Gå til innhold

Mini Cooper 1.6 - 2002 mod


Brynjar

Recommended Posts

Brynjar

Mini Cooper 1.6l - 2002 modell

DSC_0125.jpg

Dette er igjen en salgsklargjøring. Fikk spørsmål om jeg kunne, i tillegg til polering prøve å fjerne en stygg bulk på bakskjermen. Jeg har ikke lovet noen ting, men sa jeg kunne prøve. Jeg dro derfor på Storo å kjøpte en enkel liten sak fra Torshov.. Billakkspesialisten er importør av disse dent pullerne her til lands.

Denne bilen har jeg gooooood tid på , skal være ferdig 9.mars, så kom gjerne med forslag på hva jeg bør gjøre på den.. Er en kollega sin bil og den skal rett ut på finn når han kommer hjem fra ferie.

Vask gikk fort unna med følgende remedier:

Prickbort

Valet Pro Orange Prewash med en dært Grime reaper

CG Citrus wash i foam cannon

CG Sticky wheel gel

EZ børster

SV Wheel brush

Mothers vaskehanske

CG blå clay med ONR som lube

Tørket med SS dryers

Etter vask og tørk:

DSC_0123.jpg

DSC_0127.jpg

DSC_0129.jpg

DSC_0130.jpg

Skal faktisk innrømme at jeg gleder meg litt til å fikse dette:

DSC_0131.jpg

En stor bulk på rumpa:

DSC_0110.jpg

DSC_0112.jpg

DSC_0115.jpg

Hadde da kjøpt denne lille saken for å teste ut om det fungerer.. Kostet 600,- og noen kroner. Har siklet på dette settet en stund, men det er uansett greit å starte i det små: The real shit dent kit, men har på følelsen at det koster noen lapper?!?:

DSC_0122.jpg

Fremgangsmåte:

- Benytt en lodrett lyskilde for å lokalisere midten av bulken/skaden.

- Plugg inn limpistolen. Bruker 5-6 minutt på å bli skikkelig varm.

- Påfør lim på den blå bulk knotten.

- Skru ut knotten med tilhørende verktøy.

- Gjenta om nødvendig.

- Limrester fjernes enkelt med siliconefjerner.

- Best resultat på flate karosserideler.

- Ikke smak på limet.

Jeg fant først frem litt helt enkelt verktøy:

DSC_0137.jpg

Var så sinnsykt møkkete der bak, at jeg tok en runde med støvsugeren først:

DSC_0154.jpg

Sånn, nå skulle det være klart:

DSC_0157.jpg

En skrue og et par klips som holdt denne baklykten:

DSC_0139.jpg

Noen runder så var mye gjort. Kjekt med skralle:

DSC_0146.jpg

Så var det ut med lykten:

DSC_0153.jpg

La den så i det ny støvsugde bagasjerommet:

DSC_0158.jpg

DSC_0159.jpg

Varmet området lett med en hårføner først:

DSC_0160.jpg

hmmmmm... 65 grader:

DSC_0168.jpg

Litt mer tenker jeg:

DSC_0164.jpg

Så var det å se om jeg klarte å trykke den ut med fingrene.. "Is it wrong to be strong!!" Det fungerte i alle fall skrekkelig dårlig, vanskelig å komme til og innerst på bulken var sokkelen til baklyset i veien:

DSC_0170.jpg

Plugget inn i sigarett tenneren:

DSC_0175.jpg

Syntes det tok så skrekkelig lang tid før den ble varm, så jeg måtte kjenne litt.. (hadde ikke lest bruksanvisning på dette tidspunktet)

DSC_0177.jpg

Silicone fjerner på en all purpose MF:

DSC_0178.jpg

DSC_0179.jpg

Så var det første forsøk. Her la jeg limet i bulken og ventet kanske lenge før jeg satte på knotten. Dette limet tørker veldig fort og det ble ikke mye hold i den gitt:

DSC_0183.jpg

DSC_0194.jpg

Satt på "skruern":

DSC_0191.jpg

DSC_0189.jpg

Så filmet jeg noen snutter av de tre neste "pullene":

Bilde av andre runde:

DSC_0200.jpg

Brukte betraktelig mer lim her og trykket knotten godt inn til det hadde størknet.. Det skulle vise seg å ikke være den optimale måten etter hva jeg fikk erfare. Var best å bare sette den lett inntill slik at ikke limet ble trykket for mye ut.. Learning by doing:

DSC_0201.jpg

Klar til trekking:

DSC_0204.jpg

Urkhhh, var litt igjen her ja:

DSC_0208.jpg

En liten bulk i taket:

DSC_0133.jpg

DSC_0211.jpg

DSC_0212.jpg

DSC_0219.jpg

Skal sies at dette nok ikke var beste plass å starte dent pulling karriere, men skal se hva vi får gjort med noen av de konvekse toppene i morgen. Tenkte å teste litt først med en rulle og litt varme grunnet bøyen i stålet:

DSC_0222.jpg

Har også en følelse av at denne bulken var i største laget i forhold til hva dette setter er beregnet på, men morro å teste noe nytt i alle fall:

DSC_0223.jpg

I morgen blir det mer, og jeg oppdaterer tråden etter hvert som klargjøringen skjer..Har lyst til å starte med taket i morgen tror jeg:-)

Dag 2

Startet med S30 på taket på en orange scholl pad.. det tok absolutt INGENTING.. var ikke i nærheten av å røre swirls engang.. Fant så frem S03+ og det tok litt. Prøvde så med S03Gold og det tok litt bedre. Lakken på denne lille rakkeren er knallhard.. Her etter et par runder med S03Gold:

DSC_0065.jpg

Måtte klype meg selv i armen når jeg hadde dratt over tre runder med S03Gold og si til meg selv at dette bare skulle være en salgsklargjøring og ikke en full detail... Jeg stå en stund å vurderte om jeg skulle finne frem luftsliperen å gyve på, men glad jeg kom til sans og samling for ellers hadde jeg stått der å gnukket fortsatt:

DSC_0066.jpg

Her på plasten etter 2 runder med S03Gold og en runde med S30 på orange:

DSC_0076.jpg

Litt penere uten direkte lys da:

DSC_0073.jpg

Så var det etter to runder med S03G:

DSC_0086.jpg

Holos:

DSC_0087.jpg

Etter en runde med S30 og orange:

DSC_0089.jpg

Litt lengre bak på taket:

DSC_0085.jpg

Etter en runde med 3M UFSE:

DSC_0094.jpg

Wipedown. Lot det ligge på en to tre minutter og kjørte på to omganger:

DSC_0096.jpg

Kom pitte litt holo's frem etter wipedown:

DSC_0102.jpg

Joda fortsatt litt igjen:

DSC_0106.jpg

Gikk så over en ny runde med S30 og orange with a little twist:

DSC_0108.jpg

DSC_0124.jpg

Resten av bilen ble kun glanspolert med Scholl S30 og orange pad.

Brukte litt rulle på denne også. Kom til sånn passe fra baksiden men nærmest lykten var det dobbeltplate og umulig å få det bra med det jeg hadde tilgjengelig av utstyr:

DSC_0134.jpg

Mikset så litt sølv flekklakk ut i fra ren sølvfarge og 1:3 herder. Flekklakker i sølv har en tendens å bli mørkere enn det fargen rundt er.. Løsning: Få deg en klunk med ren sølv, tilsett dette og litt herder så matcher det mye bedre:

DSC_0135.jpg

Dag 3

Startet med taket igjen og nå med en ny runde, denne gangen med UFSE på Flex DA:

DSC_0191-1.jpg

DSC_0192.jpg

Æsj, riper og atter riper her... Langt fra fornøyd, men det er i alle fall blankt.. CFP påført med DA og hvit LC pad:

DSC_0194-1.jpg

Voks på taket ble:

DSC_0201-1.jpg

SV Blau-Weiss:

DSC_0211-1.jpg

Resten av bilen fikk Vertua Bond og MG#21:

DSC_0213.jpg

Sugstøvet litt polishstøv:

DSC_0216.jpg

DSC_0217.jpg

Så vart det litt CG Metal polish:

DSC_0219-1.jpg

Blankt:

DSC_0221.jpg

Så la jeg Owatrol Polytrol:

DSC_0225.jpg

Før og litt under:

DSC_0224-1.jpg

Etter:

DSC_0233.jpg

Motor brukte jeg SV wheel brush, MG APC og litt skitne MF. Fikk så et lag med Black Wow også.. Så ladet jeg batteriet litt også ;) :

DSC_0227.jpg

Det jeg gjorde ved starten i dag var å gå over steinsprutfyllingene med en MF pakket over et VideoNova kort for å ta "bloben" av fyllingene:

DSC_0229.jpg

DSC_0231.jpg

Stussen hadde vist også fått litt metal shine:

DSC_0234.jpg

DSC_0236.jpg

DSC_0239.jpg

Så var det denne skaden da... Dette var det jeg klarte å få til.. Fylte litt lakk i sprekken også. Dette ble langt fra noe optimal løsning.. Bedre enn det var i alle fall og ikke like fremtredende:

DSC_0240.jpg

Synd med den sprekken, for uten den så hadde det vært ennå bedre, obvious!:

DSC_0241.jpg

DSC_0242.jpg

Ikke helt finishen jeg kunne tenkt meg på dette taket gitt:

DSC_0256.jpg

DSC_0244.jpg

DSC_0203.jpg

Satser på noen utebilder og salgsbilder i morgen:-)

Glemte nesten å skrive at jeg støvsugde bilen inni. Renset seter og matter, APC på pedaler etterfulgt av litt AG SuperSheen, Purple9000, glassmaster på ruter og leather milk på skinndeler

Ferdig,

NEIDA!!

Var så sinnsykt irritert over resultatet på taket at jeg bestemte meg for å ta en skikkelig turnings til der.. Sto tidlig opp denne søndagen og hadde satt av noen timer for å få dette taket så bra som jeg klarte..

Først var det våtsliping av RDS's med 3M 9MY sliperondell og 3M Trizact P3000:

DSC_0289.jpg

Så tok jeg en runde med FCP+ på scholl ull etterfulgt av denne kombinasjonen. SV medium ull og SIP:

DSC_0301.jpg

Jobbet med tilnærmet zenith minus at jeg ikke gikk ned nevneverdig på slutten, da mest for å spare litt tid.. Startet et par pass på 600rpm, 2 pass på 1100, 3 pass på 1500, 2 pass på 2100 og ekstra gnukking på ripene i gud vet hvor mange pass på 2500 rpm:

DSC_0294.jpg

Etter en runde med våtslip, 1 runde med FCP, 2 runder med SIP og ull var det mer eller mindre kun spor etter ulla som satt igjen. Da var det bare å finne frem S30 og orange pad en runde(nyvasket, lett fuktig pad med svært lite produkt, første pass med medium press etterfulgt av svært lite press på lavt turtall), til slutt toppet jeg det med en B&B spetzial runde med S30 og orange.. Da begynte det å likne krutt her:

DSC_0307.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0324.jpg

DSC_0327.jpg

Så fant jeg frem den deiligste av de deiligste pads....mmmmmmmmm:

DSC_0332.jpg

DSC_0336.jpg

Sprutet på et trykk med pad conditioner og var litt raus på jomfruturen med CFP.. Jobbet inn med lite press på 1100rpm og ned i 600rpm på to pass. 4 pass totalt:

DSC_0338.jpg

Brukte dette Überschöne MF fra SV til å tørke av CFP:

DSC_0341.jpg

DSC_0349.jpg

DSC_0359.jpg

La så et lag med SV Insignis rett og slett fordi taket fortjente det etter 5 timer jobb:

DSC_0486.jpg

DSC_0488.jpg

DSC_0489.jpg

DSC_0493.jpg

Så til litt salgsbilder:

DSC_0462.jpg

DSC_0506.jpg

DSC_0367.jpg

DSC_0370.jpg

DSC_0387.jpg

DSC_0378.jpg

DSC_0393.jpg

DSC_0400.jpg

DSC_0402.jpg

DSC_0406.jpg

DSC_0409.jpg

DSC_0418.jpg

DSC_0422.jpg

DSC_0426.jpg

DSC_0431.jpg

DSC_0435.jpg

DSC_0438.jpg

DSC_0444.jpg

DSC_0446.jpg

DSC_0485.jpg

DSC_0457.jpg

DSC_0460.jpg

DSC_0464.jpg

DSC_0465.jpg

DSC_0478.jpg

DSC_0458.jpg

Bilen har blitt brukt siden sist shine, og jeg tok ikke ny rens innvendig i dag. Lakken ellers fikk QF etter vask og ny runde med dekkfornyer ble lagt på dekkene..

Sånn, det får holde.. Da blir denne å finne på finn.no i nærmeste fremtid og forhåpentligvis har jeg klart å skru den litt opp i pris:-)

Takk for titten!

  • DCN Poeng 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Spennende Brynjar :D

Er dette settet ganske likt det Torshov selger ?

Gldeer oss til morgendagens oppdatering B)

Har et par panser bulker på A4'en som skulle vært tatt skjønneru . B)

Glemmer ikke så lett hva de gutta hos Bilkosmetikk klarte å utrette på en Yaris for noen år siden.

Hadde park bulk over knekken i bakdør og den ble 99,5 % fin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Er på Torshov jeg har kjøpt det ja:-)

Får se hva jeg får til i morgen.. Har aldri prøvd dette før, men morro er det.. Skvatt fælt på første runde når limet løsnet.. Smeller godt:-)

Kan komme innom en dag i Asker, så kan vi se om denne løsningen klarer å rykke opp disse da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kikket litt på noe lignende, og noen litt mer proffe verktøy på ulike youtube filmer. Helt utrolig hva de klarer å ordne, men er nok mye som med polering, at det kommer med litt trening. Gjelder bare å ha en bil man ikke trenger å bekymre seg altfor mye for hehe

Gjorde du noe anderledes med tredje pull siden det gikk mye bedre der, eller trengtes det bare litt bearbeiding?

Gleder meg hvertfall veldig til å se resultatet av denne jobben

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Gjorde du noe anderledes med tredje pull siden det gikk mye bedre der, eller trengtes det bare litt bearbeiding?

Nei, egentlig ikke. Bulken var stor og noe spiss i bunnen. Trengte nok bare å bli dratt noen ganger før den virkelig begynte å komme. Ser jo at dette har en god del med teknikk å gjøre, spes hvor man plasserer pullern i forhold til bulken osv.. Kommer sikkert med litt trening. Er i alle fall et kjekt verktøy å ha i bakhånd om man skulle komme over noen små enkle bulker i dører eller liknende. Tror nok det er mange som er glade hvis du leverer tilbake nypolert bil og i tillegg har fjernet et par småbulker. I alle fall når det går så kjapt å fikse det.

Så tidligere selv på det settet som jeg linket til over på amazon.. Lå til ca 250 bucks der, men firmaet som solgte det sendte ikke til Norway og jeg orket ikke begynne med jetcarrier akkurat da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som ett meget nyttig verktøy, gleder meg til og se flere bilder. Kjempe bra tips dette.default_smile.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble det helt hundre, den på taket? Sånn hvis man har ørsmå parkeringsbulker ;)

Så lenge man ikke lager en "omvendt" bulk går det jo veldig greit, og siden metall har "minne" slik at det helst går tilbake til den formen det hadde går det nok stort sett greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Hvis bulken blir konveks så bruker man bare siden på presser man den litt ned med knotten. Det fungerte i dag. På det settet jeg linket til så er det en slikk banker for nettopp dette. Skulle gjerne hatt en slik kjenner jeg.

Taket ble ikke helt hundre da det var litt hakk i bulken og det vises fortsatt.. Får se hvor synlig det blir etter at jeg har bonet taket da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Den bulken der er det for mye kant på dessverre. Du får den aldri over 90% uten karosserihammer, mothold, sparkel og en lakkeringsprosess. Jeg har tro på at du greier det hvis du er god på flekklakkering. Disse settene er jo beregnet på helt runde bulker. Men definitivt en pengesparer når du har runde bulker!

PS! 3M har et fint sånn sett mener jeg. :)

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Glimrende arbied :lol:

Paintless Dent Repair . for bulker hvor lakken fortsatt er i orden.

disse sakene er morsomme, Den bulken du startet på der er ikke den enkleste å få helt rett.. Siden den er såpass kraftig og nære en "kant" eller i dette tilfellet.hullet til lyktene.

Da missformes gjerne platen seg, eller metallet strekker seg. Men i og med at lakken også har sprekt der, så er vel omlakkering og sparkel det eneste som gir 100% resultat. men at det blir mye bedre og sikker 99% bra med din tolmodighet er jeg sikker på. :D

hva har du å "rulle" med og er det greit å komme til bak hele bulken? vet du hvor mye du kan varme før det blir for varmt? skulle nesten hat infrarød temp måler :D

Dette 600,- settet er faktisk ganske bra value for the money, og til sånne bulker som var på taket og på panseret er de mer en bra nokk. :D og det er billigere en å få noen andre til å dra den ut for deg :)

Brukte litt sånne når jeg tok 140n på de små bulkene som ikke trengte større reparasjoner. Men siden jeg ikke får tak i lim til det lenger så har jeg lurt på å kjøpe et sånt sett selv.

Jeg har en ganske tøff bulk rett ved siden av tanklokket på V70n og har booket tid sammen med en kompis på lakkeringsverkstedet deres, hvor de har sånn "big boys" sett og litt til... tenkte ta noen bilder av prossesen der også. så kan en se hvordan de som gjør det til daglig gjør det..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Glimrende arbied :lol:

Paintless Dent Repair . for bulker hvor lakken fortsatt er i orden.

disse sakene er morsomme, Den bulken du startet på der er ikke den enkleste å få helt rett.. Siden den er såpass kraftig og nære en "kant" eller i dette tilfellet.hullet til lyktene.

Da missformes gjerne platen seg, eller metallet strekker seg. Men i og med at lakken også har sprekt der, så er vel omlakkering og sparkel det eneste som gir 100% resultat. men at det blir mye bedre og sikker 99% bra med din tolmodighet er jeg sikker på. :D

hva har du å "rulle" med og er det greit å komme til bak hele bulken? vet du hvor mye du kan varme før det blir for varmt? skulle nesten hat infrarød temp måler :D

Dette 600,- settet er faktisk ganske bra value for the money, og til sånne bulker som var på taket og på panseret er de mer en bra nokk. :D og det er billigere en å få noen andre til å dra den ut for deg :)

Brukte litt sånne når jeg tok 140n på de små bulkene som ikke trengte større reparasjoner. Men siden jeg ikke får tak i lim til det lenger så har jeg lurt på å kjøpe et sånt sett selv.

Jeg har en ganske tøff bulk rett ved siden av tanklokket på V70n og har booket tid sammen med en kompis på lakkeringsverkstedet deres, hvor de har sånn "big boys" sett og litt til... tenkte ta noen bilder av prossesen der også. så kan en se hvordan de som gjør det til daglig gjør det..

Det er for mye kanter osv så nærme hullet, så plata står i såpass spenn at den neppe derformerer seg. Taket ble 99%, og hvis resultatet her blir like bra uten sparkel så er Brynjar utrolig dyktig innenfor karosseriarbeid. Kan fint nærme deg 80-90 grader på lakken i korte perioder. På store flater er det for gjort at metallet slår seg, men i dette tilfellet skal det mye til da det er såpass spenn i området.

Og de som driver med bulker til daglig, bruker for det meste hammer, mothold, utdrager og 1 mm med sparkel.

Endret av whiplash

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Ble veldig bra dette her Brynjar..

Artig å se hva man kan få til med ett så billig sett også :)

610,- koster de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Det er for mye kanter osv så nærme hullet, så plata står i såpass spenn at den neppe derformerer seg. Taket ble 99%, og hvis resultatet her blir like bra uten sparkel så er Brynjar utrolig dyktig innenfor karosseriarbeid. Kan fint nærme deg 80-90 grader på lakken i korte perioder. På store flater er det for gjort at metallet slår seg, men i dette tilfellet skal det mye til da det er såpass spenn i området.

Og de som driver med bulker til daglig, bruker for det meste hammer, mothold, utdrager og 1 mm med sparkel.

Det er mange som driver med PDR til daglig som ikke bruker sparkel og lakk...... Men de gjør som regel ikke noe annet heller og har MYE utstyr.

På en slik bulk så har nok metalet enten "strekt" seg. eller "flyttet" seg. og den bulken er jo så og si intil kanten for lykta, så den kanten er nok ikke lenger som den var. Har studert bildene igjen nå og om en ser på bildet før lykten er tatt ut ser det nesten ut som kanten er nærmere lykten der bulken er. ikke mye, men litt.

Har jobbet litt med metall, men er ingen ekspert. og å si hva som er riktig og galt er nesten umulig uten å ha studert den både med øyne og fingre.

Men brynjar kan sikkert si noe om dette som har holdt på med bulken.

Tror du ikke det er mulig å varme mer en det?

Fordelen med at lakken er varm når en ruller er at den blir mye mykere og det er mye mindre sansynlig at den sprekker.

Har ikke turt å varme til noe mer en 70-80grader selv, siden jeg ikke er sikker. varmer lakken når jeg har rulla skjermer også for at den ikke skal sprekke.

Er jo vansklig å vite hvor mye varme en kan bruke siden det sikkert er stor forskjell her på lakktyper osv..

De tørker jo gjerne lakk ved ca 60 grader i lakkboks når det er mulig. så en god del varme tåler den. og i stekende sol blir den jo også veldig varm

99% (la på litt for kjente)....

Ble mye teorier og meninger i tråden din her nå Brynjar :P

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen

Det er mange som driver med PDR til daglig som ikke bruker sparkel og lakk...... Men de gjør som regel ikke noe annet heller og har MYE utstyr.

På en slik bulk så har nok metalet enten "strekt" seg. eller "flyttet" seg. og den bulken er jo så og si intil kanten for lykta, så den kanten er nok ikke lenger som den var. Har studert bildene igjen nå og om en ser på bildet før lykten er tatt ut ser det nesten ut som kanten er nærmere lykten der bulken er. ikke mye, men litt.

Har jobbet litt med metall, men er ingen ekspert. og å si hva som er riktig og galt er nesten umulig uten å ha studert den både med øyne og fingre.

Men brynjar kan sikkert si noe om dette som har holdt på med bulken.

Tror du ikke det er mulig å varme mer en det?

Fordelen med at lakken er varm når en ruller er at den blir mye mykere og det er mye mindre sansynlig at den sprekker.

Har ikke turt å varme til noe mer en 70-80grader selv, siden jeg ikke er sikker. varmer lakken når jeg har rulla skjermer også for at den ikke skal sprekke.

Er jo vansklig å vite hvor mye varme en kan bruke siden det sikkert er stor forskjell her på lakktyper osv..

De tørker jo gjerne lakk ved ca 60 grader i lakkboks når det er mulig. så en god del varme tåler den. og i stekende sol blir den jo også veldig varm

99% (la på litt for kjente)....

Ble mye teorier og meninger i tråden din her nå Brynjar :P

Enig at metallet har strekt seg, og at kanten er lettere deformert. Kanskje én eller to mm. Lakken ser jo ut til å ha sprukket på innsiden. Tviler på at det vil bli for "mye" metall etter Brynjar har formet bulken, men hvis det skulle være tilfelle så kan han kjøle ned området kraftig for å krympe metallet.

En sort lakk vil neppe passere 80c grader i solen. Men ja, om selve metallet blir over 100c grader så bør man nok være litt mer forsiktig.

Er tidligere biloppretter-lærling, så har drevet med en god del bulker selv, har krympet, ekspandert, dratt ut, hamret og PDR'et. Men som du sier er det vanskelig å trekke konklusjoner ut av bilder.

(99% for kjente. Et tall som fortsatt er urealistisk uten sparkel og lakk. Kjente eller ei. B))

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Brynjar

Er nok riktig som du sier Kenneth at for å få dette hundre så må det gjøres noe mer enn PDR, men nå er ikke det aktuelt. Han skal selge bilen, enten med en kjempe bulk på bakskjermen, eller med en mindre synlig en som han får i dette tilfellet. Der hvor lakken har blitt slått av får jeg se hva jeg får til.. Tenkte jeg skulle pusse ned med en diamantsliper, grunning og ss lakk. Området blir ca 1x1cm så det kan gå til en hvis grad..

Angående temperaturer, så lenge du klarer å holde hånden inntil et par sekund så skal du være safe.. Pleier å bli greit med varme når man kjører på rotasjonsmaskinen også!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...