så drøy som det virker som MG16 er, så er nok ikke det noe problem.

Legges på lista de og :)

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på de, og har hørt at man da gjerne bruker noe mer voks pga. mikrofibrene trekker til seg litt mer.

Men så drøy som det virker som MG16 er, så er nok ikke det noe problem.

Legges på lista de og :)

-n

MG#16 er relativt myk og stiller da også litt krav til vedkommende som påfører denne i.fht hvor "drøy" den er, skal den brukes på en lys bil må du omtrent ha skikkelig arbeidslys for å se hva du holder på med. Personlig ville jeg gått for gul foam pad ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal være veldig forsiktig med hvor mye jeg legger på ja.

Kommer nok til å teste på en forskjerm el.no slikt først, for å prøve meg frem litt.

Har også sett noen tips om å legge på så tynt man klarer med en pad for hånd, og deretter dra den utover med en DA med finishing pad.

Da bør man kunne få det tynt og fint skulle jeg tro (for ikke snakke om jevnt).

-n

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...