Gå til innhold

trenger hjelp angående Sony α330.


Exposito

  

13 medlemmer har stemt

  1. 1.

    • beholde Sony α330 kit
      0
    • bytte ut Sony med Canon eos 450d kit
    • kjøpe et annet kamera.


Recommended Posts

hei, jeg kjøpte mitt første digitale speilrefleks kamera i dag :D

men...jeg vet ikke om jeg er helt fornøyd, jeg hadde planlagt å kjøpe Canon eos 450d kit.

men selgeren på elkjøp mente at sony a330 kit var et bedre kjøp, det var intregert bildestablisator i kamera huset, det var det ikke i 450d. og 330 har live view og vendbar skjerm.

jeg bestemte meg for å gå for sony kameraet, men i etter tid så har jeg begynt å angre litt.

jeg synes det er veldig lite plass til å holde hånden på, altså høyre hånden og det er noen knapper som er litt "feilplassert" i følge meg.

det jeg lurer på er om jeg burde levere sony kameraet tilbake og heller kjøpe 450d? eller er Canon kameraet dårligere siden jeg ikke vil ha bildestablisator når jeg bytter objektiv?

er det noen andre kameraer som er å anbefale?

Exposito.

Endret av Exposito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stemte "kjøpe et annet kamera". Dette er fordi jeg synes grep, plasseringen av knapper og den generelle feelingen på kameraet er viktig for å bli skikkelig fornøyd. Har du litt store hender, er nok grepet på 450D litt lite det og. Jeg har middels store hender, og trives ikke med et så lite kamera. Hadde jeg vært deg hadde jeg kikket etter f.eks. et brukt Nikon D90. Dette har en større søker, to kontrollhjul, knappelayout jeg trives godt med (er vant til Nikon sitt layout etter å brukt mange forskjellige Nikon kameraer, blant annet D90) ganske bra på høy ISO, føles bra i hendene og er solid. Og med Nikon har du et bredt utvalg av kvalitetsoptikk.

Endret av Olav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et brukt D90 skal være mulig få helt ned i 4000,- (var et på foto.no her om dagen til det). Legg ut en ønskes kjøpt annonse på Foto.no's bruktmarked.. Jeg har kjøpt nesten alt mitt fotoutstyr der, og anbefaler alle andre det og. Så lenge ting er pent brukt gjør det ingenting å kjøpe brukt.

Bare ha litt is i magen, så dukker det opp noe etterhvert.. Hvis du er i tvil om et kjøp, har noen spørsmål angående pris eller trenger noe hjelp, så kan du bare sende meg en PM :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selgeren på elkjip anbefaler det elkjip har en bra avtale på (les: fortjeneste). EOS 450D er etter min mening ett bedre kamera. Det er ikke akkurat ukjent at sony ikke leder når det gjelder bilde kvalitet for og si det på den måten.. Andre alternativer er EOS 500D eller Nikon D90 hvis du har ett litt større budsjett. Hvis du vil ha stabilisering på canon/nikon, så må du kjøpe objektiv med stabilisering. Ingen stor greie, bare litt dyrere.

Betegnelsen for stabilisering i objektivene til canon er "IS" og hos nikon er det "VR".

Det vil si at denne pakkenekommer med stabilisering:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=92913

...og denne kommer IKKE med stabilisering (legg merke til "IS" i betegnelsen):

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=99439

500kr forskjell, som absolutt er verdt det. For 1000kr mer så har du 500D med kit objektiv med stabilisering. Ville nok gått for 500D, da det er en generasjon nyere enn 450d:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=105764

..og har du enda litt mer og bruke, D90:

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=99285

Her har du greie norske tester av de 3:

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_450d/52202

http://www.akam.no/artikler/canon_eos_500d/70081

http://www.akam.no/artikler/nikon_d90/58198

Eller så er det alltids bruktmarkedet og titte på. Bare pass på hva du i tilfelle kjøper der, for det er ganske mange nisser der ute som selger kamera med "masse tilbehør" som ser fancy ut når alt listes opp, men det er som regel bare verdiløs drit som du betaler for mye for. Tittet på foto.no og finn.no akkurat nå, og det er ingen av de 450d/500d/d90 som er til salgs som er verdt og kjøpe. Alle er skikkelig overpriset til og være brukt kamera.

Når det gjelder objektiver, så bruk kamera med kit objektivet først for og finne ut hva du eventuelt savner (mer vidvinkel? mer tele? Mindre dybdeskarphet? osv) eller begrenser deg, og kjøper du ett nytt objektiv ut av behov. Ikke gjør som mange andre som handler ett par objektiver med en gang, uten og ha noen som helst anelse om hva de egentlig trenger.

Endret av mar1us
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipsene :)

tror jeg skal gå for 500D, hvis ikke bare smeller til og kjøper D90.

har sett litt på vidvinkelinse, er dette noe som er brukbart eller er det et veldig lite bruksområde og egentlig bare hylle fyll?

va er det som prioriteres først av tilbehør? er stativ noe av det første man burde skaffe seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

De argumentene elkjøpt selgern kommer med er jo argumenter mot sony'en. Skal du få god utnyttelse av ett speilrefleks så bruker du søkern. Live view funker på kompakt kameraer og bør forbli der. Og når det gjelder IS så sitter det i linsa på Canon og gjør akkurat det samme som innebygde i Sony. Linsene med IS er litt dyrere ja, men som oftest lønner det seg å legge litt penger i linsa, er tross alt den som skaper hele bildet.

Det kommer litt an på hva du har tenkt til å ta bilder av. En blitz vil jeg si er lurt fordi den som sitter på kaster ikke spes mye lys. En vidvinkel linse kan være morsomt det, men har sitt begrensede område, som de fleste andre linser.Vil du komme billig ut at det i starten så kan du kjøpe en all round linse, en 18-200mm. Da kan du teste litt forskjellig og se hvilke områder du vil ha dedikerte linser i + at når du skal på tur og ta med minst mulig så har du en fin linse til alle forhold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Andreas her - min 18-200 er min mest brukte linse (ikke at jeg har så mange, men har tilgang til det jeg måtte ønske). Hadde ikke Nikon sin f2.8 105mm vært såpass dyr (for mitt hobby-bruk) så hadde det blitt mitt neste kjøp. 80% av mine bilder tas mellom 80 og 130mm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tipsene :)

tror jeg skal gå for 500D, hvis ikke bare smeller til og kjøper D90.

har sett litt på vidvinkelinse, er dette noe som er brukbart eller er det et veldig lite bruksområde og egentlig bare hylle fyll?

va er det som prioriteres først av tilbehør? er stativ noe av det første man burde skaffe seg?

Kjøp kamera med kit objektiv, og bruk det til du selv finner ut hva du trenger av erfaring.

Stativ er kjekt hvis du skal fotografere med lengre lukkertider. Det begrenser seg selvsagt til motiver som ikke er i rørelse, for det hjelper ikke med ett stativ som holder kamera rolig hvis det du skal ta bilde av ikke holder seg i ro ;)

Men det beste rådet over alle råd: kjøp kamera, bruk det, og så kjøp ting ut av nødvendighet - ikke etter hva du tror eller hva andre bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kameraet fungerer kjempe bra, kjempe fonøyd med kjøpet :)

har en hjelm liggende oppå ene høytaleren på rommet mitt, jeg har måttet lade batteriet 2 ganger på noen timer siden jeg har tatt så mange bilder av hjelmen for å lære meg alle innstillingene på kameraet :D

IMG_0004.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...