Gå til innhold

Oppdage riper i sollys


gjohn

Recommended Posts

Mulig dette er kjent, men legger det ut allikevel.

Solyset blender voldsomt hvis man forsøker å stirre etter riper på en ellers blank lakk. I hvertfall på biler med lys farge. I min tid som sportsfisker brukte vi solbriller med polaroide glass. De glassene fjerner enten de horisontale eller vertikale strålene (husker ikke helt) slik at man kan se dypere ned i vannet. Nok om det. Oppdaget at slik solbriller er gull hvis man er på ripejakt i sterkt sollys. De fjerner mye av refleksjonen i lakken og ripene popper frem. Prøv selv. Men du er også advart. Man sover bedre når man ikke kjenner til alle defekter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndersB

Satt opp på ønskelisten* Åssen er det med sånne sveisebriller? blir det for mørkt tro, kunne kanskje vært knall..

Da vil ihvertfall naboen tro at en er kav klin syk i hodet :lol:

Endret av AndersB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Brinkmann jeg på Versoen nå. Skulle ikke ha gjort det. Ble en del mer jobb.... Så til 200,- så funker den konge. Dessverre.

Men glimrende mht tipset angående solbrillene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Godt tips Geir :)

Pass på å legg brillene i esken med Brinkmann, LED lykt, 3M SunGun eller hva dere nå bruker og bruk de kun når lakken skal inspiseres ifm polering. Ellers er sjansen for magesår og hjerteinfarkt stor :P .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Jeg brukte Brinkmann jeg på Versoen nå. Skulle ikke ha gjort det. Ble en del mer jobb.... Så til 200,- så funker den konge. Dessverre.

Men glimrende mht tipset angående solbrillene!

Så da er jeg lite likt hos deg Espen??? :o

Jeg har vernebrller med gult glass på jobben. Kommer frem mye rart når jeg tar på de også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er jeg lite likt hos deg Espen??? ohmy.gif

Jeg har vernebrller med gult glass på jobben. Kommer frem mye rart når jeg tar på de også...

Hehe, neida Petter - til 200,- spenn så funker Brinkmannen gull. Fikk bare en aha-opplevelse av dimensjoner. Den viser ting som blits aldri klarer å fange opp. Hvis en sungun er x antall ganger bedre så skjønner jeg godt at den er særdeles godt likt ja. Så til dere andre her inne som synes en sungun blir for dyrt så kan jeg anbefale Brinkmann altså (mht ripe-deteksjon, ikke hologrammer, selv om det lar seg gjøre med litt kreativ vinkling og flagring med lykta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at man må ha ulike lommelykter (lyskilder) for å kunne oppdage riper. Brinkmann gir et forholdvis gult lys mens led lykter gir et hvitt eller blåaktig lys. Det du ser med Brinkmann ser man ikke alltid med en Led og omvendt.

NB! Husk solbriller (polaroid) og diverse lykter når du skal inspisere din nyinnkjøpte bil. Da blir det litt oppstandelse i bilbutikken skal du se. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Husk solbriller (polaroid) og diverse lykter når du skal inspisere din nyinnkjøpte bil. Da blir det litt oppstandelse i bilbutikken skal du se. B)

Hahaha, ja det tror jeg nok!! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Prøv også å holde Brinkmann over hode, 15-20cm, og som du sier, litt kreativ vinkling og flagring. Da synes jeg hologrammer var lettest å finne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er mange som hadde tittet rart på meg om jeg fløy rundt bilen med snøbriller..

er ikke sikker på om det hadde gjort noen forskjell =)

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...