ØrjanA 1 742 Skrevet 20 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Mars, 2010 (endret) Denne her kommer til å ta tid, ikke for at den er så ille, men for at det blir tatt litt nå og litt da når jeg har tid. Er bilen til dama. Er en rød Seat Cordoba som er født i 1996. Har ALDRI fått noe særlig pleie og er ikke vasket så lenge jeg har kjent eieren.......... Terget dama litt her på nyttårsaften og polerte opp 1/3 av panseret som hadde samme syken som de fleste røde biler som har rullet ut fra en VAG fabrikk på 90-tallet. Bilen er rød UTEN klarlakk. Hele bilen (mest sannsynlig med untak av panser og frontfanger) ble lakkert for 2-3 år siden. Er noe "krokan" i skjermene bak og neders på kanalene, men tar det til våren. Fant ut jeg skulle vaske bilen skikkelig idag så pakket utstyret og satte kursen mot nærmeste selvvask. Ikke noe kø så bare å sette igang. Begynte først med en runde Scholl Rapid 9000 blandet 1:3 på bilen utcendig. CG Grime reaper 1:2 i døråpninger og i motorrommet og CG Sticky Gel wheel clean på hjulene. Lot alt virke i 4-5 minutter og spylte av med HT. Hele bilen fikk så en runde med Scholl Crack 9000, lot det virke 3-4 minutter og toppet med skum fra selvvasken. Lot denne miksen virke i ca 5 minutter så ble det igjen spylt med HT. Så var det å vaske over bilen med Swissvax Washpudle dyppet i en bøtte inneholdene CG Citrus Wash. Etter ferdig vask ble bilen igjen spylt med HT før den ble tøket med CG Miracle dryer og kjørt tilbake til lokalene for litt lakkpleie Kjørte først en runde med Scholl S03 på blå Scholl pute. Så en runde med Scholl S30 på orange Scholl pute. Et lag med Vertua Bond så et lag med CG Jet Seal. Gidder ikke legge voks før HELE bilen er ferdig. Før vask (det synes kanskje???): Etter vask: Det "røde og blanke" panser: Etter en runde med S03 og BLÅ Scholl pute: Etter en runde S30 og orange pute, toppet med Vertua Bond og Jet Seal: Fortsettelse følger................... Og da kom fortsettelsen. fikk aldri gjort noe mere med denne i vinter og etter en hard vinter så MÅTTE det gjøres noe nå. Var kommet endel "krokan" i bakskjermene og på kanalen under dørene på venstre siden som måtte taes. I tillegg var ikke bilen akkurat blitt noe bedre i lakken siden sist. Ble en grundig vask av bilen, motorrommet, hjulhusene og hjulene. Hele bilen ble så clayet før venstresiden ble jekket opp og satt på bukk for å få av bakhjulet. Brukte drill med stålbørste og slipte bort all rusten i skjermbuen, langs kanalen og i døråpningen på førerdøren. Gikk også over bremsetrommelen når bakhjulet først var av. La 2 lag med Brunox og samme prossedyre på høyre siden. Demonterte så hekkspoilerne for å kunne komme skikkelig til over hele bakluka. Emblemene på bakluka ble også fjernet. Kjørte så en prøve på bakskjermen og på bakluka. Begge steder med Scholl S03 Gold på Ull etterfulgt av Scholl S30+ på Orange Scholl pad. Viser seg at de delene som er omlakkert (begge sider + bakluken) har klarlakk, mens panseret og taket som ikke er lakkert om har SS lakk. Ble mere en bra nok med denne kombinasjonen. I morgen fortsetter jeg med retsen av bilen mens rustbeskyttelsen får herde ferdig før det skal lakkes litt. Før bildet av bakskjermen: 50/50 av baksjermen: Bremsetrommel før: Bremsetrommel etter (Skal lakkes i morgen): Hva jeg har i vente i morgen: Fikk gjort ganske mye idag, men siden ruststoppen/rustbeskyttelsen skulle herde i 24 timer så ble det med lakkpleie + litt småtteri idag. Begynte på bakluka, kjørte Scholl S03 Gold på ullpad og Scholl S30+ på en ny pad som jeg tester. Er hvit av farge og fåes på Torshov Bilrekvisita til 49.- Baklyktene fikk en grundig runde med Menzerna SIP og ullpute. Tak, panser, forskjermer og frontfanger fikk samme runden som bakluka. Alle emblemene ble lakkert sort og sideblinklysene ble byttet til nye sorte sammtidig som emblemene "SE" på skjermene ble fjernet. Hadde av frontfangeren for å få festet den skikkelig da den hadde løsnet på ene siden, det samme ble gjort med bakfangeren. Grovrettet også en bulk i høyre framskjerm. Blir sparklet, lakket etc for å se noe bedre ut. Så litt før, etter og 50/50 bilder: Speil 50/50 Baklykt før: Baklykt etter: Noen 50/50 på bakluka: Div 50/50 bilder: Fronten ble demontert for å komem skikkelig til over alt + for å få rettet frontfangeren: Lyktespylerdysene ble demontert fra frontfangeren for å letter få montert de og for å få polert fangeren skikkelig: Fronten montert igjen: Panser etter "litt" pleie: Bakluken før: Bakluken etter: Var jo endel krokan i skjermbuene bak, begge kanalene og en liten bulk med litt rust neders på høyre forskjerm. Alt dette ble pusset skikkelig ned. La på ruststopp i 2 lag, grunnet, 2-3lag med lakk før det ble toppet med 2 lag klarlakk. Våtslipte med 2000 papir og polerte opp igjeb med Menzerna Power Gloss på ullpute og voila så var bilen rustfri igjen Har ikke noe bilder under denne prosessen bortsett fra etter grunning da. Utrolig rar bil å jobbe på. Hele bilen med untak av panser og frontfanger har vært lakkert opp, men de forskjellige delene på bilen oppleves svært forskjellig å jobbe med. Noen steder er det holofritt og fritt for kjørespor etter S03 Gold og ull, men andre steder ser det ikke ut... Uansett. Hele bilen er kjørt med Scholl S03Gold/Ull, Scholl S30/Grønn über, Menzerna Power Gloss/Ull, Menzerna PO85RD/Grønn über og til slutt SV CF Pro på sort Scholl pad før det er toppet med 2 lag SV Endurance. Dekk fikk SV Pneu Glossy. Felgene gjorde jeg ikke noe med da de ser helt jæv.... ut selv etter alle mulige felgrenser etc. Vinduene ble tatt med Scholl Ice 9000. Og nå er bilen endelig ferdig Motor før vask: Motor etter vask: Ferdig bil: Endret 22 Juli, 2010 av ØrjanA 5 Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 20 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Mars, 2010 Røyk pære i de store lampene når du skulle ta etter bilder?? Rødt ble det. Så panseret sist gang bilen sto i Ås. Greit skille.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 20 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 20 Mars, 2010 Røyk pære i de store lampene når du skulle ta etter bilder?? Rødt ble det. Så panseret sist gang bilen sto i Ås. Greit skille.... Røyk ikke noe pære nei, men panseret ble FOR blankt for kameraet, nytt kamera som jeg ikke har lært meg enda........ Ble rødt ja og resten av bilen skal bli like rød Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 20 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Mars, 2010 Det ble jammen forskjell Ørjan Rett og slett RØDT ! Godt jobbet ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
East 157 Skrevet 20 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Mars, 2010 Dette blir jo knallbra. Blir paddene fucka av å korrigere biler uten klarlakk? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 20 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 20 Mars, 2010 Dette blir veldig bra. Det må være godt og jobbe med en bil uten klarlakk, dette ser ut til og bli en "du tror det ikke før du ser det" jobb. Ser fram til fortsettelsen. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 21 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2010 Utrolig forandring det her. Nydelig! Hvor ofte måtte du rengjør paden før den ble metta? Padwasher, vann eller holder det med en børste? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 21 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2010 Det ble jammen forskjell Ørjan Rett og slett RØDT ! Godt jobbet ! Takk Takk, ble STOOOR forskjell ja Dette blir jo knallbra. Blir paddene fucka av å korrigere biler uten klarlakk? De paddsene jeg brukte når jeg bare tok 1/3 av panseret så akkurat lik ut, men vasket de og de ble fine igjen, men valgte likevell å bruke de mest slitte paddsene mine på denne jobben. Dette blir veldig bra. Det må være godt og jobbe med en bil uten klarlakk, dette ser ut til og bli en "du tror det ikke før du ser det" jobb. Ser fram til fortsettelsen. Jo`a er greit å jobbe med, men blir så mye farget støv rundt om....... Utrolig forandring det her. Nydelig! Hvor ofte måtte du rengjør paden før den ble metta? Padwasher, vann eller holder det med en børste? Takk takk. Brukte bare børste når jeg rengjorde paddsen. Gjorde det kun en gang på den blå puta. Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 21 Mars, 2010 Admins Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2010 ble noe forskjell der, er moro å ta røde biler da det er såpass stor forskjell på de når en fjerner oksidert lakk Bruker mest ull her mht oksidert lakk, syntes det tar kjappere og så er det lettere å fjerne rester fra ulla etterpå.... Gleder meg til fortsettelsen her Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 21 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2010 ble noe forskjell der, er moro å ta røde biler da det er såpass stor forskjell på de når en fjerner oksidert lakk Bruker mest ull her mht oksidert lakk, syntes det tar kjappere og så er det lettere å fjerne rester fra ulla etterpå.... Gleder meg til fortsettelsen her x2 på ulla! Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dansken 206 Skrevet 21 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 21 Mars, 2010 Denne blir nok bra i dine hender Ørjan Greit med en bil som du kan ta litt innimellom, og ikke har noe tidspress på deg Kjempe bra jobb så langt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 26 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 26 Juni, 2010 Da er første innlegget faktisk oppdatert Bedre sent en aldri Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 27 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2010 Første innlegg er oppdatert etter dagens jobbing Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
borgsol 0 Skrevet 27 Juni, 2010 Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2010 Utrolig bra..bilen ble jo som ny! Hva brukte du på baklyktene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 27 Juni, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 27 Juni, 2010 Utrolig bra..bilen ble jo som ny! Hva brukte du på baklyktene? Gjenstår fremdeles mange timer før den er ferdig, men på god vei til å bli ekstremt mye bedre Baklyktene ble polert med Menzerna SIP på Ullpad. Kjørt på høy hastighet (ca 2100 o/min) og mye press. Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ØrjanA 1 742 Skrevet 22 Juli, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2010 Bilen er FERDIG og første innlegg er oppdatert Siter http://www.facebook....dreassenAutospa http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak Sertifisert Scandic Shine Detailer Cosmic Detailing Center Sertifisert Scholl Concepts bilpleiesenter Sertifisert Polishangel Detailer Nanolex Certified Detailer DCN Approved Detailer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 22 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2010 Steike så bra det ble! Du er flink du! (og kred seff) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjorke 379 Skrevet 22 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2010 Kjempefin jobb dette Ørjan! Mye flotte røde biler i det siste her nå..hehe. Cred er gitt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 22 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2010 Ble jo en mye finere bil dette også!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 22 Juli, 2010 Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2010 Ble seende ut som en ny bil jo, og motorrommet ble veldig bra.Har du lakka det svarte toppdekselet på motoren? Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.