olaskips 29 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 Hei, da har eg endelig fått begynt med maskinpolering, bruker lake country pads, menzerna PG, final finish og power finish. Og ein kestrel sim180 maskin, og har ein del spørsmål etter første test av dette. For det første, korleis sentrerer eg egentlig paden? Eg er også ganske usikker på korleis eg skal jobbe med rubbingen, har testet gul lake country 4" pad og menzerna power gloss og føler den tar veldig lite på lakken min(og ja, eg er klar over at eg har ganske hard lakk på denne). Altså eg tar 3-4 litt store prikker med poleringsmiddelet på paden, sprer produktet på 800 rpm, så bumper eg den opp til 1800(trur eg), og kjører 5-6 runder på panelet med denne med medium press, men er usikker her også, fordi eg veit egentlig ikkje kor mykje press som er medium og trur det er her eg også gjer feil.... Uansett så tar det svært lite, sjølv etter 3-4 runder på samme panel. Føler også at middelet tørker ganske fort inn og klumper seg, det rekner eg med er pga. for mykje produkt... Har nå bestilt litt fleire pads, trur eg trenger litt fleire pads å velga mellom. Så imorgen får eg dette i posten: 2 x Scholl Rubbingpute Blå Str.S 85mm = 180,- 1 x Scholl Lammeullspute Str.S 85 mm = 90,- 1 x Uber pads 4" (Også Cyclo) Orange 2-pack = 90,- 1 x Uber pads 4" (Også Cyclo) blue 2-pack = 90,- Kanskje det blir lettare når eg får testa desse padsa.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersB 167 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 (endret) Sentrering av pad; Øvelse gjør mester , men det finnes padder som er lettere å sentrere enn andre da de passer bedre til bakplata. Har ikke så god peiling på Menzerna-produkter enda.. Men jeg hadde samme følelsen første gangen jeg snurra i vei, med litt eksprimentering med priming av padden kom det seg fort(nja, ikke sååå fort) Og med mindre padder er det også lettere å få teken på det. Endret 2 Mars, 2010 av Lexis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 ta det roligere på lakkerte plastdeler og hjørner der pasten kan ta bedre enn andre plasser er det viktigste jeg har lært Ha på litt produkt som ikke er så grovt, eller spray på bittelitt vann om det går fort tørt.skal veldig lite til. Hastighet og press og sånt kommer av seg selv..Blir litt som å borre,hehe.Grov pad lav hastighet og middels press,og fin pad for finish er det greit med høy hastighet og mindre press Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 Det beste er og få tak i et testpanel som du kan herje litt på.Som du sier så er det noe lettere med små puter og gjerne noe fin polish som inneholder endel olje.Dette for at da kan du kjøre mye lengre enn de grove som du må holde fokus på når du jobber.Start på lavt turtall og jobb deg opp til du føler du mestrer det etter hvert.Øvelse gjør mester her og ikke noe annet.Kan ikke lese deg til kunskap her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hanso 0 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 (endret) Menzerna produkter skal vel kjøres med flere pass enn andre produkter etter det jeg har forstått. Fordele på lavt turtall og polere på høyere turtall med 16+ pass og gå ned på turtallet igjen de 3-4-5 siste passene. Dette skal i alle fall jeg forsøke med 106 FA. Endret 2 Mars, 2010 av hanso Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arne 89 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 Mernzena 106fa er finfin og starte med.Kan holde på til du sovner nesten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 2 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 2 Mars, 2010 Et tips til sentreringa av padden er i alle fall at når du etter hvert klarer å få padden sentrert, bruker du en tusj eller penn til å merke opp rundt bakplata på padden. På den måten er det i alle fall lettere å få sentrert padden neste gang. Men her er det nok øvelse gjør mester som gjelder Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaskips 29 Skrevet 4 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2010 Da har eg endelig komt skikkelig i gang med polering, våtsliping er også prøvd;) Det eg sliter mest med er å få til den siste finishen, får vekk alt av rds og swirls, men det blir alltid masse, pittepittesmå riper igjen som man ser i solen, er utrulig irriterande.... Sliter også med spor etter microfiber, føler eg må trykke så hardt for å få vekk dei resterende produktene. Desse små ripene kan vel sikkert fiksas med menzerna final finish og ei polish pute? spre den på 1200, så 12-18 pass med 2200 før eg tar 5-6 pass på 1200 igjen? Og skal restene være så vanskelige å jobbe med? eller må eg bare jobba det enda meir inn i lakken? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
East 157 Skrevet 4 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2010 hologrammer høres det ut som.... Tipsene her inne med roterende går vel på å bruke myyyye finishprodukt på polishpad og avslutte uten særlig trykk. Alterntivt kjøpe DA---(som jeg med flere har gjort..) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hue 340 Skrevet 4 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2010 Sliter også veldig med de microswirlsene fra MF på lakken på den sorte Volvoen min også, er noe skikkelig herk. Har testet med litt forskjellige MF men til ingen nytte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaskips 29 Skrevet 4 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 4 Mars, 2010 Er heldigvis ingen hologrammer nei, sol idag. så fekk sett skikkelig på jobben, og det einaste problemet er dei fordømrade microswirlsa som viser så godt, er også ganske hard lakk på bilen min, er VAG, svart uten metallic..... Så trur liksom ikkje det er det som er problemet; Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 5 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 hologrammer høres det ut som.... Tipsene her inne med roterende går vel på å bruke myyyye finishprodukt på polishpad og avslutte uten særlig trykk. Alterntivt kjøpe DA---(som jeg med flere har gjort..) Dette kan være lurt ved veldig myk lakk, her er det vel nesten litt motsatt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 5 Mars, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Svart uten metallic kan også være hard.. Tro meg.. Microswirls kommer vel fra pad tenker jeg, kan tenkes at du kjører produktet tørt på paden? Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaskips 29 Skrevet 5 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Svart uten metallic kan også være hard.. Tro meg.. Microswirls kommer vel fra pad tenker jeg, kan tenkes at du kjører produktet tørt på paden? Det er godt mulig, så da bør eg ikkje kjøre like mange pass som eg gjer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 5 Mars, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Nå har ikke jeg fått helt med meg hva du har brukt jeg da.. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaskips 29 Skrevet 5 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Nå har ikke jeg fått helt med meg hva du har brukt jeg da.. Først ein runde med menzerna power gloss og lake country orange, så ein runde med lake coutry orange og power finish, og så ein runde med lake country rød og final finish..... rundt 20 pass per runde .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 5 Mars, 2010 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Nå kjenner ikke jeg sååååå godt til de produktene lengre og Lake Country pads har jeg aldri brukt.. Men det kan tenkes at du burde godt over med feks. SIP for Power Finish, Powergloss er grov og cutter MYE 1 Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 5 Mars, 2010 Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 (endret) Først ein runde med menzerna power gloss og lake country orange, så ein runde med lake coutry orange og power finish, og så ein runde med lake country rød og final finish..... rundt 20 pass per runde .... Jeg ville byttet fra orange til gul LC pad da den orange er stiv og håpløs å avslutte PG noenlunde "fint" + at den er ett helv.. å jobbe med, den gule er faktisk mykere og mye bedre å jobbe med. Powergloss er grov og kutter bra men er vanskelig å få brutt ordentlig ned da den er relativt tørr og kan være litt vanskelig, bland den ut 20-40% med et oljete produkt for å få litt smøring så kan du jobbe til alt av slipemidler er nedbrutt hvis du tørr Jeg har brukt å blande den med Optimum Hyper Compound istedet for polish for å ikke miste så mye cut, fungerer veldig bra med cutting pad fra 3M Edit: Blir det mye stygge kjørespor etter PG kan du gjøre som Bernhard sier, gå over med f.eks SIP før PowerFinish. Endret 5 Mars, 2010 av trogha 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaskips 29 Skrevet 5 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Jeg ville byttet fra orange til gul LC pad da den orange er stiv og håpløs å avslutte PG noenlunde "fint" + at den er ett helv.. å jobbe med, den gule er faktisk mykere og mye bedre å jobbe med. Powergloss er grov og kutter bra men er vanskelig å få brutt ordentlig ned da den er relativt tørr og kan være litt vanskelig, bland den ut 20-40% med et oljete produkt for å få litt smøring så kan du jobbe til alt av slipemidler er nedbrutt hvis du tørr Jeg har brukt å blande den med Optimum Hyper Compound istedet for polish for å ikke miste så mye cut, fungerer veldig bra med cutting pad fra 3M Edit: Blir det mye stygge kjørespor etter PG kan du gjøre som Bernhard sier, gå over med f.eks SIP før PowerFinish. Takk for gode tips begge to, har egentlig ingen problemer med kjørespor, nesten ingenting, og det forsvinner veldig fort med power finish og cutting pad. Har pleid å blande ut PG med final finish, og det har funket ganske bra, er tross alt nok cut i den fra før av;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
olaskips 29 Skrevet 5 Mars, 2010 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Mars, 2010 Endelig fått fikset det sånn nogelunde, brukte først final finish og cutting pad, før eg gjekk over med final finish med finishing pute 2 ganger, den siste gangen brukte eg mykje produkt og ikkje så mange pass som er anbefalt for at det skal være lettare å få restene vekk, og det funker overraskande bra;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.