Gå til innhold

Fr0d3s Audi A4 B7


Fr0d3

Recommended Posts

Hei, tenkte jeg skulle legge ut litt om bilen, og planene hvilke planer jeg har for den.

Bilen er en '06 Audi A4 B7 1.8 TQ Advance, som jeg fikk lagt mine klamme hender på i mai '09. Bilen har vært en selgerbil i Asker/Oslo-området, og har virkelig fått gjennomgå når det gjelder steinsprut. Her er et mindre beskrivende tilstandsbilde av bilen når den lå for salg.

50_-1343690839.jpg

Så hva har blitt gjort så langt??

Sommerfelgene (2-delte ATP 19" 5-razze) som sto på min forrige bil (A4 B5) ble montert, og det passer helt greit. Men må bare få bort de forferdelige glippene mellom dekk og hjulbuer.

IMG_2182.jpg

Fjerrnet oransje blinkerdeksel i frontlykter (standard for '07->). Steinsprut i glasset er slipt/polert i etterkant av dette bildet.

IMG_2594.JPG

Deretter ble det montert xenonlook-pærer for tåkelys og park, og øyelokk. Litt ferskere bilde enn de andre med triste vinterfelger. Litt freskere felger til neste vinter forhåpentligvis ;)

IMG_5408.JPG

Alle kromplastlister under vinduene har falmet og blitt helt hvite. Enten så har bilen vært vasket med kraftig avfetting relativt ofte, eller så er det et problem med kromplastlister på disse bilene. Har sett flere som har slitt med dette, men men. Gikk i innkjøp av vinyl som jeg har lagt på nesten alle lister.

IMG_2110.JPG

Ble ikke helt fornøyd med resultatet pga luftboblene, så jeg kommer til å prøve en gang til våren. Blir ikke det bra, så blir det nye svarte lister. List på bakdør viser hvordan listene så ut.

Hver enkelt siderute hadde en ripe eller to som dette..

IMG_4638.JPG

I og med at jeg hadde tenkt til å ha på solfilm, så jeg gikk til innkjøp av 3 nye sideruter (ene ruta var ok, byttes kanskje en annen gang) hos forhandler. Ved å bytte alle dørrutene selv, så sparte jeg et par laken i og med at de som legger på solfim hater opplegget som er på biler som min (mulig det er likt på alle audier). Hele vindusrammen må demonteres før ruta kan tas ut, så her var det bare å brette opp ermene, og få dette..

IMG_4646.JPG

..til å bli dette... (x4)

IMG_4676.JPG

..og så montere sammen igjen.

Før/etter (35/20-soting)

IMG_4625.JPG

IMG_4684.JPG

Bilen så helt grei ut i vanlig lys, men gikk man litt nærmere, så var det fullt av vaskeriper og RDS. Neste gang jeg kjøper bil, så skal jeg være mer nøye med å sjekke lakktilstanden! Fikk i den anledningen mulighet til å prøve meg på korrigering i løpet av sommeren ettersom jeg gikk i anskaffelse av en Flex DA. Som nybegynner jeg er så var dette frustrerende å holde på med da jeg ikke fikk dreis på hvor mye vekt jeg måtte bruke, hvor mange pass jeg måtte ha osv. for å få et bra resultat. Men man lærer som man prøver og feiler. Fikk tatt en del av ripene, og går på med nytt mot når det begynner å bli litt plussgrader igjen.

Tilstand før korrigering

IMG_4572.JPG

IMG_2722.JPG

Og etter..

IMG_4585.JPG

IMG_4599.JPG

IMG_2738.JPG

Som man ser så er det litt igjen, men forhåpentligvis går resten bort til våren. Forskjermer og panser er så pepret med steinsprut at de må lakkeres.

Foreløpige fremtidige prosjekter er som følger:

  • Komplett S-line eksteriør
  • Montere RNS-e (navi) med Alpine iPod interface
  • Senking
  • A6 LED-baklykter

Ok, det var alt fra meg så langt. Takk for titten! :)

To be continued..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Fine biler det der! Men steinsprut over hele panseret på en så ny bil må være kjedelig..Hva med å legge gjennomsiktig vinyl på panseret etter lakking? Koster sikkert en tusenlapp, men da blir det uten bobler ;)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Pen bil dette her, og så ut som en del jobb med rutene der ja....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil med mange muligheter for å forbedre seg. Du gjorde nok ikke noe dumt i å bruke DA, men lakken var vel litt hard?

Hard er bare forbokstaven. Vurderer sterkt en roterende. Men må vel øve litt mer med DA'en først...

Smooth :D

Thanks :D Og smoothere skal det forhåpentligvis bli! ;)

Nice.I like ;)

Sweet :)

Fine biler det der! Men steinsprut over hele panseret på en så ny bil må være kjedelig..Hva med å legge gjennomsiktig vinyl på panseret etter lakking? Koster sikkert en tusenlapp, men da blir det uten bobler

Transparent vinyl er en mulighet, men er vel ikke noe særlig å polere på, heh. Må bare lære seg å holde god avstand til biler foran, evt. gasse forbi.

Pen bil dette her, og så ut som en del jobb med rutene der ja....

Første var verst. Litt enklere når man vet hvor alle mulige bolter sitter.

Spennende. Har selv hatt en slik i 2,0 TDI Quattro (2006), var meget fornøyd med den bilen! Coole mods du har planlangt.

Hva gjør du for å få på A6 Leds?

Vent å se :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du, ser vi har lik bil og mange like planer for den, lurte bare på mye du måtte gi for nye ruter, og hva mener du med A6 led baklykter, passer A6 lampene på A4, eller er det replika greier i så fall hvor får man tak i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil dette her. Snakker av erfaring B)

Hard men grei lakk å jobbe på. :)

Spennende mods du har planer om ja ;)

Sikkert enklere når man vet hva man gjør :) Får vel dreisen på det etter hvert.

Hei du, ser vi har lik bil og mange like planer for den, lurte bare på mye du måtte gi for nye ruter, og hva mener du med A6 led baklykter, passer A6 lampene på A4, eller er det replika greier i så fall hvor får man tak i dette?

Har bare ca.-tall, men var rundt 600,-/rute for sideruter bak (pass på å bemerk at det er sideruter til DØR, da jeg først fikk en pris på 1400+mva når jeg kun sa "siderute bak"), og 800,-/rute foran. A6-lampene passer ikke, men jeg har en plan. Det blir lagd replikaer, men de er rimelig harry i mine øyne. Du må nok bare vente å se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere Audier fra Autotech som har havna på Kongsberg altså :D Stilig bil det her ja :)

Jepsipepsi, fikk et "godt kjøp", men det koster å få den i den standen den burde være i igjen. <_< Er jo også greit å ha noen prosjekter så...

Oj, strøken B7.. Gleder meg til å se videre åssen denne blir :)

Strøken, ja. Fikk med dype riper småbulker og maaasse steinsprut på kjøpet. ;) Den skal i hvert fall bli litt bedre stelt med enn tidligere eier.

Der kom jeg på en ting til jeg må få gjort også. Må få hørt med Nordic Dent angående en nålpunktsbulk på ene døra i løpet av våren. Forhåpentligvis ikke altfor dyr affære. Ganske interessant og imponerende metode denne

(Paintless Dent Removal).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil :) Gjorde seg med litt mørke ruter og xenonlook pærer!

Hvor kjøpte du xenonlook pærene? Skal bytte ut alt av sånt på bilen min i sommerferien tenkte jeg. Tåkelys, park, nær og fjernlys. Vil bare ikke ha FOR blått lys sånn som noen kjører rundt med i dag, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om jeg har sett denne her oppe jeg... Pleier å få med meg det som er av Audier her :D

Meget mulig. Ser litt mer anonym ut på vinteren.

Fin bil :) Gjorde seg med litt mørke ruter og xenonlook pærer!

Hvor kjøpte du xenonlook pærene? Skal bytte ut alt av sånt på bilen min i sommerferien tenkte jeg. Tåkelys, park, nær og fjernlys. Vil bare ikke ha FOR blått lys sånn som noen kjører rundt med i dag, hehe.

Parkpærene er fra blankbil.no (heter Sunny ettellerannet tror jeg, har kastet pakningen), men ser ikke ut som de er til salgs lenger. Jeg hadde først Höen i disse, men den ene røyk. De jeg har nå er mer blåaktig enn de fra Höen, men det må være nesten mørkt før de syns noe særlig. Tåkelysene er Höens xenonmatch H11.

Et bilde som viser forskjellen bedre

IMG_5427.JPG

Endret av Fr0d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fint med spørsmål, ingen stress :)

Hvis det er tåkelysene du tenker på, så er det formen på lyktene (reflektor og/eller elipseformet glass) som tilsier hvordan lysbildet blir. Pærene er standardisert (H11 på min), og så lenge du har standardiserte pærer som passer til din lykt, så blir det likt. Tåkelys er jo egentlig ikke noe kjørelys, bare en komplettering til kjørelys når det er disig/tåkete vær slik at du skal kunne se veikant og midtstripe lettere. For tåkelysene sin del, så er det ingen sikkerhetsrisiko med å bytte til slike pærer så lenge de holder seg innenfor satte watt-krav.

Skal du bytte ut nærlys, så blir det mer balansegang på hva som er lov, og hva som ikke sjenerer motgående trafikk. Vil heller råde deg til å bruke pærer fra anerkjente leverandører her, som f.eks Phillips med sin Blue Vision eller lignende. De gir et veldig fint og klart lys, og er 100% lovlig.

Pærene har kun en utseendemessig effekt, altså få lyset til å bli kaldere/hvitere som det er på xenon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...