Gå til innhold

Grovhet på polish, gammel lakk


Otto

Recommended Posts

Bilen er en 1976 Volvo med det meste av lakkproblemer. Hva slags polish anbefales? Har Optium Polish fra før, men etter å ha brukt den på nyere bil tror jeg at det må sterkere lut til. Vurderer en runde med Optium Hyper compound før Optium Polish. Lakken avfarger ved polering. Har tidligere brukt Turtle lakkrens, men bilen blir fort matt igjen, spesielt ene forskjermen.

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4198-cyclo-og-optimum-polish-riper-ble-synlige-etter-forsegling/page__p__85259__fromsearch__1&#entry85259

Hva slags sealer anbefales? Jetseal? Jeg liker å gjøre det skikkelig første og "siste" gangen..

DSCF1439.jpg

DSCF1440.jpg

DSCF1441.jpg

Endret av Otto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Om du bruker roterende maskin klarr du nok å få et veldig bra ressultat med f.eks meguiars MG#105, Scholl S03 eller 3M FCP. For hånd, eventuelt DA så skal Megs Ultimate Compound være veldig bra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Skal eg være helg ærlig har eg aldri blitt helt imponert av cut til optimum compound, har en flaske av den ligger og samler støv en plass.

Når det gjelder valget for hva du skal kjøpe inn av grovere produkter så er det endel å velge i, selv er eg veldig glad i scholl sine produkter, og til den bilen tror eg s03gold er veien å gå for å korrigere. Evt er alternativene som nevnt ovenfor, 3m FCP og MG 105. Uansett alle disse er gode produkter som vil gjøre korrigering mye enklere. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

At ting blir matt igjen fort er ofte at du bare feter opp død lakk og da ser den "bra" ut etterpå, men så vasker du og fjerner fett/oljer som den døde lakken har trukket til seg og lakken blir matt og stygg igjen. Får du polert opp skikkelig og fjernet den døde lakken med en korrigeringspolish ala 3M`s FCP (grønn) + grønn 3M pad, en runde med 3M`s EFC (gul) + gul 3M pad og en sveip over med 3M`s Ultrafina (blå) + blå pad, kan også være greit med en Ull pad også, men kommer ann på hvor mye du har jobbet med roterende maskiner også...

3M serien er bra saker det, 3 flasker og 4 pads så er du dekt.... Uansett om du ender opp med 3M, Scholl, Meguiars eller Menzerna så blir det blankt og bra okkesom, bare å øve seg og kjenne det du bruker så blir det så bra så...

ang sealer så er Duragloss 111 knallsaker, lett å jobbe med og ser bra ut også, samt at den holder veldig bra.. alternativt så banker du rett på Swissvax voks og Swissvax Cleaner fluid...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker DA, men liker ikke å bruke de, lurer på om det blir en roterende maskin istedet. Scholl S03 var dyr (495kr), finnes det noe billigere som fungerer? Hvor selges 3M og de omtalte Meguir-produktene? Har Sonax puter til DA, er det nok cut i disse? Vurderer Biltema eller Torshov sin roterende polermaskin. http://biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Slipemaskin/Polermaskin-1200-W/ Torshov sin er på 900w og til 399kr. Begge har 180mm pute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha en rimelig roterende tror jeg Skil er det beste valget. Noe dyrere enn BT sin, men den grenser til ubrukelig siden den har veldig lavt dreiemoment, og ikke elektronikk som opprettholder turtallet.

3M selger undertegnede :)

(495,- som du må ut for S03 er forøvrig en under gjennomsnittlig pris for en god compound, f.eks Meguiar's koster i utgangspunktet mye mer...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

3M finner du her

ikke så ille priser på det, 1 liter i flaskene så du har en god stund..

Skil sin maskin skal være god, ikke testet selv, men Bernhard + ØrjanA her på forumet har testet den og gitt den grønt lys, da pleier det ikke å være noe sjit ;)

Skil finner du på kampanje hos Torshov nå om dagen skjønte jeg...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Hans Marius

Både ja og nei. Disse produktene er ikke som vanblige håndprodukter som du bare skal jobbe inn i lakken og ferdig. Disse skal du kjøre for at de skal "cutte" lakken, og dermed fjerne et mikroskopisk lag av lakken, slik at riper som ligger i det laget blir fjernet. Vet ikke helt hvordan 3M's FCP er sammen med DA egentlig, da jeg ikke har testet det selv og ikke hart hørt om noen andre som har gjort det heller egentlig... Men det skader vel ikke å prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til at jeg kjøper en roterende maskin. DA er ikke behagelig å jobbe med, lite presis og. Når det gjelder pad, er det slik at det er sikrere å bruke ull enn f.eks den grønne til 3M? Vil ikke polere lakken for hardt med polishen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er mer aggressivt enn den grønne pad'en, men ull genererer ikke like mye varme, så dersom du f.eks skal jobbe på lakkert plast kan ull absolutt være en fordel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...