Gå til innhold

Nytt objektiv


Busch

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse to er ganske forskjellige ned tanke på vidvinkel. Går du ned til 18mm har du et skikkelig allround objektiv, men med 55mm har du for lite vidvinkel. Har selv brukt 18-200mm du linker til, og var imponert over hvor raskt dette var. Er du ute etter allround, gå for 18-200!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad|oS Kom meg meg i forkjøpet for jeg hadde tenkt å si noe det samme ang 18-200mm som gir deg et skikkelig godt allround objektiv.

Nå har ikke jeg testet dette objektivet selv men hade et sigma objektiv selv og var meget fodt fornøyd med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes disse to er ganske forskjellige ned tanke på vidvinkel. Går du ned til 18mm har du et skikkelig allround objektiv, men med 55mm har du for lite vidvinkel. Har selv brukt 18-200mm du linker til, og var imponert over hvor raskt dette var. Er du ute etter allround, gå for 18-200!

er klar over vidvinkel biten, men jeg har jo standard objetivet 18-55 mm.

Eller er 18-200 mm. objektivet så mye bedre at det er like greit å kjøpe det.

Endret av Busch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Har fotovideo slutta med canon objektiver eller for finner ikke canon sin 18-200mm der. Jeg har ihvertfall brukt det nå en god stund og det er ett flott allround objektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg leste meg til tidligere da jeg var mer opptatt av foto, var hovedforskjelleb på Sigma og Canon. Canon leverer bare kvalitetsobjektiv, altså at de alle sammen er sånn ca like bra. Sigma har litt dårligere kvalitetssikring, og dermed varierer objektivene mer i forhold til et annet. Altså kan to like objektiv føles veldig ulike, alt etter om du får et bra i forhold til et dårlig. Selv har jeg hatt to fra Sigma (24-70 og 70-200, begge 2.8) Likte dem godt begge, men hovedforskjellen mellom dem og tilsvarende Canon konkurrenter var at de støyet noe mer og at de var litt tregere med hensyn til fokusering. L-serien til Canon er også mye dyrere, så stiller ikke helt i samme klasse sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av grunnen til at jeg spør er at jeg kan få kjøpt canon objektivet brukt til en billig penge (ca 1200,-).

Er det bortkastet penger eller er det et greit kjøp. Eller kjøpe sigmaen til ca 3500,- å ha et bedre allround objektiv.

Kom gjerne med andre alternetiver til opp til ca 3500,-

PS jeg kommer til å stille masse rare og merkelige spørsmål fordi dette kan jeg nesten ingen ting om :rolleyes:

Endret av Busch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen er jo fremdeles det at med Sigma sitt objektiv vil du kunne slippe unna med å kun dra med deg dette rundt forbi, og du vil kunne dekke de aller fleste behov, Går du for Canon sitt objektiv vil du ha mer zoom, men til gjengjeld må du ta med deg et objektiv #2 for de situasjonene du trenger mer vidvinkel. Er veldig greit å bare ha et objektiv du kan bruke hele tiden, så du slipper å ha to stykk. Det kommer selvsagt an på hva slags bruk du tenker deg også.

Hva har du fra før av objektiv? Kun kit-objektivet på 18-55?

Går du inn på www.dpreview.com vil du kunne søke opp objektivene og lese om folks erfaringer med dem. Er en del tråder om dem, så da får du litt mer førstehånds beretninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Sånn jeg tenker da: Kjøper du det canon objektivet må du ha med to linser hvis du skal ta mye bilder på forskjellig avstander og tilsvarende mye linsebytting. Med sigmaen slipper du dette da du dekker hele spekteret. Fordelen med 2 linser eg jo så klart at du får litt mer zoom, men da ville jeg heller hatt en 18-200 og ett zoom objektiv som går mye lengre enn 250mm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://the-digital-picture.com/Reviews/

Der kan du sammenligne skarpheten på forskjellige objektiver på forskjellige f-tall osv (velg en omtale av en lise og trykk "ISO CROPS" - der kan du velge linser du vil sammenligne) De har også omtaler av linsene.

www.fredmiranda.com har masse erfaringer fra brukere, poeng gitt, som du kan se igjennom for å få en ide om hvordan en linse er.

www.photozone.de har greie omtaler.

Knock your self out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Jeg har selv Sigma 18-200mm-objektivet med bildestabilisator, og det er som de andre sier et godt allround-objektiv som er veldig praktisk i forhold til at man har et stort brennviddespekter å gå på, uten å måtte ha med seg mye utstyr.

Vurderer forresten å selge mitt (brukt lite, kjøpt nytt hos Fotovideo oktober i fjor), da jeg ikke bruker det særlig. Du kan sende en PM om du er interessert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

adnangri

Jeg har Nikon kamera og bruker i dag 18-55mm og 55-200mm linse. De fleste bildene jeg har er rundt 50mm derfor er mitt neste objektiv 50mm 1.4. Trur det vil gjøre jobben en del bedre. Det er ikke ofte man tar bilde av bilen på 200mm. Alt er bra person til person. Lykke til meg valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Jeg kupper denne tråden min litt da jeg er på jakt etter et nytt "standard" objektiv.

Jeg har et Nikon D50 hus med nå defekt 18-50mm standard linse.

Det jeg er på jakt etter i første omgang er et helt ok linse som ikke koster skjorta. Kamera blir hovedsakelig brukt under detailing, og ikke minst etterbilder av bilen.

Så hvis noen kunne anbefalt meg noen objekter som kunne passet til dette hadde det vært flott, da jeg ikke finner noe fornuftig i den jungelen som finnes av forskjellige objekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kjøpte jeg meg ett 55-200, skal kvitte meg med dette nå, ettersom at jeg er ganske lei av å måtte bytte objektiv hele tiden for å slippe å gå mange meter unna det jeg skal ta bilde av..

Kommer til å kjøpe meg nye Tamron 18-270 når jeg kommer over til statene, 18-270 har fått veldig mye skryt rundt om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigma 18-200 DC OS HSM. Jeg har kjørt ca 25000 eksponeringer på 2 år. 90% ligger mellom 70 og 140mm. Meget bra allround-objektiv. Sparer til et 105 f2.8 nå. Konge-objektiv...

Så kan du plukke opp en 12-24 mm for litt mer kreative vidvinkel-tilnærminger senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...