Brynjar 1 481 Skrevet 10 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 10 Desember, 2009 VW Golf 4 motion - 2003 mod, 1,9TDI Har i lengre tid lovet en kollega å fikse bilen hans.. Denne har nok desverre ikke sett så veldig mye vask eller rydding, men eier ønsker å få opp standarden slik at motivasjonen for å holde dette blir litt enklere Så da var vi i gang igjen... Utstyrsliste: Washi-washi: GritGuard Mothers ullhanske og wash pudel Foam Cannon Scholl crack 9000 Såpemiks av GR, ValetPro orange pre wash og Maxi Suds II SS og Guzler waffle CG sticky wheel gel HT MF Diverse Clay: SV Gul Dekk: SV Pneu matt Makita 9227 roterende FLÆX Plastdeler: Black wow Lakkbehandling: Scholl 03 3M FCP+ Scholl S30/S40 Menzera PO85RD Ruter: Nanolotus PRO LSP: CFP SV Endurance og SV Insignis Tidsbruk: Onsdag: 6 timer Torsdag: 4 timer Fredag: 6 timer Lørdag: xx timer DAG 1 Startet med å ta av skiltplater og knipset et par close up bilder: Her tenker jeg at clayen skal få litt å bryne seg på: Tok ut mattene og poppet panser: Dirty Teddy: Blandet et par bøtter med MaxiSuds: Cannon laddet med en cm med GR og resten her med ValetPro orange pre wash: Foaming: Litt SV Wheel brush: Så var det Torshov edition børste på matten: Spylt godt å lenge med HT: Litt LT på motorrommet: Så var det trykkluft. Dagens skjorte er sponset av Full Tilt Poker fra glansdagene: Så var det Scholl Crack9000. Brukte 3M maske, da jeg ikke giddet å gå rundt å hoste.. Denne masken kjøpte jeg på Maxbo for 299,- tror jeg.. Behagelig å bruke, og utskiftbare filtre.. Better safe - enn kjemisk lungebetennelse: CG Sticky-wheel-long-name-cleaner: Skum igjen: Da renner dritten av: Brukte CG Sticky ublandet 1:0 og det løsnet veldig bra: Viktig å få tatt skikkelig i "hjulbögarna" også. Her sprutet det møkk og det har en tendens til å feste seg mye i hjulbrønnen: Spanderte litt Crack på mattene da disse var überskitne: Var slumpen fra cannon'en som gikk på her og kom tilstrekkelig på veggen også : Børstet litt(grunnen til at jeg la så mye skum på veggen var rett og slett for å slippe å snu dem, da skummet rant bak...hehe): Sa vi skitne matter, eller skitten vegg?: Så var det felgene som skulle få seg en tørnings.. Her har jeg brukt selvutløser og har vært så uheldig at jeg har kommet borti autofokus knappen, så desverre noe uskarpe bilder. Tar dem med uansett, da dette er en del av prosessen: Dekkene ble skrubbet godt: Klargjøring av hjulbuene Petter.. Skal huske deg i morgen : Litt SV kost i boltehull og på flatene: Så var vi heldigvis tilbake på autofokus.. Bilen har nå blitt håndvasket: Gummilistene ble løftet og trykkluft ble brukt her: Her hadde ikke vasken fått all skit, men TL gjorde susen: Så var det litt inspeksjonbilder for å se hva vi har med å gjøre: Myk lakk? Håper på hard... Så var det over til interiøret... Når sant skal sies så tok jeg faktisk interiøret først... hmmm.. Ble feil rekkefølge her.. pytt pytt, får gå: Tømte skuffer, skap, hanskerom, holdere, askebeger og samlet alt i en liten søppelsekk som jeg la inn i bagasjerommet- MÅ ADVARE MOT NOEN STERKE SCENER!!! Ja, hva skal man si? "Yayks!!": Lol: Fant til og med et par briller: Passet ikke meg i styrke så de havnet i posen sammen med resten: "Lille Petter edderkopp, klatret på........." Dashbord cola-edition: Så var det begynne reingjøringen: Startet først med trykkluft, men i og med at det føltes som å være i midten av en tornado(les: flyvende fremmedelementer) så fant jeg heller frem støvsugeren... Gikk vist an å vippe opp setene også: HAHAHA: Sprayet dørdeksler inn med CG Green Clean 1:10 og lot det virke litt før jeg gikk over med Nano MF og rent vann.. Er med en liten kjekk sak for kriker og kroker: MG APC sprayet på: Børste og rørleggersprekk: APC er så langt det beste midlet jeg har brukt på matter for å få løs skiten: Combivac: Samme her: Stoffsetene ble sprayet med CG GC 1:10.. Børstet med SV børste og runde med Combivac med Taski tepperens og en liten dært med CG GC: Litt bedre: Skal få behandlet plast med litt Scholl Purple9000 senere.. Tok det ikke i går da ting måtte få tørke litt: Nå var også bagasjerommet rent og luktet godt: Fortsatt ikke helt der, men er blir det en liten runde til: Så var det bare å legge setetrekk over førerstolen, få på engangstrekkene til skoene og kjøre bilen ut: ____________________________________________________________________________________________________________________ DAG 2 Ny dag og nye muligheter Hadde fått ekspresslevert lakk fra Ødegård-lakk og igjen, fantastisk service og kjappeste levering i manns minne Fikk starte med denne da: Satt litt overflaterust i "såret," så det ble pusset vekk: Så en runde med Motip Silikonfjerner på helt standart tørkepapir: Pensel, syregrunning(veldig hurtigtørkende), Lakk, lakk Q-tips: Påførte syregrunningen med pense: Penslet så litt lakk der hvor såret ikke var gått gjennom til stålet: Så var det denne skaden også: Da var det bare å pensle på: Prøver "å holde det ekte" ved ikke å bruke stol: Så till litt flere skader: Så var syregrunningen helt tørr, og lakk ble også lakk der: La litt tykt, men det skal jo slipes så det spiller egentlig ikke så stor rolle: Fant så frem maskinen, men først måtte jeg beundre litt swirls: Er kul denne effekten : Like greit å starte poleringen med litt 50/50: Etter en runde med S03+/gul: Gjorde noen sporadiske målinger og lakken var jevt på panseret: En ny runde men på 2100rpm og mer press: Så glanspolerte jeg for morro skyld: Er en del RDS igjen her, så jeg får se hva jeg får av tid på slutten.. Kommer ikke til å bli en 100% korrigering her: Hvem var det som sa at de ikke gikk å sette opp polishen på panseret : Er hard lakk. Behagelig å jobbe med, men ikke Mercedes hard: Kjørte PO85RD på halve panser og det var uvant å skulle kjøre Zenith igjen, men blankt ble det: Fikk lyst til å teste litt 3M også(FCP+/grønn).. H forskjerm stod for tur: Like greit å lage en 50/50 da: Biter bra denne kombinasjonen. Legger igjen mer hologrammer, men har som sagt bedre cut: Det var alt for i dag... _________________________________________________________________________________________________________________ DAG 3 Da startet dagen med en stor pizza og litt sukkerholdig lesk:-) Inspiserte lakkfyllingen: Pusset i alle fall ned med 3M sliperondell, die kleine. Grunningen kom til syne, så da endte det med at jeg like greit fylte opp på nytt:: Foran på plastskjermen.. Sårene er dype og det ligger ikke nok lakk her desverre..Spørs om ikke det riktige her hadde vært å 600/800korning, sparkel, pussing og så lakkings: Pusset ned: Polert opp med Flex, FCP+ og liten grønn: Var mye polish som la seg i "sårene", men dette gikk vekk med litt CF02: Fylte så lakk her også på nytt, men det ser ikke ut som dette er nok heller.. Mulig jeg må prøve å bygge det opp med ennå flere lag, men det ser jeg uansett i morgen.. Er en kollega sin bil, så om nødvendig så får jeg legge litt lakk hver dag i neste uke... hehe.. håper virkelig ikke d.. Lei av lakking, gikk jeg så videre til taket som også så helt for j"#¤ig ut: Minisliperen kun for å få fokus på kamera : Så var det litt 50/50.. Utgangspunktet: En runde med FCP+ på grønn, 2500rpm og medium hardt press... Avsluttet på 2100rpm.. La igjen greit med hologrammer men kuttet bra: Etter å ha fått mye polishrester etter FCP måtte jeg vaske håret... Da var det greit å ha en hårføner tilgjengelig: Eier ønsket å ta vekk merkene, noe som ikke var meg imot : Varmet opp med hårføner og brukt plast "kniven" for å komme bak tapen.. Lim- og taperester ble vasket vekk med 3M GPAC: Polert litt på bakluken: Så til litt bakre deler: Samme prosedyre som over: Litt igjen, og det irriterer meg, men et sted må jeg bare sette grensene på denne slitne golf'en...: I dag maskerte jeg panel for panel og det fungerte egentlig helt greit: Rundt alle trange plasser brukte jeg Flex'en med liten pad: B-stolpe: Dette blir vel som å banne i kirka, men brukte FCP+ med scholl blå.... Kommer av den enkle grunnen at jeg ikke liker 75mm grønn 3M.. Den er vafflet og dette gir merkbart mindre cut enn den store som er "flat." : Hologrammer: Så var det grillen: Fingerpåføring av polish her : Kjørte på 1100-1500 på disse trange områden.. Måtte også legge litt trykk for at ikke skummet på bakplaten skulle ta i rillen over: Lykter fikk litt FCP på blå(samme ble gjort på baklykter): Så blåste jeg over hele bilen med DA og MG Ultimate Compound.. Dette tok en god halvtime, og deretter ble maskeringstapen fjernet: Tok panser en runde til i dag... Da med FCP og grønn: Det var det for i dag... Det som gjenstår nå er: - Nanolotus Pro på ruter... - Etterfylling evt sliping og polering av lakksår - A/C rens - CFP - Voks - Pneu ___________________________________________________________________________________________________________________ DAG 4 Da startet jeg dagen kl 10:00 med litt A/C-rens.. Takk til Rasmus som sendte disse i ekspressfart.. Lå i postkassen når jeg kom hjem i går:-) Lot A/C'en stå på omluft, full guffe og kaldluft i 4-5minutt slik at det ble fryseboks inni bilen. Trykket deretter boksen ned og lot den tømme seg.. Lot så bilen stå med A/C på i nye 5 minutter og sørget for å lufte skikkelig etterpå: Gikk over en runde med 3M UFSE på blå pad, og dette så bra ut: Deretter ble det Menzera top inspection og 3M Control spray i kriker og kroker: Lot dette ligge i ca 3-4 minutt før jeg spylte av med HT: Etter jeg hadde fått tørket bilen var det på tide med litt solbilder.. Ikke dårlig i desember det: Var vel mer solnedgang, men hei.... skal ikke klage: Så var det klargjøringen da... En runde med CFP og voks ble lagt på... Mens voksen fikk stå litt tok jeg meg tid til litt detaljer. Dekk ble behandlet med SV Pneu Glossy: Motordetaljer fikk seg finjustering: La også på Black Wow her: Nesten som ny: Så var det over til dagens voks da: Etter voksen var tørket av ble følgende gjort, men desverre ikke dokumentert: - Nanolotus Pro rund baut. - SV Seal Feed. - Scholl Purple9000 . Så en liten sak som ble satt på B-stolpen innenfor døra: Bare Bones i hjulbuer, dedikert til ingen andre enn Petter : Glemte jo at jeg ikke hadde tatt bilde av lakksårene, men følgende ble gjort... Ble kun polert med FCP+ og avtalt med eier at vi skal etterfylle sårene utover og se om vi ikke klarer å få disse bra.. Sorry, til de av dere som ventet på en revolusjonerende fix her... Nå er det i alle fall sort her men desverre ikke flatt.. Har noen bilder etter at vi hadde testet Sheeting av Insignis: Så ble det vist et par Sheeting videoer også : LT: HT Takk for tittet da! Ny tysk bil følger, men i ny tråd så følg med 17 Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Ser veldig bra ut foreløpig, gleder meg til denne er helt ferdig. Kos lakk å jobbe med regner jeg med? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle 307 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 (endret) OhhhMan we like Jeg mistenker deg ikke bare for å gjøre en veldig god jobb Brynjar....jeg tror jammen du er en rev på å få frem forskjellene med kameraet også Selv bilhatere fra Bellona må få tårer i øynene av "se på forskjellen folkens" bildene der forskjerm er polert. har masse spørsmål også, men jeg tar de at the end of the session ståle Endret 11 Desember, 2009 av Ståle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenHamre 99 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 (endret) Er vell samme lakk på denne som en TDI 4motion jeg tok, ganske grei og jobbe med den ja. Fantastisk fin lakk når den er skikkelig behandla! Bilde kan sees her: http://i9.photobucket.com/albums/a57/hamre/ss/DSC_0030-2.jpg Spent på å se resultatet av sårene du reparerte Endret 11 Desember, 2009 av EspenHamre Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ad|oS 339 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Ser ut som en bra jobb dette, og mannen er jo ikke ferdig en gang Angående "brukerutstyret", gir du dem bare lakk-koden, og så blander de ut et lite glass til deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janko 59 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Litt å henge fingran i på denne. Så jo reint jævlig ut innvendig.. gorsj.. Fcp+ tok godt den må eg si..(på skjermen) Gleder meg til dag 3 er ferdig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Velly nice Brynhild... Herlige 50/50 også.... Må si du legger lista høyt med hjulbuer her... Hmmm, hva skal jeg finne på nå for den kampen taper jeg.... Wait and see!!!!! Foresten, nytt bakrunnsbilde på mobilen nå!! Skal bli kos komme på hytta ikveld og laste tråden igjen på mobilt bredbånd!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Dette så jo virkelig ut som Brynjar standard dette Er spent på å se hvordan lakkeringa blir etter sliping/polering! Er de q-tipsene du bruker laget for å brukes med lakk? Har samme oppfattelse av FCP som deg egentlig, tar litt mer enn S03, men legger også igjen mere hologrammer. Hvilken pute brukte du med den? Gleder meg til update Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rs_t 1 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Kjempejobb. Håper du lager en skikkelig write-up om hvordan du fikser de hjørneskadene på støtfangeren forran. Har noe lignende på min bil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tyggern 1 740 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Damn. her var det litt å ta tak i. Men sikker på at den kommer til å bli knall bra som vanlig Brynjar. Kan skjønne at det er vanskelig å motivere seg for å ta vare på en sånn bil.... Blir en real turnover da... Siter Mvh Torgeir Thorud "just looking for that perfect shine"Min S&S "samletråd" noen av mine jobber ||| Porsche 964RS 100t Detail ||| Porsche 996 GT3 MKII ||| TAS on Facebook ||| Mine biler BMW E24 635CSi og fler ||| TAS Instagram Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Oi.. blir heftig mange timer på deg med denne jobben også tenker jeg! Uansett, tipper eieren får rimelig hakeslepp når han ser resultatet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
posan 4 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Ett delikat stykke arbeid Brynjar! Gleder meg til å se resultatet av lakkeringen... lykke til videre og "keep us posted" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Gleder meg noe enormt til hele jobben er ferdig her, men slik som det ser ut hittil så er jeg overhodet ikke i tvil om at dette kommer til å bli nok en konge-jobb. Er jo helt sjuke de 50/50-bildene der, samt før og "nesten-ferdig"-etter på interiøret. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gjohn 35 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Fy fillern som den bilen så ut. Gått å vite at dersom jeg går lei av denne detailing hobbyen er det bare å bestille tid hos Brynjar hvert 2. år. Fikser visst alt du. Imponerende og supert dokumentert som vanlig. Virkelig lærerikt å lese postene dine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 11 Desember, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Stein86: Ja, lakken er veldig god å jobbe med.. Etterlater ikke mye hologrammer da den er ganske hard:-) Ståle: Bilhatere fra Bellona må jo like dette. Er jo en lavutslippsbil dette. Har jeg forklart dårlig siden du har masse spørsmål Lekte også litt med forskjellig innstillinger og lukkertid på kameraet her ja:-) EspenHamre: Ja, er litt spent selv på hvordan dette blir til slutt.. Fremme på plastfangeren ser det ut som jeg har lagt litt tynt, så mulig det må etterfylles. Ad|oS: Ja, legger bare inn fargekoden i webshoppen, så blander de en liten klunk.. Så langt er jeg veldig fornøyd med fargematchen på alle jeg har fått fra dem så langt.. Lakken tørker også veldig kjapt, noe som også er bra. Hard er den også:-) Amzoch: FCP+ er good shit ja... Tar godt når du drar den opp i litt turtall.. Bilen var vel ikke akkurat nevneverdig pen ved ankomst nei. Petter: Jasså du er litt småfrekk på morgenen:-) Det er bra.. Du demonterer vel hjulbuer, kjenner jeg deg rett, så tror nok fint klarer å matche det. Nytt bakgrunnsbilde, fortell? gomega: De Q-tipsene er bergnet for lakk ja.. Kjøpt fra billakkspesialisten. FCP brukte jeg med grønn 3M, Scholl med gul/blå. rs_t: Planen var i alle fall å lage en skikkelig write-up:-) Håper det er bra med nok bilder så langt.... Tyggern: Håper det blir bra... Noe Rds kommer det til å være igjen, men håper på en skikkelig turnover ja kazzper: Ja, blir noen timer, men må bli ferdig i kveld:-) Eier har sett resultatene så langt, og er mer enn fornøyd:-) posan: Takk for det Skal oppdatere posten i kveld, men kan nok bli noe sent er jeg redd.... Gleder meg noe enormt til hele jobben er ferdig her, men slik som det ser ut hittil så er jeg overhodet ikke i tvil om at dette kommer til å bli nok en konge-jobb. Er jo helt sjuke de 50/50-bildene der, samt før og "nesten-ferdig"-etter på interiøret. Takk for det Espen:-) Interiøret må få seg litt Purple9000 så tenker jeg vi blir fornøyd.. Skal også ha Nano tekstilforsegling på stolene. Fy fillern som den bilen så ut. Gått å vite at dersom jeg går lei av denne detailing hobbyen er det bare å bestille tid hos Brynjar hvert 2. år. Fikser visst alt du. Imponerende og supert dokumentert som vanlig. Virkelig lærerikt å lese postene dine. Får bare si fra, men regner med at du klarer deg mer enn godt nok selv Hyggelig å høre at du synest det er bra dokumenter og lærerikt Prøver å beskrive det jeg gjør med bilder og litt tekst. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hue 340 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 ooh lord Dette her var snadder, jeg måtte med en gang inn å finne meg noe frokost så jeg kunne kose meg skikkelig med tråden Men makan får et utgangspunkt du hadde her da, hadde ikke visst hvor jeg skulle ha begynt henne, iallefall ikke inni bilen Lite spørsmål: Hvordan føler du CG Green Clean og MG APC er i forhold til hverandre? Bruker du disse andre plasser enn til interiør? Og når jeg ser genseren din skjønner jeg hvordan du finansierer bilpleiemanien din Utrolig flott jobb og meeget intressant lesestoff Gleder meg til resten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Gunnar 151 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for jobbene dine Jeg fatter heller ikke hva folk bedriver i bilene sine som får det så ille. Er det noen RDS igjen på de første 50/50 bildene eller er det skjermen min ? Hva synes du om FCP vs. S03+ på denne lakken, nogenlunde det samme antar jeg ? Gleder meg spesielt til å se resultatet av sliping/polering av de lakkerte områder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 11 Desember, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 iDuddits: Takk for det:-) Håper du ikke mistet matlysten etter interiørbildene da.. APC bruker jeg ikke i setetrekk men kun på matter. Denne tar betraktelig mer enn det GC gjør synest jeg, da blandet ut i samme forhold vel og merke. Angående genseren så blir nok den byttet ut med en SV hood i kveld. Den FTP genseren var fra min ville ungdom:-) Ole Gunnar: Tusen takk for hyggelig kommentar. Det å ikke vaske bilen, rydde den, sjekk olje er vel ikke så alt for mange som gjør sånn generelt.. Dette er dog litt ekstremtilfelle, men får bare ta det som en utfordring:-) Forskjermen ble tilnærmet rds fri ja.. FCP tok mer på denne lakken uten å måtte utøve for mye press. Skal sies at jeg nå begynner å synest at gul tar mindre enn det blå gjør. Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Ser ut som dette blir en ekstremt grundig writeup. Gleder meg veldig til å se på det ferdige resultatet Spesiellt hvordan de flekklakkerte områdene blir seende ut Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
East 157 Skrevet 11 Desember, 2009 Rapporter Share Skrevet 11 Desember, 2009 Gleder meg til fortsettelsen av denne. Må innrømme at jeg er grønn av misunnelse på dine kunnskaper og ferdigheter! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.