Gå til innhold

Litt rusten... trenger hjelp


Bjerknez

Recommended Posts

Bjerknez

Jeg har den siste tiden ikke hatt tid til å være like aktiv når det gjelder og holde meg oppdatert på bilpleiefronten og har ett par spørsmål angående det å vokse bilen, samt valg av type voks.

Jeg har en Fantom Sort 2010mod. Audi A4 som er "lakkforseglet" eller "nybilkonservert" hos Iseveien Bilpleie AS I Sarpsborg og lurer på om det er riktig og å legge voks oppå forseglingen, eller om denne bør ligge under?

Så til spørsmål nummer to:

Hvilken voks er den som gir blankest resultat på min bil som ikke koster skjorta?

Her er bilde av bilen min:

audi10.jpg

Endret av GigaFlow

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Har nylig hatt inne en helt maken bil som denne. Jeg la SV Concorso i 2lag på den. Swissvax Concorso er en kjempe bra voks til en ålreit pris.

Jeg har også tidliger på egne biler, lagt en PTFE basert voks/lakkforsegling i bunn, før bilen har fått 2 lag med Concorso eller Insignis fra SV.

Mot sommeren, har du ikke behov for lakkforseglingen i bunn (ingen grunn til å fjerne den fordeom, men til senere). Da er det ålreit med 2-3lag med SV voks.

Mot vinteren anbefaler jeg veldig sterkt SV Shield, den er PTFE basert. Da har du en bra voks med god glans og beading i tillegg til beskyttelse mot veisaltet i Norge.

Håper svaret hjalp deg noe :)

Endret av ØyvindBraaten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid sealer før voks, aldri motsatt. Så du kan toppe det du har på nå uansett.

Men jeg hadde nok avfettet, vasket og clayet bilen grundig uansett, og da går det som ligger der bort. Så kan du legge på f.eks. Natty Blue som er a) fin å se på, B) gir god dybde og våthet, c) holder en god stund, d) er lekende lett å legge på samt buffe av og e) koster 1/4 - 1/5 av SV Concorso.

Når du er bitt av basillen så kjøper du deg Concorso og bruker den året rundt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg syns du skal kline til med en Concorso nå jeg (så lenge den ikke sprenger budsjettet ditt), hvorfor vente når du likevel er ute etter en bra voks? Med Concorso er du på øverste hylle med en gang ;) Tar du i betraktning hvor lenge du har en slik boks og hvor mange runder du kan legge så er ikke voksen spesielt dyr i det hele tatt.. Om du likevel syns engangskosten er høy så blir du nok strålende fornøyd med Mirage også :)

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jeg har lest litt rundt på forumet her og funnet ut at man betaler mye for "merket" når det gjelder voks. Den største forskjellen jeg opplever på en bil som er vokset med TurtleVax kontra CG5050 er hvor sinnsykt mye lettere CG5050 er å legge på samt fjerne.

Selve resultatet ser identisk ut.

Jeg har ikke noe imot å kjøpe en voks til 6.000,- eller mer, men da må den liksom være tilsvarende bedre enn rimeligere vokser og jeg nekter og tro at en voks til 6.000,- eller mer SER bedre ut på lakken enn en annen bra voks til rundt 1000,-

Men at det kan være forskjeller i hvor lett den er å legge på fjerne har jeg større tro på. Noe som også kan forsvare prisen til en viss grad. Men når man gir 5.000,- mer for en voks og bruker kanskje 30 min. mindre på jobben, så er det snakk om mye penger.

Jeg ser også at noen her inne har skrevet i en annen tråd at det er litt "mote" og eie en voks fra feks. Svisswax og derfor så koster det også litt ekstra. Dette ble ett sted jeg leste her i forumet sammenlignet med moteklær...

Forskjellen er vel at en levisbukse (eller hva som er populært for tiden) synes lang vei og man slipper og si at man har en levisbukse. Alle ser det alikevel.

Men det er jo ingen som ser at bilen din er vokset med Swissvax, og 95% av værdens befolkning har nok ikke hørt om Swissvax en gang, da dette er ett produkt som kun er kjent i bilpleiemiljøet. Så sant man ikke henger Divine-boksen i speilet og møter en annen nentusiast, så er det INGEN som vet hva bilen din er vokset med.

Problemet er at jeg har masse annet jeg vil bruke penger på om ikke jeg skal spy ut 5.000,- ekstra for en voks som skal stå i skapet. For i speilet vil jeg ikke ha den.

Er det i det hele tatt noen her som kan bevise at en voks til rundt 1000,- er dårligere enn en voks til 6.000,- eller mer?

Altså uten å synse...

Jeg syns du skal kline til med en Concorso nå jeg (så lenge den ikke sprenger budsjettet ditt), hvorfor vente når du likevel er ute etter en bra voks? Med Concorso er du på øverste hylle med en gang ;) Tar du i betraktning hvor lenge du har en slik boks og hvor mange runder du kan legge så er ikke voksen spesielt dyr i det hele tatt.. Om du likevel syns engangskosten er høy så blir du nok strålende fornøyd med Mirage også :)

Så Concorso er voksen som står på øverste hylle?

Kan du vise til tester som forteller at denne er bedre enn andre vokser i samme prisklasse?

Er bare det at alle roper SWISSVAX men det er ingen som kan dokumentere at dette er en av verdens beste vokser. Det blir liksom sagt at "prøv så skal du se" men da har jeg jo allerede betalt for boksen...

Er det returett på en åpnet Concorso hvis man ikke skulle være fornøyd med resultatet i forhold til pris eller evt. andre vokser i samme prissegment?

  • DCN Poeng 4

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Oj... :blink: Du spurte om synspunkter, men for all del - kjøp nå voksen du føler deg komfortabel med...

PS; Ta et søk her inne så kan du nå lese litt om hva de folket her sier..

Edit: Endret tekst

Endret av Dag/Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

En annen ting som en bør ta i betraktning er hvor lenge den varer. og ikke minst underlaget den ligger på.......

Nå har ikke jeg testet ekstremt mange vokser, men kan til nå si at av de som er testet er SV voksene best.

TW og AG har ikke noe å stille opp med hva gjelder glans og levetid.

Jeg elsker looken og beadingen på CG Pete`s53 og den har et meget bra utseende i forhold til prisen. Men en bør belage seg på nye lagg minst 1 gang pr. mnd.

SV onyx har vi lagt på en S4 B5 og den beader fortsatt greit etter ca 5mnd med vinter veier. og dette er jo en av de rimligste voksene til SV

Det samme gjelder Shield den har enda råere beading og sheeting og siden den inneholder PTFE hjelper det meget godt på vinter rengjøringen. Den ser litt bedre ut en Pete`s men ikke mye. Men til gjengjeld er den milevis over hva gjelder holdbarhet.

ta en titt i denne tråden...concorso etter 5mnd Det er helt rått....

Jeg ville nok valgt en SV voks med tanke på holbarhet, selv om den kanskje koster noen få kroner mer.

Den boksen har du lenger en du har bilen antageligvis, om den blir lagt i så tynne lag du klarer og bare på din egen bil.

Tror nok den rekker til ca 30 påføringer avhengig av størrelse på bil osv..

Lykke til på jakten...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Må du ta deg sammen Dag/Swissvax...

Har da ikke sagt at noen her er hjernevaskede og har heller ikke ment det....

Før jeg blir komfortabel med en voks, så må jeg prøve den vetu...

Jeg har hatt CG 5050 og er komfortabel med denne, men det kan nok være forde jeg ikke har prøvd så mage andre vokser.

Det er flott med synspunkter, men når man spør en Elvis-fan om hvilken musikk han annbefaler, så er vel ikke svaret som blir gitt så veldig overaskende.

Det er synd du tar det jeg sier veldig personlig, men jeg hadde håpet at du isteden ville prøve og overbevise meg kontra å si "Kjøp den voksen du føler deg mest komfortabel med"...

En annen ting som en bør ta i betraktning er hvor lenge den varer. og ikke minst underlaget den ligger på.......

Nå har ikke jeg testet ekstremt mange vokser, men kan til nå si at av de som er testet er SV voksene best.

TW og AG har ikke noe å stille opp med hva gjelder glans og levetid.

Jeg elsker looken og beadingen på CG Pete`s53 og den har et meget bra utseende i forhold til prisen. Men en bør belage seg på nye lagg minst 1 gang pr. mnd.

SV onyx har vi lagt på en S4 B5 og den beader fortsatt greit etter ca 5mnd med vinter veier. og dette er jo en av de rimligste voksene til SV

Det samme gjelder Shield den har enda råere beading og sheeting og siden den inneholder PTFE hjelper det meget godt på vinter rengjøringen. Den ser litt bedre ut en Pete`s men ikke mye. Men til gjengjeld er den milevis over hva gjelder holdbarhet.

ta en titt i denne tråden...concorso etter 5mnd Det er helt rått....

Jeg ville nok valgt en SV voks med tanke på holbarhet, selv om den kanskje koster noen få kroner mer.

Den boksen har du lenger en du har bilen antageligvis, om den blir lagt i så tynne lag du klarer og bare på din egen bil.

Tror nok den rekker til ca 30 påføringer avhengig av størrelse på bil osv..

Lykke til på jakten...

Se her ja!

Slike svar liker jeg! :)

Jeg elsker og bli overbevist, selv om disse bildene kunne blitt tatt når som helst. (nei, jeg betviler ikke juks her)

Flere som har noe mer konkret og komme med?

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er vanskelig å se forskjell i blankhet, våthet, glans og dybde sånn cirka 9 sekunder etter påføring av en turtle eller en SV (eller Natty for den saks skyld). Men etter det første regnet / vasken så vil du garantert oppleve forskjeller. Mens en turtle ikke varer spesielt lenge så vil en Concorso til rundt 1.700,- (et Natty) henge på i flere måneder (og vi vasker bilene våre _ofte_ altså).

Natty koster ikke mange hundrelappene på www.autobahn-bilpleie.no og er vel verdt det. Selv har jeg brukt Meguiars #16, Natty Blue og White, Petes53, Migliore Frutta, Valentines Road'n'Track og Valentines Concors (for å nevne noen) - og jeg skal innlemme SV Concorso (+ muligens Mystery også) i samlingen nå snart.

Evt en SV Shield som også er dokumentert mangfoldige ganger her inne til å være en særdeles habil voks.

For å si det sånn - blir du ikke fornøyd med Concorso (evt annen SV) så kjøper jeg boksen av deg. Noen returrett er det nok ikke (og nei, jeg verken jobber for SV eller er i slekt med Dag på noen som helst måte - eneste SV-produktene jeg har hittil er Autobahn, Pneu samt litt microfiber og koster...)

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Vel, akkurat hvem som må ta seg sammen spørs vel litt hvilken side av gjerdet man står på.. ;) Jeg svarte tross alt på en høfflig og saklig måte på ditt spørsmål og om du tar en titt gjennom innlegget ditt over, så syns jeg vel du la litt opp til det med "ulveflokker" etc. og gjennom hva du skriver så leser jeg at du ikke har særlig tro på dyr voks.. Men la oss ikke krangle om bagateller..

Uansett så er det slik at du må prøve voksen selv, den må ligge på bilen og du må se det over tid.

Jeg tror stadig du ville bli fornøyd med en Swissvax voks, men jeg mener også det at om du ikke er konfortabel med å betale for dette så bør du kanskje velge noe annet?

Jeg tar veldig lite her inne personlig, så lenge det ikke går mot meg som person, så det er ingen fare :)

Edit; også får jeg kanskje beklage om du tok mitt motsvar ille opp.

Lykke til med valget!

Endret av Dag/Swissvax
  • DCN Poeng 1

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Vel, akkurat hvem som må ta seg sammen spørs vel litt hvilken side av gjerdet man står på.. ;) Jeg svarte tross alt på en høfflig og saklig måte på ditt spørsmål og om du tar en titt gjennom innlegget ditt over, så syns jeg vel du la litt opp til det med "ulveflokker" etc. og gjennom hva du skriver så leser jeg at du ikke har særlig tro på dyr voks.. Men la oss ikke krangle om bagateller..

Uansett så er det slik at du må prøve voksen selv, den må ligge på bilen og du må se det over tid.

Jeg tror stadig du ville bli fornøyd med en Swissvax voks, men jeg mener også det at om du ikke er konfortabel med å betale for dette så bør du kanskje velge noe annet?

Jeg tar veldig lite her inne personlig, så lenge det ikke går mot meg som person, så det er ingen fare :)

Edit; også får jeg kanskje beklage om du tok mitt motsvar ille opp.

Lykke til med valget!

Saken er bare det at du sa at jeg kalte dere for "hjernevaskede" og siden det foreløpig kun er deg som har reagert på innlegget mitt, vil det jo også si at du tok det litt personlig.

Men som sagt... La oss ikke krangle om bagateller :)

Man er ikke "tosk" selv om man går med bukser til 2.000,-. Man er bare annerledes.

Til slutt:

Jeg tviler ikke på at Svissvax er en god voks... jeg vil bare bli overbevist...

Kanskje det er vanskelig å se forskjell i blankhet, våthet, glans og dybde sånn cirka 9 sekunder etter påføring av en turtle eller en SV (eller Natty for den saks skyld). Men etter det første regnet / vasken så vil du garantert oppleve forskjeller. Mens en turtle ikke varer spesielt lenge så vil en Concorso til rundt 1.700,- (et Natty) henge på i flere måneder (og vi vasker bilene våre _ofte_ altså).

Natty koster ikke mange hundrelappene på www.autobahn-bilpleie.no og er vel verdt det. Selv har jeg brukt Meguiars #16, Natty Blue og White, Petes53, Migliore Frutta, Valentines Road'n'Track og Valentines Concors (for å nevne noen) - og jeg skal innlemme SV Concorso (+ muligens Mystery også) i samlingen nå snart.

Evt en SV Shield som også er dokumentert mangfoldige ganger her inne til å være en særdeles habil voks.

For å si det sånn - blir du ikke fornøyd med Concorso (evt annen SV) så kjøper jeg boksen av deg. Noen returrett er det nok ikke (og nei, jeg verken jobber for SV eller er i slekt med Dag på noen som helst måte - eneste SV-produktene jeg har hittil er Autobahn, Pneu samt litt microfiber og koster...)

Nok ett flott svar :)

Jeg heller faktisk mot Svissvax Concorso, men har også blitt anbefalt Victoria voks som mange vistnok mener er det samme som Swissvax men til en annen pris... ?

Endret av GigaFlow

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg får si meg enig i at det var et unødvendig ordvalg - det er herved endret :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke SV og Victoriawax er det samme nei - high end vokser er de nok men de blir ikke fremstilt vha samme prosess på samme sted nei. Har tror jeg nok Dag vil kime inn også? ;)

Og trust me - synes du ikke Concorso er noe spesielt etter å ha lagt det på bilen din (husk grundig vask og rens av lakken først, slik at voksen får festet seg skikkelig, samt gjerne "baker" bilen i sola og buffer av på nytt etter ca 24 timer) så kjøper jeg boksen av deg. Har sett såpass mange "show'n'shines" her inne at en SV voks nok borger for kvalitet. Men bevares - jeg digger Natty-vokser også jeg. Og Meguiars #16.

Holder du til i nærheten av Oslo-området så skulle det latt seg gjøre å få lagt f.eks. Natty på panseret på bilen din, så får du sett selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Her er bilde av den nevnte S4n og beading. bilen er riktig nokk ikke ny vasket og hadde nok vert enda bedre om den var det.

Bilen tilhører en kolega så det var lett å gå ut og ta en bilde, dessverre var det bare med mobil siden det var det jeg hadde med meg på jobben.

SV Onyx på den, ikke lagt nye lag siden den ble tatt... her er tråden fra jobben som ble gjort. Huse sin audi S4

26032010206.jpg

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det som jeg før har sagt, 'følelser' som spiller inn når det gjelder voks.

Ser du på testen til Truls, vil du se at MG 16 holder tritt med Concorso.

Får du samme følelse av å stå med Meguiars som SwissVax, så gå nå for all del for den billigste voksen.

For meg er dette en hobby hvor jeg gjør det meste for å få litt 'go-følelse' på fritiden, selv om det koster litt ekstra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Nå har jeg bade CG505 og SV Concorso US verson og testet begge to på samme bilen så kan dermed komme med noen synspunkter om denne saken mener jeg...

For jeg testet 5050 voksen hadde jeg bare testet noen 2-300 kr vokser, og jeg ble ekstremt overrasket over hvor blank bilen ble med 5050 voksen. Ca 6 måneder etter jeg testet 5050 voksen kjøpte jeg Concorso, og jeg ble igjen overrasket :) Bilen så blankere ut, klarere/skarpere speilbilde og den var enda lettere å legge på bilen. Men dette er uansett noe du er nødt til å se med dine egne øyne, da et vanlig kamera ikke klarer å gjengi dette...

Når det kommer til holdbarhet, må jeg nok si Concorso KNUSER 5050 voksen. Det samme når det gjelder beading/sheating egenskaper.

Jeg har i alle fall konkludert med at Concorso er en bedre voks enn CG5050, og for min del er den verdt pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jups, så beskyttelsesmessig så ligger Victoria helt der oppe i den testen der. Det gjør også Natty, uten at jeg nødvendigvis sier at SV Divine / SV Concorso / Victoria Concorso = Natty Blue :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjerknez

Jups, så beskyttelsesmessig så ligger Victoria helt der oppe i den testen der. Det gjør også Natty, uten at jeg nødvendigvis sier at SV Divine / SV Concorso / Victoria Concorso = Natty Blue :)

Menneh... koster ikke Divine 18.000,-?

Til den prisen skulle den jaggu meg danket ut hele gjengen, samt lagt ett gullbelegg på bilen... etter å ha tatt oppvasken først... :)

Velkommen til min blogg: www.bjerknez.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...