Gå til innhold

Spørsmål ang produkter med fillere.


Hue

Recommended Posts

Har fundert litt på en sak angående produkter som har fillere i seg.

For å forklare kan jeg ta utgangspunkt i bilen min, i høst tok jeg en god runde på den med roterende og fant ut at den hadde ganske myk lakk da jeg fikk endel microswirls av alle Mf´ene jeg prøvde, men etter endt jobb la jeg Vertua Bond på hele bilen og var kjempe godt fornøyd med det da jeg ikke lengre hadde hadde noen merker i det hele tatt, Etter Vertua Bond ble det lagt et lag med MG#21 v2.0 og toppet med MG#16.

Da har man altså Vertua Bond innerst mot lakken, deretter MG#21 og så MG#16 på toppen...

Så kommer poenget og spørsmålet mitt, jeg har oppfattet at filleren forsvinner fra lakkoverflaten, men hvordan er dette mulig når det ligger 2 (++) lag med 2 forskjellige stoffer over dette igjen. Hvorfor forsvinner ikke f.eks voksen før filleren??

Eller har jeg bare misforstått helt? Og ripene som kommer igjen er bare nye som blir laget eventuelt av første vask igjen?

Merket iallefall at det ikke tok lange tiden før det var bittesmå merker i lakken igjen.

Håper det er noen kloke hoder her som kan gi meg noen svar på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne skal jeg følge med på..... min gjør akkurat det samme...... Jeg brukte vertua bond/optiseal/collinite845 sist gang (drøy mnd siden) og etter vasken på søndag så den like ille ut... full i vaskeriper - og nei, det er ikke jeg som vasker feil..... ;)

[center]I put Swissvax on my Swissvax[/center]

[center]Mirage[/center]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Vaske riper er så å si umulig å ungå i det hele, de dukker opp uansett. forskjellen er hvor lang tid det tar før det blir mange og hvor dype de er. Når du vasker skikkelig. og hvor godt lakken er beskyttet.

Og så over til det neste spørsmålet:

Vil tro at det du legger på lakken fordamper eller går over til andre former. filler midlene blir borte/slitt bort.

De sakene du legger utenpå lar jo også lakken puste. Blir vel nesten som solkrem, den beskytter deg men lar fortsatt svetten komme ut..

Det er en av de gode grunnene til å ta "wipe down" etter maskin kjøring for å se om det fortsatt er igjen riper som det ligger "rester" eller "fillere" av typen oljer osv igjen på lakken.

En lakkert bil, fordamper "tynner" i ca fem år etter at den er lakkert. selv om overflaten tilsynelatende er hard.

Så f.eks pusseriper under lakken osv vil ikke vises før etter en god stund.

På samme måte puster nok lagene med beskyttelse ut "filler" stoffer og oljer fra produkter

Om noen har noen bakgrunn i kjemi som kan forklare det nøyere, tar jeg også i mot med takk. :D

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ripene fylles ligger det selvfølgelig mest "fyller" i selve ripene og min erfaring er ihvertfall at på akkurat de plassene sitter LSP dårlig og blir fort slitt bort, og da blir defektene synlig igjen.

Hvordan forsvinner filleren og ikke voksen? Da produktet som fyller sitter på lakken og de andre produktene oppå der igjen er det litt opp til produktet som sitter på lakken å bli der, det blir som å bruke dårlig grunning før du lakker, slipper grunninga så slipper også det som er festet til grunninga. Litt knotete forklart men det er ihvertfall en av grunnene til at jeg er blitt skeptisk til å bruke alle disse "fete" produktene under LSP.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...