Gå til innhold

Sliter med hard lakk.


Matsbuer

Recommended Posts

Skulle ta min egen bil i påsken, men jeg sliter med å få tatt RDS.

Brukte Flex DA med MG cuttingpad og Scholl S03+ på full guffe. Vaskeripene forsvinner, men kommer ikke dypt nok på RDS'ene.

Kjørte over et sted på CA 40*40, 5 pass 3 ganger og ikke antydning til mindre riper.

Sånn er det på hele bilen, kan også advare dere om det converter kittet som man får kjøp på autogeek for å kunne bruke mindre pads er bare å kaste. Jeg fikk masse grisehaler på panseret av den. Men da sitter jeg fast med de enorme padsene til MG.

Endte med at jeg ropte F***! og tok hele bilen med Gul MG pad og S30, ble hvertfall veldig blank.

Noen som har noen tips hva jeg kan prøve for å få tatt RDS'ene? Må jeg gå til innkjøp av roterende?

Vurdere og kjøpe roterende og Menzerna produkter da jeg har keramisk klarlakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor holder du til?

Kanskje noen som kan låne deg noe utstyr i påsken :)

Har du våtslip utstyr?

Er det klarlakk? Om det er klarlakk, er rds igjennom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er klarlakk.

Ripene går ikke gjennom klarlakken, men får ikke tatt de. Irriterer meg helt grønn over det.

Er forsent og låne utstyr av andre nå, må avtale å låne lokale igjen. Har ikke noe eget sted å stå.

Våtsliping skremmer vannet av meg, må ta et kurs føre jeg gyver løs på min egen bil.

Jeg har en teori: Lokalet jeg har stått i er ikke oppvarmet og når jeg kjenner på lakken og padden så er det ikke speielt varmt etter 5 pass. Jeg trur jeg må få lage mere friksjon for å mykne den harde lakken, men får det ikke til med maskinen min.

edit: holder til i Porsgrunn.

Endret av Matsbuer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel ikke veldig varmt med DA uansett. Må nok til med roterende. Er ripene igjennom klarlakken må de fylles før våtslip og videre rubbing og polish med roterende.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja der er klarlakk.

Ripene går gjennom klarlakken, men får ikke tatt de. Irriterer meg helt grønn over det.

Riper som går gjennom klarlakken må du nok fylle med lakk, våtslipe og polere opp igjen.

Jeg har også hard lakk på min bil (volvo V70N) og jeg tror aldri jeg hadde klart eller gidda å fjerne RDS med DA.

Men hvilken bil er det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riper som går gjennom klarlakken må du nok fylle med lakk, våtslipe og polere opp igjen.

Jeg har også hard lakk på min bil (volvo V70N) og jeg tror aldri jeg hadde klart eller gidda å fjerne RDS med DA.

Men hvilken bil er det snakk om?

Skrev feil, de går ikke gjennom klarlakken.

Det er en 98mod BMW e46.

Blir nok roterende på meg nå, litt synd for jeg kjøpte flexen for det skulle liksom være tut og kjør uten bekymringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke klarer å korrigere opp med Flex-DA'n vil jeg tro du er nesten pokka nødt til å våtslipe uansett.. roterende og ull hjelper nok, men jeg tviler på at det er tilstrekkelig med mindre du har veeeldig god tid.

Våtsliping er ikke noe å være redd for, sjekk videoene gjohn la ut på youtube fra våtslipekurset jeg arrangerte i Røyken i fjor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tut og kjør uten bekymringer er det nok, men den genererer ikke nok varme til å kunne ta dypere swirls/rds på hard lakk. Du kan jo måke på med press på DA'n til du har omtrent 1 omdreining pr sekund og se om du klarer å få generert nok varme til å "myke opp" klarlakken.

Torshov har visstnok kampanje på en OK roterende til ca 1200,- iflg info fra Bernhard her inne. Da blir det nok vei i vellinga (men BMW-lakk er jo kjent for å være av den ganske så harde typen, så jobbing blir det allikevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tut og kjør uten bekymringer er det nok, men den genererer ikke nok varme til å kunne ta dypere swirls/rds på hard lakk. Du kan jo måke på med press på DA'n til du har omtrent 1 omdreining pr sekund og se om du klarer å få generert nok varme til å "myke opp" klarlakken.

Torshov har visstnok kampanje på en OK roterende til ca 1200,- iflg info fra Bernhard her inne. Da blir det nok vei i vellinga (men BMW-lakk er jo kjent for å være av den ganske så harde typen, så jobbing blir det allikevel)

Får handle meg roterende og ull, hvis ikke det hjelpe så blir det våtsliping. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 99 mod. bmw og der er lakken medium +.Jeg klarte heller ikke og få den 100% med flex DA.

Kjøpte meg makita og vips så er det ikke noe problem med BMW lakken lengre.

Hvis det er megs. du bruker så skal det være unødvendig og ha generere varme for at produktene skal være opptimale.Husk at den sinteste puta er ull og der får du ikke mye varme.Mike Phillips sier selv at det er en myte at produktene trenger varme for og funke optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Jeg har en 99 mod. bmw og der er lakken medium +.Jeg klarte heller ikke og få den 100% med flex DA.

Kjøpte meg makita og vips så er det ikke noe problem med BMW lakken lengre.

Hvis det er megs. du bruker så skal det være unødvendig og ha generere varme for at produktene skal være opptimale.Husk at den sinteste puta er ull og der får du ikke mye varme.Mike Phillips sier selv at det er en myte at produktene trenger varme for og funke optimalt.

Jeg har også KNALLHARD lakk på min bil, som jeg fikk erfare i løpet av helgen.

Det er ikke nødvendigvis produktene som trenger varmen, men lakken som blir mykere med varme og enklere og korrigere.

Der skjedde det ikke mye før det var kjørt 2-3 pass med MYE press og panelet ble varmt.. Så varmt at det var ubehagelig å ta på.......

Om du vil ta det selv, kjøper du den billige på torshov og prøver med roterende. mildeste kombo først......

lykke til.

p.s: Våtslip er ikke så skummelt som du tror.....

Bare være forsiktig med hvor en sliper, så det er enkelt og komme til med maskin etterpå. og ikke for nærme "knekker" i panelet.

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si takk for mange gode råd og tips. Hadde mest lyst til å selge alt på finn.no etter ca 14 timer med prøving og feiling, men nå har jeg fått tilbake lysten.

Drar opp på Torhov og kjøper roterende på påskeaften også teknte jeg å prøve Gloss-it extreme cut. Kansje det vil gjøre susen ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korrigert masse riper med biltema roterende også.

Flex'en er suveren når det kommer til å ta flere biler og å jobbe lenge med, men selv de billigste roterende gjør jobben en gang i året. :)

Dersom du har tilgang på andre varer fra Meguiars, kan jeg tipse om Solo Ullpad og 105; en utrolig heftig kombinasjon på riper.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Tviler egentlig sterkt på at du har behov for å våtslipe lakken din, og samtidig husk på at du skal klare å korrigere etter våtslipingen og hvis lakken er knallhard kan det bli ganske tidkrevende. Tror du vil kunne komme langt med bare en god cutting pad og S03 på roterende. Kan være du har behov for ullpad, men det finner du fort ut av, og en god ullpad er alltid kjekt å ha. Uansett lykke til med videre arbeid på bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...