Gå til innhold

Kjøp av bruktbil


gulliks

Recommended Posts

Ser det er en del Volvo folk her, så slenger ut en tråd. Vi trenger en ny bil med plass til bikkja. Audi A3 og Saab cab er ikke egnet for en riesenschnauzer :D Og da vurderer vi en 2007 V50 1,6 R-Design.

Noen som kjenner til styrker og svakheter med disse?

Bilen som er aktuell er denne: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20109050

- SAAB 9-3 AERO TTiD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Så ikke dårlig ut den. 2007 er en bra modell. ville ikke ha gått for noe eldre hadde jeg vært deg..

Ut ifra reklamasjonshistorie er:

reg.reim skiftet- pga ulyd

Bilen har problemer med motorkraft forsvenner- sk. filtere og sprekt turborør

Smart av du tenker over 2006 siden -06 modellen har noen gode problemer.

Partikkelfilter skiftet eller reparert. Usikker pga dårlig teksing av mekanikker....

Har noen fordeler ved systemene vi har tilgang til... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? er det noe værre å gjøre dette på Volvo enn på andre merker?

2x pakninger under dysene er gått på min, samt Volvo mener på at det er sprekk i toppen på den. Derfor vil ikke jeg anbefale andre å gjøre det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Går helt fint den motoren. Greit drag. Lærer man seg å kjenne går det mer enn bra nok. Må bare gi litt gass ut av kryss..

Tomas: Slutt opp a... ikke noe stress å chipe disse... Har kjørt den slik 1,6D justert opp til 148 kh uten problemer..

Da har du hatt noe jalla skiiiiit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne 1,6-børsa er slappe greier som må pushes aktivt for å flytte på en tom bil. Last opp med bagasje, folk og fe så blir det tynt. Hekter man i verste fall på en liten henger så virker det som om motoren har lungeemfysem.

En god huskeregel i min verden er at en bil bør ha ca 100 hk pr tonn egenvekt. Betydelig mindre enn det fungerer kanskje fint til en bymoped, men ute på landeveien blir det puslete greier.

Endret av omrognan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Denne 1,6-børsa er slappe greier som må pushes aktivt for å flytte på en tom bil. Last opp med bagasje, folk og fe så blir det tynt. Hekter man i verste fall på en liten henger så virker det som om motoren har lungeemfysem.

En god huskeregel i min verden er at en bil bør ha ca 100 hk pr tonn egenvekt. Betydelig mindre enn det fungerer kanskje fint til en bymoped, men ute på landeveien blir det puslete greier.

Sprøyt! dette er faktisk ikke sant.... Denne 1,6D har såpass bra med moment (240Nm) som faktisk er mer en 2,4L bensin...så det går helt fint å dra både henger og det ene med det andre...og med chip hjelper deg godt på.. v50 er egentlig en ganske liten bil..men siden det er diesel er det heller ingen racer...

Helt klart er 2,0D med 140Hk og 320nM en del bedre. og en knall motor å kjøre med. den merker du nesten ikke om du drar på 2 tonn ekstra...

Jeg har kjørt begge og det funker helt fint med 1,6D og liten campingvogn til og med.

den huske regelen kan jeg være enig i når det gjelder bensin motorer...

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke dårlig ut den. 2007 er en bra modell. ville ikke ha gått for noe eldre hadde jeg vært deg..

Smart av du tenker over 2006 siden -06 modellen har noen gode problemer.

Hva er det som er av "problemer" på -06 kontra 06+?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyt! dette er faktisk ikke sant.... Denne 1,6D har såpass bra med moment (240Nm) som faktisk er mer en 2,4L bensin...så det går helt fint å dra både henger og det ene med det andre...og med chip hjelper deg godt på.. v50 er egentlig en ganske liten bil..men siden det er diesel er det heller ingen racer...

Helt klart er 2,0D med 140Hk og 320nM en del bedre. og en knall motor å kjøre med. den merker du nesten ikke om du drar på 2 tonn ekstra...

Jeg har kjørt begge og det funker helt fint med 1,6D og liten campingvogn til og med.

den huske regelen kan jeg være enig i når det gjelder bensin motorer...

Der er vi uenige men likevel enige. Jeg mener 240 Nm er for lite. Ja det GÅR ann å dra henger med dette dreiemomentet, men det er anstrengende og motoren må piskes for at det skal flytte på seg. Jeg har dratt mye tung henger av type 1-1,5 tonn med bensinmotorer som har rundt 200 Nm. Det er direkte slitsomt å kjøre i lengden. 2 tonn henger merkes GODT med 320 Nm til rådighet.

Da er det straks bedre med en større diesel med god dreiemomentskurve. Min gamle BMW 530d har ikke så voldtsomt mye dreiemoment i dagens verden med sine 390 Nm, men til gjengjeld så yter den det momentet fra 1750 rpm til 3200 rpm. Jeg kan love at en chippet tolitersdiesel med "400" Nm sliter med å holde følge da den kun yter dette spissede momentet i et svært begrenset turtallsområde. Fantastisk avslappende å ha slike kraftreserver. Jeg kjøper heller en gammel premiumbil med saftig motor enn en ny bymoped.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200nm er jo det jeg får i min Ford Fiesta ;) Den veier i underkant av 1 tonn. 960kg eller noe sånt, hehe. Vet ikke hvordan 200nm blir i en volvo + 1 ekstra person og en henger jeg. Jo mindre nm, jo mer må du bruke gira. Så sånn sett går det jo uansett.

Hvis bilen er pen og prisen er god. Så hadde jeg egentlig ikke brydd meg så mye om motoren. Funker gjør den uansett. Men hvis jeg VET at jeg skulle brukt den til å dra henger, campingvogn osv så ville jeg nok gått opp litt i motorstørrelse. Greit å ha en bil som klarer å dra alt når man først handler :)

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

200nm er jo det jeg får i min Ford Fiesta ;) Den veier i underkant av 1 tonn. 960kg eller noe sånt, hehe. Vet ikke hvordan 200nm blir i en volvo + 1 ekstra person og en henger jeg. Jo mindre nm, jo mer må du bruke gira. Så sånn sett går det jo uansett.

Hvis bilen er pen og prisen er god. Så hadde jeg egentlig ikke brydd meg så mye om motoren. Funker gjør den uansett. Men hvis jeg VET at jeg skulle brukt den til å dra henger, campingvogn osv så ville jeg nok gått opp litt i motorstørrelse. Greit å ha en bil som klarer å dra alt når man først handler :)

så vidt meg bekjent bruker volvo og ford samme 1,6D... ????? selv om kansje programvaren ikke er lik...

En V50 er faktisk ganske liten og lett.... men at folk velger denne 1,6 i en V70 kan jeg ikke skjønne.

og klart skal en bruke bilen til å trekke masse bilhenger, campingvogner osv... så er også en V50 for liten. selv med D5 185Hk

det å sammenligne en stor BMW 5 serie med en liten V50 blir for meg helt feil. hadde det vert en V70 så greit.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Hva er det som er av "problemer" på -06 kontra 06+?

men at folk velger denne 1,6 i en V70 kan jeg ikke skjønne.

-06 har dårlige kontaker i fremdørene og ratt/tenningslåser. Disse 3 tingene kan gjøre mye bøll...

Tyggern: Prøv så forstår du... Positivt overrasket over denne komoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Testa den på Volvo driving experience center når vi var på fabrikken...

kansje det har en sammenheng med at jeg gikk rett fra V70 T6 til V70 eDrive......... får vel gi den en sjangs til da... men etter min mening er V70 glider og skal ha autolat... om ikke det står R bakpå da ;)

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselhester er ikke sammenlignbare med bensinhester i praksis. Har selv 110 dieselhester i min pug på nesten 1600 kilo og synes det drar greit. Prøvekjørte nå en bensinbil på 1300kilo med 140 hester, og det er helt DØDT i forhold. Må jages på 5000 rpm for å i hele tatt få det til å flytte på seg. Er bare frustrerende å kjøre symotor bensin med mye hester og lavt dreiemoment når man er vant til diesel. Jeg trodde jeg kjørte diesel kun pga forbruket, inntil jeg prøvde et par nyere bensinbiler. Diesel er så utrolig mye mer behagelig å kjøre da man har draget helt i bånn. Ingen tvil om at jeg skal ha diesel neste gang også :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dieselhester er ikke sammenlignbare med bensinhester i praksis. Har selv 110 dieselhester i min pug på nesten 1600 kilo og synes det drar greit. Prøvekjørte nå en bensinbil på 1300kilo med 140 hester, og det er helt DØDT i forhold. Må jages på 5000 rpm for å i hele tatt få det til å flytte på seg. Er bare frustrerende å kjøre symotor bensin med mye hester og lavt dreiemoment når man er vant til diesel. Jeg trodde jeg kjørte diesel kun pga forbruket, inntil jeg prøvde et par nyere bensinbiler. Diesel er så utrolig mye mer behagelig å kjøre da man har draget helt i bånn. Ingen tvil om at jeg skal ha diesel neste gang også :)

Hestekrefter er hestekrefter, enten du får det fra diesel-, bensin-, elektrisk- eller dampmotor. Det er ingen forskjell. Det økte dreiemomentet gjør imidlertid at motoren er i stand til å dra tyngre på lave turtall, men den akselererer ikke bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...