Gå til innhold

Hva gjør du når uhellet er ute?


Ad|oS

Recommended Posts

Som detailer ønsker man selvsagt å ha et resultat som er best mulig, men desverre hender det likevel at man får litt problemer om man er uoppmerksom et lite øyeblikk eller bare er uheldig. Hva gjør man?

Hvis du går gjennom lakken eller brenner den, hva gjør du? Regner med (håper) alle tar det opp med eier, men tilbyr du deg å få det lakkert opp igjen, gir kunden jobben gratis/rabattert, eller avventer og håper å høre et "ja men bilen er jo så bra ellers så det går greit."

Noe lignende er jo hvis du kommer over elendig lakk, og ikke klare å få det hologramfritt uansett hva du gjør. Hvordan løser du dette? Finner du frem det du har av glaze med mye filler, og skjuler det så godt du kan eller forteller du det til kunden og eventuelt gir personen noe rabatt på prisen?

Har desverre vært ute for begge delene selv, men var "heldig" med tanke på bilene. Brente lakken på en plastfanger, men bilen tok jeg gratis mot å ha den som prosjekt og ikke gav noen garanti for arbeidet (var min første bil som ble skikkelig tatt med roterende.) Fangeren hadde også en skade som gjorde at den skulle omlakkeres uansett ifølge eieren.

Har også hatt bil jeg ikke fikk hologramfri, men dette var også et gratisprosjekt. Eieren sa han nesten ikke så det, selv om jeg viste hvordan det så ut, og i tillegg ble det så ekstrem forvandling av bilen at det ikke var noe problem for ham

Tenker selv at jeg ønsker å ha et best mulig rykte på meg overfor kunder/fremtidige kunder, så ser ikke på det som noe alternativ å la det forbigå i stillhet. Hva gjør og tenker dere om dette? Noen som tar så mye biler at de har forsikring som dekker slikt?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Hei, gjorde heldigvis ikke feil før på min femte jobb, som er min egen bil.Fant ut at myk lakk på plastdeler bør en ta det veldig rolig med :) Jeg gjorde forresten en feil på forrige bil, men den lista var ødelagt fra før sa eieren.Datt av en cm2 med lakk.

Vi må nok bare ta det roligere.Skader må vi jo erstatte, og da ryker jo altid pengene for 15 timer hardt arbeid.

Om det blir litt hologrammer, så bør du jo ha da maskine for sikkerhets skyld.Om ikke kan du gå ned en god del i pris,kun legge ett lag voks og si at kunden skal komme tilbake med bilen om 3 måneder :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke artig å brenne lakk. Jeg jobber med korrigering av nylakkerte plastprodukter til Volvo så jeg har jo brent noen produkter kan du si. Det går å våtslipe om man ikke har brent for dypt. Når jeg jobber mye over samme område slik at det blir veldig varmt, så pleier jeg å avkjøle lakken litt med å dusje over litt vann/sprit blanding som jeg tørker av før jeg polerer videre. Når jeg jobber i nærheten av kanter så pleier jeg å maskere litt for å redusere faren for å brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Generelt sett er regelen, sørg for at du har gjort alle tiltak som er mulig for å hindre at en lager skader på bilene. Men om det likevel skulle skje at en klarer å brenne gjennom lakk er det bare å legge seg langflat og gi kunden beskjed. I tillegg til å dekke kundens utlegg for lakkering av skadeområdet. Jobben er gjort og det skal du ha betalt for, om lakkeringsutgiftene blir høyere enn din pris for jobben er det ditt problem selvfølgelig.

Når det gjelder hologrammer som ikke vil vekk så ikke fortvil, då ringer man kunden og gir beskjed om at jobben kommer til å ta lengre tid for å få et resultat som er akseptabelt for deg å gi fra deg. Å gi opp på hologrammer er for min del uakseptabelt, eg har hatt en del biler med mildt sagt vanskelig lakk og en gang så eg ikke hologrammene før eg fikk bilen ut i sollyset etter ferdig behandling. Då var det kraftig avfetting for å få fjernet voksen igjen og prøve mer. I de aller fleste tilfellene er det mulig å få de fjernet hologrammene. Det er en av grunnene til å ha en stor samling av produkter... Fasiten min sier ikke gi opp, gjør jobben ferdig og kunden betaler avtalt pris selvom du får en god del flere arbeidstimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...