Gå til innhold

Ny svart bil.


kasper

Recommended Posts

Hei, er ny på forumet her. Har lusket mye rundt her før men har ikke registrert meg før nå!

Jeg har en svart bil som er 4 måneder gammel, og fikk meg et lite sjokk da jeg i dag så den for første gang i ordentlig sollys. Swirls og småriper overalt!!

Tenker å gi den en ordentlig omgang snart med skikkelig håndvask, clay og polish/voks. Finnes det noen bilpleie guider som gjelder svart lakk? Og hvordan kan jeg varig bli kvitt swirls?

Edit: Skriveleif.

Endret av kasper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

Hvis du har lusket litt rundt her har du sikkert lest igjennom bilpleie for dummies 2.0. SE HER

Utover det fjerner man veldig mye swirls med f.eks Scholl S30 med tilhørende pads.

Noen resept på varig swirlfri bil tror jeg nok ikke er så enkelt. Må i tilfelle være å parkere den innendørs og ikke bruke...det er vel rimelig utenkelig for de fleste av oss. Les mer på forumet her og plukk opp vasketipsene.

Stikkord for å redusere antall swirls er vel:

- Riktig avfetting

- Pre-wash

- HT

- 2 bøtter

- Rene mitts

- Gode såper

- osv.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar og tips! :)

Ja, jeg har lest guiden og har tenkt til å følge den. Vet du om noen butikker (annet enn nettbutikker) i norge som selger bøtter med grit guard? Vet at de har det på scandicshine.no, men ønsker å kjøpe i en ordentlig butikk med tanke på tid etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hurtig svar og tips! :)

Ja, jeg har lest guiden og har tenkt til å følge den. Vet du om noen butikker (annet enn nettbutikker) i norge som selger bøtter med grit guard? Vet at de har det på scandicshine.no, men ønsker å kjøpe i en ordentlig butikk med tanke på tid etc.

Kun nettbutikker som selger komplett. De fleste her inne leverer relativt raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun nettbutikker som selger komplett. De fleste her inne leverer relativt raskt :)

Okei, men kan man kjøpe det separat andre steder? Synes bare at 530 (eksl. frakt) er litt drøyt for et par bøtter? :P

Og en annen ting, clay bar. Hvilke er bra? Tror ikke jeg trenger noen såkalte aggresive siden bilen er såpas ny. Har sett litt på clay bar kittet til Meguiars, er det noe å satse på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men kan man kjøpe det separat andre steder? Synes bare at 530 (eksl. frakt) er litt drøyt for et par bøtter? :P

Og en annen ting, clay bar. Hvilke er bra? Tror ikke jeg trenger noen såkalte aggresive siden bilen er såpas ny. Har sett litt på clay bar kittet til Meguiars, er det noe å satse på?

Det er det som er prisen for skikkelige bøtter m/Grit Guard :) Mye bra clay der ute, selv liker jeg Riccardo Gul - den er medium, og Swissvax sin blå - den er veldig mild. Du trenger nok ikke en aggressiv en, men bruk bra med avfetting første gang før du polerer. Da trenger man ikke bruke så mye clay for å få det perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, men kan man kjøpe det separat andre steder? Synes bare at 530 (eksl. frakt) er litt drøyt for et par bøtter? :P

Og en annen ting, clay bar. Hvilke er bra? Tror ikke jeg trenger noen såkalte aggresive siden bilen er såpas ny. Har sett litt på clay bar kittet til Meguiars, er det noe å satse på?

jeg synes den funker bra, men så har jeg ikke testet noe annet heller. Har denne liggende: Bilt-Hamber Auto Clay Soft, gleder meg til å teste den også.

Vi snakker 0,53 bilpleiepenger for bøtter. Det er bare småtteri :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Grit Guard bøtter er verdt prisen, de orginale bøttene er solide som fy også, rommer mye vann... mener at noen bøtter med hundefor osv er i samme kvalitet og str, så finner du det så er det bare å handle det :)

mht en forholdsvis ny bil så holder det med Quik Clay kitet til Meguiars, alternativt så er Swissvax sin blå (mild) også veldig bra, her bruker jeg mye Bilt Hamber Mild clay også, den funker sammen med vann.. men om du handler Quik Clay kitet til meguiars så får du deg nok en WOW også ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Scandicshine sender fra Verdal til meg i Halden over natta hvis du spør om bedrift dør dør pakke....

Og som Truhaa sier, en bøtte er en god innvestering, de er solide så det holder!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, okei får vel spandere på meg et par av disse fantastiske bøttene og heller se på det som en slags investering.

Kjøpte meg en Meguiarspakke på BilXtra i dag som virket grei for en nybegynner:

Deep Crystal Paint Cleaner

Deep Crystal Polish

NXT Gen Wax 2.0

Ultimate Quick Detailer

4 Påføringspads

2 Store Supreme Shine MF håndklær

Alt kom på 858 kr. Må nesten vente et par dager før jeg kjøper bøtter og alt annet som hører med vasken, ble litt mye på en gang, hehe.

Når det gjelder clay bar, er det meningen at man skal gå over hele bilen, eller kun på de mest utsatte stedene? Og kan Ultimate Quick detailer brukes som 'glidemiddel'?

Bilen det dreier seg om er forresten en Ford Fiesta S, tatt tideligere i vinter:

post-1451-1268332167,19_thumb.jpg

Hvor bor du kasper?

Rælingen. :)

Hvilken mitt er best å vaske bilen med, Meguiars lambswool eller Meguiars microfiber? Har alerede bestilt lambswool'en etter å ha lest mye bra om den, vil bare høre med folket her :)

Endret av kasper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken mitt er best å vaske bilen med, Meguiars lambswool eller Meguiars microfiber? Har alerede bestilt lambswool'en etter å ha lest mye bra om den, vil bare høre med folket her :)

Det er kun en smakssak.. men har inntrykk av at de fleste som har begge deler liker mothers best. Selv synes jeg den blir litt tung til sidepanelene, men den suger til seg MASSE vann, og er kjempedigg på horisontale flater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UQD som clay lube funker fint det - dog finnes det like gode alternativer som koster en brøkdel av prisen (f.eks Optimum No Rinse (ONR) som lar seg blande ut til mangfoldige liter med clay-lube). Og clay hele bilen du - du får deg en overraskelse før og etter på de stedene du går over - det blir glatt som bare det etter claying.

edit: husk bare at du bør claye i 15+ - ellers vil du muligens introdusere fler problemer enn du gjerne ønsker...

Jeg startet selv i fjor sommer med 1-2-3 Step til DC (jeg brukte dog DC3 i stedet for tech wax) - og i tillegg hadde jeg ScratchX 2.0 som er ganske bra til å fjerne swirls permanent (er vel egentlig bare Ultimate Compound fra MG som er bedre for hånd så vidt jeg har skjønt).

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, MEN

Artig bil du har fått deg! B)

Trodde først det var min, men så at skiltnr og felger ikke stemte helt, hehe. Bensin eller Diesel?

Her er forøvrig min :P

DSC02477.jpg

Har du noen planer for bilen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedder hvertfall ikke en HEL flaske Turtle Wax Nano Extreme Wax tilbake! :lol:

Hvordan kan jeg se utifra det bildet at det er en bensin egentlig? Mulig det er noe jeg overser men.. hehe. Fant ut at det er bensin, søkte opp skiltnr, noe jeg IKKE tenkte på i går. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...