Gå til innhold

Hva er din kaldeste opplevelse??


Tyggern

Recommended Posts

Tyggern

Som skrevet hva er det kaldeste dere har opplevd? hvor var du? og i hvilken situasjon?

I disse kalde dager hvor global oppvarming tar overhånd.......

Jeg kan starte:

-39 i knappetelt, dette var i telemark i 2000 og jeg var i forsvaret langt ute i skogen et sted..... på vinterøvelse. og knappe telt, ski og vanlig opppakning var det eneste vi hadde med oss da gradene sank.....

Vi ble liggende en ekstra dag der pga av det var ikke regnet forsvarlig å ta seg frem på ski.

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på tur opp i terengparken i trysilfjellet med snowboardet på ryggen i 32minus..

stolheisene var stengt, så ble t-krok halvveis opp og gå resten, godt det finnes klær:)

ble bare halvpipe kjøring den dagen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-42 på treningsleir i vinterferien på beitostølen, vi skulle liksom ha en treningsøkt ute med løping osv. Det utgikk og vi prøvde å stå på ski bakken da det hadde steget til -35 men det var ikke noe gli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være å traske ut av nattbussen kl 01 om natta på Kvam ved Mor's Kro.

Får lett kuldesjokk når man ramler ut i dongeri og t-skjorte for å sile potetene.

Temp? Tja.. Normalt mer enn 30 minus der midtvinters.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være en arbeinatt i Sirdalen da jeg jobbet i Otera som enegimontør, det var storm og noen høyspentmaster hadde falt over ende og måtte sikres.

Husker ikke hvor mange minus det var men det hadde vært effektiv minus på -40 pga all vinden, man klarte ikke stå stille i vindkastene og både folk og snøscooter ble forflyttet flere meter. Lettere nervøs 15 meter over bakken i en tremast da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på besøk hos ei dame en gang......hun var gift <_<

Da mannen hennes plutselig kom hjem var både hun og jeg nakne og det eneste stedet jeg kunne gjemme meg var i fryseren

- men det blir vel for peanuts å regne siden det kun er -18 i en fryser :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg var på besøk hos ei dame en gang......hun var gift <_<

Da mannen hennes plutselig kom hjem var både hun og jeg nakne og det eneste stedet jeg kunne gjemme meg var i fryseren

- men det blir vel for peanuts å regne siden det kun er -18 i en fryser :huh:

:lol: hørtes ut som en panikk reaksjon.

Noe av det kaldeste jeg har opplevd er en gang da dieselen på lastebilen bestefar kjørte,frøs i 35 minus på Lesja.Må ha vært

rundt 1990.Var heldigvis ikke mange minutter å gå til nærmeste hus :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske noe sånt sinsykt kaldt noe som nevnt over, tror faktisk ikke jeg har opplevd mere enn -36 grader.. Men begynte i går tidlig med -25 og 2ms vind, så rundt 30 effektive grader. Kaldt på bein og fingre... :rolleyes: fint vær og være snekker i <_<

-32 i dag, med omtrent samme trekk.. så dro hjem fra jobb etter og ha tatt noen kaffe kopper.. ;)

er -28 her nå så det virker som om det blir kaldere i natt... :(

Endret av LLH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg var på besøk hos ei dame en gang......hun var gift <_<

Da mannen hennes plutselig kom hjem var både hun og jeg nakne og det eneste stedet jeg kunne gjemme meg var i fryseren

- men det blir vel for peanuts å regne siden det kun er -18 i en fryser :huh:

Åssen så fryseren til Truls ut? Fant du den ene Hugo Boss sokken min der?

Kan ikke huske noe spesielt, men - 32 grader i bunnen av Fjellheisen på Geilo, og på toppen blåser det godt.. Kaldt og godt i kinna da, samt nesten alene i bakken :) Nydelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldeste opplevelse? Snøscootertur langs et laaaangt vann i 30-35 minusgrader ca 3 mil i ett strekk i høy hastighet. Vi regnet oss frem til rundt 80 effektive kuldegrader. Kaldeste rene temperatur jeg har sett på en gradestokk er 37 minus. Jeg synes faktisk 30-35 minusgrader er helt ok så lenge det ikke er vind. Det gjelder bare å ha på seg skikkelige klær så er det helt uproblematisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Tror ikke jeg har vært i noe kaldere vær en -25 jeg....

Sokken puttet Ståle i munnen din så du ikke skulle skrike så voldsomt når han klatret ned i frysern han også.... hvordan var det å ligge "skje" der, dere ble jo der en god stund også?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på besøk hos ei dame en gang......hun var gift <_<

Da mannen hennes plutselig kom hjem var både hun og jeg nakne og det eneste stedet jeg kunne gjemme meg var i fryseren

- men det blir vel for peanuts å regne siden det kun er -18 i en fryser :huh:

kunne tenkt meg å høre fortsettelen på den der... :P

hvor lenge ble du der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speidertur for mange år siden. -25 under åpen himmel, Mats hadde stått til konfirmasjon og kjøts seg ny sovepose. På soveposen sto det: extreme -17, trudde det betydde at den dugde i krig i 17 kalde. den natten fant jeg ut at extreme betyr på grensen av hypotermi. Jeg sluttet i speideren etter den turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldeste ja....hmm punkterte med en volvo 740 på drevsjø i -43. da var gode råd dyre spesielt da du har kun genser og både håndtaket på jekken og latmansarma var lagd av metall :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer fra et sted nær Drivarbekkdalen som flere ganger har vært norges kaldeste, var -37 i dag tidlig forresten.

Men mitt kaldeste minne var for rundt 15 år siden da det var hele 40 minusgrader i bygda, jeg og en kompis fant ut at

vi skulle ut å kjøre litt snowboard på et jorde i nærheten. Var helt ekstremt kaldt og holdt på å fryse av oss både det

ene og det andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kaldeste opplevelse jeg husker var i nittedal for lenge siden og jeg var nyutdanna elektriker,

Ble sendt på en jobb som innebar å montere tre stk lyktestolper på en ny parkeringsplass. Det var mellom 30 og 35 minus den dagen, og stolpene lå selvfølgelig klare begravd i snø og måtte graves frem først.

Hadde en hiace som fikk stå å gå hele dagen, og fungerte som varmestue innimellom :D

Har også gode minner om veldig kalde heisturer i slalombakken. Utrolig hvor kaldt det kan bli der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hockeymatch for ca 22-24 år siden i -28. Pause ca hvert 5.minutt i 5.minutt for å tine opp igjen. Var ikke varm før ei uke etterpå.

Ellers husker jeg godt ei natt i Indre Troms med rundt 35 kalde hvor webastoen i bilen streika klokka 01.30. Var ikke reservedel på plass før rundt 04.30. Det var 3 sjukt kalde timer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...